Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Raniero Cantalamessa: Prima predică din Postul Mare 2011

Publicăm în continuare textul primei predici de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa, OFMCap., predicator al Casei Pontificale, ținută vineri, 24 martie 2011, dimineața, în Capela "Redemptoris Mater" din Palatul Apostolic Vatican în prezența papei Benedict al XVI-lea. Tema meditațiilor de Postul Mare este "Mai presus de toate să fie iubirea" (Col 3,14). Următoarele trei predici de Postul Mare vor fi ținute de părintele Cantalamessa la 1 aprilie, 8 aprilie și 15 aprilie.

* * *

Cele două fețe ale iubirii: Eros și Agape

1. Cele două fețe ale iubirii

Cu predicile din acest Post Mare aș vrea să continui în efortul, început în Advent, de a aduce o contribuție mică în vederea reevanghelizării Occidentului secularizat care constituie în acest moment preocuparea principală a întregii Biserici și îndeosebi a Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea.

Există un domeniu în care secularizarea acționează în mod deosebit de răspândit și nefast, și este domeniul iubirii. Secularizarea iubirii constă în a dezlipi iubirea umană, în toate formele sale, de Dumnezeu, reducând-o la ceva pur "profan", în care Dumnezeu este "prea mult" și chiar deranjează.

Însă tema iubirii nu este importantă numai pentru evanghelizare, adică în raporturile cu lumea; este importantă și, înainte de toate, pentru viața internă a Bisericii, pentru sfințirea membrilor săi. Este perspectiva în care se situează enciclica Deus caritas est a Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea și în care ne situăm și noi în aceste reflecții.

Iubirea suferă de o nefastă separare nu numai în mentalitatea lumii secularizate, ci și, de partea opusă, printre cei care cred și îndeosebi printre persoanele consacrate. Simplificând la maxim, am putea formula astfel situația: în lume găsim un eros fără agape; printre credincioși găsim adesea o agape fără eros.

Erosul fără agape este o iubire romantică, mai des pasională, până la violență. O iubire de cucerire care îl reduce în mod fatal pe celălalt la un simplu obiect al propriei plăceri și ignoră orice dimensiune de sacrificiu, de fidelitate și de dăruire de sine. Nu trebuie insistată asupra descrierii acestei iubiri pentru că e vorba de o realitate pe care o avem zilnic sub ochi, propagată fiind în manieră insistentă de romane, filme, ficțiuni televizate, internet, reviste așa-numite "roz". Este ceea ce limbajul obișnuit înțelege, de acum, prin cuvântul "iubire".

Mai util pentru noi este să pricepem ce anume se înțelege prin agape fără eros. În muzică există o distincție care ne poate ajuta să ne facem o idee: aceea între jazz-ul cald și jazz-ul rece. Am citit undeva această caracterizare a celor două genuri, chiar dacă știu că nu este singura posibilă. Jazz-ul cald (hot) este jazz-ul pasionat, arzător, expresiv, format din elanuri, din sentimente, deci din exaltări și din improvizații originale. Jazz-ul rece (cool) e cel care există atunci când se trece la profesionism: sentimentele devin repetitive, tehnica înlocuiește inspirația, virtuozismul înlocuiește spontaneitatea, se lucrează mai mult cu capul decât cu inima.

Conform acestei distincții, agape fără eros ne apare ca o "iubire rece", o iubire "cu vârful părului", mai mult prin impunerea voinței decât prin elanul intim al inimii; o coborâre într-o schemă preconstituită, în loc de a se crea un propriu irepetabil, așa cum este irepetabilă orice ființă umană în fața lui Dumnezeu. Actele de iubire îndreptate către Dumnezeu se aseamănă, în acest caz, cu acelea ale anumitor îndrăgostiți nepregătiți care îi scriu iubitei scrisori de iubire copiate dintr-un manual propriu-zis.

Dacă iubirea lumească este un trup fără suflet, iubirea religioasă practicată astfel este un suflet fără trup. Ființa umană nu este un înger, adică un spirit pur; este suflet și trup unite în mod substanțial. Tot ceea ce face, inclusiv iubirea, trebuie să reflecte această structură a sa. Dacă componenta legată de afectivitate și de inimă este în mod sistematic negată sau reprimată, rezultatul va fi dublu: ori se merge înainte cu oboseală, din simț de datorie sau pentru apărarea propriei imagini, ori se caută compensații mai mult sau mai puțin permise, până la cazurile foarte dureroase pe care le cunoaștem bine. La capătul multor devieri morale ale persoanelor consacrate, nu se poate ignora asta, există o concepție deformată și răsucite despre iubire.

Așadar avem un motiv dublu și o urgență dublă de a redescoperi iubirea în unitatea ei originară. Iubirea adevărată și integrală este o perlă închisă între cele două valve care sunt erosul și agape.

2. Teza incompatibilității dintre cele două iubiri

Reconcilierea cea mai importantă dintre cele două dimensiune ale iubirii este practica aceea care are loc în viața persoanelor, dar tocmai pentru ca ea să devină posibilă este necesar să se înceapă cu reconciliere dintre eros și agape și teoretic, în doctrină. Acest lucru ne va permite printre altele să cunoaștem în sfârșit ce se înțelege cu acești doi termeni atât de des folosiți și greșit înțeleși.

Importanța problemei se naște din faptul că există o operă care a făcut populară în toată lumea creștină teza opusă, adică aceea a inconciliabilității celor două forme de iubire. E vorba de o carte a teologului luteran suedez Anders Nygren, intitulată "Eros și Agape"1. Putem rezuma gândirea lui în acești termeni. Eros și agape desemnează două mișcări opuse: prima, înălțarea și urcarea omului la Dumnezeu, ca la propriul bine și la propria origine; a doua, coborârea lui Dumnezeu spre om în întruparea și în crucea lui Cristos: deci, mântuirea oferită omului fără merit și fără răspuns din partea lui, ca să nu fie numai credința. Noul Testament a făcut o alegere precisă, folosind, pentru a exprima iubirea, termenul agape și refuzând sistematic termenul eros.

Sfântul Paul este cel care cu mai multă puritate a adunat și formulat această doctrină a iubirii. După el, tot conform tezei lui, această antiteză radicală s-a pierdut aproape imediat pentru a face loc la tentative de sinteză. Imediat ce creștinismul intră în contact cultural cu lumea greacă și cu viziunea platonică, deja cu Origene, există o reevaluare a erosului, ca mișcare de înălțare a sufletului spre bine, ca atracție universală exercitată de frumusețe și de divin. În această linie, Pseudo-Dionis Areopagitul va scrie că "Dumnezeu este eros"2, înlocuind cu acest termen pe cel de agape în celebra frază a lui Ioan (1In 4,10).

În Occident, o sinteză asemănătoare este făcută de Augustin cu doctrina sa despre caritas înțeleasă, e adevărat, ca doctrină despre iubirea descendentă și gratuită a lui Dumnezeu față de om (nimeni nu a vorbit despre "har" în mod mai hotărât decât el!), dar și ca tânjire a omului spre bine și spre Dumnezeu. Este a lui afirmația: "Ne-ai făcut pentru tine, Dumnezeule, și inima noastră este neliniștită până când nu se va odihni în tine"3; este a lui și imaginea iubirii ca o greutate care atrage sufletul, ca prin forța de gravitație, spre Dumnezeu, ca spre locul propriei odihne și al propriei plăceri4. Toate acestea, pentru Nygren, inserează un element de iubire de sine, de propriul bine, deci de egoism, care distruge gratuitatea pură a harului; este o recădere în iluzia păgână de a face să consiste mântuirea într-o înălțare spre Dumnezeu, și nu în coborârea gratuită și nemotivată a lui Dumnezeu spre noi.

Prizonieri ai acestei sinteze imposibile între eros și agape, între iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de sine, rămân, pentru Nygren, sfântul Bernard atunci când definește gradul suprem al iubirii lui Dumnezeu ca un "a-l iubi pe Dumnezeu pentru el însuși" și un "a se iubi pe sine însuși pentru Dumnezeu"5, sfântul Bonaventura cu ascensionalul său "Itinerar al minții spre Dumnezeu", precum și sfântul Toma de Aquino care definește iubirea lui Dumnezeu revărsată în inima celui botezat (cf. Rom 5,5) ca "iubirea cu care Dumnezeu ne iubește și cu care face în așa fel încât noi să-l iubim pe el" (amor quo ipse nos diligit et quo ipse nos dilectores sui facit)6. De fapt, asta ar însemna că omul, iubit de Dumnezeu, poate la rândul său să-l iubească pe Dumnezeu, să-i dea ceva din ceea ce este al său, ceea ce ar distruge gratuitatea absolută a iubirii lui Dumnezeu. Aceeași deviație, conform lui Nygren, există cu mistica catolică. Iubirea misticilor, cu încărcătura ei foarte puternică de eros, nu e altceva, pentru el, decât o iubire senzuală sublimată, o tentativă de a stabili cu Dumnezeu un raport de reciprocitate înfumurată în iubire.

Cel care a rupt ambiguitatea și a readus la lumină antiteza paulină clară a fost, conform autorului, Luter. Întemeind justificarea numai pe credință el nu a exclus caritatea de momentul întemeietor al vieții creștine, așa cum îi reproșează teologia catolică; mai degrabă a eliberat caritatea, agape, de elementul fals al erosului. Formulei "numai credința", cu excluderea faptelor, ar corespunde, în Luter, formula "numai agape", cu excluderea erosului.

Nu-mi revine mie să stabilesc aici dacă autorul a interpretat corect cu privire la acest punct gândirea lui Luter. Acesta - trebuie spus - nu a pus niciodată problema în termeni de contrast între eros și agape, așa cum a făcut în schimb între credință și fapte. Este semnificativ, totuși, faptul că și Karl Barth, într-un capitol din "Dogmatica eclezială", ajunge la același rezultat al lui Nygren al unui contrast iremediabil între eros și agape: "Acolo unde intră în scenă iubirea creștină - scrie el - începe imediat conflictul cu cealaltă iubire și acest conflict nu se mai termină"7. Suntem în plină teologie dialectică, teologia lui aut-aut, a antitezei cu orice preț.

Contralovitura acestei operațiuni este radicala mondenizarea și secularizare a erosului. De fapt, în timp ce o anumită teologie excludea erosul din agape, cultura seculară, la rândul ei, era foarte fericită să facă operațiunea contrară, excluzând agape de eros, adică orice referință la Dumnezeu și la har din iubirea umană. Freud a mers până la capăt pe această linie, reducând iubirea la eros și erosul la libido, la simplul impuls sexual. Este stadiul la care este redusă astăzi iubirea în multe manifestări ale vieții și culturii, mai ales în lumea spectacolului.

În urmă cu doi ani eram la Madrid. În ziare nu se vorbea decât despre o anumită expoziție de artă existentă în oraș, intitulată "Lacrimile erosului". Era o expoziție de opere artistice cu fond erotic - tablouri, desene, sculpturi - care intenționa să scoată în evidență legătura indisolubilă care există, în experiența omului modern, între eros și thanatos, între iubire și moarte. La aceeași constatare se ajunge, citind culegerea de poezii "Florile răului" de Baudelaire sau "O perioadă în iad" a lui Rimbaud. Iubirea care prin natura sa ar trebui să ducă la viață, duce în schimb de acum la moarte.

3. Întoarcerea la sinteză

Dacă nu putem schimba dintr-o dată ideea despre iubire pe care o are lumea, putem însă corecta viziunea teologică care - desigur fără a voi - o favorizează și o legitimează. Este ceea ce a făcut în manieră exemplară Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea cu enciclica Deus caritas est. El reafirmă sinteza catolică tradițională exprimând-o în termeni moderni. "Eros și agape, se citește în ea, - iubirea ascendentă și iubirea descendentă - niciodată nu pot fi separate complet una de alta [...]. Credința biblică nu construiește o lume paralelă sau o lume opusă fenomenului uman originar care este iubirea, ci acceptă omul întreg, intervenind în dorința lui de iubire pentru a o purifica, deschizându-i totodată dimensiuni noi" (nr. 7-8). Eros și agape sunt unite cu însăși izvorul iubirii care este Dumnezeu: "El iubește și iubirea sa poate fi calificată fără nici o îndoială ca eros, care este totodată și în mod total agape" (nr. 9).

Se înțelege astfel primirea neobișnuit de favorabilă pe care a avut-o acest document pontifical și în locurile laice mai deschise și responsabile. Ea dă o speranță lumii. Corectează imaginea unei credințe care atinge lumea tangențial, fără a pătrunde înăuntru, cu imaginea evanghelică a drojdiei care face să fermenteze aluatul; înlocuiește ideea despre o împărăția a lui Dumnezeu venită să "judece" lumea, cu aceea despre o împărăție a lui Dumnezeu venită să "mântuiască" lumea, începând de la eros care este forța ei dominantă.

La viziunea catolică, viziune care în privința acestui punct coincide cu viziunea ortodoxă, se poate aduce, cred, o confirmare și din punctul de vedere al exegezei. Cei care susțin teza incompatibilității dintre eros și agape se bazează pe faptul că Noul Testament evită cu atenție - și, după cât se pare, în mod voit - termenul eros, folosind în locul lui mereu și numai agape (aparte câteva folosiri rare ale termenului philia, care indică iubirea de prietenie).

Faptul este adevărat, dar nu sunt adevărate concluziile care se trag din el. Se presupune că autorii Noului Testament sunt la curent fie cu sensul pe care termenul eros îl avea în limbajul obișnuit - erosul așa-numit "vulgar" - fie cu sensul elevat și filozofic pe care îl avea, de exemplu, în Platon, așa-numitul eros "nobil". În accepțiunea populară, eros indica mai mult sau mai puțin ceea ce indică și astăzi, atunci când se vorbește despre erotism sau despre filme erotice, adică satisfacerea instinctului sexual, mai degrabă o degradare decât o înălțare. În accepțiunea nobilă, el indica iubirea față de frumusețe, forța care ține împreună lumea și stimulează toate ființele la unitate, adică acea mișcare de înălțare spre divin pe care teologii dialectici o consideră incompatibilă cu mișcarea de coborâre a divinului spre om.

Este greu de susținut că autorii Noului Testament, adresându-se unor persoane simple și cu nici o cultură, ar intenționa să-i avertizeze cu privire la erosul lui Platon. Ei au evitat termenul eros pentru același motiv pentru care un predicator evită astăzi termenul erotic sau, dacă îl folosește, o face numai în sens negativ. Motivul este că, atunci ca și acum, cuvântul evocă iubirea în exprimarea sa cea mai egoistă și senzuală8. Suspiciunea primilor creștini față de eros era ulterior agravată de rolul pe care el îl desfășura în desfrânatele culte dionisiace.

Imediat ce creștinismul intră în contact și în dialog cu cultura greacă a timpului, dispare imediat, am văzut deja, orice închidere față de eros. El este folosit adesea, în autorii greci, ca sinonim al lui agape și este folosit pentru a indica iubirea lui Dumnezeu față de om, precum și iubirea omului față de Dumnezeu, iubirea față de virtuți și față de orice lucru frumos. De altfel este suficientă, pentru a ne convinge de asta, o simplă privire la "Lessico Patristico Greco" a lui Lampe9. Așadar, sistemul lui Nygren și Barth este unul construit pe o falsă aplicare a argumentului așa-numit "ex silentio".

4. Un eros pentru persoanele consacrate

Răscumpărarea erosului îi ajută înainte de toate pe îndrăgostiții umani și pe soții creștini, arătând frumusețea și demnitatea iubirii care îi unește. Îi ajută pe tineri să experimenteze fascinația celuilalt sex nu drept ceva tulbure, care trebuie trăită departe de Dumnezeu, ci dimpotrivă ca un dar al Creatorului pentru bucuria lor, dacă este trăită în ordinea voită de el. La această funcție pozitivă a erosului uman face aluzie și papa în enciclica sa, când vorbește despre drumul de purificare a erosului care duce de la atracție momentană la acel "pentru totdeauna" al căsătoriei (nr. 4-5).

Însă răscumpărarea erosului trebuie să ne ajute și pe noi cei consacrați, bărbați și femei. Am amintit la început de pericolul în care se află persoanele consacrate, care este acela al unei iubiri reci, care nu coboară niciodată de la minte la inimă. Un soare de iarnă care luminează dar nu încălzește. Dacă eros înseamnă elan, dorință, atracție, nu trebuie să ne fie frică de sentimente, și cu atât mai puțin să le disprețuim și să le reprimăm. Atunci când e vorba de iubirea lui Dumnezeu - a scris Guillaume de St. Thierry - sentimentul de afecțiune (affectio) este și el har; de fapt, nu natura poate revărsa în noi un astfel de sentiment10.

Psalmii sunt plini de această tânjire a inimii către Dumnezeu: "Către tine, Doamne, înalț sufletul meu...", "Sufletul meu e însetat de Dumnezeu, de Dumnezeul cel viu". "Așadar dă atenție - spune autorul operei «Norul necunoașterii» - acestei minunate lucrări a harului în sufletul tău. Ea nu e altceva decât un impuls neașteptat care apare fără nici un preaviz și se îndreaptă direct spre Dumnezeu, ca o scânteie care se eliberează din foc... Lovește acest nor des al necunoașterii cu săgeata ascuțită a dorinței de iubire și nu te mișca de acolo, orice s-ar întâmpla"11. Este suficient, pentru a face asta, un gând, o mișcare a inimii, o scurtă rugăciune.

Dar toate acestea nu ajung, și Dumnezeu știe asta mai bine decât noi. Noi suntem creaturi, trăim în timp și într-un trup; avem nevoie de un ecran pe care să proiectăm iubirea noastră care să nu fie numai "norul necunoașterii", adică vălul de întuneric în spatele căruia se ascunde Dumnezeu pe care nimeni nu l-a văzut vreodată și care locuiește într-o lumină de nepătruns...

Răspunsul care se dă la această întrebare îl cunoaștem bine: tocmai pentru aceasta Dumnezeu ni l-a dat pe aproapele ca să-l iubim! "Nimeni nu l-a văzut pe Dumnezeu vreodată. Dacă ne iubim unii pe alții, Dumnezeu rămâne în noi și iubirea lui în noi este desăvârșită... Cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (1In 4,12.20). Dar trebuie să fim atenți să nu sărim peste veriga decisivă. Înainte de fratele care se vede există un altul care și el se vede și se atinge: există Dumnezeul făcut trup, există Isus Cristos! Între Dumnezeu și aproapele există de acum Cuvântul făcut trup care a reunit cele două extreme într-o singură persoană. De acum în el își are fundamentul însăși iubirea față de aproapele: "Mie mi-ați făcut".

Ce înseamnă toate acestea pentru iubirea lui Dumnezeu? Că obiectul primar al erosului nostru, al căutării, dorinței, atracției, pasiunii noastre trebuie să fie Cristos. "Mântuitorului este orânduită iubirea umană încă de la început, ca la modelul și scopul ei, aproape un sertar așa de mare și așa de larg încât să-l poată primi pe Dumnezeu [...]. Dorința sufletului se îndreaptă numai spre Cristos. Aici este locul odihnei sale, pentru că numai el este binele, adevărul și tot ceea ce inspiră iubire"12. Răsună tare în toată spiritualitatea monastică maxima sfântului Benedict: "Să nu se pună absolut nimic înaintea iubirii față de Cristos".

Asta nu înseamnă a restrânge orizontul iubirii creștine de la Dumnezeu la Cristos; înseamnă a-l iubi pe Dumnezeu în maniera în care el vrea să fie iubit. "Tatăl vă iubește pentru că voi mă iubiți" (In 16,27). Nu e vorba de o iubire mediată, prin procură, prin care acela care îl iubește pe Isus "este ca și cum" l-ar iubi pe Tatăl. "Cine mă vede pe mine, îl vede pe Tatăl", cine mă iubește pe mine îl iubește pe Tatăl.

Este adevărat că nici Cristos nu se vede, dar există; a înviat, este viu, ne este alături, mai real decât soțul cel mai îndrăgostit poate să fie alături de soție. Aici este punctul crucial: a mă gândi la Cristos nu ca la o persoană din trecut, dar ca Domnul înviat și viu, cu care pot să vorbesc, pe care pot chiar să-l sărut dacă vreau, fiind sigur că sărutul meu nu se termină pe hârtie sau pe lemnul unui crucifix, ci pe un chip sau pe buze de carne vie (chiar dacă spiritualizată), fericite să primească sărutul meu.

Frumusețea și plinătatea vieții consacrate depinde de calitatea iubirii noastre față de Cristos. Numai el este capabil să apere de rătăcirile inimii. Isus este omul desăvârșit; în el se află, la un grad infinit de superior, toate acele calități și atenții pe care un bărbat le caută într-o femeie și o femeie în bărbat. Iubirea lui nu ne scapă în mod necesar de chemarea creaturilor și îndeosebi de atracția celuilalt sex (aceasta face parte din natura noastră pe care însuși Dumnezeu a creat-o și pe care nu vrea să o distrugă); însă ne dă forța de a învinge aceste atracții cu o atracție mai puternică. "Cast - scrie sfântul Ioan Climac - este cel care alungă erosul cu Erosul"13 .

Distrug oare, toate acestea, gratuitatea agapei, pretinzând să-i dea lui Dumnezeu ceva în schimb din inima sa? Anulează harul, așa cum crede Nygren? Nicidecum, ba chiar o exaltă. De fapt, în felul acesta, ce anume îi dăm lui Dumnezeu dacă nu ceea ce am primit de la el? "Noi iubim pentru că el ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19). Iubirea pe care o dăm lui Cristos este însăși iubirea lui față de noi pe care i-o transmitem, așa cum face ecoul cu glasul.

Așadar unde este noutatea și frumusețea acestei iubiri pe care o numim eros? Ecoul transmite lui Dumnezeu însăși iubirea lui, dar îmbogățită, colorată și parfumată cu libertatea noastră. Și este tot ceea ce vrea el. Libertatea noastră îl satisface total. Nu numai atât, dar un lucru nemaiauzit, scrie Cabasilas, "primind de la noi darul iubirii în schimbul a tot ceea ce ne-a dăruit, se consideră datornicul nostru"14. Teza care contrapune eros și agape se bazează pe o altă contrapoziție bine cunoscută, aceea între har și libertate, și chiar pe însăși negarea libertății în omul decăzut (pe "slujitoarea judecată").

Eu am încercat să-mi imaginez, venerabili părinți și frați, ce ar spune Isus înviat, dacă, așa cum făcea în viața pământească atunci când intra sâmbăta într-o sinagogă, acum ar veni și s-ar așeza aici în locul meu și ne-ar explica personal care este iubirea pe care el o dorește de la noi. Vreau să împărtășesc cu voi, cu simplitate, ceea ce cred că ne-ar spune; ne va folosi pentru a face examinarea conștiinței noastre cu privire la iubire:

Iubirea arzătoare:
Înseamnă a mă pune pe mine mereu pe primul loc.
Înseamnă a căuta să-mi fii plăcut în orice moment.
Înseamnă a confrunta dorințele tale cu dorința mea.
Înseamnă a trăi în fața mea ca prieten, confident, mire, și să fii fericit pentru asta.
Înseamnă a fi neliniștit dacă tu crezi că ești un pic departe de mine.
Înseamnă a fi plin de fericire atunci când sunt cu tine.
Înseamnă a fi dispus la mari sacrificii numai să nu mă pierzi.
Înseamnă a prefera să trăiești mai degrabă sărac și necunoscut cu mine, decât bogat și vestit fără mine.
Înseamnă a-mi vorbi ca prietenului cel mai drag în orice moment.
Înseamnă a mi te încredința privind la viitorul tău.
Înseamnă a dori să te pierzi în mine ca țintă a existenței tale.

Dacă vi se pare și vouă, venerabili părinți, frați și surori, așa cum mi se pare mie, că suntem departe de această țintă, să nu ne descurajăm. Avem pe unul care ne poate ajuta să ajungem la ea dacă-i cerem asta. Să repetăm cu credință Duhului Sfânt: Veni, Sancte Spiritus, reple tuorum corda fidelium et tui amoris in eis ignem accende: Vino, Duhule Sfânt, umple inimile credincioșilor tăi și aprinde în ele focul iubirii tale.

Note
1 Ediția originală suedeză, Stockholm 1930, trad. ital. Eros e agape. La nozione cristiana dell'amore e le sue trasformazioni, Bologna, Il Mulino, 1971.
2 Pseudo-Dionis Areopagitul, Numele divine, IV,12 (PG 3, 709 și urm.).
3 Sfântul Augustin, Confesiuni I, 1.
4 Comentariu la evanghelia lui Ioan, 26, 4-5.
5 Cf. Sfântul Bernard, De diligendo Deo, IX,26 - X,27.
6 Sfântul Toma de Aquino, Comentariu la Scrisoarea către Romani, cap. V, lectio 1, nr. 392-293; cf. Sfântul Augustin, Comentariu la Prima Scrisoare a lui Ioan, 9,9.
7 K. Barth, Dogmatica eclezială, IV, 2, 832-852; trad. ital. K. Barth, Dommatica ecclesiale, antologia a cura di H. Gollwitzer, Bologna, Il Mulino 1968, pag. 199-225.
8 Sensul pe care îl dădeau primii creștini cuvântului eros se deduce clar din cunoscutul text al sfântului Ignațiu din Antiohia, Scrisoarea către Romani, 7,2: "Iubirea mea (eros) a fost răstignită și nu există în mine foc de patimă... nu mă atrag hrana corupției și plăcerile din viața aceasta". "Erosul meu" nu îl indică aici pe Isus răstignit, ci "iubirea față de mine însumi", alipirea de plăcerile pământești, în linia textului paulin "Am fost răstignit cu Cristos, nu mai trăiesc eu" (Gal 2,19 și urm.).
9 Cf. G.W.H. Lampe, A Patristic Greek Lexicon, Oxford 1961, pag. 550.
10 Guillaume de St. Thierry, Meditații, XII, 29 (SCh 324, pag. 210).
11 Anonim, La nube della non conoscenza, Ed. Áncora, Milano, 1981, pag. 136.140.
12 N. Cabasilas, Viața în Cristos, II,9 (PG 88, 560-561).
13 Sfântul Ioan Climac, Scara paradisului, XV,98 (PG 88, 880).
14 N. Cabasilas, Viața în Cristos, VI, 4.

Traducere de pr. Mihai Patrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat