Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

ANUL FAMILIEI: "Creșteți, înmulțiți-vă, umpleți pământul și supuneți-l" (Gen 1,28)

Sfântul Ignatie Briancianinov (1807-1867), un sfânt al Bisericii Ortodoxe Ruse din secolul al XIX-lea, episcop de Caucaz, scriitor prolific de lucrări de spiritualitate, în cartea sa Despre îngerii cei căzuți, cap. I, ne spune: "În locul îngerilor căzuți, Dumnezeu, l-a creat pe Om. Iar din acest moment, a început pentru om o revărsare continuă de haruri nemaiauzite".

Pe acest om Dumnezeu l-a creat și după chipul și asemănarea sa.(cf. Gen 1,26).

Ba mai mult, acestui om Dumnezeu i-a încredințat și lucrarea mâinilor sale, făcând din el un vicerege al creației sale (cf. Gen 1,29; Ps 8,6-9).

Ba și mai mult, pentru acest om Dumnezeu a emis un plan măreț, prin care l-a asociat la opera creației pe care a început-o, dându-i cinstea și responsabilitatea de a naște fii și fiice după chipul și asemănarea sa, ca să umple pământul (cf. Gen 1,26.28).

Ba mai mult, pe acest om Dumnezeu l-a chemat să nască și prinți și prințese, pentru a umple și stăpâni și împărăția sa veșnică (cf. Ap 21,7) care nu trebuia să rămână goală, prin căderea îngerilor răi (cf. Ap 12,8). Acest adevăr avea să fie înțeles mai bine atunci când a venit Isus și a zis: "Lăsați copiii să vina la mine, că a unora ca acestora este împărăția cerurilor" (Mt 18,16).

Ba mai mult, unul dintre fiii săi avea să fie Șilo, avea să fie Mesia, care va zdrobi capul șarpelui, și-i va reda paradisul pierdut (cf. Gen 3,15) De aceea, toate femeile din Israel doreau să se căsătorească și să nască copii, să-l nască pe Mesia. Fecioria era de plâns (Jud 11,37).

Ba mai mult, prin acceptarea acestui plan, Dumnezeu i-a mai făcut omului un dar neasemuit, ca prin primirea și nașterea copiilor să-l primească pe el însuși, împreună cu Fiul și cu Duhul Sfânt. "Oricine primește pe unul din acești copilași, în numele meu, pe mine mă primește; și oricine mă primește pe mine, nu pe mine mă primește, ci pe cel ce m-a trimis pe mine" (Mc 9,37).

Ba mai mult, prin nașterea de copii, omul avea să colaboreze și planul salvării sale.

Căci planul divin al nașterii de copii și planul mântuirii, merg împreună. Domnul i-a zis femeii: "Voi înmulți mereu necazurile tale, mai ales în vremea sarcinii tale; în dureri vei naște copii" (Gen 3,16), pentru că hotărâse deja: "Femeia se va mântui prin nașterea de copii" (1Tim 2,15).

Ba mai mult, copiii născuți urmau să fie și imaginea omului nou care avea să intre în paradis: "Cine nu va primi împărăția lui Dumnezeu ca un copilaș, cu nici un chip nu va intra în ea" (Lc 18,17).

Biblia consideră copiii un dar și o binecuvântare a lui Dumnezeu, iar lipsa copiilor o pedeapsă și o ocară.

De aceea, acum înțelegem mai bine, de ce Adam și Eva, după moartea lui Abel, își doreau atât de mult alți prunci, și de ce s-au bucurat la fel de mult după ce l-au născut pe Set, și de ce au început iar să cheme numele Domnului (cf. Gen 4,25-26). Nașterea de prunci le-a readus bucuria, credința și speranța pierdute prin păcat. Nașterea de prunci face la fel și astăzi.

De aceea, acum înțelegem mai bine, de ce Rahela striga: "Dă-mi copii ori mor!" (Gen 30,1). Iar după ce ea a zămislit, atunci când a avut de ales, la nașterea celui de-al doilea ei fiu, între viața ei și viața copilului ce trebuia să se nască, a ales viața copilului și jertfa ei (cf. Gen 35,16-20).

Prin jertfa Rahelei, Dumnezeu ne spune ce trebuie să facă orice mamă bună.

De aceea, acum înțelegem de ce Ana, mama lui Samuel, și Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, înainte de nașterea de copiii erau triste și cereau copii de la Domnul (cf. 1Sam 1,11), iar după naștere erau fericite și exclamau: "Dumnezeu și-a adus aminte de mine!" (1Sam 1,19; Lc 1,25). Ce frumoase cuvinte! Așa trebuie să se roage, să plângă și să promită, toate mamele care nu au încă copii, și tot la fel să se bucure și să mulțumească după ce i-au primit.

Dar acest măreț plan divin, care cuprindea nașterea de fii și fiice pentru pământ, care cuprindea nașterea de prinți și prințese pentru împărăția cerurilor, care cuprindea și primirea lui Dumnezeu însuși prin nașterea pruncilor, care cuprindea nașterea lui Mesia, care cuprindea și imaginea omului nou care va intra în paradis, care cuprindea și parte din planul mântuirii, prin jertfa lui Mesia și jertfa omului, zic, acest plan Dumnezeu nu l-a făcut cunoscut în întregime celor din vechime, ci ni l-a descoperit numai nouă, nouă care am acceptat mântuirea, prin Isus: "Însă noi vorbim de înțelepciunea tainică a lui Dumnezeu, care a fost ținută ascunsă și pe care Dumnezeu o hotărâse înaintea veacurilor spre mărirea noastră, pe care nici unul dintre stăpânitorii lumii acesteia n-a cunoscut-o" (1Cor 2,7-8).

Cine împlinește porunca: "Fiți rodnici și vă înmulțiți", se împărtășește de o mulțime de binefaceri, după cuvântul Scripturii care zice: "De vei asculta glasul Domnului Dumnezeului tău, toate binecuvântările vor veni asupra ta si se vor împlini cu tine" (Dt 28,2).

De aceea, acum înțelegem mai bine și de ce, de când Dumnezeu a emis acest plan divin, cu omul partener la opera creației și a mântuirii, diavolul și ai oamenii lui, din toate timpurile și locurile, au căutat să împiedice realizarea lui, prin fel de fel de piedici și obstacole, prin fel de fel de motive și pretexte, prin fel de fel de teorii și răutăți, prin fel de fel de invenții și mentalități greșite.

Diavolul și oamenii lui, slujitori ai morții, poate vor întârzia puțin desfășurarea acestui măreț plan, dar niciodată nu vor reuși sa-l blocheze, pentru că timpul este de partea lui Dumnezeu.

De aici și preocuparea oricărui om chemat la mântuire, să convingă orice familie să nască copii, părăsind orice scuză și pretext, care o împiedică să împlinească acest plan mântuitor.

E lăudabil că în Dieceza de Iași, prin grija episcopilor noștri, s-a deschis la Roman, județul Neamț, un centru de consiliere și ajutor, pentru mamele care nu pot naște copii.

De aceea abia acum înțelegem mai bine de ce Dumnezeu le-a spus oamenilor în două rânduri, după creație și după potop: "Fiți rodnici și vă înmulțiți și stăpâniți pământul" (Gen 1,28; 9,1).

O familie numeroasă își are grijile ei, dar își are și răsplătirile ei.

- "Fericit este omul care-și va umple casa de copii" (Ps 126,3.5). Fericirea depinde de nașteri.

- "Nevasta ta este ca o vita roditoare înlăuntrul casei tale; copiii tăi stau ca niște lăstari de măslin împrejurul mesei tale" (Ps 128,3). Vinul și măslinul sunt simbolurile bucuriei și bogăției.

- "Ca săgețile în mâna unui războinic, așa sunt fiii născuți la tinerețe. Ferice de omul care își umple tolba de săgeți cu ei! Căci ei nu vor rămâne de rușine, când vor vorbi cu vrăjmașii lor la poartă" (Ps 127,3-5). Așa cum săgețile din tolbă sunt semnul puterii, la fel sunt și copiii soților.

Noi toți trebuie să fim convinși că prezența copiilor într-o familie sau o comunitate, prin nevinovăția lor, sunt ca o armată de îngeri care salvează pe oameni de primejdii și moarte.

Se zice că o corabie, care îl purta pe regele Ludovic al XIV-lea al Franței, fu cuprinsă pe mare de o furtună. Primejdia era ca vasul să se scufunde. Corăbierii și călătorii își vedeau cu groază sfârșitul în învolburarea apelor. Atunci regele lua în brațe un copil care se află pe corabie, îl ridică spre ceruri și zise: "Doamne, îndură-te și ne scapă de la înec. Iar dacă noi cei mari, pentru păcatele noastre, nu suntem vrednici să ne ajuți, ai milă măcar de acest nevinovat copilaș!" La acea rugă se zice că vântul s-a potolit, valurile s-au liniștit, furtuna a încetat, de parcă însuși Cristos și-ar fi întins mâinile spre valurile înfuriate, ca pe vremuri pe marea Galileii.

După ce am văzut toate acestea, înțelegem mai bine de ce Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa, de ce l-a creat parte bărbătească și parte femeiască (cf. Gen 1,27) și de ce a întemeiat și sfințit familia (cf. Gen 1,24).

După ce am văzut toate acestea, înțelegem mai bine de ce, Isus a fost la o nuntă (cf. In 2,1-12) și de ce a ridicat-o la rangul de taină sfântă (cf. Ef 5,32).

După ce am văzut toate acestea, înțelegem mai bine de ce Isus a făcut căsătoria indisolubilă (cf. Mc 10,9) și de ce mirii sunt chemați să răspundă cu "DA" la întrebarea dacă vor să primească copiii pe care Dumnezeu va binevoi să-i dea lor (copiii, nu "unii copii").

După ce am văzut toate acestea, înțelegem mai bine și de ce sfinții părinți ai Bisericii vorbesc pe linia Bibliei despre nașterea de copii. Iată câteva ziceri de-ale lor:

- sfântul Ioan Gură de Aur: "Nașterea de copii, din unirea soțului cu soția lui, este în însăși natura ei o poruncă a lui Dumnezeu și o garanție de iubire între cei doi soți".

- Iustin Martirul: "Noi nu ne căsătorim decât pentru a avea copii" (cf. Apologia I, 29)

- sfântul Clement Alexandrinul: "Rostul celor căsătoriți este nașterea de fii".

- tot sfântul Clement Alexandrinul: "Plăcerea goală, chiar și în căsătorie, este nelegiuită, nedreaptă și irațională".

După ce am văzut toate acestea, înțelegem mai bine de ce și Magisterul Bisericii cheamă soții la nașterea de prunci și de ce numește transmiterea vieții "o datorie gravă" (Humanae vitae, 1).

După ce am văzut toate acestea, înțelegem mai bine și de ce Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea, în scrisoarea apostolică Novo millennio ineunte, ne îndeamnă să facem în așa fel încât, "printr-o educație evanghelică tot mai completă, familiile creștine să ofere un exemplu convingător de căsătorie trăită în mod deplin, conform planului lui Dumnezeu" (NMI 47).

Pr. Iosif Trifa spunea că familia fără copii este "ca un clopot fără glas, ca o pasăre fără cântec, ca un pom fără rod, ca cel mai mare păgânism".

Un medic spunea odată că trupul mamei, din care pruncul se desprinde ca un fruct copt, primește noi puteri prin naștere. Acest trup începe să înflorească precum într-o înnoită tinerețe. Sănătatea viguroasă a mamelor cu multe nașteri este un adevăr verificat de multa vreme. Deci, mamele cu multe nașteri de copii sunt și mai sănătoase și mai frumoase. Aceasta este o binecuvântare a Domnului.

Iată la final câteva exemple de familii care nu s-au temut de sărăcie și lipsuri și au primit "toți copiii" pe care Dumnezeu a binevoit să-i dea lor:

- Familia patriarhului Iacob, 13 copii. (cf. Gen 35,23-26)

- Familia sfintei Ecaterina din Siena, 24 copii

- Familia sfântului Benedict Iosif Labre, 15 copii

- Familia sfintei Francisca Xaveria Cabrini, 13 copii

- Familia sfântului Ignațiu de Loyola, 12 copii

- Familia fericitei Edith Stein, 11 copii

- Familia sfintei Tereza Neumann, 11 copii

- Familia sfintei Tereza de Avila, 11 copii

- Familia sfântului Pius al X-lea, 10 copii

- și multe altele.

Exemplele au fost luate din cartea Vitaminele sufletului", pag. 1, scrisă de pr. Nicolae Both.

Doamne, dă-ne și nouă, celor de azi, familii credincioase care să colaboreze activ cu planul tău și astfel să ajungă în bucuria împărăției tale veșnice! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 94.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat