Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În "Isus din Nazaret"

Privirea nouă a lui Benedict

De Alain Besançon

Primul sentiment pe care l-am avut citind Isus din Nazaret a fost de admirație. Am multe motive pentru a admira această carte, drept creștin, drept catolic și în sfârșit drept profesor. Știu destul de bine ce este o carte bună. Aceasta, în mod formal, este excelentă, vrednică nu numai de un cardinal și de un Papă (autorul semnează cu aceste două titluri), ci, și o spun cu ironie, și de un mare profesor. Un arhiepiscop de Paris, Monseniorul Hyacinthe-Louis de Quélen, în timpul Restaurării, pe la anul 1820, a spus că Isus Cristos nu era numai fiul lui Dumnezeu, ci și, din partea mamei sale, de familie optimă.

Un bun profesor cunoaște materia sa profund, un mare profesor este capabil să o expună cu simplitate și claritate. Materia este pur și simplu credința creștină și Papa, care este păzitorul ei, nu are deloc intenția să propună o interpretare personală. Nu se va găsi în această carte o "teologie de autor". Nu există noutate. Însă există ceva nou. Acest Papă nu încetează să citească și să studieze. Consideră de asemenea necesar să indice o scurtă bibliografie de cărți contemporane. E vorba îndeosebi de cărți în limba germană, pentru că este limba sa și pentru că germanii au scris mult, dar citează și cărți în alte limbi. În franceză nu-l uită pe Lubac, unul din maeștrii lui, Feuillet, Louis Bouyer.

Benedict al XVI-lea posedă arta de a rezolva problemele complexe. Un exemplu: data Ultimei Cine. Papa susține că este mai bine de urmat cronologia lui Ioan decât aceea sugerată de Sinoptici. Trage din asta o concluzie teologică foarte importantă: Isus nu a celebrat chiar paștele ebraic, a celebrat un alt paște, al său, care are un sens în același timp egal și diferit.

Explicația este așa de luminoasă încât face mintea cititorului să simtă plăcerea demonstrației reușite a unei teoreme de vastă însemnătate. Această plăcere am regăsit-o în toată cartea. Voltaire a scris că toate genurile sunt bune cu excepția celui plictisitor. Această carte este dintre acelea care, odată deschise, nu se mai pot închide. Este pasionantă.

Interpretarea istorico-critică a fost deschisă gândirii catolice de enciclica lui Pius al XII-lea, Divino afflante spiritu (1943), de la care pornind exegeții catolici au recuperat rapid terenul față de exegeza protestantă, până la ipotezele cele mai aventuroase. Papa consideră că această interpretare, acum decantată, "a dat de acum ceea ce avea esențial de dat". Ei bine, "această exegeză trebuie să recunoască faptul că o hermeneutică a credinței, dezvoltată în mod just, este conformă cu textul și se poate uni cu o hermeneutică istorică conștientă de propriile limite, pentru a forma o întregime metodologică".

O întregime metodologică? Obiectivul este foarte ambițios. E vorba în definitiv de a armoniza exigențele credinței, care nu se schimbă, cu evidențele rațiunii, care se schimbă încontinuu, care sunt mereu de criticat și de reconstruit dar în ordinea lor legitimă.

Provocarea nu este nouă. Provine de la începuturile religiei creștine. Pornind de la Richard Simon, de la Spinoza, de la Iluminism, de la erudiția germană, nu a făcut altceva decât să se radicalizeze. Este urgentă primirea ei. Este ceea ce face această carte, în mod calm, irenic și generos. Este stilul constant al lui Benedict al XVI-lea.

Evenimentele se desfășoară într-o săptămână, de la Duminica Floriilor la Duminica Învierii. Săptămâna Sfântă are pentru creștini o semnificație inepuizabilă. Este mai puțin o succesiune de evenimente decât o succesiune de mistere. Dar asta nu-l împiedică pe istoric să cerceteze despre ceea ce s-a întâmplat realmente. Metoda lui Ratzinger este de a urma pas cu pas textul și, făcând asta, de a risipi interpretările improprii. Nu semnalez decât două.

Prima face din Isus Cristos un actor politic, mai exact un revoluționar. În timpul secolului al XIX-lea l-am întâlnit pe Cristos sanculot (revoluționar) în 1792 și pe Cristos socialist în 1848. În secolul al XX-lea pe Cristos al "teologiilor eliberării". Era vorba de o injectare de marxism leninism în Evanghelie. Acest lucru a tulburat întregi continente și sărmanii credincioși au preferat adesea ori să treacă direct la partidele leniniste ori să se refugieze în secte unde, măcar, se credea serios în Dumnezeu și în mântuirea prin intermediul lui Isus Cristos. Nu rămâne nimic din aceste teologii dacă se urmează în bună-credință dezvoltarea acestei cărți. A doua interpretare este protestantismul liberal. Ratzinger a găsit aliați în protestantismul autentic, îndeosebi în Joachim Ringleben pe care îl salută ca un "frate ecumenic". ?inta principală este Rudolf Bultmann, și în general interpretările simbolice ale evenimentelor. Spun țintă chiar dacă în acest expuneri pașnice nu este nici o agresivitate. Când Bultmann are dreptate, Ratzinger îl elogiază.

Din aceste analize se deduce că Isus Cristos se menține cel mai aproape posibil de Lege și de Profeți, pe care nu încetează niciodată să-i citeze și la care face referință încontinuu. Urmează pas cu pas tradiția. Făcând astfel, respectând Torah fără a schimba o virgulă, o transformă.

Sunt foarte mândru că am subliniat, cu privire la filmul lui Mel Gibson, Pătimirea lui Cristos, un punct pe care aici îl regăsesc dezvoltat profund. Se referă la Caiafa și Pilat. Nu este nevoie să se atribuie lor o răutate deosebită. Unul voia salvarea poporului său, celălalt voia să salveze pax Romana. Cristos a fost dat la moarte de toți oamenii, de cei răi, desigur, dar și de cei buni, care nu sunt așa până la acel punct și care nu știu că au nevoie să fie mântuiți. Acest lucru este valabil pentru noi toți. Lumea ebraică a reacționat favorabil la această afirmație, uitând că deja fusese făcută la Conciliul din Trento și la Vatican II. Nu este inutil a repeta acest lucru.

Noul raport cu poporul ebraic, care încă subzistă, este una din cuceririle cele mai importante ale Conciliului al II-lea din Vatican. Totuși trebuie păstrat echilibrul. Se vede pe ici și colo în unii catolici, mereu înclinați spre idolatrie, o anumită idealizare a poporului ebraic, pe care acesta din urmă nu o cere. Există continuitate între cele două Testamente. Dar există și o ruptură. Cristos nu este un rabin. Nu este un alt Hillel.

Poate că munca istorico-criticului asupra Noului Testament s-a epuizat, dar continuă asupra Vechiului Testament. De un secol se sapă cu pasiune în pământul din Israel în căutarea de dovezi. Ei bine, nu numai că nu au fost găsite, dar arheologia crede că a găsit câteva dovezi care demonstrează că lucrurile nu s-au întâmplat așa cu sugerează narațiunea biblică. Se pare că s-a creat un vast consens între arheologii și exegeții evrei, protestanți și catolici. Eu am citit, ca multe persoane, cărțile lui Finkelstein și Silberman, și pe cea a lui Liverani. Există reacții foarte critice din partea ebraică.

Ei bine, noi creștinii suntem în aceeași barcă. Religia noastră este o istorie. Nu se pot trece prea multe evenimente de partea legendei. Două puncte apar cruciale. Primul se referă la rămânerea poporului ales în Egipt și la eliberarea lui din partea lui Moise. Este originea atât a ebraismului cât și a creștinismului. Cristos, ne explică Ratzinger, se prezintă ca noul Moise. Ar fi dificil de admis că exodul este o relatare legendară.

Al doilea se referă la datarea și statului lui David, Solomon și Ierusalimului.

Las evaluarea mea suspendată așteptând ca aceste noi teorii să se decanteze. În cartea sa Papa mi se pare că trimite la aceste probleme pentru mai târziu. Probleme care în mod inevitabil se vor pune.

Aștept cu nerăbdare a treia parte a cercetării pe care Papa ne-a promis-o. Se va referi la Evangheliile copilăriei. Aș vrea să fiu informat cu privire la problema "fraților lui Isus", devenită fierbinte în timpul nostru. Pentru mine este vorba de un Shiboleth. Când văd o carte care îndrăznește să afirme că Fecioara Maria ar fi avut mai mulți copii, o refuz cu aceeași indignare pe care o simțeau Luter și Calvin când o asemenea teză era susținută în fața lor. Este în joc Întruparea.

(După L'Osservatore romano, 23 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat