Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O anglicană bate la porțile Romei

Deborah Gyapong analizează călătoria lui Benedict al XVI-lea în Regatul Unit

De Serena Sartini

În ajunul vizitei papei în Regatul Unit, agenția Zenit a putut să-i ia un interviu lung lui Debora Gyapong, membru al Comuniunii Anglicane Tradiționale (TAC), o realitate care a cerut comuniunea deplină cu Biserica Catolică.

Deborah Gyapong scrie în materie de religie și politică, în principal pentru cotidianele catolice și evanghelice, și îndeosebi pentru Canadian Catholic News. În anul 2005, romanul ei The Defilers a obținut premiul Best New Canadian Christian Fiction Award.

Cum evaluați vizita lui Benedict al XVI-lea în Anglia? Sub profilul ecumenic, ce semnificație poate să aibă?

Gyapong: Atunci când în octombrie 2009 a fost anunțată Constituția apostolică Anglicanorum coetibus, unii au considerat-o ca un fel de "furt" și ca o tentativă de "a aduce carele armate pe câmpia" arhiepiscopului de Canterbury. Dar, așa cum a fost reafirmat de papa și de alți membri ai Curiei romane, oferta reprezintă un răspuns la cererile repetate, nu numai ale noastre, ci și ale altor grupuri anglicane ca Forward in Faith și altele, între care mulți indivizi.

Anglicanorum coetibus nu se referă numai la noi care suntem în TAC, ci și la alte grupuri de anglicani, și prevăzutele Ordinariate Personale pentru anglicani ar putea să fie un mod pentru a reda unitate tuturor acelor anglicani care încep să simtă exigența de a veni sub ministeriul lui Petru și care totuși doresc să mențină frumoasa liturgie anglicană și alte aspecte ale patrimoniului nostru.

Însă constituția apostolică nu are scopul de a avea incidență asupra raporturilor ecumenice continue cu Biserica Anglicană din Canterbury, care reprezintă milioane de persoane în lume. Biserica Catolică și Biserica Anglicană au încă multe proiecte comune, mai ales în domeniul ajutorării săracilor. Acestea vor continua, așa cum vor continua bunele relații care s-au stabilit în decursul anilor.

Multe mass-media britanice au criticat vizita papei în Regatul Unit și se prevestesc manifestații. Dumneavoastră sunteți îngrijorată? Ce credeți despre asta?

Gyapong: Nu sunt deloc îngrijorată de criticile din mass-media britanice în privința vizitei papei în Regatul Unit. Ba chiar le consider în mod pozitiv: ca un semnal că vizita Sfântului Părinte va fi o puternică operă a lui Dumnezeu. Am asistat deja în trecut la acest mod de a face.

Înainte de Ziua Mondială a Tineretului din anul 2002 la Toronto a existat un continuu răsunet de tobe din partea mass-media: că tinerii nu vor adera, că papa este bătrân și departe, și orice alt lucru care putea fi pus pe seama lui Ioan Paul al II-lea și pe seama Bisericii. însă când papa a pus piciorul pe pământul canadian, mass-media au rămas surprinse de impactul pe care acest om bătrân și fragil îl trezea nu numai asupra sutelor de mii de tineri veniți din toate locurile pentru a-l asculta ci chiar asupra jurnaliștilor. Mi s-a spus că unii membri din mass-media erau în lacrimi și emoționați de prezența acelui om sfânt. Apoi când a venit momentul evenimentelor, mass-media au schimbat tonul și reportajele jurnalistice despre ZMT 2002 au fost minunate, respectuoase și au reprezentat o oportunitate extraordinară de nouă evanghelizare prin intermediul mass-media nereligioase.

Aceeași schemă s-a întâmplat înainte de ZMT din Köln, prima zi mondială pentru papa Benedict al XVI-lea, pe care toți o prevedeau ca un mare flop, considerând că noului papă îi lipsea carisma lui Ioan Paul al II-lea. Așa cum știm a fost cu totul altceva decât un flop! A fost un mare succes. Același lucru s-a întâmplat la Sydney.

Și pentru vizita papei în Statele Unite au existat reportaje jurnalistice negative, inclusiv redeschiderea rănilor referitoare la scandalurile abuzurilor sexuale ale preoților și la alte probleme. La sfârșit a fost în schimb o vizită extraordinară, cu oameni care au traversat țara pentru a-l putea vedea trecând în papamobilul său pe strada a Cincea sau în alte adunări publice. Rezultatul a fost extraordinar.

Nu cunosc bine contextul britanic, dar cred că va fi mai mare curiozitate și o disponibilitate de a aduce omagiu acestui om mare și sfânt, papa Benedict al XVI-lea, acest teolog care este respectat de creștinii din toate confesiunile.

Care sunt previziunile dumneavoastră pentru întâlnirea papei cu arhiepiscopul Rowan Williams?

Gyapong: Sunt sigură că întâlnirea cu arhiepiscopul Rowan Williams va merge foarte bine. Arhiepiscopul de Canterbury este un teolog respectat și, cât știu eu, un om al rugăciunii. A fost o perioadă foarte dificilă pentru Comuniunea Anglicană, datorată diviziunii între curentele mai progresiste, alte grupuri mai evanghelice protestante și altele mai anglo-catolice. În trecut întâlnirile au fost cordiale și am încredere că următoarele vor fi la fel de senine.

De mulți ani ați cerut papei comuniunea deplină cu Roma. Cum așa? Care sunt timpurile? Ce răspunsuri ați avut?

Gyapong: Când a fost întemeiată Comuniunea Anglicană Tradițională (Traditional Anglican Communion - TAC), în anul 1990, cu adunarea diferitelor biserici din mișcarea "Continuing Anglican" răspândite în lume, o parte a misiunii sale era tocmai aceea a unității creștinilor.

Cuvântul "continuing" se referă la acei anglicani care au considerat că nu pot rămâne în Comuniunea anglicană de Canterbury după ce unele sinoade anglicane începuseră să aprobe hirotonirile femeilor care proveneau de la sfârșitul anilor 70. Considerația era că într-o religie revelată nu se pot schimba sacramentele voite de Dumnezeu, cum este Preoția sacră, prin mecanisme democratice, sau să se permită ultimelor descoperiri sau tendințe ale științei să încalce Scripturile și Tradiția.

Totuși, Continuing Anglincans, fără ministeriul papei, au devenit un fel de "Alphabet soup" (supă de litere) de acronime de biserici despărțite între ele, uneori prin conflicte personale, alteori printr-o înțelegere diferită a ceea ce înseamnă a fi anglican.

TAC este unicul grup de Continuing Anglicans care și-a dat seama că ministeriul papei, ministeriul lui Petru, este esențial, nu numai ca semn al unității creștinilor, ci ca o necesitate de a avea o autoritate juridică ce să asigure că credința, așa cum ne-a fost transmisă de martorii oculari ai vieții Domnului și Mântuitorului nostru Isus Cristos, să rămână intactă din generație în generație. Unii dintre episcopii membrii ai TAC doreau unitatea creștinilor chiar de când erau încă în Comuniunea Anglicană de Canterbury.

Episcopul Robert Mercer, pensionar în Regatul Unit, a participat la dialogul ARCIC (Anglican - Roman Catholic International Commission) în anii 80, când era episcop de Matabeleland, în Zimbabwe. Însă dorința de unitate dăinuie și mai dinainte. Încă din anii 60 existau mari speranțe, sub papa Paul al VI-lea și arhiepiscopul de Canterbury Michael Ramsay, de a putea recoase ruptura, așa încât "Bisericile surori" să poată fi "unite, dar nu absorbite".

Însă pentru Mercer această speranță a fost eliminată atunci când Biserica Anglicană a început să devieze față de ceea ce avea în comun cu Biserica Catolică și cu cea Ortodoxă. El a abandonat Biserica Anglicană și apoi a devenit episcop al Bisericii Catolice Anglicane din Canada, care face parte din TAC.

Oficial, chiar dacă numai pentru TAC, primele dialoguri informale despre unitate s-au desfășurat în primii ani Nouăzeci. Primatul de atunci, arhiepiscopul Louis Falk era prezent, cu actualul primat, arhiepiscopul Hepworth, pe atunci preot anglican cu funcții de expert și consilier. În mod substanțial rezultatul a fost acesta: a continua creșterea, a nu crea prea mulți episcopi noi și a continua cultivarea raporturilor bune cu Biserica Catolică Romană locală. Dialogurile informale aveau în mod substanțial scopul de a obține sfaturi asupra modului de a proceda mai bine.

TAC a continuat să crească și să facă ceea ce i s-a cerut, și apoi a căutat sfat asupra modului de face pentru a prezenta o cerere formală. Arhiepiscopul Hepworth a umblat în lume vizitând diferitele sinoade ale TAC pentru a se asigura că are girul episcopilor, al clericilor și al laicilor, înainte de a prezenta cererea formală. A fost adresată și o scrisoare papei pentru a cere sfat asupra modului de a proceda. Sfântul Părinte a răspuns spunând că cererea formală trebuia să fie adresată Congregației pentru Doctrina Credinței. În octombrie 2007 Conferința Episcopilor din TAC s-a întâlnit la Portsmouth, în Anglia, și a înaintat cererea formală de a intra în comuniune cu Scaunul lui Petru.

Credeți în ceea ce spune Catehismul Bisericii Catolice? Ce este pentru voi Euharistia?

Gyapong: Episcopii noștri au semnat Catehismul Bisericii Catolice la 5 octombrie 2007 pe altarul bisericii "Sfânta Agata" din Portsmouth, în Anglia. În acest gest au declarat: "Acceptăm că cea mai completă și autentică exprimare și aplicare a credinței catolice, în acest moment istoric, se află în Catehismul Bisericii Catolice și în Compendiul său, pe care l-am semnat împreună cu această scrisoare, ca atestare a credinței pe care aspirăm s-o învățăm și s-o menținem".

Ca persoană laică, jurnalistă și nu teolog, nu pretind că aș cunoaște tot ceea ce este în Catehism, nici că aș înțelege tot ceea ce învață. Dar am ajuns la concluzia că nu pot continua să fiu un mic papă pentru mine însămi, alegând și decizând de la mine care elemente de doctrină să accept și care să le refuz. Mare parte din formarea mea în credință am trăit-o ca adultă, ca evanghelică protestantă, și treptat am înțeles că în loc să înțeleg înainte de a crede era mai bine să urmez sfatul sfântului Anselm care spune "cred pentru a înțelege".

Deci aleg să mă pun sub autoritatea Magisteriului Bisericii catolice pe baza a ceea ce cred. A avea o credință apostolică este fundamental pentru a găsi libertatea în Cristos și libertatea de a trăi așa cum ar trebui să trăim.

Nefiind teolog, nu pot explica misterul Euharistiei, dar pot crede că Isus este pe deplin prezent - trup, minte, suflet și dumnezeire - în preasfântul sacrament și că el ne hrănește și ne purifică și ne trimite, uniți cu el, pentru a fi mâinile sale, picioarele sale, glasul său, pentru a proclama iubirea sa și vestea cea bună a mântuirii unei lumi aflată în ruină.

Cu constituția apostolică Anglicanorum coetibus este posibil a apropia câteva comunități anglicane de Roma. Ce părere aveți despre asta?

Gyapong: Cred că, inițial, numărul anglicanilor care se vor uni la ordinariate va părea destul de scăzut, conform standardelor globale. TAC, față de Comuniunea Anglicană, este destul de mică. Multe din persoanele din Forward in Faith, care este destul de numeroasă în Regatul Unit, dar mai puțin în Statele Unite, în Australia și în alte părți, ar trebui să părăsească stipendii sigure, tradiții muzicale, clădiri foarte frumoase și laici, pe laicii față de care simt o responsabilitate pastorală, dacă ar decide să plece.

Există un mare obstacol: "necunoscutul", faptul de a trebui "să se înainteze în larg", așa cum se spune. Mulți anglicani se află astăzi într-un dificil proces de discernământ. Unii adoptă atitudinea lui "wait and see" (așteptăm și vedem) pentru a verifica dacă vor fi într-adevăr în măsură să mențină identitatea lor anglicană chiar dacă devin membri cu titlul deplin ai Bisericii Catolice Romane.

Dar eu cred că primele ordinariate vor fi ca semințele de muștar care vor încolți, vor crește și vor deveni tot mai atrăgătoare, nu numai pentru anglicani, ci pentru toți creștinii care consideră că o liturgie frumoasă, trăită cu participare, ajută întreaga congregație să intre în misterul sacrificiului unic al lui Isus Cristos.

Ordinariatele vor face parte din reînnoirea liturgică dorită de Sfântul Părinte, dar liturgia frumoasă se va căsători și cu îmbrățișarea din inimă a credinței catolice, cu predarea catehismului din partea preoților și episcopilor care cred în ceea ce spune, fără a trebui să stea cu mâinile la spate sau a reduce lumea supranaturală a lui Dumnezeu la o metaforă.

(După Zenit, 17 septembrie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat