Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Profesia de teolog

Cei care reflectă asupra invizibilului

De Inos Biffi

A elabora o teologie pentru timpul nostru, care să răspundă la așteptările lumii, care să-i asume limbajul și aspirațiile: este sarcina încredințată în mod obișnuit celor care de profesie sunt teologi.

Între timp să justificăm acest mod de exprimare: a fi de profesie teolog, unii vorbesc de carisma sau de slujirea teologului, ceea ce poate chiar să aibă sens, dacă se intenționează să se scoată în evidență că teologia este o slujire în Biserică. Numai că trebuie adăugat imediat că nu se devine teologi prin har sau printr-o misiunea specială primită, ci pentru că se are o deosebită capacitate și aptitudine de a reflecta asupra credinței sau de a explora misterul creștin; dacă la aceasta se dedică în mod asiduu ca la o muncă grea și exigentă, făcând din ea o laborioasă alegere de viață.

Astăzi suntem foarte largi și ușori în a acorda sau în a ne acorda titlul de teolog: în istoria teologiei găsim un criteriu foarte diferit. Toma de Aquino era de părere diferită. El considera că profesia de teolog - sau, cum o definește el, officium sapientis - este activitate care depășește posibilitățile umane (proprias vires excedit) și se poate exercita numai încredințându-se bunătății divine (assumpta ex divina pietate fiducia).

Pe de altă parte, același Doctor este convins că a face teologie este vocația lui și că Ego hoc vel praecipuum vitae meae officium debere me Deo conscius sum, ut eum omnis sermo meus et sensus loquatur ("angajarea principală la care este chemat de Dumnezeu consistă în a se dedica, împreună cu toate energiile sale, spirituale și materiale, să vorbească despre El", Summa contra Gentiles, I, 2).

Dar, tocmai pentru aceasta, nimic nu-l va distrage de la această propunere a lui (propositum nostrae intentionis); nu-l va ademeni nici oferta unor prelaturi prestigioase; de fapt va ajunge la sfârșitul vieții sale epuizat, tocmai pentru că și-a consumat toate resursele sale în acest studium, pe care, între toate, îl considera perfectius, sublimius, utilius et iucundius ("cel mai perfect, cel mai sublim, cel mai util și cel mai fericit", ibidem).

Astăzi, încă, se simte și revendicarea unui drept aproape sindical de a face teologie: drept și al laicilor și chiar al femeilor, dar toate acestea nu au mult sens. Este clar că și laicii și femeile pot să exercite profesia de teolog. Teologia nu este nici clericală nici laicală, nici masculină nici feminină: ceea ce contează este ca să fie "teologie" și nu altceva, adică să fie - așa cum spunea Toma - un "discurs (sermo) care să-l spună pe Dumnezeu", și care să expună adevărul credinței catolice (veritas quam fides catholica prophitetur) eliminând erorile contrare (errores eliminando contrarios). Tot restul este vorbărie. Și același lucru este valabil pentru filozofie: să ne gândim la două femei, Edith Stein și, la noi în Italia, la Sofia Vanni Rovighi.

Însă aici, inspirându-ne tot de la Doctorul Angelic, am vrea să reluăm importanța inițială asupra teologiei căreia i-ar reveni misiunea de a se moderniza, pentru a răspunde la așteptările timpului nostru.

În realitate, aș crede că trebuie să se varieze ușor termenii problemei, adică să se afirme exact contrariul: nu teologia trebuie să se actualizeze la evoluția timpului, ci timpul trebuie să fie în pas cu teologia, sau mai bine zis cu Revelația, primită în credință. Nu Dumnezeu trebuie să stea în ascultarea necesităților și a dorințelor omului, ci omul trebuie să primească proiectul divin veșnic, care va fi mereu "neactual" pentru orice om în orice epocă.

Deci teologia se va ocupa de cele Trei Persoane ale Treimii, de Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, mort și înviat, de alegerea în el a întregii realități pământești și cerești, și în special de om, predestinat să împărtășească gloria Domnului; apoi va trata despre Biserică, Trupul mistic al lui Cristos și semnul reușitei lui; despre păcat și despre har; despre Paradis și despre Iad și despre tot ceea ce aparține Cuvântului revelat.

Tocmai făcând asta teologia va fi actualizată, din moment ce toate aceste lucruri se referă la planul veșnic al lui Dumnezeu cu privire la omul istoric și la lumea în care trăim. Nu Dumnezeu trebuie să învețe așteptările umane pentru a le corespunde, ci omul trebuie să învețe așteptările divine pentru a se conforma lor.

Teologia își fixează privirea asupra lucrurilor invizibile, și de aceea materia sa, începând de la Treime, reprezintă realitatea cea mai concretă care se poate imagina. După cum declară Paul: "Noi nu căutăm cele care se văd, dar cele care nu se văd, căci cele care se văd sunt trecătoare, pe când cele care nu se văd sunt veșnice" (2Cor 4,18) motiv pentru care nu au nevoie să se actualizeze.

În măsura în care doctrina sacră scrutează și propune planul lui Dumnezeu arată ceea ce în mod absolut contează pentru om - omul nu numai de astăzi sau de mâine, ci de totdeauna - adică mântuirea sa așa cum Dumnezeu a conceput-o și a realizat-o în Cristos. În schimb, în măsura în care aceeași doctrină sacră intră la școala omului, îl înțelege greșit pe omul însuși și îl înșeală sau îl amăgește, și numai în aparență îl îndrăgește. În fond, suntem într-o viziune de alternativă sau de dialectică între Dumnezeu și om, ca preocupați de a nu ceda prea mult celui dintâi în dauna celui de-al doilea, în timp ce în misterul Întrupării chiar Dumnezeu arată când este omul în vârful predilecției lui și al iubirii lui.

Fiind spuse acestea, adăugăm că este fără îndoială o datorie a teologului să folosească un limbaj transparent, incisiv, eliberat de probleme inutile care aparțin discuțiilor din trecut, capabil să lumineze alegerile pe care le impun diferitele timpuri cu urgențele lor. Însă această datorie va fi îndeplinită întocmai dacă privirea teologiei va fi îndreptată spre misterul lui Dumnezeu care este Isus Cristos, adică spre lumea autentică și stabilă a Harului.

Am vorbit despre teologie: desigur toate acestea sunt valabile nu mai puțin pentru predică și cateheză, care, la fel, dizolvându-se într-o aparentă "actualitate", la urmă trezesc dezinteres, dacă nu dezgust, și dau omilii și îndemnuri de o plictiseală mortală; în loc să fie surprinzătoare și atrăgătoare datorită noutății, sunt insuportabile datorită monotoniei.

(După L'Osservatore romano, 19 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat