Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Procesul lui Isus Cristos

Așa cum rezultă din textele corespunzătoare din Evanghelii, procesul lui Isus Cristos a constat, de fapt, din două procese: primul în fața Sinedriului (Consiliul Național) evreiesc; al doilea înaintea Guvernatorului roman, care administra în acel timp Iudeea. Moartea Domnului, Isus Cristos, a fost urmarea unor acțiuni de inculpare și maltratare fără egal în istoria umanității.

Procesul lui Isus în fața Sinedriului (Mc 14,53-65)

Arestarea lui Isus este realizată de către un grup care îl predau Marelui Arhiereu, bătrânilor și cărturarilor, membrii componenți ai Sinedriului. În timpul lui Isus, în ceea ce privește componența cât și competența Sinedriului părerile sunt împărțite, între specialiști. Unii dintre ei afirmă faptul că pe timpul lui Isus Sanhedrinul, Sinedriul nu ar fi fost compus dintr-un număr fix de membrii și nu ar fi servit în mod esențial ca un tribunal. Se pare că din acest for judecătoresc, compus din 71 de membri, care după moartea lui Irod deținea autoritatea supremă printre evrei, făceau parte arhiereii, adică membrii castei sacerdotale, bătrânii, reprezentanții vechii aristocrații din Ierusalim, precum și cărturarii, adică aceia care tâlcuiau Legea. Arhiereii si bătrânii aparțineau partidului saducheilor, favorabili romanilor și adepți ai unei filozofii cu caracter materialist. Fariseii au fost primii care s-au arătat ostili față de Isus Cristos, a cărui învățătura li se părea că primejduiește aplicarea corectă a Legii, precum si propria lor autoritate. Saducheii, indiferenți la problemele de ordin religios, au ignorat multă vreme activitatea Domnului. Ceea ce i-a făcut sa părăsească această atitudine pasivă a fost entuziasmul manifestat de mulțimi față de Isus, care, mai ales în urma învierii lui Lazăr, s-a preschimbat într-o adevărată febră mesianică. Ei au început să se teamă de consecințele politice pe care le-ar fi putut avea acea mișcare, bănuita ca ar fi reprezentat o reacție împotriva stăpânirii romane. De aceea s-au alăturat fariseilor în acțiunea de urmărire și prindere a lui Isus.

Din clipa când arhiereii, stăpânii templului si ai Sinedriului, s-au aliat cu fariseii, ce dominau sinagogile, soarta celui urmărit de ei era pecetluită. Iosif Flaviu, istoric din secolul întâi prezintă faptul că preoții dimpreună cu alte persoane influente ale societății iudaice formau totuși un sanhedrin al aristocraților, cu competențe, în special, în probleme legate de stăpânirea romană1. Isus mărturisește însă,într-un mod curajos, în fața Arhiereului că este Fiul lui Dumnezeu. Ultima profeție a învierii lui Isus Cristos este afirmată de către Isus prin anunțarea în fața Sinedriului, a dumnezeirii sale: Iar El tăcea și nu răspundea nimic. Iarăși l-a întrebat arhiereul și I-a zis: Ești tu Cristosul, Fiul Celui binecuvântat? Iar Isus a zis: Eu sunt și veți vedea pe Fiul Omului șezând de-a dreapta Celui Atotputernic și venind pe norii cerului. (Mc 14,61-62). Acest anunț este oferit de Vechiul Testament în Ps 110,1 : Lăuda-te-voi, Doamne, cu toată inima mea, în sfatul celor drepți și în adunare și în Dan 7, 13: Am privit în vedenia de noapte, și iată pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului și el a înaintat până la Cel vechi de zile, și a fost dus în fața lui. Această proorocie este o mărturie a faptului că Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, va învia, se va înălța la cer și va ședea ca un Dumnezeu adevărat, de-a dreapta Tatălui ceresc. Pentru judecarea lui Isus Cristos au avut loc două ședințe ale Sanhedrinului: una noaptea, îndată după cea fost înfățișat lui Anna, si o a doua dimineața, înainte de a-l trimite la Pilat. Ipoteza respectivă se întemeiază pe mărturiile lui Marcu si Matei: Și au dus pe Isus la arhiereu și s-au adunat acolo toți arhiereii și bătrânii și cărturarii. (Mc 14,53). Acest text precedă interogatoriul; tot Marcu spune: Și îndată dimineața, arhiereii, ținând sfat cu bătrânii, cu cărturarii și cu tot sinedriul și legând pe Isus, l-au dus și l-au predat lui Pilat (Mc 15,1). La prima ședință s-a dezbătut procesul religios, constatându-se, din punctul de vedere al conducătorilor evrei, vinovăția lui Isus. A doua nu va avea decât un caracter pur formal: ea va confirma sentința dată de prima și va hotărî predarea lui Isus în mâinile procuratorului, formulându-se în acest scop și acuzația de ordin politic.

Cutremurătoare a fost clipa când Cristos, Mesia cel așteptat și vestit de toți profeții Legii vechi, s-a înfățișat înaintea Sanhedrinului. Mielul de care vorbește Isaia este adus înaintea marelui preot al vechii alianțe, care va hotărî să fie junghiat, așa cum proorocise profetul2. Deși autoritățile nu cred că Isus poate să dărâme Templul: Noi l-am auzit zicând: Voi dărâma acest templu făcut de mână, și în trei zile altul, nefăcut de mână, voi clădi (Mc 14,58), sau că El este Mesia, Fiul celui binecuvântat, a lui Dumnezeu (Mc 14,61), aceste două acuzații ale Sinedriului vor aduce în mod inevitabil la moartea lui. Marcu însă, nu îi portretizează pe farisei ca având un rol activ în acțiunile finale împotriva lui Isus sau că ar discuta despre Sabat sau despre probleme legate de lege, pe care le folosesc pentru a-l acuza. Cea mai puternică opoziție vine însă din partea autorităților templului3. Autoritățile evreiești îl predau pe Isus reprezentantului stăpânirii romane, procuratorului Pilat, după ce Sinedriul a luat hotărârea să îl condamne la moarte.

Procesul lui Isus în faza romană (Mc 15,2-20a)

Într-un mod cât se poate de clar, Marcu face o paralelă între cele două procese, într-un fel care scoate în evidență punctul esențial al fiecăruia. În cele două cazuri, personajul primului plan, respectiv Marele preot și personajul celui de-al doilea plan, Pilat, lui Isus i se pune o întrebare cheie reflectând interesele fiecăruia: Tu ești Cristos, Fiul celui binecuvântat? și Tu ești regele iudeilor? Pentru evanghelistul Marcu, Isus este cu adevărat ceea ce au întrebat ambii interogatori. De aceea, el consemnează și adaosul făcut de Isus la răspunsul său: Fiul Omului (Mc 14,62) și Tu ai spus-o (Mc 15,2). Propoziția Tu zici trebuie înțeleasă ca un refuz de a răspunde a lui Isus. O interpretare a răspunsului dat de Isus poate fi prezentat prin fraza: "tu ești cel care spune asta și nu eu". Însă o interpretare mai exactă și cu înțeles mai aproape de adevăr ar putea fi formularea: "dacă nu m-ai fi întrebat acest lucru, eu nu aș fi spus"4. Un fapt interesant de observat este faptul că, deși în faza procesului iudaic apar martori mincinoși, situație care ar fi trebuit să schimbe desfășurarea procesului, aceștia trebuie să fie condamnați pentru mărturie falsă, iar Pilat știe că Isus a fost predat lui din invidie și răutate; totuși Isus este condamnat la sfârșitul fiecărei faze a procesului, scuipat și batjocorit - ca profet - de către membrii Sinedriului, și ca împărat al iudeilor, de către soldații romani5. În loc să dispună eliberarea lui Isus, Pilat imaginează atunci, înainte de a porunci flagelarea, o noua soluție care l-ar putea salva pe Isus, cu consimțământul evreilor. El recurge la procedeul amnistiei, obicei utilizat de romani, deoarece își dă seama că hotărârea membrilor Sinedriului nu reprezenta voința poporului și nădăjduia că în modul acesta va da posibilitatea adepților lui Isus să ceară eliberarea lui. Poporul i-a reamintit de practica amnistiei lui Pilat iar acesta a acceptat sugestia în speranța unei posibile achitări: Și mulțimea, venind sus, a început să ceară lui Pilat să le facă precum obișnuia pentru ei (Mc 15,8). Acceptând să discute și să se târguiască cu preoții și chiar cu mulțimea, el a adoptat o tactica greșită, de care se va căi curând. Nici poporul și nici chiar Sanhedrinul nu avea nici un drept să dispună de viața lui Isus; singur procuratorul putea decide în această privință. El renunță însă de bună voie la drepturile sale, îngăduind să i se forțeze mâna și aceasta este mare sa greșeală.

Procuratorul știa că arhiereii l-au dat în mâna lui din invidie: Fiindcă știa că arhiereii Îl dăduseră în mâna lui din invidie (Mc 15,10). Pilat se străduiește să cruțe viața Domnului, neavând totuși curajul de a lua o hotărâre împotriva fruntașilor evrei. Pentru ca un vinovat să beneficieze de amnistie trebuia ca în locul lui să fie executat un alt acuzat, desemnat unanim de mulțime. În acel moment se pare că unicul întemnițat care putea beneficia de o asemenea amnistie, deoarece nu fusese încă judecat, era un anume Baraba. De aceea Pilat pune întregului popor adunat în fața pretoriului întrebarea: Pe cine voiți să vi-l eliberez, pe Baraba sau pe Iisus, care se zice Cristos? (Mt 27,17). Acest Baraba a fost închis împreună cu niște ucigași: Și era unul cu numele Baraba închis împreună cu niște răzvrătiți, care în răscoală săvârșiseră ucidere (Mc 15,7). Este probabil că făcea parte din facțiunea zeloților, îndârjiți împotriva stăpânirii romane și în stare de orice crimă pentru a o înlătura. Pare să fi fost deci un fanatic, pe care ura față de străini l-a împins la crimă. Oricum ar fi fost, Baraba era un ucigaș, deși evreii puteau vedea în el un luptător împotriva dominației străine. Între Isus, coborât printre oameni ca să-i împace cu Dumnezeu și să le propovăduiască iertarea și iubirea, și Baraba, care înțelegea să folosească ura și răzbunarea pentru a face dreptate poporului său, Israel îl alege pe Baraba. Optând pentru Baraba, el optează pentru dreptul de a se răzbuna și de a prigoni, pedepsindu-l pe acela care, nesocotind deosebirile dintre evrei și păgâni, le cerea tuturor să fie buni și îndurători chiar și cu dușmanii.

Isus Cristos este astfel biciuit, scuipat, batjocorit spre deliciul soldaților romani și a răufăcătorilor. Este tulburător faptul că toate aceste însemne derizorii, care îndreptățesc un simulacru de adorare, au o semnificație polivalenta. Mantaua purpurie amintește de o mantie regală, dar și de veșmântul pe care-l purta marele preot, după rânduiala dată de Moise: Iar din mătase violetă, stacojie și vișinie au făcut veșminte de slujbă, pentru slujit în locașul sfânt, și au mai făcut veșminte sfinte pentru Aaron, cum poruncise Domnul lui Moise (Ex 39,1). Cristos este marele preot al noului Legământ, care Se jertfește pentru păcatele oamenilor, și totodată împăratul care va învinge moartea și va pune temeliile împărăției harului. Cununa de spini care-i înconjoară capul și-l face de pe acum să sângereze semnifică atât coroana imperială, cât și cununa de lauri acordată biruitorilor. Faptul că ea este însă împletită din spini este de asemenea plin de înțelesuri tainice. Când Adam a fost osândit pentru că a călcat porunca, Dumnezeu a blestemat pământul din pricina lui: Spini și pălămidă îți va rodi el și te vei hrăni cu iarba câmpului! (Gen 3,18). Spinul reamintește neîncetat de pervertirea care a intervenit în cosmos în urma căderii omului, fiind totodată și simbolul suferinței, legată de orice împlinire omenească în lumea supusă păcatului6. Isus Cristos, trădat, părăsit și respins de toți, este prin urmare condamnat în cele din urmă de Pilat și predat de acesta soldaților romani pentru a fi crucificat.

Procesul lui Isus este cel mai comentat proces din istorie, dar și cel mai controversat. Căci în vreme ce unii autori îl consideră un proces legal, alții susțin că e vorba de un asasinat juridic.

Note
1 Cf. Raymon E. Brown, Que sait-on du Nouveau Testament?, Ed. Bazard, Paris, 2000, p. 188.
2 Cf. Hans Conzelmann, Andreas Lindemann, Guide pour l'etude du Nouveau Testament, Ed. Labo ret Fides, Geneve, 1999, p. 349.
3 Cf. Raymon E. Brown, op. cit.
4 Cf. La saint Bible, L'evangile selon Saint Marc, E. Les Editions du Cerf, Paris, 1948, p. 74.
5 Cf. Raymon E. Brown, op. cit.
6 Cf. Jean Marie Faux, La foi du Nouveau Testament, ed. Institut D'etudes Theologiques, Bruxelles, 1977, pp. 156-158.

Bibliografie

a. Documente scripturistice
*** Biblia sau Sfânta Scriptură, Ed. Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1988.

b. Lucrări generale
Hans Conzelmann, Andreas Lindemann, Guide pour l'etude du Nouveau Testament, Ed. Labo ret Fides, Geneve, 1999.
Jean Marie Faux, La foi du Nouveau Testament, ed. Institut D'etudes Theologiques, Bruxelles, 1977.
La saint Bible, L'evangile selon Saint Marc, E. Les editions du cerf, Paris, 1948.
Mauro Orsatti, Contemporani lui Hristos, Ed. Buna Vestire, Blaj, 2000.
Raymon E. Brown, Que sait-on du Nouveau Testament?, Ed. Bazard, Paris, 2000.

Masterand Alexandru-Paul Gherman
Universitatea "Babeș-Bolyai" Cluj-Napoca
Facultatea de Teologie Greco-Catolică


 


lecturi: 61.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat