Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Acea prezență tăcută

Sentința Curții europene de la Strasbourg

Probabil a fost numai viclenia calendarului, în însă cuvintele înalte și angajante ale președintelui Napolitano în importantul discurs despre cei 150 de ani de unitate cu privire la raporturile stat-Biserică și la prezența catolicilor în Italia, nu puteau să aibă un ecou mai bun în pronunțarea Marii Camere a Curții europene a drepturilor omului din Consiliul Europei. Cu o sentință articulată și echilibrată, făcută publică astăzi, a modificat decizia din prima instanță și a absolvit statul italian cu privire la problema expunerii crucifixului în sălile de școală.

Cu o decizi luată în largă majoritate (cincisprezece voturi contra două) a recunoscut că "percepția subiectivă" a reclamanților nu poate configura o încălcare obiectivă a "obligației statului de a respecta dreptul părinților de a asigura educația și învățământul copiilor lor conform cu convingerile lor religioase și filozofice". A constatat, cu self-restraint înțelept, că nu aparține Curții europene să intre în dezbaterea internă a statelor în privința diferitelor competențe ale organelor jurisdicționale interne. În sfârșit, a afirmat că Curtea trebuie "să respecte alegerile statelor în domeniile delicate", al educației și al religiei, limitându-se "să se asigure că aceste alegeri nu comportă o formă de îndoctrinare". Ceea ce cazul de față nu poate configura, fiind garantat în mod absolut dreptul părinților în situația italiană specifică.

Este vorba de o sentință care face ordine într-un cadru, cel al drepturilor și identităților, fundamental pentru dezvoltările Europei, în care părea dobândită o derivă până la urmă nihilistă. Aceasta nu este deloc inevitabilă, așa cum a demonstrat de altfel constituirea în acest proces a unei serii ample și calificate de state (între care cel mai mare dintre cei care aderă la Consiliu, Federația Rusă) și de organizații neguvernamentale.

Dincolo de epuizarea extremă a unei idei nihiliste despre drepturi, care ajunge să creeze gol, un gol în care în mod inevitabil este destinată să iasă în evidență legea celui mai puternic, punctul este tocmai a porni din nou de la persoană, de la aspectul concret al vieții și al situațiilor, în care sunt necesare puncte de referință.

Crucifixul, cu prezența sa tăcută, discretă, dar sinceră, în spațiile publice exprimă astăzi tocmai acea "laicitate sănătoasă" de care este mare nevoie în Europa, pentru a face să crească, și să rodească, democrația. Consensurile, largi, transversale și în diferite aspecte neprevăzute, pe care Benedict al XVI-lea le-a primit dezvoltând această temă, ultima dată în marele și angajantul discurs din Westminster Hall, demonstrează că poate fi un drum important care trebuie împărtășit, fără bariere.

*

Satisfacție din partea Sfântului Scaun

Publicăm textul integral al declarației directorului Sălii de Presă a Sfântului Scaun, pr. Federico Lombardi, despre sentința de astăzi a Marii Camere a Curții europene a drepturilor omului.

"Sentința Curții europene a drepturilor omului cu privire la expunerea obligatorie a crucifixului în sălile din școlile publice italiene este primită cu satisfacție din partea Sfântului Scaun.

De fapt, e vorba de o sentință destul de angajantă și care face istorie, așa cum demonstrează rezultatul la care a ajuns Marea Cameră la sfârșitul unei examinări aprofundate a problemei. Marea Cameră a răsturnat, de fapt, sub toate profilurile o sentință din prima instanță, adoptată în unanimitate de o Cameră a Curții, care provocase nu numai recursul statului italian pârât, ci și sprijinul acordat lui de numeroase alte state europene, în măsură neîntâmplată până acum, și adeziunea multor organizații neguvernamentale, expresie a unui vast simț al populațiilor.

Așadar se recunoaște la un nivel juridic foarte autoritar și internațional că cultura drepturilor omului nu trebuie să fie pusă în contradicție cu fundamentele religioase ale civilizației europene, căreia creștinismul a dat o contribuție esențială. În afară de asta se recunoaște că, după principiul de subsidiaritate, este necesar să se garanteze oricărei țări o marjă de apreciere în ceea ce privește valoarea simbolurilor religioase în propria istorie culturală și identitate națională și în ceea ce privește locul expunerii lor (cum de altfel a fost reafirmat în aceste zile și de sentințe ale Curților supreme din unele țări europene). În caz contrar, în numele libertății religioase s-ar tinde în schimb în mod paradoxal la limitarea sau chiar la negarea acestei libertăți, ajungând să se excludă orice exprimare a ei din spațiul public. Și făcând astfel s-ar încălca însăși libertatea, întunecând identitățile specifice și legitime. Curtea spune deci că expunerea crucifixului nu este îndoctrinare, ci expresie a identității culturale și religioase a țărilor cu tradiție creștină. Noua sentință a Marii Camere este binevenită și pentru că ea contribuie în mod eficace la restabilirea încrederii în Curtea europeană a drepturilor omului din parte unei mari părți dintre europeni, convinși și conștienți de rolul determinant al valorilor creștine în propria lor istorie, dar și în construcția unitară europeană și în cultura sa de drept și de libertate".

*

Curaj și înțelepciune

Curtea europeană a drepturilor omului de la Strasbourg a pus un punct important la problema crucifixului în școlile publice italiene. A făcut asta întorcându-se asupra unei decizii luată în anul 2009, când accepta recursul unei cetățene italiene de origini finlandeze, Soile Lautsi, și recunoștea că prezența crucifixului în școlile statale italiene ar fi "contrară dreptului părinților de a-și educa proprii copii după convingerile lor și dreptului minorilor la libertatea de religie și de gândire".

Sentința fusese atacată de Italia și recursul țării noastre a fost susținut și de un vast grup de reclamanți. După ce a fost acceptat recursul, problema a fost discutată la Strasbourg la 30 iunie 2010 și acum a venit pronunțarea judecătorilor europeni: expunerea crucifixului nu configurează nici o încălcare a drepturilor umane din partea Italiei. Pronunțarea Curții este deosebit de importantă. Nu numai pentru că aduce clarificare încă o dată asupra faptului că un crucifix pe pereții sălilor de școală nu este impunere făcută conștiințelor - în Italia dezbaterea cu privire la valoarea simbolului creștin durează de mult timp și are multe nuanțe - și că laicitatea - s-ar putea adăuga - nu este lipsa, golul de simboluri și identități. De fapt, există un cu totul alt filon referitor la sentința Curții și care se referă la tema subsidiarității care trebuie respectată în raporturile dintre state și instituțiile europene, necesitatea de a valoriza nivele diferite, sensibilități și atitudini diferite proprii multor realități naționale.

Și pe acest plan merge Curtea care în mai multe pasaje din pronunțare se referă la marjele proprii de evaluare ale unui stat, de exemplu cu privire la dacă este necesară sau nu valorizarea tradițiilor proprii, rămânând de altfel în cadrul respectării drepturilor și libertăților tutelată de Convenția despre drepturile omului.

În această direcție se regăsesc acele elemente de "curaj și înțelepciune" care, de exemplu, au fost prezentate imediat în sentință de către Observatorul permanent al Sfântului Scaun la Consiliul Europei, monseniorul Aldo Giordano. Curaj și înțelepciune pentru a depăși locuri comune asupra unei laicități greșit înțelese și, mai ales, pentru a reda respirație unei considerări serioase a tradițiilor, a identităților și a valorilor diferitelor popoare europene. Tradiții, identități și valori care nu se pot elimina și care ar trebui să poată fi considerate nu o amenințare, ci o resursă pentru Europa "plurală" care deja există și pe care am voi-o tot mai plină de dialog și de respect între persoane și popoare.

Alberto Campoleoni

*

Pentru ce poate să rămână

"Dacă este adevărat că crucifixul este înainte de toate un simbol religios, totuși nu subzistă în acest caz elemente care să ateste eventuala influență pe care expunerea unui simbol de această natură pe pereții sălilor de școală ar putea să o aibă asupra elevilor". Aceasta este concluzia la care a ajuns la 18 martie Marea Cameră a Curții drepturilor omului de la Strasbourg cu sentința asupra cazului Lautsi-Italia referitoare la expunerea crucifixului în sălile de școală. Așadar, simbolul credinței creștine poate să rămână în sălile de școală fără a exista temerea față de libertatea de educație și față de dreptul la instruire a copiilor și a tinerilor, așa cum este garantat de Convenția europeană a drepturilor omului.

"În sentința definitivă a Marii Camere, pronunțată în cazul Lautsi și alții împotriva Italiei - se citește într-o notă oficială -, Curtea europeană a drepturilor omului a concluzionat în majoritate (cincisprezece voturi contra două)" pentru "neîncălcarea articolului 2 din Protocolul nr. 1 (dreptul la instruire) la Convenția europeană a drepturilor omului". Cazul, amintește aceeași Curte, "se referea la prezența crucifixului în sălile din școlile publice din Italia, incompatibilă, conform reclamanților, cu obligația statului de a respecta, în exercitarea propriilor funcțiuni în materie de educație și învățământ, dreptul părinților de a garanta propriilor copii o educație și un învățământ conforme cu convingerile lor religioase și filozofice". Marea Cameră, corectând sentința precedentă din noiembrie 2009 a uneia din Camerele Curții, afirmă: "Deși este comprehensibil bă reclamanta poate să vadă în expunerea crucifixului în sălile din școlile publice frecventate de copiii săi o lipsă de respect din partea statului față de dreptul ei de a le garanta lor o educație și un învățământ conforme cu convingerile sale filozofice, percepția ei personală nu este suficientă ca să integreze o încălcare a articolului 2 din Protocolul nr. 1". Această sentință, care este definitivă, a fost transmisă imediat - așa cum au explicat cei 17 judecători, prezidați de francezul Jean-Paul Costa - Comitetului de miniștri din Consiliul Europei, cel mai mare organism politic al instruirii, pentru a-i controla executarea.

Analizând sentința dată de Marea Cameră a Curții de la Strasbourg, reies și argumente care probabil vor provoca dezbatere la nivel cultural, politic și jurisprudențial atât în Italia cât și în Europa. De fapt, Curtea afirmă: "Guvernul italian susținea că prezența crucifixului în sălile din școlile publice oglindește și astăzi o importantă tradiție care trebuie perpetuată. Apoi adăuga că, în afară de a avea o semnificație religioasă, crucifixul simbolizează principiile și valorile care stau la baza democrației și civilizației occidentale, și asta i-ar justifica prezența în sălile de școală". De la Curte vin în această privință două reflecții: "Cât privește primul punct, Curtea subliniază că, dacă pe de o parte decizia de a perpetua sau nu o tradiție depinde de marja de discreționalitate a statelor adunate, evocarea acestei tradiții nu le scutește totuși de obligația de a respecta drepturile și libertățile consacrate de Convenție și de Protocolurile sale". Referitor la al doilea punct, "afirmând că Consiliul de Stat și Curtea de Casație" italiene "au poziții divergente cu privire la semnificația crucifixului și că nu s-a pronunțat Curtea constituțională cu privire la această problemă, Curtea consideră că nu este misiunea ei să ia poziție într-o dezbatere între jurisdicții interne".

Sentința cu privire la crucifix dată de Marea Cameră a Curții drepturilor omului constată că "făcând obligatorie prezența crucifixului în sălile din școlile publice, normativa italiană atribuie religiei majoritare din țară o vizibilitate preponderentă în ambientul școlar. Totuși Curtea consideră că acest lucru nu este suficient pentru a integra o operă de îndoctrinare din partea statului". Curtea mai subliniază că "un crucifix pus pe un zid este un simbol în mod esențial pasiv, a cărui influență asupra elevilor nu poate fi comparată cu un discurs didactic sau cu participarea la activități religioase". În afară de asta, pentru judecători "efectele vizibilității mari pe care prezența crucifixului o atribuie creștinismului în ambientul școlar trebuie să fie redimensionate" deoarece: "această prezență nu este asociată la un învățământ obligatoriu al creștinismului; conform guvernului, spațiul școlar este deschis altor religii (faptul de a purta simboluri și de a îmbrăca uniforme cu conotație religioasă nu este interzis elevilor, practicile referitoare la religiile care nu sunt majoritare sunt luate în considerație, sfârșitul Ramadamului este adesea sărbători în școli...); nu subzistă elemente care să arate că autoritățile sunt intolerante față de elevii care aparțin altor religii".

Gianni Borsa

(După agenția SIR, vineri 18 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat