Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Misterul Postului Mare

Publicăm în continuare o reflecție a părintelui Enrico Finotti - paroh de "S. Maria del Carmine" din Rovereto (TN) - luată din volumul "Anul liturgic. Mister, Har și celebrare" (Vita Trentina Editrice, 2000).

* * *

Postul Mare este celebrarea misterului acelei "călătorii", pe care Domnul a întreprins-o "cu hotărâre" spre Ierusalim, urcând "muntele sfânt al Paștelui său".

"Când s-au împlinit zilele înălțării sale, a pornit cu hotărâre spre Ierusalim" (Lc 9,51).

Această călătorie este subliniată de liturgie în antifonul la cântare de la Vesperele II din prima duminică din Postul Mare:

"Acum urcăm la Ierusalim:

se vor împlini în Fiul Omului

cuvintele profeților".

Acest mister este conținut și celebrat în timpul celor "patruzeci de zile", prefigurate în Vechiul Testament1, și pe care deja însuși Domnul l-a trăit în deșert la începutul vieții sale publice, unde a anticipat acea luptă și acea victorie, care, în "ora" iminentă a pătimirii sale glorioase, vor fi depline și definitive. Iată pentru ce "drumul anual de pocăință din Postul Mare este timpul de har, în timpul căruia urcăm pe muntele sfânt al Paștelui"2.

Trei sunt realitățile care domină scenariul Postului Mare: Botezul, Crucea, Pocăința.

Lecționarul de duminică din Postul Mare exprimă aceste trei tematici, respectiv în cei trei ani: A, B și C.

1. Botezul

Postul Mare este timpul privilegiat al ascultării "glasului Tatălui" prin "Fiul său preaiubit" într-o vestire intensă a Cuvântului lui Dumnezeu, pentru o reînnoită redescoperire și adeziune la Botez, adică la faptul de "a fi creștini".

* Cristos în ascultarea Tatălui

Domnul în deșert se retrage într-o ascultare prelungită și într-o totală supunere față de voința Tatălui, ascultare și supunere pe care acum le duce la împlinire, în mod determinat, în drumul spre Paștele său.

* Discipolii în ascultarea Tatălui

Și discipolii, de acum departe de mulțimile din Galileea, care strigau osanale, sunt conduși de Învățător să contemple voința Tatălui în tot adevărul său, fie în cele trei vestiri ale Pătimirii sale, fie, mai ales, pe "muntele sfânt" pe care Tatăl proclamă cu maiestate invitația de a-l asculta pe "Fiul său preaiubit" și de a-l urma în misterul său de moarte și de înviere, confirmat de martori aleși "Moise și Ilie, apăruți în gloria lor".

Evanghelia "schimbării la față" este mereu proclamată, conform tradiției antice, în a doua duminică din Postul Mare, iluminând de glorie misterul Crucii și făcând să plutească în austeritatea din Postul Mare o anticipare a luminii pascale a învierii.

* Biserica în ascultarea lui Dumnezeu care vorbește

În perspectiva unor evenimente așa de mari, Biserica, în timpul sacru al Postului Mare, deschide fiilor săi paginile Sfintei Scripturi cu îmbelșugare și îi invită să asculte Cuvântul lui Dumnezeu cu mare angajare, fie pentru a-i susține pe catecumeni în timpul forte al ultimelor cateheze importante înainte de Sacramentele pascale, fie pentru a pregăti întregul popor ca să reînnoiască cu vie conștiință promisiunile de la botez în noaptea de Paști, ținta drumului din Postul Mare.

Postul Mare este deci marele timp al catehezei într-un climat liturgico-sacramental, este școala anuală a credinței. De fapt, compunerea lecționarului de la Liturghie, cel festiv și cel din timpul săptămânii, este foarte îngrijit și bogat pentru a oferi comunității creștine un program îmbelșugat și potrivit de cateheză, care se face în primul rând în omilia duminicală și din timpul săptămânii, și care are o ulterioară extindere și completare în celebrarea "stațională" săptămânală.

În afară de asta, în Postul Mare "catecumenatul" are exprimarea cea mai intensă și tipică prin riturile "alegerii", prin "scrutine", "înmânări" și proclamarea marilor pagini referitoare la inițierea la Sacramente.

"Toată inițierea creștină are natură pascală, fiind prima participare sacramentală la moartea și învierea lui Cristos. Pentru aceasta Postul Mare trebuie să ajungă la vigoarea sa deplină ca timp de purificare și de iluminare, în special prin «scrutine» și «înmânări»..."3.

Și ritul catecumenal "Effata" adică "Deschide-te" (Mc 7,34b) invocă pentru toată Biserica harul ascultării care trezește în inima credincioșilor invocația biblică a profetului Samuel: "Vorbește, Doamne, căci slujitorul tău ascultă" (1Sam 3,9) și întemeiază urarea ca, precum pentru profetul din vechime, și pentru noi Cuvântul lui Dumnezeu să ajungă la cea mai mare primire și rodnicie: "Samuel n-a lăsat să se piardă nici unul din cuvintele sale" (1Sam 3,19).

2. Crucea

Postul Mare este timpul urmării lui Cristos pe "via crucis", purtând crucea noastră "prin El, cu El și în El".

* Cristos se orientează spre misterul crucii sale

În drumul "hotărât" al lui Cristos spre Cetatea Sfântă există orientarea conștientă și fermă spre acea cruce, care în deșert, după lupta dură împotriva Celui Rău, a primit-o din inima Tatălui.

De fapt, "a învățat ascultarea din cele ce a pătimit, iar după ce a fost făcut desăvârșit, a devenit cauză de mântuire veșnică pentru toți cei care ascultă de el" (Evr 5,9).

Iarăși: "Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur, însă dacă moare, aduce rod mult" (In 12,24).

Crucea este așa de puternică în sufletul Domnului încât trezește în El dorința arzătoare de a-i împlini misterul: "Trebuie să fiu botezat cu un botez și cât sunt de îngrijorat până se va împlini" (Lc 12,50).

* Discipolii sunt introduși în misterul crucii

Și discipolii, mai puțin distrași de fervoarea activității publice a Domnului și mai intimi cu El, primesc acum vestirea Pătimirii: ""Iată, urcăm la Ierusalim și se vor împlini toate cele scrise de profeți despre Fiul Omului, căci va fi dat pe mâna păgânilor și va fi batjocorit, insultat și scuipat; și după ce-l vor fi biciuit, îl vor ucide, dar a treia zi va învia". Însă ei nu pricepeau nimic din acestea; acest cuvânt era ascuns pentru ei și nu înțelegeau cele spuse" (Lc 18,31-34).

Neînțelegerea Apostolilor și mai ales reacția lui Petru (cf. Mc 8,32-33) reprezintă regurgitarea acelei ispite pe care Domnul deja a îndurat-o și a învins-o în deșert.

Aceeași "glorie", anticipată la schimbarea la față nu este decât un viatic "pentru a-i pregăti pe discipolii săi să reziste la scandalul crucii"4.

* Biserica îl urmează pe Cristos pe calea crucii

Astfel Biserica, în acest timp sacru, meditează vechile profeții referitoare la Pătimirea Domnului și îndeosebi acele vestiri înseși pe care Cristos ni le dă în Evanghelie, contemplare care ajunge la apogeul său în proclamarea "Pătimirii Domnului".

Biserica, amintindu-și de cuvintele Învățătorului divin: "Cine nu-și poartă crucea nu poate fi discipolul meu" (Lc 14,27) îl urmează pe calea dureroasă pentru că: "Vrednic de crezare este cuvântul: Dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu El. Dacă îndurăm cu răbdare împreună cu El, vom și domni împreună cu el" (2Tim 2,11).

"Prin urmare, să dăm la o parte orice povară și păcatul care ne împresoară, să alergăm cu perseverență în lupta care ne stă înainte, cu ochii ațintiți la Isus, începutul și desăvârșirea credinței" (Evr 12,1b-2).

"Isus, pentru a sfinți poporul prin propriul său sânge, a suferit în afara porții. Prin urmare, să ieșim în întâmpinarea lui în afara taberei, purtând ocara lui. Pentru că noi nu avem aici o cetate stătătoare, ci o căutăm pe aceea care trebuie să vină" (Evr 13,12-13).

După cum în deșert poporul ales, rănit de moarte de șerpii veninoși, privind șarpele de aramă ridicat pe stâlp în mijlocul taberei, obținea vindecarea în vederea lui Cristos, "blestemat pentru noi" (Dt 21,23; Gal 3,13), tot așa poporul creștin, îndreptându-și privirea spre Cristos răstignit "în deșertul Postului Mare", obține viața și mântuirea veșnică.

De fapt: "Crucea lui Cristos este gloria, mântuirea și învierea noastră"5 și "După cum Moise a înălțat șarpele în deșert, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,14).

Deci crucea domină adunarea liturgică în timpul Postului Mare, primește omagiul zilnic al credinței, precede "poporul aflat pe drum" în procesiunile penitențiale și în itinerarul "via crucis". În sfârșit, ca drapel al victoriei, este prezentată în Vinerea Sfântă pentru a fi sărutată cu adorație de credincioși, care se recunosc mântuiți de sângele lui Cristos.

"Voi știți că nu prin lucruri pieritoare, argint sau aur, ați fost răscumpărați din purtarea voastră, moștenită de la părinții voștri, ci cu sângele prețios al lui Cristos, ca al unui miel fără meteahnă și neprihănit" (1Pt 1,18-19).

3. Pocăința

Postul Mare este timpul reconcilierii cu Dumnezeu, prin convertirea inimii, mărturisirea propriilor păcate și pocăință.

Liturgia din Miercurea Cenușii cheamă la reconciliere prin cuvintele Apostolului: "Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu"... "Căci el spune: La momentul potrivit te-am ascultat și în ziua mântuirii te-am ajutat: iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 5,20; 6,2).

* Pocăința în mărturia Domnului

Domnul "a consacrat instituirea timpului de pocăință cu postul de patruzeci de zile și învingând cursele vechiului ispititor ne-a învățat să dominăm seducțiile păcatului"6 cu armele pocăinței, rugăciunii și postului.

El în toată viața lui nu a avut unde să-și rezeme capul: "Fiul omului nu are unde să-și rezeme capul" (Mt 8,20).

În călătoria lui spre Ierusalim a trebuit să accepte abandonarea din partea mulțimilor care protestau: "Greu este cuvântul acesta, cine poate să-l înțeleagă?" (In 6,60). Neînțelegerea repetată a discipolilor săi ajunge până acolo încât Isus a trebuit să-i interpeleze: "Vreți să plecați și voi?" (In 6,60). Pentru a rămâne fidel față de voința Tatălui și pentru răscumpărarea noastră, Isus a acceptat trădarea, umilirile până la suferințele Pătimirii și până la Moartea pe Cruce.

"Toată viața lui Cristos a fost cruce și martiriu; și tu pretinzi pentru tine odihnă și bucurie?"7.

* Discipolii sunt invitați la pocăință

Domnul le recomandă și discipolilor: "Intrați pe poarta cea strâmtă, pentru că largă este poarta și lată este calea care duce la pierzare" (Mt 7,13), de asemenea: "dacă nu vă veți converti, cu toții veți pieri" (Lc 13,3).

"Strigătul" Domnului la convertire și la pocăință asumă un caracter dramatic atunci când, fiind de acum aproape de Ierusalim, plânge asupra lui exclamând: "Ierusalime, Ierusalime, care omori profeții și-i ucizi cu pietre pe cei trimiși la tine, de câte ori am vrut să-i adun pe copiii tăi, așa cum găina își adună puii sub aripi, și n-ați voit. Iată, casa voastră va fi părăsită" (Lc 13,34-35).

În sfârșit, după ce a împlinit tot ceea ce era necesar pentru mântuirea noastră prin "suferința sa vicarie", cu glas agonizant pe cruce invocă: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" (Lc 23,34) oferind penitenților din toate secolele dezlegarea de păcatele lor.

* Biserica face pocăință

În lumina unor mistere așa de mari Biserica, impunând simbolul auster al cenușii pe capul credincioșilor, îi invită să se recunoască păcătoși și să se convertească: "Amintește-ți, omule, că pământ ești și - din cauza păcatului - în pământ te vei întoarce"; deci, dacă vrei să ai viața, "Convertește-te și crede în Evanghelie"8.

Astfel, Biserica mamă face ecou la cuvintele Domnului și îi conduce pe fiii săi să întreprindă un drum de pocăință, de luptă spirituală, de asceză pentru a abandona păcatul și a trăi "în libertatea fiilor lui Dumnezeu", pentru că "Nu primește coroana decât cel care a luptat conform regulilor" (2Tim 2,5).

Postul Mare este, ca să spunem așa, drumul de întoarcere al "fiului risipitor" spre casa părintească, drum care exprimă toate elementele esențiale pentru celebrarea sacramentală a reconcilierii:

- cercetarea cugetului: "Atunci și-a intrat în sine..."

- căința: "Mă voi ridica și voi merge la tatăl meu..."

- pocăința: "A plecat și a pornit spre tatăl său..."

- mărturisirea: "Tată, am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta..."

- dezlegarea: "Aduceți repede haina cea mai frumoasă..." (cf. Lc 15,11-32).

"Să se recomande credincioșilor o participare mai intensă și rodnică la liturgia din Postul Mare și la celebrările penitențiale. Să li se recomande mai ales să se apropie în acest timp de Sacramentul Pocăinței conform legii și tradițiilor Bisericii, pentru a putea participa cu suflet purificat la misterele pascale"9 .

Angajarea penitențială a Bisericii în afară de faptul că este schițată în Lecționarul festiv din anul C și în atâtea texte biblice, patristice și eucologice de la Liturghie și de la Oficiul divin, se exprimă în celebrări concrete: în ritul impunerii cenușii, în actul penitențial de la Liturghie care în acest timp asumă o importanță singulară, în eventualele procesiuni penitențiale în zilele de miercuri din Postul Mare. Ajunge la apogeu în solemna celebrarea penitențială la sfârșitul Postului Mare care, în timp ce rezumă itinerarul penitențial, predispune la celebrarea sacramentală a Reconcilierii.

"Este oportun ca timpul Postului Mare să fie încheiat, atât pentru fiecare credincios cât și pentru toată comunitatea creștină, cu o celebrare penitențială pentru a se pregăti la o participare mai intensă a misterului pascal"10.

Biserica în mod repetat strigă cu forță sieși: "Ierusalime, Ierusalime, convertește-te la Domnul Dumnezeul tău".

Fie ca această convertire să fie efectivă și să pună pe buzele noastre expresia căinței care a ieșit din gura agonizantă a tâlharului cel bun: "Amintește-ți de mine, Doamne, când vei intra în împărăția ta!" (Lc 23,42) și inima noastră să izbucnească în bucuria iertării și să spună împreună cu Petru: "Doamne, tu știi toate, tu știi că te iubesc" (In 21,17).

(După Zenit, 7 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cele patruzeci de zile ale potopului (Gen 7,12); cele patruzeci de zile pe care Moise le-a petrecut pe muntele Sinai (Ex 34,27-28); cei patruzeci de ani ai poporului ales în deșert (Num 14,33); timpul încercării pe care Israelul a trebuit s-o îndure de la uriașul Goliat până când David l-a învins (1Sam 17,16); cele patruzeci de zile ale drumului pe care profetul Ilie a trebuit să-l facă pentru a ajunge la muntele Horeb și să-l întâlnească pe Dumnezeu (1Re 19,8); cele patruzeci de zile ale convertirii din Ninive (Iona 3,4)...
2 Paschalis sollemnitatis, nr. 6.
3 Paschalis sollemnitatis, nr. 7.
4 Liturghierul Roman, Prefața de la Sărbătoarea Schimbării la Față.
5 COMMISSIONE LITURGICA TRIVENETA, Libro della preghiera per le diocesi della regione triveneta, Torino, ed. LDC, 1977, nr. 306.
6 Liturghierul Roman, Duminica I din Postul Mare, Prefața.
7 Adorazione eucaristica, preghiere e celebrazioni della Parola per tutto l'anno liturgico, a cura di P. Fausto Casa, Collana "Celebrazione della Parola", nr. 7, Padova, ed. Messaggero, 1978, pag. 127.
8 Liturghierul Roman, Miercurea cenușii, Ritul impunerii cenușii; Anamnesis, vol. VI, pag. 160.
9 Paschalis sollemnitatis, nr. 15.
10 Paschalis sollemnitatis, nr. 37.


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat