Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Patronul Bisericii ca model pentru a înfrunta turbulențele din lume

Actualitatea sfântului Iosif

de Tarcisio Stramare

"Este singur că figura lui Iosif capătă o actualitate reînnoită pentru Biserica din timpul nostru, în raport cu noul mileniu creștin". Așa afirmă Ioan Paul al II-lea în Exortația apostolică Redemptoris custos, unde amintește de Christifideles laici în contextul decretului Quemadmodum Deus (1870) cu care Pius al IX-lea "se punea pe el însuși și pe toți credincioșii sub patronajul preaputernic al sfântului patriarh Iosif". Ioan Paul al II-lea considera că situația Bisericii și a societății nu era mai puțin gravă actualmente decât "în acele timpuri foarte triste": "Acest patronaj trebuie să fie invocat și încă este necesar pentru Biserică nu numai împotriva pericolelor care apar, ci și mai ales pentru alinarea reînnoitei sale angajări de evanghelizare a lumii și de reevanghelizare în acele țări și națiuni unde religia și viața creștină (...) sunt puse la grea încercare" (nr. 29). Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, instituit de Benedict al XVI-lea la 21 septembrie 2010, la douăzeci de ani de la Redemptoris custos, cu motu proprio Ubicumque et semper, este în linia continuității.

Mijloacele de comunicare socială ne informează zilnic cu privire la turbulențele grave care zguduie omenirea și cu privire la suferințele Bisericii, care îi compromit dezvoltarea, demonstrând că și astăzi avem numeroase motive ca să ne rugăm sfântului Iosif. Actualitatea reînnoită a sfântului se extinde de la intervenția de apărare spre exterior la lucrarea internă de revigorare.

Toată exortația apostolică Redemptoris custos este focalizată pe economia mântuirii, a cărui "slujitor" singular a fost sfântul Iosif, împreună cu Maria. Așa l-a prezentat predica apostolică, mărturisită în evanghelii acolo unde ele descriu "începuturile răscumpărării", adică "misterele vieții ascunse a lui Isus", aceleași mistere pe care Biserica le retrăiește în ciclul anual al celebrării sale liturgice. Iosif a fost slujitor fidel al acestor mistere "prin exercitarea paternității sale" (nr. 8).

Faptul că se intenționează să se evidențieze mai ales slujirea sfântului Iosif apare deja în titlul exortației apostolice. De fapt, Custos nu vrea să-i pună în umbră paternitatea, a cărei autenticitate chiar o apără în mod expres documentul, cât mai ales vrea să-i sublinieze funcția, care este aceea a slujirii, așa cum de altfel trebuie să fie pentru orice paternitate. Deja acesta este un avertisment clar pentru acei părinți care astăzi își arogă dreptul de a stăpâni asupra vieții copiilor ca și cum ar fi un produs al lor. Viața omului este în mâinile lui Dumnezeu, căruia titlul de Tată îi aparține în mod absolut (cf. Mt23,9).

Sfântul Iosif a fost cel care a experimentat în mod singular ministerialitatea acestei paternități: exclus de la generare din cauza originii divine a Fiului, el a asumat, totuși, angajamentele cele mai oneroase ale paternității, adică primirea și educația copiilor, elemente care fac parte, împreună cu generarea, din natura paternității umane, așa cum învață sfântul Toma. Deja Origene scria: "Deși nimic nu a dedicat în generarea lui, Iosif i-a dedicat slujirea și iubirea. Pentru această slujire fidelă a lui Scriptura i-a acordat numele de "tată"".

Ioan Paul al II-lea consideră paternitatea sfântului Iosif întocmai ca o slujire, de care slăbiciunea omenității lui Isus avea nevoie mai ales în perioada vieții sale ascunse - "păzitor al Răscumpărătorului" și "slujitor al mântuirii". Ei bine, acest profil al sfântului este același care trebuie să califice și să definească Biserica. În fața actualei răspândite crize de "identitate", care nu a scutit-o nici pe ea, tocmai "reconsiderarea participării soțului Mariei în această privință va permite Bisericii să regăsească încontinuu propria identitate" (nr. 1).

Dacă deja calificativul de păzitor este semnificativ pentru a desemna funcția paternității umane, cu atât mai mult este semnificativ dacă acesta are ca termen nu un simplu om ci pe Răscumpărătorul. De fapt, figura și rolul sfântului Iosif ar fi putut să fie exaltate cu titlul de "Tatăl Cuvântului" sau "Tată al lui Dumnezeu", expresii prezente deja în liturgie, sau cu expresia mai familiară și pe larg răspândită în imnul latin Salve, pater Salvatoris; salve, custos Redemptoris. Deci pentru ce să nu alegem în îmbinarea acestor două titluri pe cel de Pater Salvatoris, care ar fi fost mai elogiativ? Desigur pentru că "păzitor" se adapta mai bine la stilul documentului pontifical, care vrea să-l prezinte pe sfântul Iosif ca "slujitor al mântuirii".

Și atunci întrebarea este alta: de ce Ioan Paul al II-lea a voit să-l prezinte pe sfântul Iosif ca "slujitor al mântuirii", deși i-a exaltat și i-a valorizat paternitatea? Răspunsul trebuie căutat în alegerea fundamentală a magisteriului său, care este tema răscumpărării. Deoarece răscumpărarea omenirii este demonstrarea iubirii lui Dumnezeu față de "chipul său" (Gen 1,27), asumat de însuși Fiul său la întrupare, cu toți trebuie să fie părtași de ea. Papa adresează exortația sa întregii Biserici, amintindu-i care este identitatea ei și propunându-i un model concret, întocmai pe sfântul Iosif.

Afirmația lui Ioan Paul al II-lea, conform căreia trebuie "să crească în toți devoțiunea față de Patronul Bisericii universale", are ca finalitate creșterea "iubirii față de Răscumpărătorul, pe care el l-a slujit în mod exemplar". Tocmai acest "l-a slujit" este profilul figurii sfântului Iosif, prezentat mereu în evanghelii ca executant atent și fidel al poruncilor lui Dumnezeu transmise lui de un înger în vis. Sfântul Toma trasează acest profil cu două cuvinte: "slujitor și păzitor". Se înțelege așadar de ce la invocația patronării Biserica trebuie să asocieze în mod coerent necesitatea de a-l imita pe patronul ei, "un exemplu care depășește fiecare stare de viață și se propune întregii comunități creștine, oricare ar fi condiția și îndatoririle fiecărui credincios în ea".

(După L'Osservatore romano, 19 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat