Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Carmelitul desculț François-Marie Léthel vorbește despre exercițiile spirituale din Vatican

În horă cu sfinții

De Nicola Gori

O horă de sfinți și de îngeri care se ține de mână și întind mâna celor care sunt încă pe pământ. Este imaginea care reprezintă mai mult decât toate sensul și spiritul exercițiilor spirituale de Postul Mare care se desfășoară între 13-19 martie 2011 în capela Redemptoris Mater, în Vatican, în prezența papei și a Curiei romane. Le conduce carmelitul desculț François-Marie Léthel, prelat secretar al Academiei Pontificale de Teologie, care în acest interviu acordat ziarului nostru explică motivele care l-au indus să aleagă ca temă "Lumina lui Cristos în inima Bisericii: Ioan Paul al II-lea și teologia sfinților".

Aceste exerciții se învârt în jurul beatificării lui Ioan Paul al II-lea: cum este dezvoltată tema?

După ce Papa m-a chemat să țin aceste exerciții spirituale, m-am recules în rugăciune și mi-a apărut clar orientarea care trebuie dată meditațiilor: o pregătire spirituală pentru beatificarea lui Ioan Paul al II-lea, care va avea loc la 1 mai, în duminica din Octava Paștelui, sărbătoarea Milostivirii Divine, început al lunii mariane și sărbătoarea sfântului Iosif muncitorul. Sunt convins că este un eveniment de o imensă însemnătate pentru Biserică și pentru lume, care cere o profundă pregătire spirituală din partea întregului popor al lui Dumnezeu, și în mod exemplar din partea Sfântului Părinte și a celor mai apropiați colaboratori ai săi. În același timp am avut clară și tema - lumina lui Cristos în inima Bisericii - și subtitlul: Ioan Paul al II-lea și teologia sfinților. Așa a fost și pentru alegerea sfinților drept călăuze pentru aceste zile. De fapt, beatificarea lui Ioan Paul al II-lea este ca o încoronare a unui pontificat extraordinar chiar sub semnul sfințeniei. Pentru a dezvolta tema, am ales o icoană a comuniunii sfinților: o pictură a fericitului fra Angelico ce îi reprezintă pe sfinți și pe îngeri în cer care își dau mâna și fac o horă. Sfinții își dau și ne dau mâna pentru a ne conduce pe drumul sfințeniei. Acesta este sensul convertirii din Postul Mare: să ne angajăm mai mult intrând și noi în această "horă a sfinților". O horă condusă de Papa Wojtyla, care dă mâna celor doi sfinți mai apropiați de el: sfântul Ludovic Maria de Montfort, care a inspirat acel Totus tuus al lui, și sfânta Tereza de Lisieux, singura sfântă proclamată învățător al Bisericii în timpul Pontificatului său.

Ce se înțelege prin teologia sfinților?

Este această mare cunoaștere a Misterului lui Cristos despre care vorbește sfântul Paul în Scrisoarea către Efeseni, atunci când "în genunchi" îi cere Tatălui belșugul darului Duhului Sfânt pentru credincioși, așa încât prin credință și iubire să poată "cunoaște împreună cu toți sfinții iubirea lui Cristos care întrece orice cunoaștere". În limbajul său, "sfinții" sunt credincioșii, cei botezați, într-un anumit fel, noi toți, dacă trăim cu adevărat din credință, speranță și caritate. Astfel, sfântul Ludovic Maria de Montfort vorbește despre "marea știință a sfinților" și în același fel face sfânta Tereza de Lisieux în Autobiografia sa. Cu privire la acest punct iarăși Ioan Paul al II-lea ne-a dat exemplu. Era înainte de toate omul rugăciunii profunde, era un mistic. Rugăciunea anima și pătrundea toată reflecția sa teologică, filozofică, poetică. În Biserica din Occident, cu nașterea universităților în Evul Mediu, a venit și riscul de a reduce teologia doar la forma sa intelectuală, academică, și aceasta este o mare sărăcire. După Conciliul al II-lea din Vatican, în anul 1970, Paul al VI-lea a făcut un pas decisiv atunci când a declarat învățători ai Bisericii două femei, două sfinte care nu studiaseră la universitate: Tereza de Avila și Ecaterina de Siena. Au primit același titlu al sfinților care erau mai intelectuali, ca Anselm, Toma și Bonaventura. Astfel enciclica Fides et ratio, care făcea referință la acești reprezentanți ai "marii rațiuni", Ioan Paul al II-lea a indicat în Novo millennio ineunte exemplul lui Ecaterina de Siena și Tereza de Lisieux ca reprezentante ale "teologiei trăite a sfinților".

Care sunt aspectele cele mai semnificative ale moștenirii spirituale a lui Ioan Paul al II-lea?

Este o moștenire imensă care atinge toate aspectele misterului lui Dumnezeu și al omului în Cristos. Pentru mine este în întregime concentrată în grandioasa lui spiritualitate cristocentrică și mariană. Trebuie recitite mai ales enciclicele sale Redemptor hominis, Dives in misericordia, Dominum et vivificantem și Redemptoris Mater. Afirmația fundamentală este concentrată în primele cuvinte din Redemptor hominis: "Răscumpărătorul omului Isus Cristos este centrul cosmosului și al istoriei", cu un mare laitmotiv din Gaudium et spes: "Cristos s-a unit cu orice om".

S-au alternat păstori și studioși în diferite discipline ca predicatori ai exercițiilor pentru Papa. Acum revine unui teolog ca dumneavoastră care aparține unui ordin cerșetor. Credeți că această formare a dumneavoastră a influențat asupra alegerii Pontifului?

Aparțin Carmelului, ordin cerșetor născut în Evul Mediu, aproape în același timp cu acelea ale sfântului Francisc și sfântului Dominic. Avem o lungă istorie, o mare tradiție teologică și spirituală, în special în ordinul nostru al carmeliților desculți, reformați de sfânta Tereza a lui Isus. Sunt profund conștient că îndeplinesc această misiune de predicare pentru Papa nu în mod individual, ci ca reprezentant al familiei mele călugărești a Carmelului, și în mod deosebit al comunității mele academice de la Teresianum, care este Facultatea Teologică Pontificală a Carmeliților la Roma. Lucrăm mult pentru Biserică și Papa, și nu numai prin învățământul teologic.

Ioan Paul al II-lea avea o simpatie înnăscută față de ordinul Carmelului. Sfântului Ioan al Crucii i-a dedicat și o teză de doctorat. Ce aspect din magisteriul său credeți că a fost influențată de spiritualitatea sfântului Ioan?

Cred că influența cea mai profundă a fost asupra propriei vieți spirituale. știm că a primit operele sfântului Ioan al Crucii împreună cu Tratatul despre adevărata evlavie către Maria al sfântului Ludovic Maria Grignion de Montfort, în anul 1940, de la un sfânt laic, Jan Tyranowski. Era o perioadă decisivă din viața sa, în timpul ocupației naziste din Polonia, când trebuia să lucreze ca muncitor pentru a evita deportarea în Germania. A fost momentul alegerii decisive a vocației sacerdotale. Sfântul Ioan al Crucii a deschis tânărului Karol orizonturile rugăciunii profunde: a făcut din el un mistic autentic, adică un om care trăiește credința, speranța și caritatea la un nivel tot mai intens, tot mai profund. Cu sfântul Ioan al Crucii a putut să aprofundeze și marea tematică a iubirii nupțiale și să cultive poezia ca exprimare privilegiată a misterului.

În afară de sfântul Ioan al Crucii, dumneavoastră veți vorbi și despre sfântul Ludovic Maria Grignon de Montfort, sfânta Tereza de Lisieux și sfânta Ioana d'Arc. Ce influență au avut asupra lui Ioan Paul al II-lea?

Aș spune că Ludovic Maria Grignon de Montfort este sfântul care a exercitat cea mai mare influență asupra vieții lui, cu doctrina sa cristocentrică și mariană sintetizată în capodopera Tratatului. De la vârsta de 20 de ani până la moartea sa, a avut mereu prezentă această carte. În harul beatificării sale, Ioan Paul al II-lea ne invită să redescoperim această operă esențială pentru întregul popor al lui Dumnezeu, în modul său de a transforma devoțiunea mariană într-un drum privilegiat de sfințenie: nu o devoțiune ca altele, ci însăși viața botezială de credință, speranță și caritate trăită cu Maria și în Maria, "pentru a-l găsi pe Isus în mod perfect, a-l iubi cu duioșie și a-l sluji cu fidelitate".

În meditațiile dumneavoastră se pot întâlni referințe la teme de actualitate?

Desigur, sfinții ating mereu realitățile esențiale ale vieții creștine și ale condiției umane. Marea temă este cum să trăim sfințenia în lumea de astăzi, în diferitele contexte. Patroană a misiunilor, Tereza de Lisieux are multe de spus despre tema noii evanghelizări. Alegerea Ecaterinei de Siena și a Ioanei d'Arc pentru aceste exerciții este într-un fel mai legată de Benedict al XVI-lea, care a dedicat două cateheze importante acestor sfinte de la sfârșitul Evului Mediu, ca exemple de "femei puternice" într-un context de mari suferințe și crize ale Bisericii și societății. Cu aceste sfinte, lumina lui Cristos vine ca să întâlnească întunericul păcatului care există și în interiorul Bisericii însăși, pentru a o purifica, pentru a o reforma. Și acest lucru este desigur de mare actualitate.

După părerea dumneavoastră care este rolul teologului în Biserică și în societatea de astăzi?

Trebuie să fie un martor autentic al luminii lui Cristos. Astăzi, poate fi un bărbat sau o femeie, un laic sau un preot, o persoană căsătorită sau consacrată. Dar trebuie să fie o persoană angajată personal în drumul sfințeniei, adică o persoană umilă, într-un drum de convertire permanentă la Evanghelie. În perspectivele lui Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea trebuie să fie o persoană care în lumina lui Cristos este martor al "marii rațiuni" și al "marii iubiri", într-un dialog continuu cu Domnu, în ascultarea și în studiul Cuvântului său, și în dialog cu omenirea de astăzi.

(După L'Osservatore Romano, 16 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat