Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu episcopul Brian Farrell, secretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

Papa ne stimulează pe drumul comuniunii

"Uniți în învățătura apostolilor, în comuniune, la frângerea pâinii și în rugăciune" (Fap 2,42) este tema anualei Săptămâni de rugăciune pentru unitatea creștinilor (18-25 ianuarie). Pentru a ne da seama de angajarea Bisericii catolice pentru unitatea celor botezați l-am interpelat pe episcopul secretar al Consiliului pentru Promovarea Unității Creștinilor, Brian Farrell.

Consiliul Pontifical a celebrat recent cincizeci de ani de la întemeiere. Se menține în Biserica catolică spiritul care a însuflețit nașterea sa sub Papa Ioan al XXIII-lea?

Efectiv, la 17 noiembrie a fost comemorată cu un act public solemn aniversarea a 50 de ani de la crearea Secretariatului pentru promovarea unității creștinilor, pe care Ioan al XXIII-lea l-a voit puternic și l-a instituit împreună cu celelalte comisii responsabile de pregătirea Conciliului al II-lea din Vatican. Convins că toată lucrarea Conciliului trebuia să fie impregnată de dorința restabilirii unității, el a voit, ca semn clar al acestei dorințe, prezența unor observatori din alte Biserici și Comunități ecleziale la Conciliu. Mi se pare aproape un miracol al Providenței faptul că cei peste două mii de episcopi veniți la Roma pentru a începe Conciliul în anul 1962, dintre care mulți formați la o teologie a "excluderii", conform căreia ortodocșii și protestanții - schismatici și eretici, în terminologia folosită pe atunci - era pur și simplu în afară Bisericii, după trei ani au produs decretul Unitatis redintegratio, care recunoaște o reală chiar dacă incompletă comuniune eclezială între toți cei botezați și între Bisericile și Comunitățile lor ecleziale. Această perspectivă reînnoită, în armonie perfectă cu ecleziologia antică a Părinților, a avut consecințe enorme pentru noul mod al catolicilor de a se raporta la ceilalți creștini și la comunitățile lor și pentru adeziunea irevocabilă a Bisericii catolice la mișcarea ecumenică. Ioan al XXIII-lea a vorbit despre un "salt înainte", o vedere a tradiției din totdeauna într-o nouă vizuală, deschizând astfel drumuri noi pentru Biserică spre acea unitate vizibilă care îi este proprie. Desigur, în afară de harul Duhului Sfânt, această transformare este datorată în mare parte muncii intense a primului președinte al Secretariatului pentru promovarea unității, cardinalul Agostino Bea, și a colaboratorilor săi.

Cât a rămas din munca din primii ani ai Consiliului Pontifical?

A rămas totul, cât privește învățătura Conciliului despre principiile care guvernează căutarea unității. Cei cincizeci de ani care au trecut de atunci dau mărturie cât a fost de rodnică acea învățătură în viața concretă a Bisericii și pentru lumea creștină în totalitatea sa. În actul comemorativ menționat mai sus, în afară de mesajul important al Papei Benedict al XVI-lea adus de secretarul de stat, cardinalul Bertone, trei mari figuri din lumea ecumenică - cardinalul Walter Kasper, președinte emerit al Consiliului nostru Pontifical, arhiepiscopul de Canterbury, Rowan Williams, și mitropolitul Ioannes de Pergam, mare teolog din Patriarhia ecumenică - au subliniat cât este de fundamental și urgent pentru dezvoltarea istorică actuală ca toți creștinii să poată vorbi și lucra împreună, nu numai în apărarea libertății, și a libertății religioase în primul rând, ci pentru a înfrunta cu oarecare speranță de succes enormele provocări care se prezintă omenirii.

Însă unii se declară astăzi dezamăgiți de rezultatele unui așa efort.

Cine crede așa nu privește realitatea. Papa Ioan Paul al II-lea, în enciclica sa magnifică Ut unum sint, a scris că probabil rodul cel mai prețios al ecumenismului este "fraternitatea redescoperită" între creștini. Tinerele generații înțeleg cu greu cât de mult s-au schimbat în bine lucrurile. În trecut creștinii despărțiți se evitau, nu-și vorbeau; Bisericile erau într-o atitudine de conflict reciproc și rivalitate, adesea de acord cu acțiuni într-adevăr scandaloase, care amenințau însăși misiunea evanghelizatoare. Există încă, ici și colo, semne de acest tip, dar este tot mai consolidat faptul că acest mod de a acționa nu este acceptabil: nu este al lui Dumnezeu. Dacă ne gândim "la dialogul adevărului", adică la căutarea depășirii elementelor teologice de divergență, și aici s-a obținut foarte mult, inclusiv rezolvarea unor vechi controverse cristologice, și a fost depășit în mod substanțial chiar aspectul cel mai profund al diferenței dintre catolici și reformați cu privire la justificare, adică asupra modului cum lucrează în noi mântuirea. Totuși, trebuie ținut cont de faptul că în problemele doctrinale va fi mereu necesar să se acționeze cu atenție și lent, pentru că trebuie să fim siguri că înaintăm în fidelitate față de depozitul credinței, că ajungem la un acord pe baza Tradiției adevărate.

Însă, în dialogul teologic au apărut noi dificultăți cu ortodocșii?

Examinăm punctul crucial al diferențelor noastre cu privire la structura și la modul de a fi și de a acționa al Bisericii: problema rolului Episcopului de Roma în comuniunea Bisericii din primul mileniu, când Biserica din Occident și din Orient era încă unită. După studii și discuții aprofundate, membrii Comisiei teologice și-au dat seama de diferența dintre experiența istorică trăită, asimilată și relatată în cultura occidentală și experiența istorică percepută în viziunea orientală a lucrurilor. Orice eveniment istoric este deschis la diferite interpretări. Discuția nu a ajuns la o convergență reală. Dar este adevărat și că, pentru a găsi un consens, ceea ce contează este mai întâi să se dezvăluie principiile doctrinale și teologice care era în desfășurare în acele evenimente și care sunt determinante pentru a rămâne fideli față de voința lui Cristos pentru Biserica sa. Astfel s-a decis să se pregătească un nou document de bază în cheie teologică. Sunt convins că este calea corectă. De aceea, atunci când se vorbește despre noi dificultăți, nu e vorba de dificultăți insurmontabile, ci de o adevărată oportunitate. Este clar că discuția nu va fi nici ușoară nici scurtă. Însă mi se pare că se lărgește convingerea că unitatea este posibilă; circumstanțele lumii de astăzi stimulează Bisericile în această direcție. După părerea mea, este urgent ca teologia catolică să elaboreze o viziune mai concretă, un model a ceea ce se așteaptă în momentul comuniunii vizibile depline. În acest mod frații ortodocși vor putea avea încredere, depășind fricile atavice ale prezumției de superioritate tipică a Occidentului. Va trebui desigur să reafirmăm ceea ce a spus Conciliul despre demnitatea egală a tuturor riturilor, despre respectul datorat instituțiilor, tradițiilor și disciplinelor Bisericilor din Orient și atâtea alte lucruri.

Și cu protestanții?

În anul 2009, cardinalul Kasper a publicat un studiu important intitulat Harvesting the Fruits, care examinează în profunzime peste patruzeci de ani de dialoguri ecumenice între Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și principalele comunități ecleziale mondiale.

Rămân divergențe semnificative și uneori apar altele noi; dar este surprinzător să descoperim că toate controversele din secolul al șaisprezecelea sunt percepute acum într-o nouă lumină care atenuează emfaza pozițiilor luate; înțelegem astfel că suntem mai puțin distanți cu privire la multe puncte esențiale. Desigur, principala dificultate se află în concepția diferită a ceea ce este Biserica însăși voită de Cristos. Întrebarea nu este numai în abstract: ce este Biserica? Ci și în concret: unde este Biserica și unde este realizată plinătatea ei? Cu privire la asta mai este încă mult de făcut.

Aceasta este munca experților; însă ecumenismul ar trebui să-i implice pe toți?

Desigur. Dialogurile vor continua, pentru că sunt calea maestră a ascultării față de voința Domnului pentru unitatea discipolilor săi în adevăr. Însă au sens și vor fi rodnice numai dacă sunt susținute de întregul corp viu al Bisericii. Bisericile, comunitățile de credincioși vor trebui să conveargă în unitate. Astăzi trebuie să ne întoarcem la originile mișcării ecumenice și să descoperim ceea ce este numit "ecumenism spiritual". Rugăciunea, convertirea inimii, postul și pocăința, purificarea memoriei, purificarea modului nostru de a vorbi despre alții: această sensibilitate spirituală era prezentă la începutul mișcării ecumenice, este centrul ecumenismului și este datoria tuturor. Ecumenismul spiritual nu este monopolul experților; toți creștinii pot să fie protagoniști ai acestei mișcări. Un aspect deosebit la îndemâna tuturor a fost subliniat în Sinodul episcopilor despre Cuvântul lui Dumnezeu, preluat în exortația apostolică Verbum Domini a lui Benedict al XVI-lea: a asculta, a ne ruga și a reflecta împreună despre Scriptură "constituie un drum care trebuie parcurs pentru a ajunge la unitatea credinței, ca răspuns la ascultarea Cuvântului". Cu privire la Scriptură ne-am despărțit, în jurul Scripturii trebuie să ne adunăm. Așadar să facem din sfânta Scriptură inima ecumenismului! În acel document, Sfântul Părinte a amintit și importanța ecumenică a traducerilor comune ale Bibliei. Departe de orice închidere, Sfântul Părinte ne stimulează înainte pe drumul căutării unității!

Dorințe pentru Săptămâna de rugăciune pentru unitate?

Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor pe care o celebrăm anul acesta se inspiră din fraza din Faptele Apostolilor care descrie prima comunitate din Ierusalim: erau "uniți în învățătura apostolilor, în comuniune, la frângerea pâinii și în rugăciune". Astfel ne confruntăm cu ceea ce înseamnă a fi Biserică drept comuniune, în adevăr, în iubire, în fapte. Textele pentru anul acesta au fost pregătite la Ierusalim; creștinii din cetatea sfântă ne îndeamnă pe noi toți să redescoperim valorile care i-au ținut uniți pe primii discipoli și ne invită la o angajare reînnoită în favoarea unui ecumenism genuin întemeiat pe modelul de viață al primei comunități creștine. Pe baza experienței lor în Țara Sfântă, în Orientul Mijlociu, creștinii din Ierusalim ne spun că unitatea pentru care ne rugăm este condiție necesară pentru a obține dreptatea, pacea și prosperitatea tuturor popoarelor. Doresc ca această Săptămână să ne facă să înțelegem cu seriozitate, și pe noi catolicii, că această căutare a unității nu poate fi amânată la momentul în care toate celelalte probleme religioase și pastorale vor fi rezolvate: ea este condiție esențială pentru depășirea tuturor celorlalte probleme. Domnul a spus un lucru minunat și cutremurător în același timp: ca să fim una "pentru ca lumea să creadă". Biserica există pentru a evangheliza, dar nu va putea oferi Evanghelia în mod convingător în timp ce creștinii rămân în dezbinările lor. Căutarea unității nu este un lux; este o datorie peremptorie a credinței.

(După L'Osservatore romano, 19 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 53.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat