Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În avanpremieră câteva texte din cartea papei

Ecce homo

Ce este adevărul? Nu numai Pilat a izolat această întrebare ca irezolvabilă și, pentru funcția sa, impracticabilă. Și astăzi, în disputa politică precum și în discuția cu privire la formarea dreptului, cel mult se simte deranjare față de el. Însă fără adevăr omul nu percepe sensul vieții sale, lasă, în cele din urmă, terenul pentru cei mai puternici. "Răscumpărarea" în sensul deplin al cuvântului poate să consiste numai în faptul că adevărul devine ceva care poate fi recunoscut. Și el devine ceva care poate fi recunoscut în Isus Cristos. În el Dumnezeu a intrat în lume și cu aceasta a înălțat criteriul adevărului în mijlocul istoriei.

* * *

Împlinirea Paștelui

Cartea papei Isus din Nazaret. De la intrarea în Ierusalim până la înviere va fi prezentată la 10 martie 2011. Libreria Editrice Vaticana, în acord cu Herder care s-a îngrijit de prima ediție a operei, anticipă câteva texte din ea. Opera va ieși în același timp inițial în șapte limbi: germană, italiană, engleză, spaniolă, franceză, portugheză și poloneză. Publicăm fragmente din primul punct al capitolului al patrulea intitulat "Ultima Cină".

Ioan este foarte atent să nu prezinte ultima cină ca pe o cină pascală. Dimpotrivă: autoritățile iudaice care îl duc pe Isus în fața tribunalului lui Pilat evită să intre în pretoriu "pentru a nu se profaneze și să poată mânca paștele" (18,28). Deci Paștele începe numai seara; în timpul procesului este cina pascală încă în față; procesul și răstignirea au loc în ziua dinainte de Paște, în "Parasceve", nu în sărbătoarea însăși. Paștele în acel an se extinde așa dar din seara de vineri până în seara de sâmbătă și nu din seara de joi până în seara de vineri.

De altfel, desfășurarea evenimentelor rămâne aceeași. Joi seara ultima cină a lui Isus cu discipolii, care însă nu este o cină pascală; vineri (ajunul sărbătorii și nu sărbătoarea însăși): procesul și execuția capitală; sâmbătă: odihna din mormânt; duminică: învierea. Cu această cronologie, Isus moare în momentul în care în templu sunt jertfiți mieii pascali. El moare ca Mielul adevărat care în miei era doar prevestit.

Această coincidență importantă din punct de vedere teologic, că Isus moare în același timp cu jertfirea mieilor pascali, a indus mulți studioși să lichideze versiunea ioanee drept cronologie teologică. Ioan ar fi schimbat cronologia pentru a crea această conexiune teologică care, totuși, în Evanghelie nu este manifestată în mod explicit. Însă astăzi se vede tot mai clar că cronologia ioanee este din punct de vedere istoric mai probabilă decât cea sinoptică. Pentru că - așa cum s-a spus - procesul și execuția capitală în zi de sărbătoare par puțin imaginabile.

Pe de altă parte, ultima cină a lui Isus apare așa de strâns legată de tradiția Paștelui încât negarea caracterului ei pascal este problematică.

Pentru aceasta deja din totdeauna au fost făcute tentative de a concilia cele două cronologii între ele. Tentativa cea mai importantă - și în multe amănunte fascinantă - de a ajunge la o compatibilitate între cele două tradiții provine de la studioasa franceză Annie Jaubert, care încă din anul 1953 a dezvoltat o teză a ei într-o serie de publicații. Nu trebuie să intrăm aici în detaliile acestei propuneri; să ne limităm la esențial. În felul acesta tradiția sinoptică și cea ioanee apar la fel de corecte pe baza diferenței dintre două calendare diferite.

Studioasa franceză notează că cronologiile transmise (în sinoptici și în Ioan) trebuie să pună împreună o serie de evenimente în spațiul strâmt de puțin ore: interogatoriul în fața sinedriului, transferarea în fața lui Pilat, visul soției lui Pilat, trimiterea la Irod, întoarcerea la Pilat, biciuirea, condamnarea la moarte, via crucis și răstignirea. A încadra toate acestea în spațiul de puține ore pare - după Jaubert - aproape imposibil. Referitor la asta soluția ei oferă un spațiu temporal care este cuprins între noaptea de marți spre miercuri și dimineața zilei de vineri. În acel context studioasa arată că în Marcu pentru zilele "Duminica floriilor", luni și marți există o secvență precisă a evenimentelor, dar că după aceea el sare direct la cina pascală. Conform datării transmisă ar rămâne deci două zile despre care nu este prezentat nimic. În sfârșit Jaubert amintește că în felul acesta proiectul autorităților iudaice, de a-l ucide pe Isus exact încă înainte de sărbătoare, ar fi putut funcționa. Totuși, Pilat cu șovăiala lui avea să amâne după aceea răstignirea până în ziua de vineri.

Împotriva schimbării datei ultimei cine de la joi la marți vorbește, însă, tradiția antică a zilei de joi, pe care oricum o întâlnim clar deja în secolul al II-lea. Dar împotriva acestui lucru doamna Jaubert obiectează citând al doilea text pe care se bazează teza ei: e vorba de așa-numita Didascalia Apostolilor, o scriere de la începutul secolului al III-lea, care fixează data cinei lui Isus în ziua de marți. Studioasa încearcă să demonstreze că acea carte a primit o veche tradiție, ale cărei urme ar putea fi întâlnite și în alte texte. Însă la asta trebuie răspuns că urmele tradiției, manifestate în acest mod, sunt prea slabe pentru a putea convinge. Cealaltă dificultate constă în faptul că folosirea din partea lui Isus a unui calendar răspândit îndeosebi în Qumran este puțin verosimilă.

Pentru marile sărbători, Isus mergea la templu. Chiar dacă a prezis sfârșitul și l-a confirmat cu un act simbolic dramatic, El a urmat calendarul iudaic al festivităților, așa cum demonstrează mai ales Evanghelia lui Ioan. Desigur, se va putea admite cu studioasa franceză faptul că acel Calendar al Jubileelor nu era strict limitat la Qumran și la esenieni. Dar acest lucru nu este suficient pentru a putea fi valabil pentru Paștele lui Isus. Așa se explică pentru ce teza lui Annie Jaubert, la prima vedere fascinantă, este refuzată de majoritatea exegeților.

Eu am ilustrat-o în mod așa de amănunțit pentru că ea lasă să ne imaginăm ceva din multiplicitatea și complexitatea lumii iudaice din timpul lui Isus - o lume pe care noi, în pofida întregii lărgiri a cunoașterii izvoarelor, putem să o reconstruim numai în mod insuficient. Deci, n-aș refuza acestei teze orice probabilitate, deși luând în considerare problemele sale nu este posibil s-o primim pur și simplu. Așadar ce trebuie să spunem? Evaluarea cea mai îngrijită a tuturor soluțiilor imaginate până acum am găsit-o în cartea despre Isus a lui John P. Meier, care la sfârșitul primului său volum a expus un studiu amplu despre cronologia vieții lui Isus.

El ajunge la rezultatul că trebuie ales între cronologia sinoptică și cea ioanee și demonstrează, pe baza ansamblului de izvoare, că decizia trebuie să fie în favoarea lui Ioan.

Ioan are dreptate: în momentul procesului lui Isus în fața lui Pilat, autoritățile iudaice încă nu mâncaseră Paștele și pentru aceasta trebuiau să se mențină încă din punct de vedere cultural curate. El are dreptate: răstignirea nu a avut loc în ziua de sărbătoare, ci în ajunul ei. Asta înseamnă că Isus a murit la ora la care în templu erau jertfiți mieii pascali. Faptul că creștinii în asta au văzut după aceea mai mult decât o simplă întâmplare, că l-au recunoscut pe Isus ca adevăratul Miel, că tocmai așa au găsit ritul mieilor dus la adevărata sa semnificație - toate acestea sunt după aceea normale. Rămâne întrebarea: Dar atunci pentru ce sinopticii au vorbit despre o cină pascală? Pe ce se bazează această linie a tradiției? Un răspuns într-adevăr convingător la această întrebare nu-l poate da nici Meier. Totuși are o tentativă - ca mulți alți exegeți - prin intermediul criticii redacționale și literare. Încearcă să demonstreze că textele din Marcu 14,1a și 14,12-16 (singurele texte în care la Marcu se vorbește despre Paște) ar fi fost introduse ulterior.

În relatarea adevărată și proprie a ultimei cine nu s-ar menționa Paștele. Această operațiune - oricât ar susține-o multe nume importante - este artificială. Însă rămâne corectă indicația lui Meier și anume că, în relatarea cinei însăși la sinoptici, ritualul pascal apare tot atât de puțin cât la Ioan.

Tot așa, deși cu oarecare rezervă, se va putea adera la afirmația: "Întreaga tradiției ioanee (...) concordă pe deplin cu aceea originară a sinopticilor în ceea ce privește caracterul cinei ca neaparținând la Paști" (A Marginal Jew, I, pag. 398).

Dar atunci, ce anume a fost cu adevărat ultima cină a lui Isus? Și cum s-a ajuns la concepția cu siguranță foarte veche a caracterului său pascal? Răspunsul lui Meier este surprinzător de simplu și sub multe aspecte convingător. Isus era conștient de moartea sa iminentă. El știa că nu va mai putea mânca Paștele. În această conștiință clară i-a invitat pe ai săi la o ultimă cină cu caracter foarte special, o cină care nu aparținea nici unui rit iudaic determinat, ci era acel rămas-bun al său, în care El dădea ceva nou, se dăruia pe sine însuși ca adevăratul Miel, instituind astfel Paștele său.

În toate Evangheliile sinoptice fac parte din această cină profeția lui Isus despre moartea sa și aceea despre învierea sa. În Luca ea are o formă deosebit de solemnă și misterioasă: "Atât de mult am dorit să mănânc Paștele acesta cu voi înainte de pătimirea mea. Căci vă spun că nu-l voi mai mânca până când nu se va împlini în împărăția lui Dumnezeu" (22,15 și urm.).

Cuvântul rămâne echivoc: poate să însemne că Isus, pentru ultima dată, mănâncă Paștele obișnuit cu ai săi. Dar poate să însemne și că nu-l mai mănâncă, ci se îndreaptă spre noul Paște.

Un lucru este evident în întreaga tradiție: esențialul acestei cine de rămas bun nu a fost vechiul Paște, ci noutatea pe care Isus a realizat-o în acest context. Chiar dacă acest ospăț al lui Isus cu cei doisprezece nu a fost o cină pascală conform prescripțiilor rituale ale iudaismului, în retrospectivă a devenit evidentă conexiunea interioară a ansamblului cu moartea și învierea lui Isus: era Paștele lui Isus. Și în acest sens El a celebrat Paștele și nu l-a celebrat: riturile vechi nu puteau să fie practicate; când a venit momentul lor, Isus era deja mort. Însă El se dăruise pe sine însuși și astfel a celebrat cu ei într-adevăr Paștele. În felul acesta vechiul nu a fost negat, ci numai așa dus la sensul său deplin.

Prima mărturie a acestei viziuni unificatoare a noului și a vechiului, care realizează noua interpretare a cinei lui Isus în raport cu Paștele în contextul morții și învierii sale, se găsește în Paul în 1Cor 5,7: "Curățați aluatul cel vechi ca să fiți o frământătură nouă, așa cum sunteți, fără aluat, pentru că Paștele nostru, Cristos, a fost jertfit" (cf. Meier, A Marginal Jew, pag. 429 și urm.). Ca în Mc 14,1 se succed aici prima zi a Azimelor și Paștele, dar sensul ritual de atunci este transformat într-o semnificație cristologică și existențială. "Azimele" trebuie acum să fie constituite din creștinii înșiși, eliberați de aluatul păcatului. Însă Mielul jertfit este Cristos.

În asta Paul concordă perfect cu descrierea ioanee a evenimentelor. Pentru el, moartea și învierea lui Cristos au devenit astfel Paștele care durează. Pe baza acestora se poate înțelege că ultima cină a lui Isus, care nu era numai o prevestire, ci în Darurile euharistice cuprindea și o anticipare a crucii și învierii, foarte repede a fost considerată ca Paște - ca Paștele său. Și era cu adevărat.

* * *

Și Iuda a intrat în noapte

Din punctul al patrulea al capitolului al treilea intitulat "Spălarea picioarelor"

Pericopa spălării picioarelor ne pune în fața a două forme diferite de reacție a omului la acest dar: Iuda și Petru. Imediat după ce a făcut aluzie la exemplu, Isus începe să vorbească despre cazul lui Iuda. Ioan ne prezintă, în această privință, că Isus a fost profund tulburat și a declarat: "Adevăr, adevăr vă spun: unul dintre voi mă va trăda" (13,21).

De trei ori vorbește Ioan despre "tulburarea" sau despre "înduioșarea" lui Isus: la mormântul lui Lazăr (cf. 11,33.38); în "Duminica Floriilor" după cuvântul despre bobul de grâu mort, într-o scenă care amintește îndeaproape ora de pe Muntele măslinilor (cf. 12,24-27); și în sfârșit aici. Sunt momente în care Isus întâlnește maiestatea morții și este atins de puterea întunericului - o putere pe care este misiunea lui să o combată și să o învingă.

Vom reveni la această "tulburare" a sufletului lui Isus, când vom reflecta asupra nopții de pe Muntele măslinilor. Să ne întoarcem la textul nostru. Anunțarea trădării trezește în mod comprehensibil agitație și, în același timp, curiozitate printre discipoli. "Unul dintre discipolii lui, pe care îl iubea Isus, stătea la masă la pieptul lui Isus și i-a zis: "Doamne, cine este?". Isus a răspuns: "Este acela pentru care voi întinge îmbucătura și i-o voi da"" (13,23 și urm.). Pentru înțelegerea acestui text trebuie înainte de toate să ținem cont de faptul că pentru cina pascală era prescris să se stea la masă așezați comod.

Charles K. Barrett explică astfel versetul tocmai citat: "Participanții la o cină erau întinși pe partea lor stângă; brațul stâng folosea pentru a susține corpul; cel drept era liber pentru a fi folosit. Discipolul de la dreapta lui Isus avea deci capul său imediat în fața lui Isus și se putea spune prin urmare că era așezat comod la pieptul lui. Desigur era în măsură să vorbească în confidență cu Isus, dar locul lui nu era locul de onoare cel mai înalt; acesta era situat la stânga gazdei. Locul ocupat de discipolul iubit era cel mult locul unui prieten intim"; Barrett notează în acest context că există o descriere paralelă în Plinius (pag. 437).

Așa cum este prezentat aici, răspunsul lui Isus este complet clar. Însă evanghelistul ne informează totuși că discipolii nu au înțeles la cine se referea.

Deci putem presupune că Ioan, regândindu-se la eveniment, a dat răspunsului o claritate pe care ea, în acel moment, nu o avea pentru cei prezenți. Versetul 18 ne pune pe urma corectă. Aici Isus spune: "Trebuie să se împlinească Scriptura: Cel care mănâncă pâinea mea și-a ridicat călcâiul împotriva mea" (cf. Ps 41,10; 55,14).

Acesta este stilul caracteristic de a vorbi al lui Isus: cu cuvinte din Scriptură el face aluzie la destinul său, inserându-l în același timp în logica lui Dumnezeu, în logica istoriei mântuirii. Ulterior aceste cuvinte devin total transparente; devine clar că Scriptura descrie cu adevărat drumul său - însă pe moment rămâne enigma. Inițial se argumentează numai că acela care îl va trăda pe Isus este unul dintre comeseni; devine clar că Domnul trebuie să îndure până la sfârșit și în amănunțime destinul de suferință al celui drept, un destin care apare în multiple moduri mai ales în Psalmi. Isus trebuie să experimenteze neînțelegerea, infidelitatea până în interiorul cercului cel mai intim al prietenilor și astfel "să împlinească Scriptura". El se revelează ca adevăratul subiect din Psalmi, ca "David", de la care ei provin și prin care capătă sens.

Ioan, alegând în locul expresiei folosită în Biblia greacă pentru "a mânca" termenul trogein cu care Isus în marele său discurs despre pâine indică faptul de "a mânca" trupul și sângele său, adică faptul de a primi Sacramentul euharistic (cf. In 6,54-58), a adăugat o nouă dimensiune cuvântului din Psalm preluat de Isus ca profeție despre propriul drum.

Astfel cuvântul din Psalm aruncă în mod anticipat umbra sa asupra Bisericii care celebrează Euharistia, în timpul evanghelistului precum și în toate timpurile: cu trădarea lui Iuda suferința datorită nesincerității nu s-a terminat. "Chiar și prietenul apropiat, în care mă încredeam și care mânca pâinea mea, a ridicat împotriva mea călcâiul" (Ps 41,10). Ruperea prieteniei ajunge până în comunitatea sacramentală a Bisericii, unde mereu din nou există persoane care iau "pâinea lui" și îl trădează. Suferința lui Isus, agonia sa, durează până la sfârșitul lumii, a scris Pascal pe baza acestor considerații (cf. Pensées, VII, 553). Putem exprima asta și din punct de vedere opus: Isus în acea oră a luat asupra sa trădarea din toate timpurile, suferința care vine în orice timp din faptul de a fi trădați, suportând astfel până la fund mizeriile din istorie.

Ioan nu ne dă nici o interpretare psihologică a acțiunii lui Iuda; singurul punct de referință pe care ni-l oferă este aluzia la faptul că Iuda, drept casier al grupului de discipoli, le-ar fi luat bani (cf. 12,6).

Cât privește contextul care ne interesează, evanghelistul spune doar în mod laconic: "După acea îmbucătură, a intrat Satana în el" (13,27). Ceea ce i s-a întâmplat lui Iuda, pentru Ioan nu mai este explicabil din punct de vedere psihologic. A ajuns sub dominația altuia: cine rupe prietenia cu Isus, cine leapădă de pe el "jugul său dulce", nu ajunge la libertate, nu devine liber, ci devine în schimb sclav al altor puteri - sau mai degrabă: faptul că el trădează această prietenie derivă de acum de la intervenția unei alte puteri, căreia el s-a deschis.

Totuși, lumina care, provenind de la Isus, a căzut în sufletul lui Iuda, nu s-a stins totatl. Există un prim pas spre convertire: "Am păcătuit", le spune el celor care l-au plătit. Încearcă să-l salveze pe Isus și le dă banii înapoi (cf. Mt 27,3 și urm.). Toate cele curate și mari pe care le primise de la Isus rămâneau înscrise în sufletului lui - nu putea uita asta.

A doua lui tragedie - după trădare - este că nu mai reușește să creadă într-o iertare. Căința lui devine disperare. El se vede de acum numai pe sine însuși și întunericul său, nu mai vede lumina lui Isus - acea lumină care poate să lumineze și să depășească și întunericul. Astfel ne arată modul greșit al căinței: o căință care nu mai reușește să spere, ci vede de acum numai propriul întuneric, este distructivă și nu este o adevărată căință.

Face parte din căința corectă certitudinea speranței - o certitudine care se naște din credința în puterea mai mare a Luminii care s-a făcut trup în Isus. Ioan încheie textul despre Iuda în mod dramatic prin cuvintele: "După ce a luat îmbucătura, el a ieșit repede. Și era noapte" (13,30).

Iuda iese afară - într-un sens mai profund. Intră în noapte, pleacă de la lumină spre întuneric; "puterea întunericului" l-a înhățat (cf. In 3,19; Lc 22,53).

(După L'Osservatore romano, 3 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat