Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Dar tu, cine ești? (Despre parabola samariteanului milostiv)

"Dacă Isus nu ne-a adus nici salvarea de suferință, nici pacea generală, nici binele universal și nici nu ne scapă de moarte, atunci ce ne-a adus?!" Este întrebarea pe care o pune papa Benedict al XVI-lea, în numele întregii omeniri dintr-un mileniu hărțuit de previziuni apocaliptice și împliniri dezastruoase - omenire prizonieră între zidurile propriei suferințe, decepții și morți fără speranță. Ca să dăm un răspuns, trebuie să avem curaj să întrebăm, să ne întrebăm, dar mai ales, să-l întrebăm pe Dumnezeu. Iar răspunsul e simplu - numai că, la chestiunile cruciale ale existenței, răspunsul nu trebuie să vină din minte și nici să fie rostit ca o poezie, ca un text din Sfânta Scriptură sau ca o rugăciune pe care de atâtea ori le recităm mecanic, fără să ne mai gândim ce spunem, ci el răsare, pur și simplu, din suflet - ca o lumină, cu certitudinea luminii. Fiindcă acea lumină este viața noastră, a oamenilor, iar lumina "luminează în întuneric și întunericul nu o poate cuprinde". Și fiindcă întreaga existență a noastră și a universului este creată și de fapt este creată continuu, în fiecare cuantă de timp, de Milostivirea Divină (al cărei apostol este fericitul Ioan Paul al II-lea), papa Benedict al XVI-lea urmărește să ne trezească în inimă răspunsul, referindu-se în cartea sa Isus din Nazareth la trei dintre parabolele milostivirii: parabola bunului samaritean; parabola fiului risipitor; parabola bogatului și a sărmanului Lazăr.

Dar numai un șoc puternic poate trezi inima și o poate face să răspundă. Iar Isus s-a folosit de cea mai șocantă imagine în fața învățaților poporului său: parabola samariteanului milostiv.

Cine erau samaritenii în vremea lui Isus?

Numele de Samaria apare în sec. IX îdC., când regele Omri (886-875 îdC.) a dat acest nume capitalei regatului de nord. În anul 721 îdC. orașul a fost cucerit de asirieni, iar în perioada Noului Testament a fost mărit și fortificat de Irod cel Mare. Iudeii nu aveau legături cu samaritenii și considerau că, din cauza amestecului cu asirienii, sunt eretici și ca atare proscriși. Religia lor era un sincretism între tradiția mozaică și zeii cultul asirian. De fapt, pentru contemporanii lui Isus, termenul de "samaritean" era sinonim cu cea mai de jos ocară; iudeii evitau să intre în Samaria, preferând în drumurile lor să treacă Iordanul; dacă se încumetau să treacă prin Samaria, nu primeau pâine și nici adăpost; pe de altă parte, literatura rabinică întărește refuzul, subliniind în termeni duri disprețul pe care-l aveau față de acea populație. În Noul Testament există trei referiri la samariteni: 1. refuzul samaritenilor (Lc 9,51-55), când Isus, mergând la Ierusalim spre pătimirea sa, i-a trimis înaintea lui pe Iacob și Ioan să ceară găzduire, dar samaritenii, aflând unde merge, nu i-au acordat-o. "Fii ai tunetului", cei doi au procedat exact cum am fi făcut și noi, cerându-i lui Isus să le dea voie să-i pedepsească - dar Isus îi mustră; 2. femeia samariteană, episod în care se relevă convertirea samaritenilor din acel sat ("Îi spuneau femeii: «Nu mai credem pentru cuvântul tău, căci noi înșine am auzit și știm că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii»" - In 4,42); 3. parabola samariteanului milostiv.

Parabola Samariteanului Milostiv este parabola transmutării unui personaj și a unei întregi religii: de la judecata implacabilă, la iubirea biruitoare - de la Vechiul, la Noul Testament.

Parabola este șocantă.

Iar șocul este cu atât mai mare asupra ascultătorilor, cu cât cel care încerca să-l prindă cu vorba pe Isus era un "învățător al Legii", iar acesta este pus în inferioritate de către Isus tocmai în raport cu unul pe care el, ca învățător al Legii, în calitate de iudeu, nici măcar nu-l socotea om - față de un samaritean. Iar surpriza noastră ar trebui să fie și mai mare, fiindcă parabola este relatată la scurt interval după refuzul samaritenilor (Lc 10,29-37).

De fapt, așa precum toată Sfânta Scriptură, această parabolă poate fi citită în patru sensuri: în sens literal (faptele ca atare); în sens alegoric; în sens moral; în sens anagogic (de "călăuzire" = gr.: anagogé). Personajele sunt: omul care coboară de la Ierusalim la Ierihon; tâlharii - și acțiunile lor; preotul; levitul; samariteanul - și acțiunile lor.

- În sens literal: sunt faptele ca atare - bine cunoscute.

- În sens alegoric: omul căzut în mâna tâlharilor este "dezbrăcat" și "strivit în bătaie" - dar termenii latini sunt mult mai sugestivi: "spoliatus et vulneratus"(cum menționează Sfântul Părinte), iar parabola este actuală: omul contemporan este "spoliatus supernaturalibus et vulneratus in naturalibus", dezbrăcat de natura sa divină și strivit în rețeaua consumismului; el este "pe jumătate mort", fiindcă fără recunoașterea naturii sale divine omul decade din viață, reducându-se la natura sa corporală, care nu se poate susține singură. Viața este Dumnezeu, nu corpul și acumulările materiale. Răul odată făcut, omul nu poate ieși singur din acea situație (tâlharii plecaseră, "lăsându-l..." etc.). Structurile sociale nu-l ajută - se spune că "sfârșitul lumii începe cu indiferența". Poate că preotul și levitul aveau motive care țineau de legea omenească (nu trebuiau să se impurifice, de ex.), dar Legea iubirii, dată tot de Moise, le impunea altceva. Numai că omul ascultă mai curând de legea altor oameni și de propria-i comoditate decât de comandamentul divin. Ajutorul pentru acest om disprețuit din motivul impurității fizico-psihice (se afla pe moarte) avea să vină tot de la un om disprețuit, de data aceasta pe motive socio-religioase și etnice - un samaritean.

Lectura în sens moral relevă modul corect de acțiune. Or acesta e expresia calității spirituale care nu are nimic de a face cu etnia, funcția socială sau religia pe care o afirmăm, dar nu o practicăm. "Să nu trecem pe lângă" - asta ne învață parabola în sens moral: să nu trecem pe lângă suferință, pe lângă păcatul pe care-l putem îndrepta, pe lângă iminența morții fără speranță a aproapelui. Să nu trecem pe lângă cel care-și pierde viața din cauza lipsurilor materiale și spirituale. "Oprirea samariteanului - spune fericitul Ioan Paul al II-lea în scrisoarea apostolică Salvifici Doloris - nu a fost curiozitate, ci disponibilitatea de a ajuta"... "Suferința există pentru a aduce dragostea în persoana umană și ca un dar regăsit al propriului său eu pentru ceilalți oameni, mai ales pentru cei care suferă...fiindcă legea Dăruirii este înscrisă în inima omului". Să nu trecem pe lângă și mai ales, "să nu ne fie frică" - expresie folosită de 365 de ori în Noul Testament, o dată pentru fiecare zi din an - să nu ne fie frică (acestea sunt cuvintele fericitului Ioan Paul al II-lea rostite de la Loja centrală a bazilicii "Sfântul Petru" în seara de 16 octombrie 1978, când Duhul Sfânt l-a desemnat papă).

Lectura în sens anagogic dezvăluie următoarele: harta geografică a Israelului în zona menționată se deschide ca o carte (cu înălțimi de o parte și de alta, centrate de Marea Moartă), iar drumul călătorului din parabolă trece de la Ierusalim la Ierichon, la o diferență de nivel de peste 1.000 m (Ierichonul se află în apropierea Mării Moarte, care e situată la -423 m sub nivelul 0 al Terrei). E de fapt drumul care duce de la strălucirea templului lui Dumnezeu, la moarte. Nu știm cine e omul. Ar putea fi iudeu sau samaritean sau oricine - hainele nu ajută identificarea, fiindcă au fost furate, iar trupul este cel moștenit de la Adam, odată cu păcatul originar. Poate că acest om e însuși Adam, iar drumul lui e însuși drumul istoriei umane prin ținuturile bântuite de tâlhari, începând cu șarpele biblic și continuând cu alte și alte roiuri, mereu altele - de întruchipări ale răului. Dezbrăcat de natura sa divină, strivit în mașinăria istoriei, tâlhărit de cei care ucid sufletul și trupul, redus la cea mai cumplită neputință, omul nu-și mai continuă drumul spre Ierihonul tuturor împlinirilor și bucuriei (Ierihonul era un oraș înfloritor, înconjurat de palmieri, cu pământul cel mai fertil din ținut, pământul roșu din care a fost făurit Adam - "Adam" înseamnă "roșu"), ci rămâne pe drumul de stânca, sticlos și ars de soare, fierbinte ca păcatul și atât de neprimitor încât nici nisip nu se așază pe el - prelingându-se încet dincolo de viață, spre Marea Moartă unde nu trăiește și nu crește nimic - adică spre marea morții definitive. Bunul samaritean este cel care întrupează Milostivirea Divină - Isus. S-a spus că hangiul este Duhul Sfânt, care are grijă de sufletul bolnav până la a doua venire a lui Isus - fiindcă samariteanul urmează să revină. Isus i-a legat rănile ca să nu curgă viața - câtă mai rămăsese - prin ele; singurele răni care aveau să rămână deschise ca izvor de milostivire pentru noi toți urmau să fie propriile sale răni - ale lui Isus. Tot Isus l-a îngrijit cu însemnul regalității sale (untdelemnul) și al propriei vieți (vinul ), pe care le-a turnat pe rănile omului ca să păstreze viața în trup, binecuvântând-o. Era el, Isus, medicul dumnezeiesc, pansând omenirea rănită. Apoi "l-a urcat pe animalul său de povară", iar cel care e însăși calea a mers pe jos, ducând alături de cel rănit adevărul și viața sa de-a pururi vindecătoare. Isus a rămas peste noapte - peste noaptea omenirii - alături de cel rănit îngrijindu-l el Însuși, iar mai apoi, în ziua următoare, când a trebuit să plece, l-a încredințat Duhului Sfânt și a plătit în continuare pentru vindecarea omului - pentru că sfânta Euharistie continuă să fie plată pentru vindecarea noastră de păcat până la a doua sa venire. Samariteanul a dat hangiului doi dinari - un dinar reprezenta plata pentru o zi de muncă și era echivalentul a 6 g de aur. Deci doi dinari făceau 12 g de aur - Isus dăduse astfel câte 1 g de aur pentru fiecare din triburile lui Israel care trebuiau vindecate de Duhul Sfânt, pecetluind de data aceasta, cu însemnul regalității omenești, opera divină.

Rămân aparent misterioase cuvintele adresate de samaritean hangiului: "și ceea ce vei mai cheltui, îți voi da când mă voi întoarce" (Lc 10.35). Jertfa lui Isus este odată pentru totdeauna. Dar ea este reînnoită de fiecare dată la sfânta Liturghie și de fiecare dată Isus se jertfește, deci "plătește", iar și iar pentru vindecarea noastră de păcatele care deschid iar și iar răni pe trupul omenirii - pentru ca astfel, mereu și pe deplin vindecați, să putem merge spre Ierihonul belșugului de împliniri.

În meditația sa din cartea Isus din Nazaret, Sfântul Părinte insistă asupra întrebării "cine e aproapele pentru noi" și ne reamintește de cei pe lângă care trecem nepăsători: țările lumii a treia. Și am mai adăuga: șomerii, emigranții, boschetarii, bolnavii - în special bolnavii incurabili - pe care suntem sfătuiți să-i ucidem (adică să-i euthanasiem) - iar sfatul vine de la tâlharii de bunuri materiale și de suflete. Rând pe rând suntem rănitul din parabolă, sau bunul samaritean, în speranța de a-l urma pe Isus. Uneori suntem sfidători și perverși, ca învățătorul Legii, încercând să-l prindem pe Dumnezeu însuși în plasa minciunilor și intereselor noastre - iar alteori, suntem invitați și persuadați să devenim tâlhari la drumul mare.

Dar suntem urmașii lui Adam și am primit ceea ce am cerut: discernământul, podoaba dumnezeiască a omenirii - și liberul arbitru. Rugăciunea către Divina Milostivire spune: "Isuse, mă încred în Tine!" La fel de adevărată e însă și reciproca: Isus se încrede în mine!

Și reluând întrebarea de la început: "Dacă Isus nu ne-a adus nici salvarea de suferință, nici pacea generală, nici binele universal și nici nu ne scapă de moarte, ci doar de spaima morții, atunci ce ne-a adus?!"

Ni l-a adus pe Dumnezeu în noi - adică pe sine însuși.

Iar el are încredere în noi!

Dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat