Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Tăcerea în biserică și în sacristie înainte și după celebrare

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Juan José Silvestre*

Încă de la începuturile Bisericii, se întâlnesc mărturii care arată cum celebrarea euharistică cere în mod necesar o pregătire prealabilă, nu numai din partea preotului celebrant, ci a întregului popor credincios (cf. J.A. Jungmann, Missarum sollemnia, pag. 227). În această privință, afirmă Guardini: "După părerea mea viața liturgică începe cu tăcerea. Fără ea totul apare inutil și zadarnic [...]. Tema tăcerii este foarte serioasă, foarte importantă și din păcate foarte neglijată. Tăcerea este prima premisă a oricărei acțiuni sacre" (Testamentul lui Isus, pag. 33).

Institutio Generalis Missalis Romani (IGMR) în editio typica tertia include pentru prima dată la nr. 45 o referință la ceea ce precede celebrarea: "E lucru vrednic de laudă să se păstreze tăcerea chiar și înainte de celebrare în biserică, în sacristie și în locurile vecine acestora, pentru ca toți să se pregătească cu evlavie, așa cum se cuvine, pentru a celebra cele sfinte".

De aceea, se cuvine ca toți să respecte tăcerea: fie celebrantul, care în acest moment pregătitor trebuie să-și amintească din nou că este la dispoziția celui care "a murit pentru toți, pentru ca cei care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru acela care a murit și a înviat pentru ei" (2Cor 5,15); fie credincioșii care, înainte ca să înceapă celebrarea, trebuie să se pregătească pentru întâlnirea cu Domnul lor. Cristos nu îi convoacă numai pentru a le vorbi despre viitoarea sa Pătimire, Moarte și Înviere; chiar și misterul său pascal devine realmente prezent la Sfânta Liturghie, pentru ca să poată fi părtaș de el.

În această linie, notează Catehismul Bisericii Catolice: "Adunarea trebuie să se pregătească pentru a-l întâlni pe Domnul său, să fie un popor bine dispus. Această pregătire a inimilor este lucrare comună a Duhului Sfânt și a adunării, îndeosebi a slujitorilor săi. Harul Duhului Sfânt încearcă să trezească credința, convertirea inimii și adeziunea la voința Tatălui. Aceste dispoziții sunt premisele primirii celorlalte haruri oferite în celebrarea propriu-zisă și ale roadelor de viață nouă pe care ea are rolul să le aducă ulterior" (nr. 1098).

În acest context de pregătire pentru celebrare, slujitorii au un rol de care nu se poate face abstracție și tăcerea ocupă un loc proeminent. Tăcerea care nu este o simplă pauză, în care ne asaltează mii de gânduri și dorințe, ci acea reculegere care ne dă pace interioară, care ne permite să reluăm respirația și care dezvăluie ceea ce este adevărat. Însă pentru ce tăcerea este parte a celebrării? În primul rând pentru că ea favorizează climatul de rugăciune care trebuie să caracterizeze orice acțiune liturgică. Celebrarea este rugăciune, dialog cu Dumnezeu, și tăcerea este locul privilegiat al revelației lui Dumnezeu. Rămânerea în deșert, și tăcerea care în mod spontan este evocată de această imagine, marchează toată relația dintre Israel și Domnul său. Sacristia și naosul bisericii, în momentele care preced celebrarea, ar trebui să fie acel loc pustiu în care Isus se retrage înainte de evenimentele cele mai importante. Deșertul este locul de tăcere, al singurătății; el presupune o îndepărtare, părăsirea pentru un moment a ocupațiilor zilnice, a zgomotului, a superficialității.

Așa cum amintea cardinalul Ratzinger, predicând exercițiile spirituale lui Ioan Paul al II-lea, "toate lucrurile mari încep în deșert, în tăcere, în sărăcie. Nu se poate participa la misiunea lui Isus, la misiunea Evangheliei, fără participare la experiența deșertului, a sărăciei sale, a foamei sale [...]. Să-i cerem Domnului să ne conducă, să ne facă să găsim acea tăcere profundă în care locuiește cuvântul său" (Drumul pascal, pag. 10).

În al doilea rând, prezența tăcerii în acțiunea liturgică se datorează faptului că întâlnirea cu Dumnezeu devine posibilă și chiar cere un spirit de convertire continuă, care trebuie să caracterizeze viața oricărui credincios. De aceea tăcerea este ambientul adecvat pentru ca acest proces de transformare să aibă loc. de fapt, "nu se poate aștepta o participare activă la liturgia euharistică dacă se apropie de ea în mod superficial, fără a se întreba înainte cu privire la propria viață. Această dispoziție interioară o favorizează, de exemplu, reculegerea și tăcerea, cel puțin câteva clipe înainte de începutul liturgiei, postul și, atunci când este necesar, spovada sacramentală" (Benedict al XVI-lea, Sacramentum caritatis, nr. 55).

Ca întotdeauna, trebuie "să ne oglindim" în Isus: El caută tăcerea pentru a intra în dialog cu Tatăl său: "Dimineața, încă pe întuneric, sculându-se, a ieșit și s-a dus într-un loc retras și se ruga" (Mc 1,35). Pentru aceasta, "trebuie să mărturisim că toți avem nevoie de această tăcere încărcată de prezență adorată" (Ioan Paul al II-lea, Orientale lumen, nr. 16). Arer nevoie de ea orice individ, preot sau credincios laic, care adesea nu reușește să facă tăcere de frică să nu se întâlnească pe el însuși, să nu se descopere, să nu simtă golul care se transformă în întrebare de sens. Are nevoie de ea și comunitatea adunată, pentru a ști să lase spațiu prezenței lui Dumnezeu, evitând astfel să se celebreze pe ea însăși. Într-o societate care trăiește în mod tot mai frenetic, adesea asurzită de zgomote și dispersată în efemer, este de importanță vitală a redescoperi valoarea tăcerii.

Tăcerea sacră ar trebui să fie respectată și la sfârșitul celebrării. Așa cum amintește IGMR tot la nr. 45, tăcerea după împărtășanie favorizează rugăciunea interioară de laudă și de implorare. Și apare logic ca aceeași tăcere care precede și pregătește Liturghia să conducă la tăcerea care mulțumește și prelungește în fapte ceea ce s-a trăit în ea. Se înțelege atunci de ce sfântul Josemaría Escrivá de Balaguer ne amintește: "Iubirea față de Cristos, care se oferă pentru noi, ne face să găsim, la sfârșitul Liturghiei, câteva minute pentru o mulțumire personală, intimă, care să prelungească în tăcerea inimii acțiunea de mulțumire a Euharistiei. [...] Dacă se trăiește bine Liturghia, cum este posibil după aceea, tot restul zilei, să nu se aibă gândul în Dumnezeu, să nu se vrea rămânerea în prezența lui pentru a lucra așa cum El lucra și a iubi așa cum El iubea?" (Este Isus care trece, nr. 92 și 154).

* Pr. Juan José Silvestre este profesor de liturgie la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce" și consultant al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, precum și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte.

(După Zenit, 23 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat