Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica - familia lui Dumnezeu

- Reflecții pentru unitatea creștinilor -

"Este un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță, aceea a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, care este peste toate, prin toți și în toți". (Ef 4,4-6)

Fiecare creștin are trei patrii: patria în care s-a născut, patria lui Isus și a Mariei (?ara Sfântă) și patria cerească (visul tuturor creștinilor). Parafrazând aceste adevăruri aș putea spune că fiecare creștin are trei familii: familia pământească, în care s-a născut și a crescut, Biserica, familia spirituală a lui Dumnezeu, în care a fost botezat, și creștinat și familia cerească, Raiul ,în care fiecare creștin dorește cu ardoare să ajungă.

Isus Cristos s-a născut pe pământ pentru a face o punte de legătură între familia pământească și familia cerească. Această punte de legătură este Biserica creștină, Familia lui Dumnezeu. Isus Cristos s-a născut și a crescut în mijlocul unei familii: al sfintei Familii de la Nazaret. Biserica nu este altceva decât "familia lui Dumnezeu".

Încă de la începuturile sale, nucleul Bisericii era adesea alcătuit din cei care, împreună cu toată casa lor, "deveneau creștini" (Fap 18,8). Aceste familii aveau să devină insule de viață creștină în lume, prin mărturia vieții lor de zi cu zi. Astfel, familia creștină, care este imagine a legământului de iubire dintre Cristos și Biserică, face vizibilă tuturor prezența vie a Mântuitorului în lume și natura autentică a Bisericii. "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16).

Lui Isus Cristos i se face milă de mulțimile care aleargă la el "istovite și abătute ca niște oi fără păstor" (Mt 9,36). Aceste "oi" sunt oamenii de astăzi, sunt oamenii care trăiesc în jurul nostru: colegul de școală, colegul de muncă, vecinul, sau poate chiar un prieten de-al nostru, altfel spus, aproapele nostru - fie el cunoscut de noi sau nu. Trebuie să fim conștienți că fiecare dintre noi e chemat să lucreze în secerișul Domnului. Biserica nu este alcătuită doar din Sfântul Părinte, episcopi, preoți, călugări și călugărițe. Din Biserică facem toți parte și fiecare dintre noi are rolul său în opera apostolică a Bisericii. În marea familie a Bisericii, "Biserica familială", familia pământească, poate și trebuie să găsească încurajare și susținere și trebuie să manifeste caracteristicile Bisericii. A fi Biserică domestică nu înseamnă doar a construi împărăția lui Dumnezeu între pereții casei ca un loc deosebit de plăcut și odihnitor, în care se refugiază membrii familiei. Familia nu este o "bisericuță" particulară sau o zonă unde accesul este interzis și nimeni nu poate pătrunde și nu poate vedea nimic. Familia creștină trebuie să iasă din izolare și să propună modul său de existență. Familiile sunt chemate "să mediteze la convertire, să înțeleagă forța entuziasmului și așteptării pe care o presupune orice convertire, cu atât mai mult cu cât în parcurgerea drumului către unitatea bisericii ca familie a lui Dumnezeu se subliniază necesitatea convertirii inimii (...) nu există ecumenism adevărat fără convertire interioară". În această perspectivă, convertirea este un proces care ne însoțește toată viața și privește pe fiecare dintre noi, ca și mădulare ale aceluiași trup mistic, Biserica, pentru unitatea căreia Cristos și-a dat viața. Drumul fără cale de întoarcere spre regăsirea unității Bisericii nu poate fi parcurs separat de dialogul iubirii, adică fără a se ține cont că sunt creștini și catolicii și ortodocșii; că mai multe sunt cele care unesc, decât cele care despart. "Ceea ce este cu neputință la oameni, este cu putință la Dumnezeu". Cristos a întemeiat o singură Biserică, al cărui cap este, și nu biserici și a statuat această învățătură, primită sub insuflarea Duhului Sfânt. Noi ne știm urmași ai apostolilor și ai ucenicilor lui Isus Cristos, însărcinați să dăm aceeași mărturie a morții și a învierii sale care face din noi fii ai Tatălui veșnic, iar între noi ne face să ne simțim cu adevărat frați.

Acest trup tainic al lui Cristos, care formează Biserica, este alcătuit din toți oamenii, din toate popoarele lumii, care au primit taina Botezului creștin, în numele Sfintei Treimi: "Așadar, mergeți, și faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sântului Duh" (Mt 28,19). "Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat" (Mc 16,16). Astfel, cei botezați din toate popoarele lumii devin membri ai Bisericii, ai trupului tainic al lui Cristos, și nu mai este iudeu, grec, sclav sau liber, ci un nou popor creștin al lui Dumnezeu. "Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup, fie iudei, fie greci, fie sclavi, fie liberi, și toți am fost adăpați într-un singur Duh" (1Cor 12,13). Iar capul acestui trup tainic al Bisericii lui Cristos, a acestui nou popor al lui Dumnezeu, format din toți cei ce au primit Botezul creștin în numele Sfintei Treimi, este Cristos: "El este capul trupului, adică al Bisericii". (Col 1, 18). Cristos Domnul, ca și cap al Bisericii sale, al noului popor creștin, născut din nou în taina Botezului, devenind astfel o nouă umanitate în Cristos Isus, este și mântuitorul ei: "Cristos este capul Bisericii, al trupului său, al cărui mântuitor și este" (Ef 5,23).

Cristos a înviat! Iată mărturisirea noastră apostolică. Să ne căim pentru înverșunarea noastră și să ne întoarcem fața dragostei unul către altul cu dragostea cu care se priveau unul pe altul sfinții apostoli, ai căror urmași suntem.

În zilele noastre, într-o lume de multe ori străină și chiar ostilă credinței, familiile creștine au un rol deosebit, fiind focare de credință vie. Fiecare familie poate fi o imagine a Bisericii. De aceea, Conciliul Vatican II numește familia, după o veche expresie, Ecclesia domestica - Biserica domestică (cf. LG 11). Numai iubindu-ne unii pe alții ne putem ajuta reciproc. Fiecare familie e chemată să contribuie la viața și misiunea Bisericii. Fiind în comuniune cu celelalte familii, în special prin sacramentul sfintei Euharistii, fiecare familie reușește să fie cea mai frumoasă predică a Bisericii. Prin participarea la activitățile caritative ale Bisericii, prin mărturia zilnică a credinței în viața lor, prin participarea la asociații adecvate, familia creștină, care este imagine a legământului de iubire dintre Cristos și Biserică, va face vizibilă tuturor prezența vie a Mântuitorului în lume și natura autentică a Bisericii.

Rugăciunea noastră pentru unitatea creștină este solid înrădăcinată în credința noastră, că în învierea lui Isus Cristos celebrăm nu numai viața pe care Dumnezeu ne-a dat-o, ci darul noii vieți prin biruința definitivă a lui Isus asupra morții. Când ne întâlnim laolaltă în timpul săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștină, mărturisim credința comună prin preocuparea noastră pentru viața tuturor. Viața este darul lui Dumnezeu pentru noi și cu cât sprijinim și celebrăm mai mult viața, cu atât mai mult dăm mărturie celui a cărui iubire generoasă ne-a adus întâi la viață. Și, în contextul ecumenic al țării noastre, merită să avem în minte cuvintele papei Ioan Paul al II-lea din mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii din anul 2002: "Nu există pace fără dreptate, nu există dreptate fără iertare".

Ca laici, dialogul adevărului nu ne este inaccesibil: adesea prietenia cu creștini de altă confesiune poate fi o ocazie de a explica doctrina propriei Biserici. Dar desigur cel mai la îndemâna noastră este dialogul iubirii, răspunzând poruncii lui Isus: "Să vă iubiți unul pe altul. Precum eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții" (In 13,34-35).

Iar o ocazie pentru a practica acest dialog ne-o oferă, an de an, octava de rugăciune pentru unitatea creștinilor din perioada 18-25 ianuarie. Să o fructificăm și să încercăm să o extindem de la opt zile la un an întreg. Această practică a început încă din anul 1908, la propunerea lui Paul Wattson. Cu ocazia acestui moment de rugăciune, în fiecare an, se realizează o broșură care propune un model de celebrare ecumenică a cuvântului lui Dumnezeu. Tema rugăciunii pentru unitatea credinței din anul acesta este "Uniți în învățătura apostolilor, în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și în rugăciune" (cf. Lc 2,42). De asemenea în ziua de vineri, 4 martie 2011, femei, bărbați și copii din peste 170 de țări și regiuni se vor întâlni pentru a celebra împreună slujbele ecumenice organizate în întreaga lume cu ocazia Zilei Mondiale de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor sub deviza: "Câte pâini aveți".

Să ne unim și noi în rugăciune împreună cu Sfântul Părinte papa Benedict al XVI-lea, care în discursul ecumenic de la Paphos, 4 iunie 2010, ne anunța "vestea cea bună a credinței": Nu suntem lăsați singuri. Dumnezeu trăiește. Dumnezeu ne iubește. În Isus Cristos a devenit unul dintre noi. Mă pot adresa lui și el mă ascultă. Pentru aceasta, asemenea lui Petru, în haosul din timpurile noastre, care ne conving să credem în atâtea alte căi, îi spunem: "Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieții veșnice, iar noi am crezut și am cunoscut că tu ești Sfântul lui Dumnezeu" (In 6,68-69). Fraților și surorilor în Cristos, punându-ne toată încrederea noastră în Cristos, care ne face cunoscut numele său, să mergem în fiecare zi spre deplinătatea reconcilierii fraterne. Rugăciunea lui să facă astfel încât comunitatea discipolilor săi de pe pământ, în misterul și în unitatea sa vizibilă, să devină tot mai mult o comunitate de iubire în care se oglindește unitatea dintre Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

La acest îndemn să adăugam și mesajul din scrisoarea pastorală de Crăciun 2010 a Preasfințitului Petru Gherghel episcop de Iași: "Prin crearea omului, bărbat și femeie, a voit să ne facă să înțelegem că omul este imaginea lui Dumnezeu - iubire - că în Căsătorie descoperim adevărata imagine a comuniunii dintre Dumnezeu și oameni. Familia, pe care însuși Isus, Fiul lui Dumnezeu, a sfințit-o și a ridicat-o la rang de sacrament, este imaginea Bisericii, mireasa fără pată pe care o iubește, cum mirele își iubește mireasa, că fiii sunt darul cel mai prețios în Căsătorie, că familia este model de comuniune între oameni și că ea este calea omului spre Dumnezeu."

Prof. Vicențiu Ciocan


 

lecturi: 46.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat