Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sacramentele și învierea

Șapte motive pentru a spune că cel dintâi este și cel din urmă

de Inos Biffi

În special în timpul pascal, când privirea Bisericii este îndreptată cu intensitate deosebită spre Isus înviat și așezat la dreapta Tatălui, ne este dat să înțelegem originea și sensul sacramentelor. A ne încrede, pentru o înțelegere reînnoită a lor, în diferitele și actualele filozofii ale simbolului sau în reflecțiile despre ritualitatea naturală a omului, asumate în mod variat de-a lungul istoriei, ar însemna să parcurgem o cale neconcludentă și chiar greșită.

Sacramentele creștine nu au justificări în cadrul naturii umane; nu valorează datorită unei coerențe a lor cu înclinația sa cultuală: dacă totuși ar putea să aibă valoare o confruntare, ea ar fi în orice caz secundară.

Geneza sacramentelor, fundamentul lor și posibilitatea lor provin în mod radical din intenția lui Cristos care le-a instituit și din actualitatea sa glorioasă.

Sacramentele - pornind de la Euharistie - sunt în mod esențial acte ale Domnului așezat la dreapta Tatălui, semne și amprentă ale domniei sale.

Prin asta nu se atenuează opera istorică a lui Isus, deci sacrificiul său pe Calvar. Dimpotrivă, tocmai din cauza gloriei sale acțiunea mântuitoare a lui Cristos și jertfa sa pot să iasă în evidență în eficacitatea lor singulară și inepuizabilă.

Dacă Isus Cristos n-ar fi înviat, nici un gest al său n-ar fi fost valabil pentru răscumpărare: toată existența lui ar fi apărut precară și, care oricare alta, s-ar fi pierdut în mod fatal în fluxul timpului, lăsând spațiu numai unui regret fără speranță.

Dimpotrivă, viața lui Cristos, și îndeosebi sacrificiul său pe cruce, care au avut loc în timp, au fost scoase de sub vicisitudinile efemere ale temporalității, care are nevoie de energii mereu noi care să-i repare caracterul precar și să-i remedieze epuizarea. Și de fapt - conform mesajului grandios din Scrisoarea către Evrei - evenimentul Calvarului a fost un eveniment "ceresc", "spiritual", "glorios".

Împlinirea sa istorică, spre deosebire de sacrificiul levitic, pământesc, trupesc, deci cu resurse epuizabile și provizorii, a fost capabil de validitate perenă și insolubilă, datorită gloriei care-l străbătea și-l constituia. N-ar fi exact să credem că această glorie s-a adăugat într-un timp succesiv sacrificiului său mai înainte pur pământesc. În realitate, ea era intrinsecă în acest sacrificiu, care desigur a avut loc în istorie, dar într-o istorie intim transfigurată în glorie.

Biserica poate să celebreze Euharistia ca sacrament al sacrificiului crucii tocmai pentru că acesta a fost "din punct de vedere istoric" un sacrificiu glorios și acum, de la dreapta Tatălui, Isus îi conferă garanție și prezență în decursul timpului care încă se scurge pentru noi.

De la Isus așezat la dreapta Tatălui provin Euharistia și celelalte sacramente care o iradiază. Orice formă de prezență sacramentală a lui Cristos este dar al Celui Înviat, deci început real al unei comuniuni cu gloria lui.

"Cine este autorul sacramentelor - se întreba sfântul Ambroziu - dacă nu Domnul Isus?", și continua, referindu-se îndeosebi la Euharistie dar în perspectiva tuturor "tainelor creștine (mysteria christianorum)": "Aceste sacramente au venit din cer, pentru că orice plan referitor la ele este din cer" (De sacramentis, IV, 4, 13).

Pentru a înțelege asta trebuie avută o concepție exactă despre condiția glorioasă a lui Isus.

În timp ce cronologia înseamnă caracter neîmplinit, mobilitate, incertitudine, devenire, Cristos înviat reprezintă împlinirea și caracterul definitiv.

Ora crucii sale este ora gloriei sale (In 12,23 ș.u.). Odată ce Isus este înălțat de la pământ, se adeverește "judecata acestei lumi" și "principele acestei lumi" este "aruncat afară" (In 12,31), în timp ce în triumful lui Cristos, Principatele și Puterile sunt private de forța lor (Col 2,15).

În această ridicare a lui el ridică și atrage pe toți și totul la sine (cf. In 12,32).

Atunci devine Domn al cerului, al pământului și al adâncurilor (cf. Fil 2,16), situat "deasupra oricărui principat și oricărei puteri, stăpâniri și domnii și deasupra oricărui nume rostit nu numai în lumea aceasta, dar și în aceea care va veni" (Ef 1,21). Și, tot pentru că este glorificat, s-a deschis ca izvor al Duhului (In 7,39).

Însă Isus, cu ridicarea sa, nu a dat început unei alte temporalități. În schimb a creat o dimensiune total diferită față de aceasta, calculată de cronologie, adică dimensiunea escatologică, dispusă - s-ar spune - între timp și veșnicie. Sfântul Toma ar vorbi de "ev (aevum)", sau de "veșnicie participată (quaedam aeternitas participata)" (1 Sententiarum, 8, 2, 2, c): dimensiune care transcende în mod absolut timpul și-l include, care-l "depășește" și în el este "iminent".

Oricât s-ar extinde și s-ar prelungi succesiunea cronologică, ea nu va ajunge niciodată să depășească, sau chiar și numai să adapteze, granițele escatologiei pe care în mod de neajuns cuprinde - ba chiar "pre-cuprinde" - toată istoria, oricât de nedefinit ar putea ea să se extindă.

Este sensul domniei lui Isus - Cel Dintâi și Cel din Urmă (Ap 22,13) - care cu gloria sa se află neîncetat prezent în trecerea timpului și în succesiunea istoriei noastre ne asociază la sacrificiul său inepuizabil cu harul său peren.

Toate sacramentele sunt rodul gloriei lui Cristos, amprenta vie a Răstignitului înviat. Ele vin dintr-o altă lume. Sunt Eschaton-ul - adică Isus înviat - care acționează în timp: tocmai din cauza acestui Eschaton gesturile Domnului sunt obținute în actualitatea lor mântuitoare irepetabilă și inepuizabilă.

Sacramentele nu se nasc din această lume. Așa cum de altfel viața creștină cea mai autentică și adevărată aparține lumii "de sus", așa cum scrie Paul, care așa îi îndeamnă pe coloseni: "Așadar, dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu. Cugetați la cele de sus și nu la cele de pe pământ, căci voi ați murit și viața voastră este ascunsă împreună cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,1-3).

Pentru a reînnoi înțelegerea sacramentelor nu atât trebuie să se caute o filozofie sau antropologie mai subtilă și seducătoare, cât mai ales trebuie să se regândească însăși substanța credinței creștine și să se țină reflecția îndreptată asupra "lucrurilor de sus", existente deja aici pe pământ numai într-o imagine labilă.

(După L'Osservatore romano, 17 aprilie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat