Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul Familiei: Sfânta Elisabeta a Ungariei și fericitul Ludovic al IV-lea de Turingia, modele pentru familiile creștine

În ziua de 17 noiembrie a fiecărui an, Biserica ne cheamă să contemplăm chipul lui Cristos Isus în viețile sfinților: Elisabeta, principesă a Ungariei și ducesă de Turingia (1207-1231), și soțul ei, fericitul Ludovic al IV-lea, duce de Turingia (1200-1227).

Născută în anul 1207, Elisabeta a fost fiica regelui Andrei al II-lea al Ungariei și a Gertrudei, contesă de Merania. A fost crescută în spirit creștin de părinții ei credincioși.

Ludovic al IV-lea de Turingia s-a născut în anul 1200 și a fost fiul lui Herman I și a Sophiei de Bavaria. Lui i-au lipsit exemplele bune din familie, deoarece părinții lui au fost preocupați mai mult de cele pământești. Creștin bun și sfânt a devenit după căsătorie, datorită învățăturilor bunei sale soții, Elisabeta. De la ea a deprins dragostea față de Isus răstignit, dragostea față de Sfintele Taine și dragostea față de cei defavorizați. “Bărbatul necredincios este sfințit prin femeia credincioasă și femeia necredincioasă este sfințită prin bărbatul credincios” (1Cor 7, 14).

Adusă în castelul de la Wartburg, ducele Herman și ducesa Sofia, socrii ei, au căutat să o introducă în atmosfera de lux și petrecere a castelului și a mentalității timpului. Dar tânăra Elisabeta se retrăgea în camera ei ca să adore un crucifix cu fața plină de sânge (cf. 1Cor 2,2).

Acești doi soți sfinți au avut împreună trei copii: Herman (1222-1241), căsătorit cu Elena din Brunswick-Lüneburg, Sophia (1224-1275), căsătorită cu Henry al II-lea de Brabant și Gertrude (1227-1297).

După căsătoria lor, cei doi soți, împreună cu odraslele lor, se întreceau în dragostea față de Isus, în dragostea față sfânta Liturghie, în dragostea față de preoți și călugări și în dragostea față de aproapele. “În rest, fraților, preocupați-vă de acestea: toate cele adevărate, toate cele demne, toate cele drepte, toate cele curate, toate cele plăcute, toate cele vrednice de laudă, tot ce e nobil, ce e drept, ce e curat, ce e vrednic de iubire, ce e vrednic de cinste, dacă ceva este virtute sau onorabil, ceea ce ați învățat și ați primit, ce ați auzit și văzut la mine, aceea să puneți în practic㔠(Fil 4,8-9).

Ajunsă contesă de Turingia, Elisabeta nu numai că a refuzat orice lux și banchet, ci purta adesea ciliciu și folosea haine obișnuite ca ale slujnicelor. “Podoaba voastră să nu fie exterioară: împletitura părului, bijuteriile de aur, etalarea hainelor, ci interiorul inimii, cu podoaba nepieritoare a unui suflet blând și liniștit care este plăcut lui Dumnezeu. Căci așa se împodobeau, odinioară, femeile sfinte care își puneau speranța în Dumnezeu” (1Pt 3,3-5).

După căsătorie, Ludovic a început și el să refuze ospețele, luxul și purtarea coroanei. Iar din dragoste față de Isus a pornit în cea de-a șasea cruciadă, pentru eliberarea locurilor sfinte de sub dominația otomană, unde e a și murit la 23 noiembrie 1227. Datorită acestui fapt a fost declarat fericit. “Dar eu nu pun nici un preț pe viața mea, numai să duc la capăt alergarea mea și slujirea pe care am primit-o de la Domnul Isus, aceea de a da mărturie despre vestea cea bună a harului lui Dumnezeu” (Fap 20,24).

În Turingia nu era durere pe care Sfânta Elisabeta să n-o aline, nu era nevoie în care să nu intervină și nenorocire pe care să n-o cunoască. Alerga pe la casele bolnavilor ducându-le medicamente, alerga pe la casele săracilor ducându-le cele trebuincioase, alerga pe la casele muribunzilor și-i pregătea pentru trecerea în veșnicie, alerga în locurile unde erau adunați copiii și-i instruia în religia creștină. De aceea mulți amărâți stăteau la porțile locuinței sale. “Cu umilință, fiecare să-l considere pe celălalt mai presus de sine, fără ca cineva dintre voi să caute numai ale sale, ci și ale altora” (Fil 2,3-4).

Căsătoria lor, deși părea să fi fost una “aranjat㔠de către părinții lor, a fost totuși o căsătorie fericită. A fost o îmbinare a trăirii vieții de castel cu viața creștină, o îmbinare a diademei regale cu aureola sfințeniei. A fost o viață de familie în Domnul (cf. Col 3,12-20).

Se spune despre ducele Ludovic de Turingia, soțul sfintei Elisabeta, că se afla odată la umbra unei păduri din apropierea muntelui Inselberg și, arătând cu mâna spre acel munte, a spus însoțitorilor săi: “Dacă acest întreg munte, de sus și până jos, ar fi numai din aur și smaralde, iar cineva mi l-ar oferi, cu condiția să mă despart de soția mea Elisabeta, n-aș face-o niciodată. Ea, prin iubirea, virtuțile și evlavia ei, îmi este mult mai dragă decât toate bogățiile din lume”. “Cine va găsi o femeie desăvârșită? Ea este mult mai de preț decât perlele” (Prov 31,10).

Biografii sfintei Elisabeta ne spun că ea a avut ochi ca să-l vadă pe Isus în cei mici și săraci, a avut urechi ca să-l audă pe Isus în geamătul suferinzilor și a avut inimă să-l simtă pe Isus în toți semenii ei defavorizați. De aceea, ea a practicat dragostea încă din fragedă pruncie. “Ochii celor ce văd nu vor mai fi legați și urechile celor ce aud vor lua aminte” (Is 32,3).

Se spune că, imediat după nașterea Elisabetei, un sărman orb și bolnav a cerut să fie dus lângă pătuțul ei. În momentul în care acest sărman s-a atins de trupușorul ei, el s-a vindecat de orice boală. Această minune de la nașterea ei a fost un semn prevestitor al întregii ei vieți, pentru că ea avea să fie o adevărată mamă a săracilor și bolnavilor, dar și semn al faptului că cine îi va urma exemplele se va vindeca de orice orbire și boală sufletească (cf. Fap 5,15-16). Încă de mică, Elisabeta dăruia tot ceea ce avea. Zilnic mergea la bucătărie, aduna tot ceea ce găsea și împărțea săracilor. Toate aceste fapte bune începute în copilărie le-a făcut toată viața ei.

Dragostea ei față de cei sărăci nu s-a limitat numai la fapte simple, deoarece ea împlinea și fapte mari: procura zestre fetelor sărace, se prindea nașă la botezul copiilor lipsiți, oferea locuințe pentru cei fără adăpost. Mai târziu a deschis un sanatoriu pentru bolnavi, un azil pentru cei nevoiași, o cantină pentru cei săraci și o școală pentru copii. “Domnul îl iubește pe cel care dă cu bucurie” (Ps 112,5). Nu era durere pe care Elisabeta să n-o aline, nu era lipsă de care ea să nu se îngrijească, nu era ignoranță pe care ea să n-o lumineze. De aceea, casa ei era mereu înconjurată de săraci și de bolnavi, pe care ea îi ajuta din dragoste față de Cristos.

Pe vreme Sfintei Elisabeta de Turingia, lepra era o boală foarte răspândită în Germania. Această boală cauza multe răni îngrozitoare pe toate mădularele trupului, astfel încât cel atins de lepră, după ani de chinuri grele, putrezea de viu. Într-o zi de Joia Sfântă, în amintirea spălării picioarelor făcute de Isus, sfânta Elisabeta i-a adunat pe toți leproșii din împrejurimi, a îngenuncheat în fața lor și le-a spălat mâinile și picioarele (cf. In 13,4-5).

Tot într-o zi de Joia Sfântă, un lepros a ajuns până la Wartgurg, unde se afla castelul în care locuia Elisabeta. Ea l-a primit în grădina castelului, unde i-a spălat rănile și l-a bandajat. Când cei ai casei au văzut ce face, s-au îngrozit. Au întrebat-o: “Ce faci?” Ea a răspuns liniștită: “Îngrijesc rănile Mântuitorului, pentru ca în ziua judecății să nu mă apuce groaza. Pentru acea zi mă pregătesc așa cum pot”. “Împarte-ți pâinea cu cel flămând și adu-i în casa ta pe nenorociții fără adăpost, pe cei goi acoperă-i și nu întoarce spatele semenului tău” (Is 58,7).

După moartea soțului ei, în timpul cruciadei, viața ei a devenit foarte dificilă. Soacra și cumnații ei au dat-o afară din castel. Pentru a-și putea păstra copiii, Elisabeta trebuit să renunțe la toate proprietățile, bunurile și drepturilor de ducesă. “Dacă suferim cu el, vom fi moștenitori împreună cu el” (Rom 8,17).

Când episcopul Egbert a încercat să o convingă să devină soția împăratului Frederic al II-lea, ea a rămas neclintită în hotărârea luată la moartea soțului: “A murit! E mort! Moartă să fie pentru mine lumea, cu toate plăcerile și onorurile ei”. Putea evita sărăcia, dar l-a ales pe Isus.

A fost nevoită să locuiască, împreună cu cei trei copii, ca Isus, mai întâi într-un grajd, apoi într-o casă de lut, iar în cele din urmă într-o mănăstire, unde și-a dat sufletul în mâinile gingașe ale lui Dumnezeu. “Scumpă este înaintea Domnului moartea slujitorilor săi” (Ps 116,15).

Să știm că astăzi viețile acestor doi soți sfinți influențează în bine viața multor creștini aflați în dificultate spirituală, așa cum au influențat-o și pe cea a multora dinaintea noastră. Iată câteva exemple:

- multe soții și mulți soți, prin puterea dragostei, și-au schimbat partenerii de viață în bine: sfântul Ioan Columbini sau sfânta Rita de Cascia;

- mulți creștini s-au făcut prietenii leproșilor : sfântul Damian de Veuster și Raoul Follereau;

- mulți și multe l-au urmat pe Isus în cei săraci și bolnavi: sfânta Ecaterina din Siena, sfântul Ioan Maria Vianney, sfânta Tereza de Calcutta;

- mulți au ales să moară din dragoste față de Isus și față de semeni (în anul 2010 au fost 25 de martiri);

- mulți și-au dedicat viața educației spirituale a copiilor și a tinerilor: sfântul Ioan Bosco sau sfântul Ioan Calabria;

- mulți s-au rugat și s-au jertfit pentru cei din purgator : sfântul Padre Pio sau fericita Eugenia Smet.

Există o carte numită Gustul bucuriei, scrisă de C. Miller, unde ni se povestește că o femeie bogată a fost găsită moartă în casa ei. Trăia singură. Medicii n-au reușit să stabilească nici un motiv de natură organică pentru deces. Pe fila de calendar din ziua morții ei, poliția și medicii au găsit notate aceste cuvinte: “Nici astăzi nu a venit nimeni să mă vadă”. Murise de singurătate.

Dacă soții sfinți Elisabeta și Ludovic, dacă alți mulți asemenea lor nu au putut lăsa singuri pe cei aflați în suferință, trebuie să ne întrebăm: Oare noi, cei de astăzi, de ce nu am putea să arătăm dragostea față de cei aflați în dificultate? Și noi vom fi judecați tot despre iubire, așa cum spune sfântul Ioan al Crucii.

Să-i imităm aceste modele, Elisabeta și Ludovic, dar și pe toți ceilalți martori ai dragostei lui Isus în lume!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 77.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat