Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Copilul nenăscut ca pacient

Interviu adresat lui José María Pardo, medic și teolog

Pamplona (Spania), joi, 24 martie 2011 - "În același spital se avortează feți de 24 de săptămâni de gestație, în timp ce în Unitatea de terapie intensivă neonatală se încearcă salvarea vieții prematurilor de aceeași etate", povestește José María Pardo, medic și teolog la Universitatea din Navarra.

În cartea "El no nacido como paciente", preotul ilustrează propunerile cheie ale tezei sale, condusă de președintele Academiei Pontificale pentru Viață, episcopul Ignacio Carrasco de Paula.

În această conversație împărtășește cu noi concluziile cercetării sale.

Cartea dumneavoastră prezintă un paradox: se fac avorturi la femei în perioade înaintate de graviditate și se face orice pentru a salva copii prematuri de aceeași etate. Cum se explică această contradicție? Ce spune această situație despre societatea actuală?

José María Pardo: Deseori se aude spunându-se că elementele cele mai apreciate ale societății occidentale actuale sunt eficacitatea și estetica aspectului ("look"-ul). În cadrul acestei mentalități bazată pe conceptul "carpe diem", copilul nenăscut - mai ales cel care prezintă vreo anomalie - poate apărea ca un "clandestin la bord", un intrus care deranjează și de care este necesar de a se descotorosi. De aceea nu este de mirare că se utilizează cunoștințele medico-științifice cele mai avansate pentru a se distruge viața incipientă. De aceea nu surprinde că o mamă, chiar văzând micuțul corp al copilului său, poate decide, în fața unui handicap, să închidă ochii și să avorteze. Așa cum nu surprinde că se folosesc foarte mulți bani pentru a repopula fața pământului cu specii de animale pe cale de dispariție și nu se investește suficient pentru a salva numeroasele vieți umane concepute și nenăscute. În același spital se avortează feți de 24 de săptămâni de gestație în sala de naștere, în schimb ce în Unitatea de terapie intensivă neonatală se încearcă salvarea vieții prematurilor de aceeași etate. Este lumea în opoziție.

Unul din obiectivele dumneavoastră este acela de a clarifica cine este nenăscutul. Se poate spune că embrionul este uman tot atât cât este fiecare persoană născută? Ce implicații poartă această considerație?

José María Pardo: Chiar dacă surprinde, una din marile provocări ale bioeticii, în pragul secolului XXI, este aceea de arăta ceea ce este evident, realitatea. Și cartea are intenția de a răspunde acestei provocări. Intenția mea a fost aceea de a străbate cei câțiva centrimetri de piele care acoperă uterul femeii sau - cu alte cuvinte - de a încerca să-l fac transparent, să-l transform într-un uter de cristal.

Când cineva bate la ușa acestei lumi necunoscute, din exterior, este surprins, se minunează de măreția vieții în stadiile sale incipiente. Nenăscutul nu vorbește ca noi, nu gândește ca noi, nu cântărește ca noi, dar este exact ca noi: mănâncă, aude, visează, simte durerea, plânge, se joacă poate fi supus unui tratament medical sau unui diagnostic etc. În sfârșit, este unul dintre noi.

Unul din capitole vorbește de suferința fătului. Există probe care arată că fătul poate suferi?

José María Pardo: Durerea fetală este în prezent obiectul a numeroase studii în ambientul științific. Este o nouă provocare a medicinei. Privind atent principalele reviste științifice care tratează această temă, se poate trage concluzia că pe zi ce trece rezultă mai evident că în trimestrul doi de gestație (de la a 24-a săptămână, dar posibil și de la a 16-a) fătul reacționează la stimuli stresanți care, dacă nu sunt atenuați, pot cauza daune, pe termen scurt, mediu sau lung, funcțiilor organice (probleme cerebrale, cardiovasculare, scheletice și viscerale), nocicepției și dezvoltării neurocomportamentale.

A afirma cu siguranță că în primele etape ale vieții umane nu este prezent simțul durerii, înseamnă a nu admite factori clinici și științifici importanți. Mai mult, în cazul unui dubiu, este de preferat a se folosi analgezice pentru stres și durere, decât a se expune fătul la riscul unor grave leziuni pentru viitor.

Trezește atenție propunerea dumneavoastră de a considera embrionul/fătul ca pe un pacient. Ce consecințe etice ar avea această optică pentru responsabilitatea medicului?

José María Pardo: Obstetrica este arta și știința de a asista doi pacienți concomitent: nenăscutul și gravida. Ceea ce am încercat să pun în evidență este faptul că în raportul dintre medic, gravidă (și soț) și copilul conceput, figura profesionistului sanitar nu este un element neutru, ci are un rol determinant. Chiar dacă le revine părinților, în primă instanță, luarea deciziilor pentru îngrijirea vieții și pentru binele copiilor, munca și apropierea medicului sunt necesare. Misiunea sa este aceea de a ajuta părinții să ia decizii mature, libere și responsabile asupra vieții prenatale.

Tehnicile diagnostice și terapeutice pot fi o armă cu două tăișuri când sunt aplicate în medicina prenatală. Cum este posibil să ne folosim bine de ele?

José María Pardo: Diferența este între "a cunoaște pentru a vindeca sau a îmbunătăți condițiile de sănătate a fătului sau a gravidei" și "a cunoaște pentru a scăpa de ceea ce nu satisface așteptările părinților". Este diferență mare în a face ecografia cu intenția de avort dacă fătul prezintă vreo boală sau a se face ecografia și a se continua graviditatea până la moartea naturală a creaturii bolnave. Trebuie să știm că în multe locuri se individualizează feții purtători de anomalii, nu pentru a se încerca de a-i vindeca, ci pentru a-i putea elimina. Diagnosticul prenatal este aplicat urmărind o "politică genetică", pentru a individualiza și a elimina feți vinovați de a fi bolnavi sau care nu satisfac așteptările părinților.

Uneori, a comunica părinților că fiul poate fi afectat de vreo malformație, dizabilitate sau sindrom, duce la decizia de a avorta. Ce măsuri poate adopta medicul pentru a evita acest pas?

José María Pardo: În fața diagnosticului de o patologie embrio-fetală, viața prenatală (embrionul, fătul), mai mult decât un caz clinic sau un ansamblu de simptoame, este un pacient, un tu, fragil, care se află într-o situație de necesitate și de dependență. De aici necesitatea de a pune în centrul raportului viața umană nenăscută și nu boala. În multe cazuri, lucrătorii sanitari vor trebui să țină locul "bunicilor", ajutând părinții în procesul de apropiere și de cunoaștere a acestui copil bolnav care nu este conform așteptărilor și viselor lor.

Cum spuneam mai sus, medicina este în stare să trateze multe boli fetale: hipotiroidismul, anemia, aritmia fetală, spina bifida, refluxul vezico-ureteral, hernia diafragmatică etc. Chiar și atunci când fătului îi este diagnosticată o maladie incompatibilă cu viața, medicina poate să facă ceva. Când un copil trebuie să intre într-o cameră întunecoasă se pot face două lucruri: aprinderea luminii sau a-l lua de mână și a intra cu el. Știința medicală oferă lumina necesară prin medic care trebuie să facă tot posibilul pentru a vindeca. Când nu este posibilă luminarea întunericului, se ia de mână și se însoțește: împreună frica este mai puțină.

Ce atitudine trebuie luată în fața unui făt terminal?

José María Pardo: Nu se poate spune "nu este nimic de făcut". Poate fi însoțit până la sfârșitul său natural pre sau postnatal, împreună cu părinții și cei din familie, dându-i ceea ce are nevoie (de exemplu, analgezice), fără a se cădea în acea îndârjire terapeutică. Fătul terminal este un individ al speciei umane, unul din noi, care are nevoie să moară cu demnitate.

(După Zenit, 24 martie 2011)

Traducere de Eugenia Dămătăr


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat