Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cultul celor doi apostoli în desenele de pe via Appia

Neciopliți "viatores" pentru Petru și Paul

De Carlo Carletti

În opinia curentă, alimentată din belșug de acțiunea unui turism religios-cultural rău înțeles, cultul sfinților Petru și Paul este destul de mult legat de cele două situri "istorice" care, cele dintâi, au primit comemorarea lor funerară: cele două locuri de înmormântare în Vatican și pe via Ostiense, rămase aproape ascunse timp de trei secole și apoi, în primii treizeci de ani ai secolului al IV-lea, "semnalate" și făcute vizibile de inițiativa generoasă a lui Constantin prin construirea a două bazilici monumentale, care au îndeplinit dubla funcție de comemorare și de morminte.

Însă, în raport cu un obicei răspândit și participat, istoria devoțiunii martirilor de la 29 iunie, își are fără îndoială punctul său de referință cel mai relevant, în termeni de importanță documentară și definire cronologică, în complexul de la memoria apostolorum pe via Appia: o simplă și aproape neluată în seamă curte cu porticuri în trei laturi (triclia), care, din anii 250-260 și până la circa primele două decenii ale secolului al IV-lea (adică până la construirea bazilicii constantiniene care a fost suprapusă), a fost frecventată de multe mii de vizitatori chemați acolo de o tradiție care în acel loc fixase un loc de comemorare a celor doi apostoli.

Că această tradiție s-ar fi format dintr-o prezență reală sau presupusă a rămășițelor pământești sau că ar fi întemeiată pe imaginarul devoțional al unei opriri temporare a apostolilor la sosirea lor în Roma, este o temă care foarte greu poate fi descifrată, asupra căreia de altfel în trecut s-au trudit mințile multor cercetători fără a ajunge la rezultate pe deplin plauzibile: după ipoteze au urmat alte ipoteze și așa mai departe, timp de aproape un secol.

Dincolo de pozițiile divergente ale criticii, există o realitate istorică obiectivă și incontestabilă: infrastructurile acelei triclia (fântână, canalizare, bănci în zidărie) și mai ales cele circa cinci sute de inscripții zgâriate pe tencuiala pereților indică în acest loc un centru de cult funerar, în care vizitatorii consumau hrana rituală refrigerium, lăsând mărturie scrisă a unui act devoțional făcut în cinstea lui Petru și Paul.

Vizitatorii, cei mai mulți provenind chiar din oraș sau din regiunile vecine înconjurătoare, se dovedesc în ansamblu mai puțin îndeletniciți cu scrisul: trasează "cu greu", cu instrumente ocazionale (cuie sau ace) nu întotdeauna potrivite pentru a scrie, litere capitale neșlefuite și adesea deformate (specifice analfabeților) uneori alternate cu caractere minuscule: rezultate grafice tipice ale celui care a rămas la nivelul minimal al așa-numitelor competențe "elementare de bază", învățate în cele mai dintâi trepte ale instruirii elementare; în mod asemănător pe planul lingvistic - deși e vorba de texte cu extindere în medie foarte redusă - ies în evidență fenomene grafo-fonetice multiple și caracteristice, care reflectă limba cotidianității folosită în straturile sociale cu nivel cultural mediu-scăzut.

Cea mai mare parte a acestor scrieri, latinești și în măsură mică grecești, conține rugăciuni și invocații adresate lui Petru și Paul, exprimate în general în locuțiuni "amintiți-vă de cutare" (in mente habete, eis mneían échete), "ocrotiți-l pe cutare" (synterésate, terésate), "rugați-vă pentru cutare" (petite, orate, rogate pro), "ajutați-l pe cutare" (subvenite, adiutate) fie cu referință la cei vii fie în amintirea rudelor răposate. Structurile de formulare, deși stereotipe și repetitive, lasă oricum să transpară obiceiul spontan și aproape confidențial al unui raport interpersonal cu cei doi apostoli, care, de peste două sute de ori, sunt evocați în mod direct pe nume, fără - cu puține excepții (Inscriptiones christianae, V, 12955, 13002, 13600) - titulatura de martyres, sacti, beati, care va deveni oficială în a doua jumătate a secolului al IV-lea și fără locuțiunile fixate în practica liturgică, care, în aclimatizare culturală diferită, ar avea ca exemplu sugerat dacă nu obligat normativul Petre et Paule mementote ("Petru și Paul amintiți-vă de") în locul "popularului" Petre et Paule in mente habete, care este formula de început de bază care introduce cea mai mare parte a inscripțiilor devoționale ale memoria apostolorum: nu întâmplător printre vizitatori există o prezență foarte mică de ecleziastici care, față de laici, aproape în mod natural ar fi putut să vehiculeze lexic și formule de extracție liturgică.

Viatores - așa se autodefinesc frecventatorii evlavioși (Inscriptiones christianae, V, 12988, 12963) - mergeau în acest loc de pe via Appia în general în grupuri de familie, dar nu lipsesc grupuri mai mari și articulate care se pot defini comunitare. Apostolilor li se cere să "mijlocească" pentru cel care era prezent fizic sau pentru prietenii și rudele absenți: "Petru și Paul mijlociți (petite) pentru Victor"; "Petru și Paul mijlociți (petite) și rugați-vă (rogate) pentru Eros"; "Petru și Paul mijlociți pentru F... și Quinta ca să poată ajunge la voi (ut possimus ad vos venire)" (Inscriptiones christianae, V, 12989, 12937, 12970). În intențiile celor care scriu iese în evidență și o intenție devoțională-comemorativă, acolo unde mijlocirii apostolilor sunt încredințați credincioșii răposați, definiți - cu expresie tipic populară - spirita sancta, "suflete sfinte": "Petru și Paul amintiți-vă de sufletele sfinte, Marcu și..." (Inscriptiones christianae, V, 12954).

Cererile de ocrotire sunt uneori motivate cu referințe explicite la cotidianitate: un anume Restitutus cere să poată spera într-o bună navigare (nabiga - adică naviga - felix) și un vizitator, rămas pentru noi anonim, și în numele însoțitorilor de călătorie, cere ocrotire pentru o traversare iminentă: rogo vos ut bene navigent (Inscriptiones christianae, V, 12973, 12959). În acest domeniu nu ne-am aștepta să găsim un număr consistent de desene figurate care reprezintă imaginile de cai înveșmântați cu mantie și cu capul desenat cu frunze de palmier (Inscriptiones christianae, V, 13088 a-c, 13089 a-d): traduc cu toată claritatea - chiar dacă și cu o oarecare reticență - speranța favorului celor doi apostoli pentru victoria calului sau a trăsurii preferate în cursele din circ sau o formă naivă de gratiarum actio pentru o cerere ascultată.

Într-un domeniu ca acela al memoria apostolorum, funcțional în structurile sale pentru desfășurarea mesei funerare, există desigur referințe explicite la ospățul funerar - refrigerium - consumat în cinstea lui Petru și Paul. O practică atavică ce se inserează din ambientul familiar și colegial în specificul devoțional legat de cultul martirilor unde capătă o dimensiune comunitară, care tocmai în memoria apostolorum de pe via Appia are cea mai veche exemplificare a sa, în formă de module epigrafice specifice: Tomius Coelius refrigerium fecit; Dalmatius / votum eis (adică apostolilor) promisit / refrigerium; xiiii kal(endas) apriles / refrigeravi / Parthenius, acolo unde trebuie notată inserarea zilei din lună - 19 martie - în care Parteniu a consumat mâncare în cinstea apostolilor (Inscriptiones christianae, V, 12981). Însă aici refrigerium este folosit și în sens figurat (o tipică deviere semantică), adică nu cu referință la ospățul real, ci la cel din lumea de dincolo a fericirii veșnice: "Petru și Paul luați cu voi în ospățul veșnic (ad se adugant et in aeterno refrigerio) sufletele voastre sfinte; Petre et Paule / in mente abete / Ursinum in refrigerium", care și aici este cel veșnic din lumea de dincolo (Inscriptiones christianae, V, 12975, 12993).

Caracterul fără îndoială "popular" și în același timp de folosire vastă și publică ce reiese în această documentație epigrafică, constituie cifra care caracterizează originea și prima dezvoltare a cultului lui Petru și Paul la Roma. Ceea ce se mai observă încă pe pereții curții cu porticuri la mila a treia de pe via Appia, este semnul explicit al unei practici devoționale venită și gestionată de "jos", care numai după circa cincizeci de ani este în mod oficial legitimată și apoi monumentalizată cu intervențiile mai întâi ale lui Constantin și apoi ale lui Damasus. Geneza și prima dezvoltare a acestei realități devoționale care se află la mila a treia de pe via Appia scapă total rețelei modelului interpretativ - în mod presupus atotcuprinzător - schițat de Peter Brown (Il culto dei santi. L'origine e la diffusione di una nuova religiosità, Torino, 2002), care vede în nașterea cultului martirilor și al sfinților un fenomen de "reașezare socială" (repropunerea raportului patronus - clientes), voit, promovat și gestionat de autoritatea ecleziastică și în mod specific de episcop. Și în acest caz n-ar rezista nici vechea teorie iluministă a celor "două planuri" (David Hume, Edward Gibbon), adică a tensiunii dintre exigențele simple și banale ale "vulgului" și acelea mai înalte și exigente ale elitelor, laice și ecleziastice.

(După L'Osservatore romano, 28-29 iunie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat