Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Căsătoria, drum de sfințenie

Ciclu de conferințe ale Institutului Pontifical "Ioan Paul al II-lea" la Roma

De Maria de la Torre

Căsătoria este un autentic drum de sfințenie, motiv pentru care Institutul Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Studii despre Căsătorie și Familie a organizat începând din ianuarie 2011 un ciclu de conferințe despre "Profiluri de sfințenie conjugală".

În acest ciclu de conferințe vor fi tratate teme cum ar fi forța care vine din iubire, fidelitatea față de iubire sau demonstrații de iubire, însoțite de mărturii de perechi aflate în drum spre sfințenie.

Ciclul de conferințe a fost inaugurat la 13 ianuarie 2011 despre tema "un drum de iubire și de credință în cuplu", luând ca exemplu pe Raisa și Jacques Maritain, doi tineri intelectuali convertiți care s-au cunoscut în anul 1900 și din acel moment au început o viață împreună, descoperind calea credinței și cu singurul obiectiv de a sfinți căsătoria lor.

Convertirea perechii Maritain nu a fost ușoară, așa cum a recunoscut coordonatoarea ciclului al II-lea, Ludmila Grygiel: "În general mi se pare o regulă că este mai dificilă convertirea unui intelectual decât a unui meșteșugar sau a unui agricultor, pentru că bagajul cultural al lumii științifice pentru a explica și a cunoaște realitatea face mai complicată unirea cu mesajul evanghelic simplu și acceptarea misterelor lui Dumnezeu; pe de altă parte, misiunea unui intelectual onest este să caute adevărul".

Este ceea ce au făcut Raissa și Jacques la începutul studiilor lor, dar atunci când căutau sensul vieții și adevărul în filozofie au fost în pericol să cadă în disperare, gândindu-se chiar să se sinucidă.

De fiecare dată când începeau să studieze gândirea unui filozof creștea înțelepciunea lor culturală, uneori îi absorbea entuziasmul discursului, care puțin după aceea devenea un fel de opiu metafizic, așa cum amintea Raissa.

Soții Maritain au decis să se boteze numai după ce au renunțat la ideea de a găsi adevărul și fericirea intelectuală în filozofia propusă epocii. Grație lecturii misticilor, au înțeles că ceea ce se știe despre Dumnezeu este nimic față de ceea ce nu se cunoaște despre El.

Setea de adevăr a soților Maritain a fost săturată nu de studiu, ci de iubirea față de adevărul care dăruiește înțelepciunea, față de iubirea perfectă care dăruiește libertatea perfectă.

Grygiel a subliniat că pentru soții Maritain momentul Botezului, începutul vieții ca și creștini, a însemnat "începerea realizării vocației lor la sfințenie".

Raissa a scris în jurnalul ei cu privire la convertire: "Fiecare convertit experimentează căderea lui Paul pe drumul Damascului. Convertitul se desparte de lume cu o lovitură dură care îi smulge legătura cu el însuși și cu alții. Într-o clipă, în momentul de har, toate valorile se înclină spre El".

Profesoarea Giulia Paola Di Nicola și soțul ei, profesorul Attilio Danese, au prezentat istoria drumului parcurs de Raissa și Jacques Maritain spre Dumnezeu.

La rândul său, cardinalul Georges Cottier, OP, teolog al lui Ioan Paul al II-lea și al începutului pontificatului lui Benedict al XVI-lea, a prezidat conferința aducând experiența sa cu privire la temă, el cunoscându-l personal pe Jacques Maritain la Roma în anii 1946-1952.

Cardinalul a tratat tema despre perechea în criza familiei care se trăiește actualmente. "Suntem în fața unei mari crize a căsătoriei", a recunoscut el. "Recent, ideea că o căsătorie durează toată viața pare un lucru aproape imposibil. Iubirea lui Jacques și Raissa este un alt lucru. Până în ultimul moment continuă să fie aceeași iubire de când aveau 18 ani, și acest lucru pare o monstruozitate. O persoană se întreabă: «Cum pot fi sigur că peste zece ani voi avea aceleași sentimente de acum?»".

"Trăim în lumea momentului, a clipei, a provizoriului, și acest lucru ar fi pozitiv pentru a reflecta împreună asupra sacramentului ca atare. Unde este coloana care susține totul dacă nu există Dumnezeu?", s-a întrebat Cardinalul.

"Nu trebuie uitat timpul, care trece și prin trupul care îmbătrânește. Ne schimbăm și din acest punct de vedere. Tânăra pe care am cunoscut-o la douăzeci de ani nu este aceeași la optzeci de ani. Există și bolile... însă lumea actuală nu vrea ca să vedem asta. Toți sunt tineri, oameni frumoși, fără boli. Este contrar experienței umane zilnice. În momentul adevărului trebuie numai traversat drumul pentru a vedea că realitatea este alta. Asta se întâmplă pentru că există un materialism de fond care desfigurează timpul".

"Dacă nu există interioritatea și relația cu Dumnezeu, se întâmplă asta. Tinerețea și obsesia față de trup vor să fie la același nivel al aspectului spiritual. Dacă trupul marchează regulile trăirii, totul se schimbă. La asta se adaugă enormele dificultăți economice pe care le îndură familiile, problema locului de muncă, șomajul sau și faptul că perechile ajung acasă foarte obosite după serviciu. La sfârșitul zilei, fiecare a trăit o experiență diferită și nu este posibil să fie pusă în comun deoarece societatea nu permite asta. Toate acestea le plătește familia. Ar trebui reflectat asupra condiționărilor sociale ale vieții în familie pentru că oamenii sunt victime ale aceste situații", a încheiat cardinalul elvețian.

Di Nicola și Danese, ca punct final, au adăugat că "iertarea este o problemă fundamentală în relația de cuplu. Dacă se iubește se fecundează, pentru că iubirea este rodnică. Doi care se iubesc vor face în așa fel încât iubirea lor să treacă la toți cei care îi înconjoară".

Cu privire la faptul că Raissa Maritain a recunoscut că la moartea soțului nu cunoștea totul despre el, profesoara Di Nicola a afirmat că "în ziua de astăzi se apără faptul de a-și spune totul în cuplu. Vedem tineri logodiți care se sună la telefon de milioane de ori pentru a-și povesti totul, pentru a-și explica totul". "A-și dărui totul este una, a-și spune totul este altceva".

"Este un domeniu delicat pentru că uneori a sta numai cu Dumnezeu poate să fie o fugă de propriile responsabilități și de celălalt. În același timp, a sta mereu împreună devine o dependență, un a nu crește. Tăcerea, la rândul ei, nu înseamnă a lua ceva de la celălalt, ci a-l venera. A venera misterul pe care îl conține celălalt și a-l contempla în frumusețea sa. Pur și simplu a admira misterul conținut în sufletul său. Și nu este nepotrivit a propune valabilitatea pudorii, atât de dispersată în societatea actuală, formată numai din exhibiționism. În fond, vălul pudorii lipsește în societatea noastră și ne-ar ajuta să descoperim cu discreție misterul celuilalt".

A doua conferință din ciclul de conferințe va avea loc la 3 martie 2011, la ora 17.00, despre "Gianna Beretta Molla și Pietro Milla. Forța care vine din iubire".

(După Zenit, 27 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat