Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Viișoara: O mărturie despre viața surorilor contemplative

Cu prilejul Zilei Mondiale a Surorilor de Viață Contemplativă, Radio Maria a realizat un interviu cu sr. M. C. de la mănăstirea benedictină "Maica Unității" din Viișoara. Intervievata noastră ne-a vorbit despre regulile mănăstirii de clauzură și farmecul vieții contemplative. Dorința surorii a fost să ofere acest interviu în numele comunității și nu în nume personal.

- Cu cât timp în urmă ați decis să intrați în mănăstire?

- Sunt aproximativ trei ani de când am intrat în mănăstire. Decizia de a intra a fost luată după o lungă perioadă de reflecție și căutare prin intermediul rugăciunii și adorației euharistice. Asemenea multor tineri ai zilelor noastre și eu mă întrebam ce semnificație are viața mea, care-i este scopul, în ce mod aș putea să o pun mai mult în valoare pentru a fi utilă și pentru a mă simți astfel împlinită cu adevărat. Aceasta era preocuparea mea principală, dincolo de frecventarea cursurilor, a întâlnirilor cu prietenii și a altor activități. Și pe măsură ce mă apropiam de finalul studiilor, ea devenea din ce în ce mai intensă iar eu trebuia să iau o decizie. Îmi dădeam seama că multe lucruri sau bunuri de pe acest pământ se pot lăsa efectiv deoparte, că trebuie să te dispensezi de ceea ce e de prisos, inutil sau chiar dăunător, nu doar pentru a face ceva nonconformist, ci cu convingerea neclintită că faci un lucru măreț și sublim. Intrând în mănăstire simțeam că viața mea toată va sta sub grija și controlul lui Dumnezeu într-un mod aparte decât dacă aș fi rămas în lume, doream să respir libertatea de a fi și de a merge exclusiv pe mâna lui, care, atunci când te vrea numai pentru sine, are grijă să-ți dea ceea ce umple sufletul tău cu o bucurie de nedescris care nu poate veni de nicăieri de pe acest pământ, ci numai din înălțimi.

- De ce ați ales mănăstirea "Maica Unității" din Viișoara, mănăstire de clauzură?

- A fost Providența divină care mi-a îndrumat pașii spre mănăstirea "Maica Unității". Când mai puțin te aștepți, ea intervine și acționează cu putere în viața ta. De ce tocmai mănăstire de clauzură? Simțeam că Domnul are un plan deosebit cu mine, iar eu îmi doream nespus să găsesc acel ambient potrivit în care să pot realiza acest proiect de iubire, prin intermediul rugăciunii și al muncii în com uniune cu alte persoane ce împărtășesc același ideal. Alegerea a urmat citirii unui articol dintr-o revistă locală a Diecezei de Iași în care se descria o zi într-o mănăstire de clauzură. La aceasta s-a adăugat și impresia unei cunoștințe care, vizitând în prealabil mănăstirea a afirmat că "dincolo de gratii maicile cântau asemenea unor îngeri". Reacția mea spontană și entuziastă a fost concretizată în cuvintele: "Acolo vreau și eu să fiu!". Și aici sunt, dând curs unei chemări la o viață diversă de ceea ce propune și oferă lumea, o viață radicală, exigentă și deci specială, pusă în slujba Domnului și a fraților prin intermediul liturgiei, a meditării Cuvântului lui Dumnezeu, a singurătății pline de prezența Domnului, a rugăciunii personale și comunitare și a micilor sacrificii de zi cu zi.

- Credeți că mănăstirea de clauzură este doar pentru cei înclinați spre singurătate, pentru anumite temperamente?

- În ciuda aurei de exclusivitate pe care o posedă și a nuanței de inaccesibilitate pe care o propagă în jur, mănăstirea de clauzură este departe de a fi destinată doar celor înclinați spre singurătate sau celor dotați cu un anumit tip de temperament. Este adevărat că vorbim de o vocație specială când vorbim de viața contemplativă însă în același timp, tot la fel de adevărat este că Dumnezeu poate chema pe oricine, indiferent de rasă, educație, condiție socială, nivel cultural sau temperament. Nu există restricții de nici o natură în acest sens. Fiecare dintre noi este în același timp obiect și subiect al unei atenții și griji deosebite din partea Domnului, atenție și grijă concretizate încă din veșnicie într-un plan de iubire infinită care se realizează într-un mod sau altul pe acest pământ, având ca și element constitutiv colaborarea noastră. Se spune că mănăstirea este o mică părticică de lume pentru paradisul tuturor, o societate în miniatură în care varii tipuri de educație, de caractere și de daruri vin puse în comun, devenind motive de creștere în credință și iubire, posibilitate de comuniune și edificare reciprocă în angajamentul pe care ni-l asumăm toți și fiecare în parte de a fi adevărați căutători de Dumnezeu, având în permanență gândul și inima îndreptate spre cele cerești. Această unitate în diversitate dorim să o realizam și noi, cei care împărtășim spiritualitatea propusă de sfântul Benedict, trăind zi de zi în mănăstire, inserați în familia monastică, școală a serviciului divin cum e definită de el, pedagogie a sfințeniei. Nu se intră într-o mănăstire de clauzură pentru că ne simțim "neam ales", superiori celorlalți, ci pentru că se face experiența propriei slăbiciuni și acest lucru te face să percepi în mod mai acut nevoia de Dumnezeu. Se elimină deci din start orice preconcepție elitistă în această privință. E tot la fel de adevărat că în urma experienței acumulate, s-a putut constata că temperamentele mai vivace, extroverse reușesc mai bine să se adapteze și să facă față acestui stil de viață "mai concentrat" din punct de vedere spiritual, dar care necesită în același timp o anumită vivacizare și un anumit dinamism interior echilibrat. Chiar și acest tip persoane pot și trebuie să simtă nevoia și dorința de singurătate de care adesea fugim pentru că este greșit înțeleasă, pentru că e provocatoare și inconfortabilă o dată ce ne pune față în față cu noi înșine. Este necesară redescoperirea valorii singurătății locuite de un altul, de unicul care ne poate umple cu adevărat, fiindu-ne mai intim unit decât însăși intimitatea noastră. Dacă Domnul cheamă, tot el oferă și harul necesar urmării acestei chemări. Se cere doar o iubire necondiționată, totală și fără rezerve pentru el, disponibilitatea și capacitatea de a-l sluji trăind împreună cu ceilalți membri ai comunității. Toate acestea conduc la acea pace, mulțumire și bucurie sufletească care ne transformă viața și o fac să surprindă prin noutatea și vitalitatea ei.

- Cum decurge o zi pentru o soră de viață contemplativă?

- Cea mai mare parte a timpului și a energiilor unei surori de viață contemplativă este consacrată Domnului prin celebrarea liturgiei corale, prin dedicarea cu pasiune la studiul Sfintei Scripturi și prin rugăciunea personală. Fidele îndemnului central enunțat de sfântul Benedict în Regulă, de a nu prefera nimic iubirii lui Cristos și deci nici Oficiului divin, îndemn ce subliniază primatul care se dă lui Dumnezeu, în jurul orei 5:30, ne adunăm în corul monastic pentru a celebra Oficiul nocturn. După un scurt interval, comunitatea se readună în cor pentru cântul Laudelor în gregoriana prin care rememorăm Învierea Domnului și prezentăm Domnului toate cererile fraților noștri ce în lume se pregătesc pentru o nouă zi de activitate. Acesta este urmat de celebrarea Orei Medii, ora a treia în care este invocat Duhul Sfânt, de citirea unui fragment din Regulă și de trei sferturi de oră de Lectio divina, după care, în zilele feriale este celebrată sfânta Liturghie. După terminarea sfintei Liturghii, unite la oferta euharistică și transformate ele însele în Euharistie, surorile se dedică variilor activități definite de sfântul Benedict opus manuum în paralel cu Opus Dei. Fiecare soră desfășoară tipul de activitate încredințată de abatesă în virtutea ascultării, conștientă fiind că trebuie să-și câștige pâinea cu responsabilitate asemeni tuturor celorlalți frați și surori și să o asigure, în caz de necesitate, și celor mai slabi și oropsiți. Printre activitățile ce le desfășurăm, putem menționa: confecționarea veșmintelor sacre preoțești, confecționarea ostiilor, a rozariilor la care se adaugă cele legate de bucătărie, spălătorie, infirmerie, grădinărit, ospitalitate etc. Utilității lucrurilor care se fac se asociază gratuitatea frumuseții, seriozitatea angajamentului se îmbină cu bucuria slujirii lui Dumnezeu în persoana fraților. În timpul programului de muncă încercăm să păstrăm pe cât posibil un climat de liniște pentru a menține și întreține în inimă acel raport de ascultare și meditare a Cuvântului divin.

După ora medie, la 12.30, urmează prânzul servit împreună în refectorul monastic, în liniște, ascultând lectura spirituală. După celebrarea orei a noua, la 14.30, surorile reiau lucrul, iar novicele aflate în perioada de formare se dedică studiului.

La 17.30 întreaga comunitate se adună din nou în cor pentru celebrarea Vesperelor, după care până la servirea cinei la 19.30, timpul este dedicat lecturii meditate și însoțite de rugăciune a cuvântului lui Dumnezeu. După cină are loc întâlnirea tuturor membrilor în sala comunitară în care se fac cunoscute noutățile legate de viața fraternă, de Biserică și lumea întreagă. Această întâlnire facilitează cunoașterea reciprocă și crearea unei comuniuni la nivel comunitar și eclezial.

În jurul orei 21, după această întâlnire, se celebrează Completoriul, ultima rugăciune a zilei, care ne introduce în silentium magnum, în așteptarea vigilentă a unei noi chemări de slujire a Domnului și a fraților.

- Este dificilă o viață trăită într-o continuă introspecție? Nu este viața contemplativă o extremă?

- Introspecția înțeleasă ca proces pozitiv de autoanaliză, de confruntare cu sine însuși în lumina Cuvântului divin este - putem spune - pâinea cea de toate zilele a contemplativilor, însă nu constituie un scop în sine al vieții noastre. Asemeni sacramentelor, liturgiei și rugăciunii, ea este un mijloc destinat unei mai mari și mai intense apropieri de Dumnezeu iubit mai presus de orice pentru a putea fi apoi "mai prezenți" în slujirea fraților.

Pentru a nu fi inclusă în categoria de operațiune dificilă și apăsătoare, introspecția trebuie să meargă mai departe și să ne ajute în depășirea tentației de autocontemplare pentru a ne ridica privirea spre cel care se cere a fi contemplat cu adevărat, Dumnezeu, unicul și supremul bine chiar dacă sub aparențe diverse și contradictorii. De folos în acest sens este sacramentul sfintei Euharistii și meditarea Cuvântului divin. Prin ele ne descoperim sărăcia și lipsurile în fața Domnului, nu pentru a ne descuraja, ci pentru a îmbunătăți aceste aspecte și pentru a le pune mai bine în slujirea lui și a fraților.

Datorită radicalității și austerității care o caracterizează, viața contemplativă poate părea o extremă, un lucru ieșit din comun, dificil de trăit și realizat, însă, după spusa sfântului Paul, "dacă Domnul cheamă, oferă și harul necesar urmării lui". Trebuie să se lase totul pentru a primi totul, iar legătura profundă și intensă cu Domnul ne ajută să-i percepem prezența în tot și să-i contemplăm frumusețea, conștienți fiind că ceea ce pe noi ne costă pe Dumnezeu îl glorifică.

- Se poate reproșa contemplativilor că nu își dedică timpul realizării unor opere spre folosul umanității, că își folosesc viața doar pentru propria împlinire. Care este poziția dumneavoastră?

- Darul vieții și al vocației nu sunt niciodată o proprietate a noastră, ci sunt mereu orientate către ceilalți. Orice vocație se naște dintr-o întâlnire cu Cristos și este un răspuns la iubirea sa gratuită. Este el cel care cheamă, care ne invită să-l urmăm avându-l ca exemplu, ca model de dăruire supremă. A-ți da viața din iubire pentru ca alții să aibă viață este și dezideratul fundamental al contemplativilor și ei îl realizează într-o manieră nu tocmai ușor de înțeles pentru lumea de azi și mentalitatea care o caracterizează, impregnată de consumism, utilitarism și eficiență. Este necesară o redescoperire și o reevaluare a nevoii de Dumnezeu și a imensului dar al rugăciunii în acest sens, rugăciune care constituie acea comoară ascunsă, acea parte mai bună aleasă de Maria, sora Martei, comoară pentru care se merită să-ți oferi întreaga viață, convins fiind că astfel ești plăcut în ochii Domnului și ești de maximă utilitate pentru ceilalți.

"Rugați-vă neîncetat" este îndemnul lui Cristos. A te ruga și a mijloci neîncetat nu înseamnă să fii străin de necesitățile lumii, ci e un răspuns precis, plin de atenție și dăruire profundă față de aceste nevoi ale umanității. Viața contemplativilor, raportată și aflată în contact permanent cu cele cerești devine astfel apostolat autentic și de neînlocuit, capătă o dimensiune misionară reușind să penetreze în toate locurile, circumstanțele și să fie alături de toate persoanele. Lumea nu o părăsim dintr-un prea mare dispreț, ci dintr-o prea mare iubire. Mulți cred că surorile de viață contemplativă sunt niște persoane dezamăgite și slabe care se apără cu niște gratii, că vocația lor este un fel de moarte inutilă, un nonsens, însă în realitate este o dovadă grăitoare că se merită să-l ai pe Cristos ca și centru al vieții tale, să colaborezi cu el la opera de mântuire a lumii. Așadar nu se poate reproșa contemplativilor că nu fac bine umanității, că își folosesc viața doar pentru propria împlinire, ci, dimpotrivă, prin însuși faptul că aleg să trăiască în simplitate și în prezența intimă a Domnului zi de zi, îmbinând rugăciunea cu munca: "Ora et labora", prin însăși gratuitatea vocației lor, sunt de maximă utilitate. E și o formă de libertate aceasta ce lărgește orizonturile și te învață să privești dincolo de realitatea fragilă și perisabilă a umanului. De aceea, viața contemplativă adesea închipuită ca o viață închisă reușește să ofere o perspectivă senină asupra vieții prezente atât de des marcată de durere și violență. Emblematică în acest sens este figura reginei Ester din Vechiul Testament care obține salvarea poporului său mijlocind în fața regelui Persiei, Assuero. A trăi în mănăstire înseamnă a trăi această istorie, a poseda această bogăție, a avea această posibilitate de mijlocire.

- Care este raportul dvs. cu lumea? Aparțineți lumii sau sunteți în afara ei?

- Dintre toate vocațiile, cea monastică este poate cea mai puțin înțeleasă pentru că este cea mai ascunsă și în aparență cea mai puțin utilă. Care-i este sensul, care-i este farmecul? Frumusețea vieții contemplative stă tocmai în faptul că este un răspuns radical și gratuit la iubirea gratuită a Domnului. Ea este un semn evident al realității escatologice, o anticipare a împărăției lui Dumnezeu nefiindu-i străin totuși nimic din ceea ce ține de concretețea istorică a omenirii. Viața contemplativă este întâi de toate un mister de har. La originea ei este dorința de a urma întocmai îndemnul și exemplul lui Isus de a demonstra prin fapte că nu este iubire mai mare decât aceea de a-ți da viața pentru ceilalți. Sora de viață contemplativă, deși trăiește ascunsă, separată și păzită la umbra zidurilor mănăstirii, este prezentă în lume într-o formă aparte, se situează în realitatea ei concretă însă nu este a lumii, nu aparține ei. Isus, în rugăciunea adresată Tatălui pentru discipolii săi înainte de pătimire spunea: "Nu te rog să-i iei din lume, ci ca să-i păzești de cel rău. Ei nu sunt din lume așa cum eu nu sunt din lume" (In 17,15-17). Pentru lume ne rugăm (e modul nostru de a fi martori ai Evangheliei) și-i suntem alături cu fidelitatea de fiecare zi concretizată în DA-ul reînnoit clipă de clipă, cu dorința de convertire continuă. Viața și chemarea noastră rămân un mister atât pentru noi cât și pentru ceilalți, nu este ușor să vorbim despre ele și despre noi însă când ni se cere o facem pentru a aduce laudă Domnului. Prin însăși chemarea primită noi ne situăm într-un raport special cu frații și surorile rămași în lume, "pe câmpul de bătălie" cum spunea sfânta Tereza a pruncului Isus, raport care în ciuda separării fizice evidente și concrete simbolizate de prezența gratiilor devine mai strâns, mai profund și eficace. Gratiile nu ne îndepărtează de ei, ci doar ajută la crearea și menținerea acelei atmosfere de liniște și reculegere în care totul este și devine har. Un preot afirma referitor la clauzură: să te decizi pentru o viață ascunsă acestei lumi, să alegi să locuiești doar între zidurile mănăstirii, să te închizi atâtor oameni pe care îi cunoști ca să te deschizi cât mai mult lui Dumnezeu și voinței lui, să construiești doar legături spirituale cu cei din afară, unindu-te doar în rugăciune cu ei, nu poate însemna o simplă veleitate, un moft sau un act motivat de teribilism sau grandomanie, ci urmarea unui imbold interior aproape irezistibil, căutarea unei păci interioare care se revarsă în suflet din Dumnezeu. O soră de viață contemplativă nu este în afara timpului și a lumii în care trăiește, ci devine inima și binecuvântarea acestora în măsura în care își trăiește propria vocație.

Interviu realizat de Laura Chirilă,
redactor Radio Maria România


 

lecturi: 56.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat