Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Cristos este pomul vieții

Omilia Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea în Noaptea de Paști

Iubiți frați și surori,

O veche legendă iudaică luată din cartea apocrifă "Viața lui Adam și Eva" relatează că Adam, la ultima lui boală, l-ar fi trimis pe fiul Set împreună cu Eva în regiunea paradisului să ia uleiul milostivirii, pentru a fi uns cu acesta și, astfel, să fie vindecat. După toată rugăciunea și plânsul celor doi în căutarea pomului vieții, apare arhanghelul Mihail pentru a le spune că nu vor obține uleiul pomului milostivirii și că Adam avea să moară.

Ulterior, cititorii creștini au adăugat acestei comunicări a arhanghelului un cuvânt de consolare. Arhanghelul ar fi spus că după 5.500 de ani avea să vină iubitul Rege Cristos, Fiul lui Dumnezeu, și avea să-i ungă cu uleiul milostivirii sale pe toți cei care vor crede în el. "Uleiul milostivirii, din veșnicie în veșnicie, va fi dat celor care vor trebui să se renască din apă și din Duhul Sfânt. Atunci Fiul lui Dumnezeu, bogat în iubire, Cristos, va coborî în adâncurile pământului și-l va conduce pe tatăl tău în paradis, la pomul milostivirii". În această legendă devine vizibil tot chinul omului în fața destinului de boală, durere și moarte care ne-a fost impus. Devine evidentă rezistența pe care omul o opune morții: undeva - au gândit în mod repetat oamenii - va trebui să existe planta medicinală împotriva morții. Mai devreme sau mai târziu va trebui să fie posibil să se găsească medicamentul nu numai împotriva acestei sau acelei boli, ci împotriva adevăratei fatalități - împotriva morții. Deci ar trebui să existe medicamentul nemuririi. Și astăzi oamenii sunt în căutarea acestei substanțe curative. Și știința medicală actuală caută, chiar dacă nu tocmai să excludă moartea, să elimine totuși cel mai mare număr posibil al cauzelor sale, de a o amâna tot mai mult; să procure o viață tot mai bună și mai lungă. Dar să mai reflectăm un moment: cum ar fi, într-adevăr, dacă s-ar reuși, eventual nu să se excludă total moartea, ci să fie amânată în mod nedefinit, să se ajungă la o vârstă de multe sute de ani? Ar fi acesta un lucru bun? Umanitatea ar îmbătrâni în măsură extraordinară, pentru tineret n-ar mai fi loc. S-ar stinge capacitatea inovării și o viață interminabilă n-ar fi un paradis, ci mai degrabă o condamnare. Adevărata plantă medicinală împotriva morții ar trebui să fie diferită. N-ar trebui să aducă pur și simplu o prelungire nedefinită a acestei vieți actuale. Ar trebui să transforme viața noastră dinăuntru. Ar trebui să creeze în noi o viață nouă, cu adevărat capabilă de veșnicie: ar trebui să ne transforme în așa fel încât să nu terminăm cu moartea, ci să începem numai cu ea în plinătate. Ceea ce este nou și emoționant din mesajul creștin, din evanghelia lui Isus Cristos, era și încă mai este acest lucru care ne este spus: da, această plantă medicinală împotriva morții, acest adevărat medicament al nemuririi există. A fost găsit. Este accesibil. Acest medicament ne este dăruit în Botez. O viață nouă începe în noi, o viață nouă care se formează în credință și nu este ștearsă de moartea vieții vechi, ci care numai atunci este dusă pe deplin la lumină.

La asta unii, poate mulți, vor răspunde: desigur, mesajul îl aud, însă îmi lipsește credința. Și chiar cel care vrea să creadă va întreba: dar chiar așa este? Cum trebuie să ne-o imaginăm? Cum se desfășoară această transformare a vieții vechi, așa încât să se formeze în ea viața nouă care nu cunoaște moartea? Încă o dată o veche scriere iudaică ne poate ajuta să avem o idee despre acel proces misterios care începe în noi prin Botez. Acolo se povestește că strămoșul Enoh a fost răpit până la tronul lui Dumnezeu. Dar el s-a înspăimântat în fața puterilor îngerești glorioase și, în slăbiciunea lui umană, n-a putut să contemple Fața lui Dumnezeu. "Atunci Dumnezeu i-a spus lui Mihail - așa continuă Cartea lui Enoh - "Ia-l pe Enoh și dă-i jos hainele pământești. Unge-l cu ulei suav și îmbracă-l cu haine de glorie!" Și Mihail mi-a luat hainele, m-a uns cu ulei suav și acest ulei era mai mult decât o lumină radioasă... Strălucirea lui era asemenea razelor soarelui. Când m-am privit, iată că eram ca una dintre ființele glorioase" (Ph. Rech., Inbild des Kosmos, II 524).

Tocmai asta - faptul de a fi îmbrăcați cu noua haină a lui Dumnezeu - are loc la Botez; așa ne spune credința creștină. Desigur, această schimbare a hainelor este un parcurs care durează toată viața. Ceea ce are loc la Botez este începutul unui proces care cuprinde toată viața noastră - ne face capabili de veșnicie, așa încât în haina de lumină a lui Isus Cristos putem să apărem în fața lui Dumnezeu și să trăim cu el pentru totdeauna.

În ritualul Botezului există două elemente în care acest eveniment se exprimă și devine vizibil și ca exigență pentru viața noastră ulterioară. Este înainte de toate ritul renunțării și al promisiunilor. În Biserica antică, cel care urma să fie botezat se îndrepta spre apus, simbol al întunericului, al apusului soarelui, al morții și, deci, al stăpânirii păcatului. Cel care urma să fie botezat se îndrepta în direcția aceea și rostea un triplu "nu": diavolului, trufiei sale și păcatului. Cu straniul cuvânt "trufie", adică etalarea diavolului, se indica strălucirea vechiului cult al zeilor și a teatrului antic, în care se simțea gust văzând persoane vii sfâșiate de bestii feroce. Astfel, aceasta era refuzarea unui tip de cultură care-l înlănțuia pe om de adorarea puterii, de lumea lăcomiei, de minciună, de cruzime. Era un act de eliberare de impunerea unei forme de viață, care se oferea ca plăcere și, totuși, ducea către distrugerea a ceea ce în om sunt cele mai bune calități ale lui. Această renunțare - cu o procedură mai puțin dramatică - constituie și astăzi o parte esențială a Botezului. În el dăm jos "hainele vechi" cu care nu se poate sta în fața lui Dumnezeu. Spus mai bine: începem să le dăm jos. De fapt, această renunțare este o promisiune în care îi dăm mâna lui Cristos, pentru ca el să ne conducă și să ne îmbrace. Care sunt "hainele" pe care le dăm jos, care este promisiunea pe care o rostim, devine evident atunci când citim, în capitolul al cincilea din Scrisoarea către Galateni, ce anume numește Paul "faptele trupului" - termen care înseamnă mai precis hainele vechi care trebuie date jos. Paul le desemnează astfel: "desfrânarea, necurăția, libertinajul, idolatria, vrăjitoria, dușmăniile, cearta, gelozia, mâniile, ambițiile, discordiile, dezbinările, invidiile, bețiile, orgiile și cele asemănătoare acestora" (Gal 5,19 ș.u.). Acestea sunt hainele pe care le dăm jos; sunt hainele morții.

Apoi cel care urmează să fie botezat, în Biserica antică, se îndrepta spre răsărit - simbol al luminii, simbol al noului soare al istoriei, nou soare care răsare, simbol al lui Cristos. Cel care urma să fie botezat determină noua direcție a vieții sale: credința în Dumnezeul trinitar căruia el i se încredințează. Astfel, însuși Dumnezeu ne îmbracă în haina de lumină, în haina vieții. Paul numește aceste "haine" noi "rod al Duhului" și le descrie cu următoarele cuvinte: "iubirea, bucuria, pacea, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (Gal 5,22).

În Biserica antică, cel care urma să fie boteza era după aceea dezbrăcat de hainele sale. El cobora în izvorul baptismal și era cufundat de trei ori - un simbol al morții care exprimă toată radicalitatea acestei despuieri și a acestei schimbări a hainelor. Această viață, care oricum este destinată morții, cel care urma să fie botezat o încredințează morții și, împreună cu Cristos și de către el, se lasă dus și tras în sus în viața nouă care-l transformă pentru veșnicie. Apoi, ieșind din apele baptismale, neofiții erau îmbrăcați cu haina albă, haina de lumină a lui Dumnezeu, și primeau candela aprinsă ca semn al vieții noi în lumina pe care însuși Dumnezeu o aprinsese în ei. Știau asta: obținuseră medicamentul nemuririi, care acum, în momentul primirii sfintei Împărtășanii, lua formă pe deplin. În ea primim trupul Domnului înviat și, noi înșine, suntem atrași în acest trup, așa încât suntem deja păziți în Cel care a învins moartea și ne duce prin moarte.

În decursul secolelor, simbolurile au devenit mai puține, însă evenimentul esențial al Botezului a rămas totuși același. El nu este numai o baie, cu atât mai puțin o primire un pic complicată într-o asociație nouă. Este moarte și înviere, renaștere la viața nouă.

Da, planta medicinală împotriva morții există. Cristos este pomul vieții făcut din nou accesibil. Dacă stăm lângă el, atunci vom fi în viață. Pentru aceasta vom cânta în această noapte a învierii, cu toată inima, aleluia, cântarea de bucurie care nu are nevoie de cuvinte. Pentru aceasta Paul poate să le spună Filipenilor: "Bucurați-vă mereu în Domnul, iarăși vă spun, bucurați-vă" (Fil 4,4). Bucuria nu se poate porunci. Poate fi dăruită. Domnul înviat ne dă bucuria: viața adevărată. Noi suntem de acum pentru totdeauna păstrați în iubirea celui căruia i-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18). Astfel cerem, fiind siguri că suntem ascultați, cu rugăciunea asupra darurilor pe care Biserica o înalță în această noapte: Primește, Doamne, rugăciunile poporului tău împreună ofrandele pentru jertfă, pentru ca ceea ce a început cu misterele pascale să ne folosească, prin lucrarea ta, ca medicament pentru veșnicie. Amin.

BENEDICTUS PP. XVI

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat