Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Celibatul sacerdotal

Problemă de radicalitate evanghelică

De Mauro Piacenza

Rest preconciliar și simplă lege ecleziastică. În definitiv, acestea sunt obiecțiile principale și mai dăunătoare care apar în reaprinderea periodică a dezbaterii despre celibatul sacerdotal. Și totuși, nimic din aceasta nu are fundament real, fie că se privește la documentele Conciliului al II-lea din Vatican, fie că se rămâne asupra magisteriului pontifical. Celibatul este un dar al Domnului pe care preotul este chemat în mod liber să-l primească și să-l trăiască în plinătate.

De fapt, dacă se examinează textele, se observă înainte de toate continuitatea radicală între magisteriul care a precedat conciliul și cel care a urmat. Deși cu accente uneori în mod sensibil diferite, învățătura papală din ultimele decenii, de la Pius al XI-lea la Benedict al XVI-lea, este unanimă în a fundamenta celibatul pe realitatea teologică a preoției ministeriale, pe configurarea ontologică și sacramentală cu Domnul, pe participarea la unica lui preoție și pe imitatio Christi pe care ea o implică. Așadar, numai o hermeneutică incorectă a textelor Conciliului al II-lea din Vatican - începând de la Presbyterorum ordinis - ar putea conduce la a vedea în celibat un rest al trecutului de care trebuie să scăpăm. Și o atare poziție, în afară de faptul că este greșită din punct de vedere istoric, teologic și doctrinal, este și dăunătoare sub profil spiritual, pastoral, misionar și vocațional.

În lumina magisteriului pontifical trebuie depășită și reducerea celibatului, în unele locuri foarte răspândită, la o simplă lege ecleziastică. De fapt, el este o lege numai pentru că este o exigență intrinsecă a preoției și a configurării cu Cristos pe care le determină sacramentul Preoției. În acest sens formarea la celibat, în afară de orice alt aspect uman și spiritual, trebuie să includă o solidă dimensiune doctrinală, pentru că nu se poate trăi ceva a cărui motivație nu se înțelege.

În orice caz, dezbaterea despre celibat, care în mod periodic s-a reaprins de-a lungul secolelor, cu siguranță nu favorizează seninătatea tinerelor generații în înțelegerea unei realități așa de determinante a vieții sacerdotale.

Ioan Paul al II-lea în Pastores dabo vobis (nr. 29), prezentând votul adunării sinodale, afirmă: "Sinodul vrea să nu lase nici un dubiu în mintea tuturor asupra voinței ferme a Bisericii de a menține legea care celibatul ales în mod liber și perpetuu pentru candidații la hirotonirea preoțească în ritul latin. Sinodul cere ca celibatul să fie prezentat și explicat în toată bogăția sa biblică, teologică și spirituală, ca dar prețios făcut de Dumnezeu Bisericii sale și ca semn al împărăției care nu este din această lume, semn al iubirii lui Dumnezeu față de această lume, precum și al iubirii neîmpărțite a preotului față de Dumnezeu și față de poporul lui Dumnezeu".

Celibatul este problemă de radicalism evanghelic. Sărăcia, castitatea și ascultarea nu sunt sfaturi rezervate în mod exclusiv călugărilor. Sunt virtuți care trebuie trăite cu intensă pasiune misionară. Nu putem coborî nivelul formării și, de fapt, al propunerii de credință. Nu putem dezamăgi poporul sfânt al lui Dumnezeu, care așteaptă păstori sfinți ca parohul de Ars. Trebuie să fim radicali în sequela Christi, fără a ne teme de scăderea numărului de clerici. De fapt, acest număr descrește atunci când coboară temperatura credinței, pentru că vocațiile sunt "treabă" divină și nu umană. Ele urmează logica divină care este nebunie în ochii oamenilor.

Desigur, îmi dau seama că într-o lume secularizată este tot mai greu de înțeles motivațiile celibatului. Dar trebuie să avem curajul, ca Biserică, să ne întrebăm dacă intenționăm să ne resemnăm în fața unei astfel de situații, acceptând ca inevitabilă secularizarea progresivă a societăților și a culturilor, sau dacă suntem gata pentru o operă de nouă evanghelizare profundă și reală, în slujba Evangheliei și, de aceea, a adevărului despre om. În acest sens, consider că sprijinul motivat adus celibatului și valorizarea lui adecvată în Biserică și în lume pot să reprezinte domeniile de înțelegere, dezvoltare și fidelitate existențială față de celibat. Așadar, problema se referă la calitatea credinței. O comunitate care nu ar avea stimă mare față de celibat, ce așteptare a Împărăției sau ce tensiune euharistică ar putea să trăiască?

Deci nu trebuie să ne lăsăm condiționați sau intimidați de cel care nu înțelege celibatul și ar vrea să modifice disciplina ecleziastică, cel puțin deschizând niște fisuri. Dimpotrivă, trebuie să recuperăm conștiința motivată că celibatul nostru provoacă mentalitatea lumii, punând în criză secularismul ei și agnosticismul ei și strigând, de-a lungul secolelor, că Dumnezeu există și este prezent.

(După L'Osservatore romano, 23 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat