Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Tăcerea sacră în celebrarea liturgică

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De pr. Nicola Bux*

"În tăcerea liniștită care învăluia toate... Cuvântul tău atotputernic, Doamne, a coborât din cer" (cf. Înț 18,14-15). În felul acesta o antifonă în octava Crăciunului amintește, cu libertate extraordinară, cum a avut loc în noaptea Exodului eliberarea omului și eliberarea de păcat. Pentru a-l recunoaște prezent în lume, ba chiar în opera publică și anume liturgia - sacră tocmai din cauza Prezenței - este necesar "silere", adică a tăcea. Trebuie să tăcem pentru a asculta, ca la începutul unui concert, altminteri cultul, adică relația cultivată, profundă cu Dumnezeu, nu poate să înceapă, nu poate fi "celebrat" El.

Acest lucru este indispensabil pentru rugăciune: "Intră în camera ta și, închizând ușa, roagă-l pe Tatăl tău în ascuns" (Mt 6,6). Camera este sufletul, dar și templul, spun Sfinții Părinți. Ce secret poate fi menținut fără tăcere? Secretul conștiinței în care se poate auzi glasul lui Dumnezeu, în noaptea tăcută ca pentru Samuel. Este nevoie de tăcere pentru ca Dumnezeu să poată vorbi și noi să-l putem asculta. Pentru aceasta mergem în biserică, pentru a celebra cultul divin, sacru deoarece coboară din tăcerea veșnică în timpul așa de zgomotos, pentru a-l potoli și a-l orienta spre Cel Veșnic. Nu este îndoială că poziția frontală a preotului la altar spre popor induce la distrarea lui și a credincioșilor, dezorientând direcția rugăciunii: să-l imităm pe Sfântul Părinte care privește la Răstignit.

Tăcerea trebuie recuperată, limitând la minim cuvintele din partea celui care trebuie să dea indicații pregătitoare la celebrare. Preoții, călugărițele care au diferite servicii, slujitorii să limiteze cuvintele și mișcările, pentru că sunt în prezența Celui care este Cuvântul. Această tăcere este cerută la începutul Sfintei Liturghii pentru cercetarea cugetului, fie ea scurtă, în care recunoaștem păcatele noastre "ca să putem celebra cu vrednicie Sfintele Taine".

După invitația de a ne ruga cu Oremus, preotul se reculege în tăcere, pentru a se ruga și pentru a da timp credincioșilor să facă la fel și astfel să unească propria intenție cu acea rugăciune pe care preotul o va rost "adunând" - de aceea se cheamă rugăciune "colectă" - și prezentând-o Domnului. Cu această rugăciune începe la Liturghie funcția sacerdotală de mediere între poporul sfânt și Domnul.

De la rugăciunea către Dumnezeu se trece la ascultarea lui Dumnezeu. Sinodul despre Cuvântul lui Dumnezeu nu a neglijat să insiste asupra tăcerii ca spațiu privilegiat pentru a-l primi. Misterele lui Cristos - Papa amintește asta în Exortația apostolică post-sinodală Verbum Domini - sunt legate de tăcere, așa cum spun Părinții Bisericii. Astfel, mai mult decât a înmulți întâlnirile biblice, trebuie "să îndrăgim realmente întâlnirea personală cu Cristos care ni se comunică în Cuvântul său" (nr. 73). Liturgia Cuvântului este astfel pentru că are loc în tăcerea sacră.

Ordo Missae sugerează, la acest punct, fie că a fost fie că nu a fost omilie, iarăși tăcere. pare un exercițiu "pentru întâlnirea despuiată, tăcută, austeră... pentru colocviul spontan, liniștit, adorant cu Maiestatea divină, ca și cum am fi trași pe urma rugăciunii însăși a lui Cristos" (Paul al VI-lea, Discurs adresat Abaților din Confederația Benedictină, 30 septembrie 1970, nr. 3). Este o invitație adresată călugărilor: dar orice creștin trebuie să fie într-o oarecare măsură călugăr, adică să locuiască singur cu Domnul. Liturgia sacră abilitează la asta. Regula benedictină îl îndeamnă pe călugăr să facă în așa fel încât mintea lui să fie în armonie cu glasul (cf. 19,7): "Pare un lucru foarte simplu, am spune natural - subliniază tot Paul al VI-lea - însă a avea această armonie internă între glas și minte este unul din cele mai dificile lucruri" (Discurs adresat Abaților, cit.). Tocmai dinamica raportului dintre Dumnezeu care vorbește și credinciosul care ascultă și răspunde cu psalmul sau rugăciunea - conform împărțirii clasice în trei păstrată în săptămâna sfântă: lectură, responsoriu, rugăciune - constituie exercițiul necesar, acea ruminatio a Părinților, pentru a asimila și a face în așa fel încât glasul și mintea să se armonizeze. Acest lucru este deosebit de util în vederea oferirii de sine, a trupurilor noastre ca jertfă spirituală "drept cult conform rațiunii", care pentru aceasta "reînnoiește mintea" cu scopul de a distinge voința lui Dumnezeu, ceea ce este bun, plăcut lui și desăvârșit (cf. Rom 12,1-2). Reînnoirea minții este judecata conform lui Dumnezeu și nu conform lumii. Liturgia trebuie să favorizeze convertirea de la mentalitatea lumească și carnală, care tinde mereu să feudalizeze clerici și laici. A reînnoi mintea înseamnă a privi realitatea și a nu urmări propriile idei - ideologia - pentru El face noi toate lucrurile.

Tăcerea poate să reapară la ofertoriu, unde nu este necesar și nici obligatoriu ca formulele prevăzute de ofertă să fie spuse cu glas tare. Apoi s-ar putea sugera ca, în viitor, Rugăciunea euharistică, și în Liturghia lui Paul al VI-lea, să poată fi recitată submissa voce, aproape în tăcere, pentru a favoriza reculegerea: așa cum se făcea și se continuă să se facă la celebrarea în "formă extraordinară". Este mereu necesar să auzim cuvinte așa de ascunse, în special cele ale consacrării? Dacă preotul ar coborî tonul vocii, nu ar recita, ci s-ar ruga cu adevărat el și ar favoriza reculegerea și unirea credincioșilor la rugăciunea lui de mediere sacerdotală. Tăcere asemănătoare este recomandată în special la mulțumirea după Împărtășanie.

Dar, dincolo de momentele specifice, toată liturgia, ba chiar biserica însăși ca spațiu sacru, are nevoie să recupereze climatul de tăcere. această exigență ducea la stabilirea de spații de racord cum ar fi pronaosuri și naosuri pentru a trece din exterior în interior, de la dispersie la reculegere. N-ar folosi și în zilele noastre? "Capacitatea de interioritate, o deschidere mai mare a spiritului, un stil de viață care să știe să se sustragă de la ceea ce este zgomotos și invadent, trebuie să ne apară din nou ca ținte care trebuie numărate printre prioritățile noastre. În Paul găsim exortația de a ne întări în omul interior (Ef 3,16). Să fim cinstiți: astăzi există o hipertrofie a omului exterior și o slăbire îngrijorătoare a energiei sale interioare" (J. Ratzinger, Fede, Verità, Tolleranza. Il cristianesimo e le religioni del mondo, Cantagalli, Siena 2003, pag. 167).

Să ne învăluie în acest Post Mare tăcerea sacră!

* Pr. Nicola Bux este profesor de liturgie orientală la Bari și consultant al Congregațiilor pentru Doctrina Credinței, pentru Cauzele Sfinților, pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor; precum și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif.

(După Zenit, 9 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat