Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Noul volum al papei prezentat în Sala de Presă a Sfântului Scaun

Motivația permanentă a bucuriei creștine

Să ne întoarcem încă o dată la încheierea Evangheliei lui Luca. Isus i-a dus pe ai săi la Betania, ni se spune. "ridicându-și mâinile i-a binecuvântat, iar în timp ce îi binecuvânta, s-a îndepărtat de ei și a fost ridicat la cer" (24,50 și urm.). Isus pleacă binecuvântând. Binecuvântând pleacă și în binecuvântare El rămâne. Mâinile lui rămân întinse asupra acestei lumi. Mâinile lui Cristos care binecuvântează sunt ca un acoperiș care ne protejează. Dar sunt în același timp un gest de deschidere care rupe lumea pentru să pătrundă cerul în ea și să poată deveni acolo o prezență. În gestul mâinilor care binecuvântează se exprimă raportul durabil al lui Isus cu discipolii săi, cu lumea. În plecarea lui El vine pentru a ne ridica mai presus de noi înșine și a deschide lumea la Dumnezeu. În credință știm că Isus, binecuvântând, ține mâinile sale întinse peste noi. Aceasta este motivația permanentă a bucuriei creștine.

* * *

Mai mult decât o carte: este o mărturie emoționantă, fascinantă și eliberatoare

De Marc Ouellet

Deși este așa de densă, această carte se citește în întregime fără întreruperi. Parcurgându-i cele nouă capitole și perspectivele finale, cititorul este transportat pe cărări stâncoase spre întâlnirea captivantă cu Isus, o figură familiară care se revelează și mai apropiată în omenitatea sa decât în divinitatea sa. După ce s-a terminat citirea, s-ar voi să se continue dialogul, nu numai cu autorul ci cu Acela despre care el vorbește. Isus din Nazaret este mai mult decât o carte, este o mărturie emoționantă, fascinantă, eliberatoare. Cât interes va trezi printre experți și printre credincioși!

În afară de interesul unei cărți despre Isus, este cartea papei care se prezintă în umilință la forul exegeților, pentru a se confrunta cu ei cu privire la metodele și la rezultatele cercetărilor lor. Scopul Sfântului Părinte este acela de a merge împreună cu ei mai departe, în strictă rigoare științifică, desigur, dar și în credința în Duhul Sfânt care înțelege profunzimile lui Dumnezeu în Sfânta Scriptură. În acest for, schimburile rodnice predomină mult asupra accentelor critice, și acest lucru contribuie la faptul de a face mai bine cunoscută și recunoscută contribuția esențială a exegeților.

Oare nu trebuie scoasă mare speranță din această apropiere între exegeza riguroasă a textelor biblice și interpretarea teologică a Sfintei Scripturi? Eu nu pot decât să văd în această carte aurora unei noi ere a exegezei, o promițătoare eră de exegeză teologică.

Papa dialoghează în primul rând cu exegeza germană, dar nu ignoră autori importanți care aparțin zonelor lingvistice francofonă, anglofonă și latină. Excelează în găsirea problemelor esențiale și a nodurilor decisive, constrângându-se să evite discuțiile despre detalii și disputele de școală care ar prejudicia propunerea sa, care este aceea de "a-l găsi pe Isus cel real", nu pe "Isus cel istoric" propriu al filonului dominant al exegezei critice, ci pe "Isus cel din Evanghelii" ascultat în comuniune cu discipolii lui Isus din orice timp, și astfel "să ajungă și la certitudinea figurii cu adevărat istorice a lui Isus".

Această formulare a obiectivului său manifestă interesul metodologic al cărții. Papa înfruntă în mod practic și exemplar completarea teologică dorită de Exortația Apostolică Verbum Domini pentru dezvoltarea exegezei. Nimic nu stimulează mai mult decât exemplul dat și decât rezultatele obținute. Isus din Nazaret oferă o bază magnifică pentru un dialog rodnic nu numai între exegeți, ci și între păstori, teologi și exegeți! Înainte de a ilustra cu câteva exemple rezultatele acestei exegeze a lui Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea, adaug încă o observație cu privire la metodă. Autorul se străduiește să aplice în mare profunzime cele trei criterii de interpretare formulate la Conciliul al II-lea din Vatican de Constituția despre Revelația Divină Dei Verbum: a ține cont de unitatea Sfintei Scripturi, de ansamblul Tradiției Bisericii și a respecta analogia credinței. Ca bun pedagog care ne-a obișnuit cu omiliile sale mistagogice, demne de sfântul Leon cel Mare, Benedict al XVI-lea, pornind de la figura - centrală și unică - a lui Isus, arată plinătatea de sens care provine din Sfânta Scriptură "interpretată în lumina aceluiași Duh prin care a fost scrisă" (Dei Verbum, 12).

Chiar dacă autorul se exclude să ofere o învățătură oficială a Bisericii, este ușor de imaginat că autoritatea sa științifică și preluarea în profunzime a anumitor probleme disputate vor fi de mare ajutor pentru a întări credința multora. În afară de asta, vor folosi pentru a face să înainteze dezbateri rămase îngropate în nisip din cauza prejudecăților raționaliste și pozitiviste care au denaturat prestigiul exegezei moderne și contemporane. Între apariția primului volum în aprilie 2007 și aceea a celui de-al doilea în acest Post Mare 2011, un mare număr de evenimente fericite dar și de experiențe neplăcute a marcat viața Bisericii și a lumii. Se pune întrebarea cum de a reușit Papa să scrie această operă foarte personală și foarte angajantă, a cărei actualitate a temei și curaj al proiectului sar în ochii oricui s-ar interesa de creștinism. Ca teolog și ca păstor, am senzația că trăiesc un moment istoric de mare însemnătate teologică și pastorală. Este ca și cum în mijlocul valurilor care agită barca Bisericii, Petru ar fi prins încă o dată mâna Domnului care ne vine în întâmpinare pe apă, pentru a ne salva (cf. Mt 14,22-33).

Spuse fiind ceea ce privește caracterul istoric, teologic și pastoral al evenimentului, să venim la conținutul cărții pe care aș vrea să-l rezum doar în linii mari în jurul câtorva probleme cruciale. Înainte de toate problema fundamentului istoric al creștinismului care străbate cele două volume ale operei; apoi problema mesianismului lui Isus, urmată de aceea a ispășirii păcatelor din partea Răscumpărătorului, care constituie o problemă pentru mulți teologi; în același mod problema preoției lui Cristos în raport cu Regalitatea sa și cu Sacrificiul său care îmbracă atâta importanță pentru concepția catolică despre preoție și despre Sfânta Euharistie; în sfârșit problema învierii lui Isus, raportul ei cu corporeitatea și legătura ei cu întemeierea Bisericii.

Nu trebuie spus că lista nu este exhaustivă și mulți vor găsi alte probleme mai interesante, de exemplu comentariul discursului escatologic al lui Isus sau și al rugăciunii sacerdotale din In 17. Eu identific problemele expuse aici ca noduri care trebuie desfăcute în exegeză precum și în teologie, cu scopul de a conduce din nou credința credincioșilor la Cuvântul însuși al lui Dumnezeu, înțeles în toată forța sa și coerența sa, în pofida condiționărilor teologice și culturale care uneori împiedică accesul la sensul profund al Scripturii.

Problema fundamentului istoric al creștinismului în angajează pe Joseph Ratzinger încă din anii formării sale și ai primei predări ca profesor, așa cum apare din volumul său Introducere la creștinism (Einführung in das Christentum), publicat în urmă cu peste patruzeci de ani, și care a avut în acea vreme un impact însemnat asupra auditorilor și cititorilor. Din moment ce creștinismul este religia Cuvântului întrupat în istorie, pentru Biserică este indispensabil să rămână la faptele și la evenimentele reale, tocmai pentru că ele conțin "mistere" pe care teologia trebuie să le aprofundeze folosind chei de interpretare care aparțin domeniului credinței.

În acest al doilea volum care tratează despre evenimentele centrale ale pătimirii, morții și învierii lui Cristos, autorul mărturisește că misiunea este deosebit de delicată. Exegeza sa interpretează faptele reale în manieră analogă cu tratatul despre "misterele vieții lui Isus" al sfântului Toma de Aquino, "condus de hermeneutica credinței, dar ținând cont în același timp și în mod responsabil de rațiunea istorică, în mod necesar conținută în această credință însăși" (9).

Sub această lumină, se înțelege interesul Papei față de exegeza istorico-critică pe care el o cunoaște bine și din care scoate ceea ce este mai bun pentru a aprofunda evenimentele de la Ultima Cină, semnificația rugăciunii din Ghetsemani, cronologia pătimirii și îndeosebi urmele istorice ale învierii.

Nu ezită să scoată în evidență în trecere lipsa de deschidere a unei exegeze exercitată în mod prea exclusiv după "rațiune", însă principala sa intenție rămâne aceea de a face lumină în mod teologic asupra faptelor din Noul Testament cu ajutorul Vechiului Testament și viceversa, în mod analog dar mai riguros față de interpretarea tipologică a Părinților Bisericii. Legătura creștinismului cu ebraismul apare întărită de această exegeză care se înrădăcinează în istoria lui Israel preluată în orientarea sa spre Cristos. Iată așadar, de exemplu, că rugăciunea sacerdotală a lui Isus, care pare prin excelență o meditație teologică, capătă în el o dimensiune complet nouă grație interpretării sale luminată de tradiția ebraică a lui Yom Kippur.

Un al doilea nod se referă la mesianismul lui Isus. Anumiți exegeți moderni au făcut din Isus un revoluționar, un maestru de morală, un profet escatologic, un rabbi idealist, un nebun al lui Dumnezeu, un mesia într-un fel după imaginea interpretului său influențat de ideologiile dominante.

Expunerea lui Benedict al XVI-lea cu privire la acest punct este răspândită și bine înrădăcinată în tradiția ebraică. El se inserează în continuitatea acestei tradiții care unește religiosul și politicul, dar subliniind la ce punct Isus realizează ruptura între cele două domenii. Isus declară în fața Sinedriului că este Mesia, dar nu fără a clarifica natura exclusiv religioasă a propriului mesianism. Pe de altă parte, pentru acest motiv este condamnat ca unul care spune blasfemii, deoarece s-a identificat cu "Fiul omului care vine pe norii cerului". Papa expune cu putere și claritate dimensiunile regală și sacerdotală ale acestui mesianism, al cărui sens este acela de a instaura cultul nou, adorația în Duh și în Adevăr, care implică întreaga existență, personală și comunitară, ca o ofrandă de iubire pentru glorificarea lui Dumnezeu în trup. Un al treilea nod care trebuie desfăcut se referă la sensul răscumpărării și la locul care trebuie sau nu să-l ocupe în ea ispășirea păcatelor. Papa înfruntă obiecțiile moderne aduse acestei învățături tradiționale. Un Dumnezeu care cere o ispășire infinită nu este oare un Dumnezeu crud a cărui imagine este incompatibilă cu concepția noastră despre un Dumnezeu milostiv? Cum se conciliază mentalitățile noastre moderne sensibile față de autonomia persoanelor cu ideea unei ispășiri vicarie din partea lui Cristos? Aceste noduri sunt deosebit de greu de desfăcut.

Autorul reia aceste întrebări de mai multe ori, la diferite nivele, și arată că milostivirea și dreptatea merg în același pas în cadrul Alianței voită de Dumnezeu. Un Dumnezeu care ar ierta totul fără a se preocupa de răspunsul pe care trebuie să-l dea creatura sa ar fi luat în serios Alianța și mai ales răul oribil care înveninează istoria lumii? "Dumnezeu însuși "bea potirul" a tot ceea ce este teribil și astfel restabilește dreptul prin măreția iubirii sale care, prin suferință, transformă întunericul" (258-259).

Aceste probleme sunt puse și rezolvate într-un sens care invită la reflecție și în primul rând la convertire. De fapt nu se poate vedea clar în aceste probleme din urmă rămânând neutri sau la distanță. Trebuie investite în ele propria libertate pentru a descoperi sensul profund al Alianței care pe bună dreptate angajează libertatea oricărei persoane. Concluzia Sfântului Părinte este peremptorie: "Misterul ispășirii nu trebuie să fie sacrificat niciunui raționalism infatuat" (267).

Un al patrulea nod se referă la Preoția lui Cristos. Conform categoriilor ecleziale din ziua de astăzi, Isus era un laic investit cu o vocație profetică. Nu aparținea aristocrației sacerdotale de la Templu și trăia la marginea acestei instituții fundamentale a poporului lui Israel. Acest fapt i-a indus pe mulți interpreți să considere figura lui Isus ca total străină și fără nici un raport cu preoția. Benedict al XVI-lea corectează această interpretare sprijinindu-se trainic pe Scrisoarea către Evrei care vorbește pe larg despre Preoția lui Cristos, și a cărei doctrină se armonizează bine cu teologia sfântului Ioan și a sfântului Paul. Papa răspunde pe larg la obiecțiile istorice și critice arătând coerența preoției noi a lui Isus cu noul cult pe care el a venit să-l stabilească pe pământ ascultând de voința Tatălui. Comentariul rugăciunii sacerdotale a lui Isus este de o mare profunzime și îl conduce pe cititor la pășuni pe care nu și le-a imaginat.

Instituirea Euharistiei apare în acest context de o frumusețe luminoasă care se repercutează asupra vieții Bisericii ca fundament al ei și izvorul ei peren de pace și de bucurie. Autorul se ține strâns de cele mai aprofundate analize istorice, dar descâlcește el însuși aporii așa cum numai o exegeză teologică poate s-o facă. Se ajunge la sfârșitul capitolului despre Ultima Cină nu fără emoție și rămânând admirați. Un ultim nod luat în considerare de mine se referă în sfârșit la înviere, la dimensiunea ei istorică și escatologică, la raportul ei cu corporeitatea și cu Biserica. Sfântul Părinte începe fără ocolișuri: "Credința creștină stă sau cade cu adevărul mărturiei conform căreia Cristos a înviat din morți" (269).

Papa se ridică împotriva elucubrațiilor exegetice care declară compatibile vestirea învierii lui Cristos și rămânerea trupului său mort în mormânt. El exclude aceste teorii absurde afirmând că mormântul gol, chiar dacă nu este o dovadă a învierii, al cărei martor direct n-a fost nimeni, rămâne un semn, un fundament, o urmă lăsată în istorie de un eveniment transcendent. "Numai un eveniment real de o calitate radical nouă era în măsură să facă posibilă vestirea apostolică, care nu este explicabilă cu speculații sau experiențe interioare, mistice" (305).

Conform lui, învierea lui Cristos introduce un fel de "mutație decisivă", un "salt de calitate" care inaugurează "o nouă posibilitate de a fi om". Experiența paradoxală a aparițiilor revelează că în această nouă dimensiune a ființei "el nu este legat de legile corporeității, de legile spațiului și timpului". Isus trăiește în plinătate, într-un nou raport cu corporeitatea reală, dar este liber față de legăturile corporale pe care noi le cunoaștem.

Importanța istorică a învierii se manifestă în mărturia primelor comunități creștine care au dat viață tradiției duminicii ca semn identificator de apartenență la Domnul. "Pentru mine - spune Sfântul Părinte - celebrarea Zilei Domnului, care încă de la început distinge comunitatea creștină, este una din cele mai puternice dovezi a faptului că în ziua aceea s-a întâmplat un lucru extraordinar, descoperirea mormântului gol și întâlnirea cu Domnul înviat" (288).

În capitolul despre Ultima Cină, Papa afirma: "Cu Euharistia, Biserica însăși a fost instituită". Aici adaugă o observație de mare importanță teologică și pastorală: "Relatarea învierii devine prin ea însăși ecleziologică: întâlnirea cu Domnul înviat este misiune și dă Bisericii care se naște forma ei" (289). De fiecare dată când noi participăm la Euharistia duminicală mergem la întâlnirea cu Cel Înviat care se întoarce spre noi, în speranța ca noi să dăm astfel mărturie că El este viu și că El ne face să trăim. Nu este în toate acestea din ce să refondăm sensul liturghiei duminicale și al misiunii? După ce am citat aceste noduri fără ca să-mi fie posibil să mă extind în mod adecvat asupra soluției lor, mă simt obligat să închei această prezentare sumară făcând un pic mai mult spațiu semnificației acestei mari opere despre Isus din Nazaret.

Este clar că prin această operă succesorul lui Petru se dedică slujirii sale specifice care este de a-i întări pe frații săi în credință. Ceea ce uimește aici cel mai mult este modul cu care face el asta, în dialog cu experții în domeniul exegetic, și în vederea alimentării și întăririi relației personale a discipolilor cu Învățătorul și Prietenul lor, astăzi.

O astfel de exegeză, teologică în ce privește metoda, dar care include dimensiunea istorică, se leagă efectiv cu modul de a interpreta al Părinților Bisericii, totuși fără ca interpretarea să se îndepărteze de sensul literal și de istoria concretă pentru a evada în alegorii artificiale.

Grație exemplului pe care îl dă și rezultatelor pe care le obține, această carte va exercita o mediere între exegeza contemporană și exegeza patristică, pe de o parte, precum și în dialogul necesar dintre exegeți, teologi și păstori, pe de altă parte. În această operă văd o mare invitație la dialogul cu privire la ceea ce este esențial din creștinism, într-o lume aflată în căutarea de puncte de referință, în care diferitele tradiții religioase cu greu transmit noilor generații moștenirea înțelepciunii religioase a umanității.

Așadar dialog în interiorul Bisericii, dialog cu celelalte confesiuni creștine, dialog cu evreii a căror implicare istorică drept popor în condamnarea la moarte a lui Isus este exclusă o dată. În sfârșit dialog cu alte tradiții religioase cu privire la sensul lui Dumnezeu și al omului care emană din figura lui Isus, așa de propice pentru pacea și pentru unitatea neamului omenesc.

La sfârșitul unei prime lecturi, având gustat mai mult Adevărul despre care cu umilință și pasiune este martor autorul, simt nevoia de a promova această întâlnire cu Isus din Nazaret atât invitând pe alții să-l citească cât și reluându-i citirea încă o dată ca meditație în timpul liturgic al Postului Mare și al Paștelui. Cred că Biserica trebuie să aducă mulțumire lui Dumnezeu pentru această carte istorică, pentru această operă la cumpăna dintre două epoci, care inaugurează o nouă eră a exegezei teologice. Această carte va avea un efect eliberator pentru a stimula iubirea Sfintei Scripturi, pentru a încuraja lectio divina și pentru a-i ajuta pe preoți să predice Cuvântul lui Dumnezeu.

La sfârșitul acestui zbor rapid deasupra unei opere care îl apropie pe cititor de adevăratul chip al lui Dumnezeu în Isus Cristos, nu-mi rămâne decât să spun: Mulțumim, Sfinte Părinte! Permiteți-mi totuși să adaug încă un ultim cuvânt, o întrebare, pentru că o asemenea slujire adusă Bisericii și lumii în circumstanțele care se cunosc și cu condiționările care se pot intui, merită mai mult de un cuvânt sau de un gest de recunoștință. Sfântul Părinte ține mâna lui Isus pe valurile înfuriate și ne întinde cealaltă mână pentru ca noi împreună să nu fim decât una cu El. Cine va apuca această mână întinsă care ne transmite cuvintele Vieții veșnice?

(După L'Osservatore Romano, 11 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat