Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Masa rotundă "Aspecte filosofico-teologice în gândirea franciscană"

Marți, 1 martie 2011, a avut loc masa rotundă a fraților studenți cu tema: "Aspecte filosofico-teologice în gândirea franciscană", eveniment organizat de Facultatea de Teologie Pastorală și Facultatea de Filozofie I. Duns Scotus, din cadrul Institutului Teologic Franciscan din Roman (NT).

După cuvântul introductiv al pr. asist. univ. drd. Cazimir Ghiurca OFMConv., au urmat prezentările realizate de:

  • Fr. Dan Vătămanelu, OFMConv - Dinspre nominalism înspre limbaj la William Ockham

    Limbajul în gândirea lui Ockham vine dinspre nominalism. Pentru el, semnele sunt necesare pentru a putea descrie și comunica, având astfel funcția de simbol. Semnul este ceea ce face cunoscut ceva și este destinat prin natură să stea pentru acel lucru, fiind totodată și un lucru singular ce reprezintă o pluritate de alte lucruri, fie prin natură, fie prin convenție.

    Ockham acordă prioritate termenului mintal. Cuvântul mintal este depozitarul privilegiat al semnificatului și al altor proprietăți semantice. Gândul este un fel de limbaj ideal, aceasta fiind ideea centrală a filosofiei lui Ockham. El evidențiază primatul mentalului, al cuvântului mintal care ia naștere de la lucruri și poate subzista în intelectul nostru. Formulând schema subordonării, el nu omite cuvântul scris sau oral, dar le pune în subordinea mentalului, singurul în măsură să semnifice lucrurile singulare.

  • Ionuț Totu - Cunoașterea în gândirea lui William Ockham

    Problema obiectului cunoașterii umane cuprinde două întrebări distincte, dar strâns legate între ele: prima se referă la obiectul natural al cunoașterii și constă în căutarea clasei de ființe ce intră sub dominația sa, iar a doua privește întrebarea dacă ceea ce este în mod natural cognoscibil ar fi de ajuns să completeze capacitatea intelectului nostru. Pentru Ockham singura demonstrație posibilă este evidența, care este un atribut al cunoașterii, distingându-se astfel două tipuri de cunoaștere: intuitivă și abstractivă.

    Cunoașterea este o experiență semnificativă ce se referă la real, iar evidența sa derivă din intuiție. Inducția este un proces de derivare ce pleacă de la intuițiile singulare. Este suficientă o singură intuiție pentru a verifica o proprietate esențială a tuturor lucrurilor singulare ce corespund unui număr de note esențiale. Inducția ockhamistă nu înseamnă generalizare de condiții parțiale, ci se fondează pe esențe.

  • Fr. Andrei Bejan, OFMConv - Cunoașterea în gândirea lui Bonaventura

    Conform lui Bonaventura, cunoașterea trebuie interpretată ca act dinamic și ca proces ascendent și global, care integrează cele trei sfere: senzorială, intelectivă și intuitivă. Doctorul Serafic indică trei grade ale cunoașterii naturale: cunoașterea sensibilă, care se referă la lucrurile materiale, agenții acestei cunoașteri fiind simțurile; cunoașterea rațională sau intelectivă, care se referă și ea la lucrurile materiale, agentul acesteia rezultând a fi inteligența care se folosește de abstracție; cunoașterea iluminată sau cunoașterea prin intermediul iluminării, care face referință la idei și la lumea spirituală.

    Ceea ce se poate observa la Bonaventura este existența unui nou tip de cunoaștere: cunoașterea creată, care este aceea pe care o dobândim atunci când, în mod rațional, reflectăm la experiența noastră în raport cu realitatea care ne înconjoară. Cunoașterea umană poate să ofere accesul la lume așa cum se prezintă ea în realitate. Cunoașterea extatică este cunoașterea pe care o avem despre Dumnezeu. În această cunoaștere care vine prin extaz, suntem extrași din noi înșine de către obiectul dorinței noastre, care este Dumnezeu.

  • Fr. Rafael Sumănaru, OFMConv - Importanța Sfintei Scripturi în viața Sfântului Francisc de Assisi

    Când ne gândim la viața Sfântului Francisc, există tendința de a-l privi ca pe un poet, om al păcii, al ecologiei etc., aspecte care îi conferă simpatie, dar în el este mult mai mult, ceva care constituie atracție: El este omul Evangheliei în care a crezut și pe care a trăit-o. Modul prin excelență prin care Sfântului Francisc s-a apropiat de Dumnezeu a fost ascultarea, citirea, meditarea și trăirea Cuvântului său. El a dovedit originalitate și profunzime în a trăi și a citi Sfânta Scriptură.

    Sfânta Scriptură i-a revelat planul mântuirii, l-a făcut să privească și să înțeleagă iubirea lui Dumnezeu și mai presus de toate i-a arătat viața veșnică, în cunoașterea iubitoare a lui Dumnezeu. Francisc meditează Scriptura, o asimilează, cu ea se roagă, despre ea predică și o pune în practică.

  • Fr. Ferencz-Eugen Mateeș, OFMCap, și fr. Ioan Iojă, OFMConv - Titlurile Cristologice în Sfântul Francisc

    Analizând viața, scrierile și biografiile Sfântului Francisc, ajungem la concluzia că credința lui a fost în mod profund una teocentrico-cristocentrică. Experiența sa religioasă apare complet cufundată în preaînaltul și inefabilul mister al lui Dumnezeu, Unul și Întreit, în care își găsește în mod natural, hrana, viața și bucuria. Pe de altă parte, este evident faptul că Isus Cristos, întrucât este darul Tatălui și iubirea Sa, nu este numai centrul în care Francisc își fixează inima, dar este totodată și lumina care iluminează, forța emotivă cu care el trăiește misterul lui Dumnezeu, misterul creaturilor și misterul evenimentelor.

    Câteva exemple de imagini și titluri cristologice folosite de el sunt următoarele: Cristos Cuvântul divin, Cuvântul Tatălui, Fiul Tatălui, Dumnezeu adevărat, Creator, Domn, Fiul preaiubit al Tatălui, Întâiul-născut, Răscumpărător și Mântuitor, Om adevărat în slăbiciunea trupului nostru, Calea, Adevărul, Viața omului, Învățător, Înțelepciune, Lumină, Sărac, umil, pelerin, străin, Slujitor, Fiul preaiubit care se roagă pentru oameni, frații săi, Păstor și episcop, Răstignit, Miel înjunghiat și glorificat, Judecător, Mediatorul dintre Dumnezeu Tatăl și oameni, adică totdeauna în relație, pe de o parte, cu Tatăl și, pe de altă parte, cu toți oamenii. Este insuficient să spunem că spiritualitatea sfântului Francisc este cristocentrică, trebuind să adăugăm imediat că aceasta își ia punctul de plecare de la Duhul Sfânt și se orientează spre Tatăl.

    Prin intermediul temelor expuse, precum și prin dezbaterile ce au urmat pe marginea celor prezentate în cadrul acestei întâlniri, s-a dorit o mai bună cunoaștere și aprofundare a spiritualității, teologiei și filozofiei franciscane.

    Fr. Andrei Bejan, OFMConv

    * * *

    Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 1 martie: Roman: Masa rotundă "Aspecte filosofico-teologice în gândirea franciscană"


     

    lecturi: 13.



  • Urmărește ercis.ro on Twitter
    Caută pe site

    Biblia on-line

    Breviarul on-line


    Liturgia Orelor
    Magisteriu.ro


    Documentele Bisericii
    ITRC "Sf. Iosif"


    Institutul Teologic Iași
    Vaticannews.va


    Știri din viața Bisericii
    Catholica.ro


    știri interne și externe
    Pastoratie.ro


    resurse pentru pastorație
    Profamilia.ro


    pastorația familiilor
    SanctuarCacica.ro


    Basilica Minor Cacica
    Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

    Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
    tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
    design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat