Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica ținută de pr. Eduard Ferenț în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, la 29 noiembrie 2010

*

Începerea pelerinajului "marian" în Dieceza de Iași cu Icoana Maici Domnului de la Cacica

Luni, după prima duminică din Advent

*

Mt 8,5-11
Is 2,1-5
Ps 121,1-9

*

Introducere

Iubiți credincioși! Cu duminica de ieri am intrat într-un nou an liturgic și, în chip deosebit, în timpul dedicat pregătirii noastre pentru Crăciun. Cu Adventul pătrundem într-o perioadă liturgică de șase săptămâni, în care celebrăm VENIREA, adică EVENIMENTUL Domnului Nostru Isus Cristos. Toată liturgia Adventului își are sinteza în cele două ilații ale acestui timp. În prima, mulțumim lui Dumnezeu Tatăl pentru faptul că Isus Cristos, Fiul său, a venit deja, venire prin care:

"a îmbrăcat neputința firii omenești,

a împlinit planul etern al iubirii sale

și ne-a deschis calea mântuiriii veșnice. Imediat aceeași prefață vestește și cea de-a doua venire a Dumnezeului în strălucirea măririi sale."

Cea de-a doua ilație, care se spune între 17 și 24 decembrie, evocă profețiile din Vechiul Testament, pe Sfânta Fecioară Maria și pe Ioan Botezătorul, sfinți și modele care ne ajută "să intrăm deja în misterul Crăciunului".

Timpul Adventului, în general, și liturgia de astăzi, în special, fiind un timp forte marian, ne introduc și mai mult în contextul eclezial al noii evanghelizări în care ne aflăm, iar în acestă situație, totul promovează și contribuie la formarea conștiinței noastre creștine și la însușirea atitudinii noastre comportamentale demne de misterul lui Cristos pe care-l celebrăm. Totul - în acest timp sacru - trebuie orientat spre aprofundarea învățăturii (Bisericii) despre misterul lui Cristos, al Bisericii și al omului, în vederea îmbunătățirii și a reînnoirii vieții noastre creștine. Noua cunoștință a misterului lui Cristos se transformă astfel, în atitudine comportamentală, în participare personală la misterul mântuirii.

Ambele momente, atât *îmbogățirea înțelegerii creștine, cât și *ameliorarea conduitei noastre față de misterul lui Cristos recer modele vii pe care să le urmăm. În liturgia de astăzi ne întâlnim cu două modele de credință demne de urmat: centurionul roman despre care ne vorbește evenghelia zilei și Maica Domnului, Steaua mistică sau modelul eminent al noii evenghelizări, a cărei novenă de pregătire la Neprihănita ei zămislire o începem în această zi. Despre ambele modele voim să tratăm în acestă omilie ocazionată de evenimentele ecleziale evocate. Întrucât chiar acum s-a proclamat evanghelia vindecării servitorului centurionului (Mt 8,5-13), ne vom opri mai întâi asupra acestui model de credință în Isus Cristos, căutând să răspundem la unele întrebări: 1. Cine este centurionul? 2. Ce anume îi cere lui Isus? 3. Cum îi răspunde Isus? și 4. Ce raport avem noi cu el?

A. CREDINȚA SUTAȘULUI ÎN CRISTOS Mt 8,5-11

1. În Evanghelia proclamată astăzi îl vedem pe Isus întâlnindu-se personal cu un păgân, cu un militar roman, care intervine în favoarea unui subaltern de-al său "care zăcea în casă paralizat, chinuindu-se cumplit" (v. 6). Luca ne spune că "era pe moarte" (Lc 7,2). Unii comentatori susțin că sutașul, prin aceste cuvinte, i-a relatat (astfel) lui Isus motivul pentru care n-a adus cu e și sluga, anume ca să se scuze.

Sfântul Ioan Crizostom susține, *dimpotrivă, că aceste cuvinte ale sutașului sunt o dovadă a marii lui credințe în persoana lui Isus și în puterea cuvântului său, credință cu mult mai mare decât a acelora care coborâseră, cu altă ocazie, un paralitic prin acoperișul casei (Mc 2,4). Sutașul credea că era de prisos să-și aducă sluga la Cristos, pentru că era convins că era de ajuns numai rostirea cuvântului și a poruncii lui Cristos ca să vindece pe cel bolnav.

Și ce a făcut Isus? N-a făcut ceea ce făcuse mai înainte. De obicei, Isus urmează voința celor care-lrugau; acum însă o ia înainte și nu numai că- făgăduiește sutașului că-i va vindeca sluga, dar că se va duce personal în casa lui: "Voi veni eu însumi și-l voi vindeca" (v. 7). O face ca să aflăm credința sutașului. Dacă i-ar fi spus centurionului: "Du-te acasă, să fie vindecată sluga ta!", n-am fi știut cât este de mare credința lui.

La fel a făcut cu femeia canaaneancă (Mt 15,22-28), numai că în sens invers. Centurionului îi spune, fără să fie chemat, că se va duce la el acasă, ca să aflăm credința lui și marea lui smerenie; canaaneencei însă îi refuză inițial darul vindecării, pentru a o face să stăruie în cererea ei. Medic înțelept și iscusit fiind. Știe să dobândească cele contrarii prin contrarii. Într-un caz, prin deplasarea de bunăvoie la casa centurionului; în celălalt prin amânarea îndelungată și prin refuzul său de a-i vindeca fiica, descoperă credința femeii.

Ce a răspuns centurionul? "Nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu" (v.8). să ascultăm aceste cuvinte toți câți avem să-l primim pe Cristos. Să le ascultăm, să le urmâm ca să-l primim tot cu atâta râvnă! Când primești în casa ta pe cel sărac, pe cel flămând și pe cel gol, pe Cristos îl primști, pe el îl hrănești.

"Dar spune numai un cuvânt și se va vindeca slujitorul meu" (v.8). centurionul crede în Persoana lui Cristos, în puterea de vindecare a cuvântului său. El nu-i spune lui Isus: "Chiamă-l pe Dumnezeu în ajutor!", sau "roagă-te lui și cere-i", ci "spune numai un cuvânt și servitorul meu va fi vindecat" (v.8). Apoi temându-se ca nu cumva Domnul, din smerenie, să refuze, a adăugat: "Căci și eu sunt un om supus autorității, având soldați în subordine, spun unuia: "Du-te!", iar el se duce, și altuia: "Vino!", iar el vine, și servitorului meu: "Fă aceasta!", iar el face" (v.9).

Centurionul credea că Isus Cristos este Dumnezeu, susținea cu tărie dumnezeirea și puterea lui Cristos. De aceea și Isus i-a primit cuvintele. Mai mult, a făcut nu numai că l-a lăudat în fața celor care-l urmau, dar s-a și uimit de credința lui, spunând: "Adevăr vă spun că nu am găsit la nimeni în Israel o astfel de credință" (v.10). Prin aceste cuvinte Matei arată că centurionul nu era iudeu. Pentru această credință l-a dat ca pildă întregului popor și celorlalți pentru a-i urma credința.

Ce deosebire între credința Martei și credința centurionului! Marta i-a spus Domnului: "Oricâte vei cere de la Dumnezeu ți va da" (In 11,22). Ea nu i-a spus Domnului ceea ce i-au spus leprosul (Mt 8,2) și centurionul. De aceea nici Isus n-a lăudat-o, ci a mustrat-o și a îndreptat-o. Domnul îi scoate Martei din minte o astfel de părere și o învață că El n-are nevoie să primească o astfel de putere de la ul altul, că că El o avea ca proprie: "Eu sunt învierea și viața" (In 11,25), adică nu aștept să primesc putere de a învia morții, ci fac totul cu propria mea putere.

De aceea Domnul laudă credința centurionului, îl dă ca pildă poporului, dându-i nu numai vindecarea cerută, ci însăși Împărăția cerurilor, îndemnându-i și pe alții să meargă pe urmele lui: "De aceea v spun că vor veni mulți de la răsări și de la apus și vor sta la masă cu Abraham, Isaac și Iacob, iar fii împărăției vor fi aruncați în întunericul de afară" (v.12).

Cristos le vorbește celor care-l urmau când s-a coborât de pe munte (Mt 8,1), cu îndrăznire, ca unul care avea autoritate, pentru că făcuse multe minuni. Apoi, ca să nu creadă cineva că ar fi voit să-l lingușească pe centurion cu aceste cuvinte, arătând tuturor ce suflet mare acea sutașul, i-a zis: "Mergi, sp ți se facă după cum ai crezut!" (v.13). Și îndată a urmat vindecarea, mărturie a puternicei credințe a centurionului: "Și în ceasul acela servitorul lui a fost vindecat" (Mt 8,13).

2. Și evenghelistul Luca ne relatează vindecarea servitorului centrionului, dar adaugă și alte fapte, care se deosebesc de cele spuse de Matei (Cf. Lc 7,1-10).

Ce spune Luca? Că centurionul, acel ofițer din armata romană, care comanda peste o sută de oameni, adică un corp de armată în slujba lui Irod Antipa, mercenari proveniți din părțile Siriei, "a trimis pe unii bătrâni dintre iudei ca să-l roage să vină să-i salveze servitorul" (Lc 7,3); Matei, dimpotrivă, spune că chiar centurionul s-a dus la Isus și i-a spus: "Nu sunt vrednic" (Mt 8,5-8).

Unii comentatori spun că e vorba de doi centurioni deosebiți, deși sunt multe asemănări între istorisirile celor doi evangheliști. Despre acest centurion de la Luca, bătrânii poporului spun: "El ne-a construit sinagoga și iubește națiunea noastră" (Lc 7,5); despre sutașul de la Matei Isus spune: "Nici în Israel n-am aflat atâta credință" (Mt 8,11), ceea ce ne face să bănuim, împreuă cu sfântul Ioan Crizostomul, că sutașul de la Luca era iudeu.

Ce vom spune despre asemenea interpretare? Vom spune că explicația dată de acești comentatori este interesantă și ușoară, dar întrebarea este dacă e și adevărată. După părerea sfântului Ioan Crizostomul, în amândouă istorisirile evanghelice este vorba de una și aceeași persoană.

Cum poate fi vorba de una și aceeași persoană, m-ar întreba cineva, cân Matei spune că sutașul s-a apopiat de Domnul și i-a spus: "Nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu" (Mt 8,8), iar Luca că a trimis la Isus: "pe unii bătrâni dintre iudei ca să-l roage să vină să-i salveze servitorul" (Lc 7,3).

Credem că Luca, în istorisirea sa adresându-se elenilor, ne descoperă lingușeala iudeilor, pentru că în necazuri și nenorociri oamenii sunt nestatornici și își schimbă de foarte multe ori părerile. Probabil că centurionul vrând să plece la Isus, a fost împiedicat de iudei care, ligușindu-l, i-au spus: "Ne ducem noi să-l aducem!" Vedem chiar că propunerea lor este plină de lingușeală, pentru că au spus: "Ne iubește și ne-a construit sinagoga" (Lc 7,5). Nici nu știu cum să-l laude. Ar fi trebuit să vorbească astfel: "A vrut el să vină să te roage, dar l-am oprit noi, văzându-i nenorocirea și pe bolnav zăcând în casă". Așa ar fi trebuit să vorbească, pentru a-i arăta lui Isus cât de mare este credința centurionului. Dar ei nu vorbesc astfel! Din pricina invidiei nici n-au voit să descopere credința centurionului, ci au preferat să umbrească virtutea sutașului, pentru care veniseră să facă rugămintea, decât să-și atingă scopul venirii lor, lăudându-i credința. Invidia e în stare să întunece judecata. Dar Domnul, care cunoaște cele ascunse, împotriva voinței bătrânilor iudeilor, l-a lăudat pe centurion.

Că aceasta e adeărata interpretare, ne-o spune însuși Luca în cele ce urmează: "Și nefiind departe de casă, a trimis centurionul la el câțiva prieteni (??????), zicând: "Doamne, nu te osteni, că nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu" (Lc 7,6). Când a scăpat centurionul de gura iudeilor invidioși, a trimis la Isus, spunându-i: "Să nu socotești că din lene n-am venit eu însumi la tine", ci "m-am socotit nevrednic să te primesc în casa mea" (Lc 7,7).

N-are importanță dacă Matei spune că centurionul n-a rostit aceste cuvinte prin prietenii săi, ci le-a rostit cu propria sa gură. Se poate ca însuși centurionul să se fi dus la Isus, după ce a trimis pe prietenii săi, și să-i fi spus aceleași cuvinte. Dacă Luca n-a spus să s-a dus centurionul la Domnul, apoi nici Matei n-a spus că a trimis pe prietenii săi la El. Nu este deci o contrazicere între un evenghelist și altul, ci unul completează cele lăsate la o parte de celălalt. Luca a lăudat și în alt chip credința centurionului, spunând că "servitorul lui era pe moarte" (Lc 7,2). Asta însă nu l-a deznădăjduit, ci spera cu tărie că se va face sănătos.

Încă un amănunt: centurionul nu-i cere lui Isus prezența trupească, după cum făcuse funcționarul împărătesc la Ioan (In 4,49: "Coboară-te! Copilul meu trage să moară!"), nici n-a adus pe cel bolnav jângă doctor. Aceasta arată că avea față de Isus o părere ce I se cuvenea, DUMNEZEIASCĂ. De aceea a și spus: "Spune numai un cuvânt" (Mt 8,8). Durerea nu i-a întunecat judecata, ci chiar în suferință judecă clar: se temea ca cererea să nu-i depășească dregătoria (funcția). Dându-și seama și recunoscând că primește un dar mai presus de merit.

Câtă înțelepciune la centurion și câtă prostie la bătrânii iudeilor! Aceștia numai că nu cântau: "Vrednic este!", spunând: "Este vrednic să-i faci darul acesta" (Lc 7,4). Ar fi trebuit să facă apel la iubirea de oameni a lui Isus, dar ei îi vorbesc de dregătoria centurionului. Sutașul însă n-a vorbit așa, ci i-a spus că-i cu totul nevrednic, nu numai de binefacerea Domnului, ci și de primirea Sa în casa lui. El rămâne tot timpul modest, păstrând măsura cuvenită. Pentru că s-a socotit nevrednic de a-l primi pe Isus în casa sa, Cristos Domnul i-a dat împărția cerurilor și l-a învrednicit de bunătățile de care se bucură Abraham, Isaac și Iacob (Cf. Mt 8,11).

Este un lucru mare ca un om, care nu făcea parte din neamul iudaic, să aibă despre Cristos o părere atât de mare. După aprecierea sa, centurionul gândea că oștirile cerești, bolile, moartea și toate celelalte făpturi se supuneau lui Cristos, după cum i se supuneau lui ostașii săi. De aceea spune: "Căci și eu sunt un om supus autorității" (Mt 8,9); cu alte cuvinte centurionul spunea: "Tu ești Dumnezeu, eu sunt om; eu sunt sub stăpânire, Tu nu ești sub stăpânire. Așadar, dacă eu, om fiind și sub stăpânire, am atâta putere, cu mult mai mult tu, CARE EȘTI DUMNEZEU și nu ești sub stăpânire". Sutașul voia să-L încredințeze pe Isus că nu rostește aceste cuvinte ca să arate că este vreo asemănare între ei, ci, dimpotrivă, o foarte mare deosebire.

Dacă eu, spune sutașul, care sunt un supus și sunt sub stăpânire, pot atâta, datorită micii mele funcții, încât nimeni nu-mi stă împotrivă, ci toți fac ceea ce le poruncesc, chiar când poruncile sunt diferite - "Că zic acestuia: Du-te! și se duce, și altuia: Vino! Și vine" (Mt 8,9), cu mult mai mult vei putea Tu!

Așadar centurionul era convins că dacă Isus, care avea putere asupra morții, va spune acesteia să nu mai vină asupra servitorului său, nu va veni. Și deși avea o credință atât de puternică, se socotea totuși nevrednir. Iată pentru ce Isus l-a admirat, l-a lăudat înaintea tuturor și i-a dat mai mult decât i-a cerut. Sutașul venise să ceară numai sănătate trupească pentru sluga sa, și a plecat luând cu sine și împărăția cerurilor. Pentru credința lui cea mare în Persoana lui Isus și pentru umilința și modestia sa, Domnul i-a dat cerul și i-a adăugat și sănătatea servitorului. Mai mult, Isus i-a arătat că intră în locul celor scoși din împărăția cerurilor. "Iar fiii împărăției vor fi aruncați în întunericul din afară" (Mt 8,12).

Isus, așadar, ne face cunoscut că mântuirea se dobândește prin credința în Persoana și în puterea sa dumnezeiască, nu prin faptele Legii vechi. De aceea darul împărăției cerurilor nu este numai pentru iudei, ci și pentru păgâni. Darul acesta va fi dat lumii întregi. Minunea făcută va confirma cuvintele lui Isus. La acest lucru a contribuit mult și credința centurionului: "Mergi, să ți se facă după cum ai crezut!" (Mt 8,13). Credința centurionului, vindecarea slugii, profeția lui Isus (Mt 8,11), iuțeala vindecării, toate au proclamat puterea lui Cristos: "Și în ceasul acela servitorul lui a fost vindecat" (Mt 8,13). Puterea lui Isus s-a arătat nu numai prin aceea că a vindecat sluga centurionului, ci și prin aceea că vindecarea s-a făcut în chip minunat și într-o clipă.

Concluzie

Centurionul roman este pentru noi un adevărat model de credință în Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul nostru. Credința lui a fost atât de apreciată de Sfânta Biserică, încât a așezat cuvintele sale în gura credincioșilor care se pregătesc să se împărtășească cu Trupul Preasfânt al Domnului. Acel "Domine, non sum dignus, ut intres sub tectum meum, sed tantum dic verbo et sanabitur anima mea" (MR, n. 133, pag. 474), trebuie să exprime în noi toată credința și umilința centurionului roman. Să credem cu toată persoana în Cristos Domnul, în Cel Înviat, prezent real și în stare glorificată în Preasfântul Sacrament; să credem în Evanghelie și să primim cuvântul lui ca adevărat, deoarece el ne purifică, ne luminează, neîntărește, ne vivifică, ne mântuiește, deoarece este cuvântul lui Cristos, Dumnezeu (Cf. S. Ambroziu, Commentarium in Psalmum 39,16; CSEL 64,221-222; Cf. S. Ioan Gura de Aur, Omilii la Matei, în Scrieri, partea I, Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, București 1994, pp. 328-342).

B. CREDINȚA MAICII DOMNULUI

Prima evanghelizată și cea dintâi evanghelizatoare

1. Un alt model al credinței în Cristos, model eminent, net superior celui dintâi, este Maica Domnului. Ea a fost evanghelizată înaintea centurionului roman. În timp ce solul ceresc, arhanghelul Gabriel o salută ca pe aleasa de excepție a lui Dumnezeu, recunoscând-o ca fiind plină de har, ea se prezintă ca "slujitoare a Domnului și a cuvântului său": "Fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Din această cauză, pentru că a crezut în cuvântul Domnului, primindu-l în inima ei ca adevărat, Paul al VI-lea în Evangelii nuntiandi (n. 82: EV 5/1716) o evocă și oo proclamă ca Steaua mistică și modelul evanghelizării: "Stella refulgeat evangelisationis usque renovandae" ("Să străluceasă drept Steaua evanghelizării, mereu reînnoite"). Ea, ca Mamă a lui Dumnezeu și slujitoare fidelă a Evangheliei, este modelul și călăuzitoarea noastră pe drumul peregrinării credinței și al noii evenghelizări pe care am început-o încă din timpul Sinodului diecezan (8.XII.2001 - 8.XII.2004). motivele acestei alegeri sunt profund teologice.

Primul motiv constă în faptul că Sfânta Fecioară n-a fost doar prima făptură prerăscumpărată, prima creatură răscumpărată în mod sublim - sublimione modo redempta - (LG, 53; EV 1/427), dar și prima creatură evanghelizată în mod minunat de către arhanghelul Gabriel (Lc 1,28-32).

În al doilea rând, sfințită fiind în mod creator încă din prima clipă a existenței sale de către Duhul Sfânt (Ev 10,29; LG 61; EV 1/435), Maica Domnului a devenit în Cristos, sub Cristos și sub Duhul harului, Mama noastră în ordinea harului, model și călăuzitoare a tuturor credincioșilor și a oamenilor pe drumul trăirii Evangheliei lui Cristos. Înainte de a fi devenit testamentul său spiritual, cuvintele ei de la Cana Galileii: "Faceți tot ce vă va spune" (In 2,5), au fost norma de fiecare zi a vieții.

De aceea, Maica Domnului, care l-a primit mai întâi cu mintea și în inimă pe Isus, și apoi în sânul ei feciorelnic; ea care în ziua răstignirii Fiului său a fost asociată jertfei sale, consimțind jertfirii Victimei din ea născute; ea care în ziua Rusaliilor a condus prin rugăciunea ei maternă începutul evanghelizării sub lucrarea tainică a Duhului Sfânt, este recunoscută de Biserică drept Steaua mistică și Modelul eminent al evanghelizării mereu reînnoite (Cf. PAUL PP. VI, Evangelii nuntiandi, n. 82; EV 5/1716). Ea și exercită de fapt încontinuu misiunea sa maternă în Biserică, mijlocind la Cristos pentru cei răscumpărați de el.

Maica Domnului, ca receptivitate transparentă, eminent activă a harului, prin consimțământul de credință: "Fie mie după cuvântul tău", reprezintă începutul Bisericii - "Ecclesiam nascens" -, căreia i-a fost încredințată Evanghelia (Cf. RATZINGER J. - Hans Urs von Balthasar, Marie, premiere Eglise, Mediaspaul, Paris 19983, pp. 27 și 80).

Maria, ca Fiică eminentă a Sionului este prima evanghelizată. De aceea o invocăm ca Steaua mistică a evanghelizării, modelul, adevărata și reala icoană a ființei noastre ecleziale.

2. Maica Domnului este și prima evanghelizatoare

Maria nu este numai prima evanghlizată, ci și prima evanghelizatoare a Bisericii, și aceasta chiar înainte de Rusalii. Nimeni n-a trăit cuvântul lui Dumnezeu până la cea din urmă fibră a ființei sale asemenea Mariei, și aceasta chiar înainte ca Biserica să fi fost instituționalizată și organizată în Petru.

Această misiune a Mariei de evanghelizatoare reiese întâi de toate din vizita la Elisabeta. Ea este purtătoarea Domnului și a Salvatorului, noul tabernacol escatologic al lui Dumnezeu. Cântul Magnificat este un mesaj evanghelizator plin de semnificații și pentru noi.

Al doilea moment din care reiese că Maica Domnului este evanghelizatoare e vizita păstorilor și a magilor făcută Pruncului Isus la Betleem. Păstorii și magii cărora Maria - laetabunda - le-a arătat pe Pruncul Isus, erau reprezentanții Bisericii iudeilor și a Bisericii păgânilor. Pentru primii, chiar dacă prima vestire a Evangheliei au primit-o de la îngeri, confruntarea cu ea are loc în prezența și datorită mărturiei Mariei și a lui Iosif. Semnificativă este concluzia evanghelistului Luca: "Apoi păstorii s-au întors preamărindu-l și lăudându-l pe Dumnezeu pentru tot ceea ce au auzit și au văzut, după cum le-a fost spus" (Lc 2,20).

Cristos, misterul lui Dumnezeu, misterul mântuirii, se manifestă lumii PRIN mijlocirea și mărturia Mariei. La nașterea Fiului lui Dumnezeu, "Născătoarea lui Dumnezeu le-a arătat, plină de bucurie, păstorilor și magilor pe Fiul său întâi-născut" (LG 57; EV 1/431).

Un alt moment al acțiunii evanghelizatoare a Mamei lui Isus, este evenimentul nunții din Cana: "Maria, Mama lui Isus, în stare orantă, îl roagă pe Isus să-și manifeste gloria sa discipolilor, iar prin aceasta Bisericii". La Cana, Mama lui Isus desfășoară rolul de mijlocitoare a darului Revelației și al mântuirii. Astăzi, în Biserică, Mama lui Isus își continuă rolul, misiunea de colaboratoare și de asociată, de mijlocitoare a mântuirii și de călăuzitoare a oamenilor la cuvântul definitiv și deplin al Evangheliei lui Cristos: "Faceți tot ce vă va spune" (In 2,5).

În sfârșit, misiunea ei de evanghelizatoare reiese din prezența sa semnificativă atât pe Calvar cât și în Cenacol, în ziua de Rusalii; pe Calvar, Mama lui Isus este profund ASOCIATĂ lucrării mântuitoare a Răscumpărătorului ei și al nostru. Pe calvar, în calitate de Mamă a lui Isus, participă cu toată ființa ei șa prima, unica și perpetua sfântă Liturghie a Bisericii; acolo, ca asociată și participantă unică prin credință și iubire la jertfirea Victimei din ea născute (= numai Isus SE jertfește Tatălui pentru răscumpărarea noastră), mijlocește pentru noi prin caritatea Duhului care o înflăcăra lăuntric, devenind astfel "mater nostra in ordinae gratiae".

În Cenacol, Mama lui Isus își exercită din nou misiunea evanghelizatoare în calitate de orantă: prin rugăciunea ei maternă a implorat Fiului ei înviat și glorificat, Darul Duhului Sfânt pentru Apostoli și pentru toată Biserica (cf. Paul al VI-lea, Marialis cultus, n. 18; EV 5/43). Așadar, și ultimul moment al vieții sale publice, cel din ziua Rusaliilor, este un act eminent de evanghelizare: imploră darul Duhului Sfânt, act care devine mărturie eclezială despre Cristos Domnul, izvorul viu și permanent al Pneumei Adevărului și a harului. Începând din ziua Rusaliilor, mărturia individuală a Mariei de la începuturile Bisericii devine misiune și mărturie eclezială despre misterul lui Cristos.

Acestea sunt motivele teologice pentru care Biserica întreagă, privind la acțiunea evanghelizatoare a Mariei, acțiune tradusă prin credința și prezența ei, prin cuvintele și atitudinea ei maternă, o recunoaște și o invocă drept modelul sau Steaua mistică a nou evanghelizării și Mama Bisericii în ordinea harului.

A fi Steaua mistică a evanghelizării ecleziale mereu reînnoite în Biserică înseamnă, așadar, a fi modelul, icoană reală, călăuzitoarea eminentă a Bisericii pe drumul peregrinării ei în credință. Maica Domnului este, așadar, mijlocitoarea puternică a Bisericii lui Cristos, Fiul său. Mijlocirea ei reprezintă și pentru Biserica locală de Iași în care trăiește. Se manifestă și crește Biserica universală, garanția eficienței vestirii Evangheliei mântuirii și a vitalității noastre ecleziale.

Concluzie

Centurionul roman este, așadar, un model exemplar de credință și umilință, virtuți pe care suntem îndemnați să le intensificăm în timpul Adventului. El are o credință profundă în Persoana lui Isus Cristos: îl recunoaște drept Dumnezeu, ceea ce îl (conduce) face să creadă deopotrivă în cuvântul său, în puterea lui dumnezeiască de a-i vindeca slujitorul.

Drept răspuns, Isus i-a primit cererea: i-a vindecat bolnavul, i-a lăudat credința în fața celor care asistau la această întâlnire neobișnuită, iar în plus l-a dat drept model de urmat și i-a mai dăruit și Împărăția cerurilor.

În afară de credință, centurionul avea și smerenie: a recunoscut că la rugămintea sa primea un dar mai presus de nerit. De aceea declară înaintea tuturor: "Doamne, nu sunt vrednic să intri în casa mea, dar spune numai un cuvânt!"

Se recunoaște nevrednic și de primirea lui Isusîn casa sa. Prin pilda sa ne învață să credem atât în Persoana lui Isus, cât și în puterea cuvântului său mântuitor; ne învață să fim smeriți cu inima recunoscându-ne nevrednici de a-L primi în sufletul nostru prin Sfânta Împărtășanie.

Maica Domnului, model eminent de credință și de trăire a Evangheliei, este călăuyitoarea noastră nu numai în timpul Adventului în care ne găsim, dar și pe toată perioada noii evanghelizări.

Ea ne învață că evanghelizarea trebuie să pornească de la noi înșine și de la familiile noastre. Cum anume? Îmbogățindu-ne înțelegerea credinței și îmbunătățindu-ne purtarea și atitudinea noastră față de Cristos, Fiul ei, și față de Biserică, a cărei Mamă este în ordinea harului.

Pr. Eduard Ferenț


 

lecturi: 54.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat