Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia lui Benedict al XVI-lea în catedrala din Westminster

În timpul sfintei Liturghii votive a Preaprețiosului Sânge al Domnului Nostru Isus Cristos, 18 septembrie 2010

Dragi prieteni în Cristos,

Vă salut pe toți cu bucurie în Domnul și vă mulțumesc pentru primirea voastră călduroasă. Îi mulțumesc arhiepiscopului Nichols pentru cuvintele de bun-venit pe care mi le-a adresat în numele vostru. Cu adevărat în această întâlnire a urmașului lui Petru cu credincioșii din Marea Britanie, "inima vorbește inimii" și ne face să ne bucurăm în iubirea lui Cristos și în mărturisirea noastră comună a credinței catolice care ne-a fost transmisă de apostoli.

Sunt deosebit de bucuros că întâlnirea noastră are loc în această catedrală dedicată Preaprețiosului Sânge, care este semnul milostivirii răscumpărătoare a lui Dumnezeu revărsată asupra lumii prin pătimirea, moartea și învierea Fiului său, Domnul nostru Isus Cristos. Un salut deosebit adresez arhiepiscopului de Canterbury care ne onorează cu prezența sa.

Vizitatorul acestei catedrale nu poate să nu rămână uimit de marele crucifix care domină nava centrală, care reprezintă trupul lui Cristos zdrobit de suferință, distrus de durere, victimă nevinovată a cărui moarte ne-a reconciliat cu Tatăl și ne-a dăruit să participăm la însăși viața lui Dumnezeu. Brațele Domnului desfăcute larg par să îmbrățișeze această biserică întreagă, înălțând spre Tatăl cetele de credincioși care se adună în jurul altarului sacrificiului Euharistic și sunt părtași de roadele sale. Domnul răstignit stă deasupra noastră și în fața noastră, ca izvor al vieții și mântuirii noastre, "marele preot al bunurilor viitoare", așa cum îl definește autorul Scrisorii către Evrei în prima lectură de astăzi (9,11).

Ca să spunem așa, la umbra acestei imagini impresionante aș vrea să mă refer la cuvântul lui Dumnezeu care a fost proclamat în mijlocul nostru și să reflectez asupra misterului sângelui prețios, pentru că acest mister ne conduce să recunoaștem unitatea dintre sacrificiul lui Cristos pe cruce, sacrificiul euharistic pe care el l-a dăruit Bisericii sale, și preoția lui veșnică, prin intermediul căreia, stând la dreapta Tatălui, el nu încetează să mijlocească pentru noi, mădularele trupului său mistic.

Să începem de la sacrificiul crucii. Curgerea sângelui lui Cristos este izvorul vieții Bisericii. Sfântul Ioan, așa cum știm, vede în apa și în sângele care țâșnesc din trupul Domnului nostru izvorul acelei vieți divine care este dăruită de Duhul Sfânt și ne este comunicată în sacramente (In 19,34; cf. 1In 1,7; 5,6-7). Scrisoarea către Evrei scoate, am putea spune, implicațiile liturgice ale acestui mister. Isus, prin suferința și moartea sa, auto-dăruirea sa în Duhul veșnic, a devenit marele nostru preot și "mijlocitorul unei noi alianțe" (9,15). Aceste cuvinte amintesc de înseși cuvintele Domnului nostru la Ultima Cină, când el a instituit Euharistia ca sacrament al trupului său, dăruit pentru noi, și al sângelui său, sângele noului și veșnicului legământ vărsat pentru iertarea păcatelor (cf. Mc 14,24; Mt 26,28; Lc 22,20).

Fidelă față de porunca lui Cristos "faceți aceasta în amintirea mea" (Lc 22,19), Biserica în orice timp și loc celebrează Euharistia, până când Domnul se va întoarce în glorie, bucurându-se în prezența lui sacramentală și luând din forța sacrificiului său de mântuire pentru răscumpărarea lumii. Realitatea sacrificiului Euharistic a fost mereu la inima credinței catolice; pusă în discuție în secolul al șaisprezecelea, ea a fost reafirmată în mod solemn la Conciliul din Trento, în contextul îndreptățirii noastre în Cristos. Aici în Anglia, așa cum știm, mulți au apărat cu curaj Liturghia, uneori cu mare preț, dând viață acelei devoțiuni față de Preasfânta Euharistie care a fost o caracteristică a catolicismului în aceste ținuturi.

Sacrificiul euharistic al trupului și sângelui lui Cristos cuprinde la rândul său misterul pătimirii Domnului nostru care continuă în mădularele trupului său mistic, Biserica în orice epocă. Marele crucifix care se află aici deasupra noastră ne amintește că Cristos, marele nostru preot veșnic, unește zilnic sacrificiile noastre, suferințele noastre, necesitățile, speranțele și aspirațiile noastre cu meritele infinite ale sacrificiului său. Prin el, cu el și în el noi ridicăm trupurile noastre ca un sacrificiu sfânt și plăcut lui Dumnezeu (cf. Rom 12,1). În acest sens suntem luați în dăruirea sa veșnică, completând, așa cum afirmă sfântul Paul, în trupul nostru ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în folosul trupului său, care este Biserica (cf. Col 1,24). În viața Bisericii, în încercările și necazurile sale, Cristos continuă, conform expresiei incisive a lui Pascal, să fie în agonie până la sfârșitul lumii (Pensée, 553, ed. Brunschvicg).

Vedem reprezentat în forma cea mai elocventă acest aspect al misterului sângelui prețios al lui Cristos de martirii din orice timp, care au băut din potirul din care a băut însuși Cristos, și al căror sânge, vărsat în unire cu sacrificiul său, dă viață nouă Bisericii. Acest lucru este reflectat în frații și surorile noastre în lume, care încă suferă astăzi discriminări și persecuții din cauza credinței lor creștine. Dar este prezent, adesea ascuns, și în suferințele tuturor acelor creștini care zilnic unesc sacrificiile lor cu acelea ale Domnului pentru sfințirea Bisericii și răscumpărarea lumii. Gândul meu se îndreaptă în mod deosebit spre toți cei care sunt uniți în mod spiritual cu această celebrare Euharistică, îndeosebi bolnavii, bătrânii, purtătorii de handicap și cei care suferă în minte și în spirit.

Aici mă gândesc și la suferințele imense cauzate de abuzarea copiilor, în special în Biserică și din partea slujitorilor săi. Exprim mai ales durerea mea profundă victimelor nevinovate ale acestor delicte incalificabile, împreună cu speranța că puterea harului lui Cristos, sacrificiul său de reconciliere, va aduce vindecare profundă și pace vieților lor. Recunosc, împreună cu voi, și rușinea și umilirea pe care le-am suferit cu toții din cauza acestor păcate; vă invit să le oferiți Domnului cu încrederea că această pedeapsă va contribui la vindecarea victimelor, la purificarea Bisericii și la reînnoirea misiunii sale seculare de formare și îngrijire a tinerilor. Exprim recunoștința mea pentru eforturile făcute pentru a înfrunta această problemă în mod responsabil, și vă cer vouă tuturor să arătați grija voastră față de victime și solidaritate față de preoții voștri.

Dragi prieteni, să ne întoarcem la contemplarea marelui crucifix care tronează deasupra noastră. Mâinile Domnului nostru, întinse pe cruce, ne invită să contemplăm și participarea noastră la preoția lui veșnică și responsabilitatea pe care o avem, ca mădulare ale trupului său, de a duce lumii în care trăim puterea reconciliantă a sacrificiului său. Conciliul al II-lea din Vatican a vorbit în manieră elocventă despre rolul indispensabil al laicatului de a duce înainte misiunea Bisericii, prin efortul de a folosi ca ferment al Evangheliei în societate, lucrând pentru înaintarea Împărăției lui Dumnezeu în lume (cf. Lumen gentium, 31; Apostolicam actuositatem, 7).

Chemarea Conciliului adresată credincioșilor laici de a asuma angajamentul lor baptismal participând la misiunea lui Cristos amintește de intuițiile și învățăturile lui John Henry Newman. Fie ca ideile profunde ale acestui mare englez să continue să-i inspire pe toți ucenicii lui Cristos în această țară de a conforma cu el orice gând, cuvânt și acțiune a lor și de a lucra cu curaj pentru a apăra acele imutabile adevăruri morale care, reluate, luminate și confirmate de Evanghelie, stau la baza unei societăți cu adevărat umane, drepte și libere.

Cât de mult are nevoie societatea contemporană de această mărturie! Cât de mult avem nevoie, în Biserică și în societate, de martori ai frumuseții sfințeniei, martiri ai strălucirii adevărului, martori ai bucuriei și libertății care se nasc dintr-o relație vie cu Cristos! Una din cele mai mari provocări pe care trebuie s-o înfruntăm astăzi este cum să vorbim în manieră convingătoare despre înțelepciunea și despre puterea eliberatoare a cuvântului lui Dumnezeu unei lumi care prea des vede Evanghelia ca o limitare a libertății umane, în loc de adevăr care eliberează mințile noastre și luminează eforturile noastre pentru a trăi în mod înțelept și bun, atât ca indivizi cât și ca membrii ai societății.

Să ne rugăm deci ca toți catolicii din această țară să devină tot mai conștienți de demnitatea lor de popor sacerdotal, chemat să-i consacre lui Dumnezeu lumea printr-o viață de credință și de sfințenie. Și fie ca această creștere a zelului apostolic să fie însoțită de o creștere a rugăciunii pentru vocații la preoția ministerială. Cu cât se dezvoltă mai mult apostolatul laicilor, cu atât se simte mai urgentă necesitatea de preoți, și cu cât laicatul aprofundează mai mult conștiința propriei vocații specifice, cu atât devine mai evident ceea ce este propriu preotului. Fie ca mulți tineri din această țară să găsească forța de a răspunde la chemarea Învățătorului la preoția ministerială, oferind viețile lor, energiile lor și talentele lor lui Dumnezeu, edificând astfel poporul său în unitate și în fidelitate față de Evanghelie, în special prin celebrarea sacrificiului Euharistic.

Dragi prieteni, în această catedrală a Preaprețiosului Sânge vă invit încă o dată să priviți la Cristos, începutul și desăvârșirea credinței noastre (cf. Ev 12,2). Vă cer să vă uniți și mai deplin cu Domnul, participând la sacrificiul său pe cruce și oferindu-i acest "cult spiritual" (cf. Rom 12,1) care cuprinde orice aspect al vieții noastre și se exprimă în angajarea de a contribui la venirea Împărăției sale. Mă rog ca, făcând astfel, să vă puteți uni cu cetele de credincioși din lunga istorie creștină a acestei țări în construirea unei societăți cu adevărat vrednice de om, vrednică de cele mai nobile tradiții ale națiunii voastre.

Benedictus PP. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat