Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vin nou în burdufuri noi

Publicăm discursul rostit sâmbătă, 24 aprilie 2010, de Mons. Domenico Pompili, subsecretar al Conferinței Episcopilor din Italia și director al Oficiului Național pentru Comunicații Sociale, în a treia zi a Întâlnirii "Martori digitali" care s-a desfășurat în aula "Paul al VI-lea" din Vatican.

* * *

1. Noul Evangheliei și vechiul comunicării

Paul Ricoeur scria că "numai interpretând simbolurile putem crede", dat fiind faptul că simbolul este o "imagine-cuvânt" care face din noi ceea ce exprimă (Simbolul dă de gândit, 2002, pag. 13).

Fragmentul din Luca (5,33-39), care tocmai a răsunat în această Aulă, ne invită să ne lăsăm transformați de o imagine care este aproape o parabolă condensată, un efect spot, ascuțit și ironic, eficient ca și cum ar fi fost rostit astăzi pentru prima dată. Putem să ne imaginăm că interlocutorii lui Isus au zâmbit sau au fost uluiți de cuvintele lui. De fapt, ce s-ar întâmpla în beciul acela cu burdufuri vechi, cu vasele crăpate și întreaga recoltă pierdută care se varsă pe pământ? În spatele acestei imagini cu efect există o convingere care scapă celui care nu vrea să guste nici o noutate și - din moment ce "nu există nimic nou sub soare" - consideră sticla lui drept unicul și cel mai bun elixir care se poate bea vreodată, înșelând spumosul care transpiră în burdufurile noi, jos în beci. Ceea ce-i scapă este că pentru a putea percepe noul trebuie dat deoparte vechiul.

Și în comunicarea Evangheliei astăzi există ceva nou și ceva vechi. Noul este, desigur, vestea cea bună, spumoasă și acidulată așa cum este vinul must; vechiul este în mod paradoxal comunicarea, care este supusă la inovații rapide și datate repede, la schimbări pe care începem să le înțelegem numai atunci când au trecut; așa cum scria McLuhan, noi privim întotdeauna mass-media în oglinda retrovizoare: "În fața unei situații absolut noi, tindem mereu să ne alipim de obiecte, de aroma trecutului cel mai apropiat. Privim prezentul într-o oglindă retrovizoare. Ne retragem în viitor" (Mediumul este masajul, 1981, pag. 75).

Digitalul este numai scenariul cel mai recent, schimbător, care ne interpelează viitorul în care riscăm să ne retragem. Celui care, asemenea nouă, este chemat să guste și să dea la gustat noutatea în cadrul acestei condiții în devenire perenă, la prima vedere, este cerută o misiune imposibilă. Însă care nu poate fi neglijată. Cum se iese din ea?

2. Burdufurile noi: intenționalitatea, interesul, angajarea, responsabilitatea

Nu există un răspuns ieftin, bineînțeles. Însă există o serie de condiții preliminare, care nu se pot neglija, pentru fiecare dintre noi, fără de care este imposibil de activat orice comunicare umană, inclusiv cea a evangheliei.

Prima este desigur intenționalitatea, adică conștiința a ceea ce îndrăgim și angajarea de a împărtăși, fără a disimula propria identitate. Nu se poate comunica fără a voi asta, lăsând eventualității întâmplării apariția convingerilor noastre.

Apoi este fundamentală capacitatea de a ne apropia de celălalt, adică de interlocutorul nostru. Dacă lipsește disponibilitatea de a-l asculta pe cel care se află în fața noastră, adică realmente voința de a intra în lumea lui și de a-l găzdui în lumea noastră, orice comunicare este depotențată, pentru că lipsește terenul pentru a pregăti condițiile întâlnirii, dincolo de diferențele care rămân altminteri insurmontabile.

Însă pentru a ne înțelege trebuie făcut efortul de a învăța limbajele și noile forme de comunicare, adică a intra înlăuntrul lumii pentru noi cifrată pe care alții o locuiesc cu naturalețe (să ne gândim la ceea ce scriu adolescenții noștri pe Facebook!) și a încerca să dobândim capacitățile de a intra în sintonie cu ei, pentru a înțelege lumea imaginilor și percepțiilor lor, ajungând la ei pe terenul lor.

Alături de aceste condiții de plecare există peste toate o calitate pe care este necesar să știm s-o realizăm, și anume, credibilitatea pe care fiecare martor, chiar în versiune digitală, trebuie s-o poată asigura pentru a garanta ținuta propriei acțiuni comunicative. A fi credibili înseamnă să știm să răspundem despre noi înșine, înainte de toate. Biserica nu face mărturie în media (numai) pentru că posedă și gestionează câteva. Pentru a exista trebuie mai întâi să fim, de vreme ce responsabilitatea este mai întâi o chestiune de ontologie decât de etică a comunicării. A avea grijă de sine înseamnă pentru fiecare animator al culturii și al comunicării, precum și pentru orice profesionist în media, să pună în primă instanță autenticitatea și credibilitatea propriei vieți.

Însă responsabilitate înseamnă și a răspunde de conținutul comunicării, desigur nu numai în sensul integralității ei [integrității? Adevărului?], ci și în cel al comprehensibilității ei, al capacității ei de a vorbi bărbaților și femeilor de astăzi. Provocarea este de mare însemnătate. Ea ne cheamă la un limbaj nu mai puțin rațional, dar desigur mai puțin intelectual, mai puțin argumentativ și abstract, în favoarea unui limbaj mai simbolic și poetic care să facă să apară legătura profundă dintre credință și viața trăită; deci același limbaj din parabolele lui Isus. Adică un limbaj capabil să trezească simțurile, să reaprindă întrebările despre viață, să arate un Dumnezeu cu față umană, să propună credința nu într-un mod exterior bătăliilor și speranțelor oamenilor.

Deci responsabilitate înseamnă a răspunde de relația pe care o instaurează comunicarea. Este surprinzător că în marketing se folosește target, adică țintă, pentru a-l desemna pe destinatar. Desigur, cu totul altceva se cere de la comunicarea noastră, care trebuie să fie jucată, pe de o parte, pe ascultare și, pe de altă parte, pe transparență. Însă ea nu poate face abstracție nici de o înrădăcinare pe teritoriu, care este peretele lipsă din Rețea, în timp ce este, în schimb, unul dintre motivele de forță a Bisericii. Pornind de la această înrădăcinare, de la acest aspect concret relațional și de la această împletire de vieți și de istorii ne putem gândi la o acțiune capabilă să construiască unitate, și nu la intervenții singulare, sporadice.

În sfârșit, responsabilitate înseamnă să răspundem de efectele acțiunii comunicative, adică să ne întrebăm despre ceea ce se întâmplă și despre ceea ce produce comunicarea noastră. Ceea ce înseamnă nu numai a planifica, ci și a verifica; nu numai a proiecta la masă restyling captivante, ci și a monitoriza apoi rezultatele inovațiilor noastre. Lipsa acestei capacități de analiză conduce adesea la repetarea greșelilor din trecut și împiedică orice inovație reală, jucând numai pe înșiruirea unor noutăți superficiale.

3. O angajare pentru anii care vin: credibilitatea fiecăruia

În anii care vin suntem chemați să stăm înlăuntrul lumii mijloacelor media, tot mai pătrunzătoare și instantanee cum ar fi Internetul, în maniera unor credincioși capabili să dăm cont, adică responsabili, în concret credibili. Atunci se realizează cuvântul Învățătorului "vin nou în burdufuri noi", care este o invitație de a regăsi surplusul evangheliei care depășește orice așteptare a noastră în "burdufuri noi", adică reînnoite de această credibilitate care nu scutește pe nimeni și îi provoacă pe toți să se lase plăsmuiți de ceea ce se intenționează să se comunice. Așa cum s-a spus în mod eficient de către Grigore cel Mare: "Voi vorbi pentru ca sabia cuvântului lui Dumnezeu și prin intermediul meu să ajungă să străpungă inima aproapelui. Voi vorbi pentru ca să răsune cuvântul lui Dumnezeu împotriva mea prin intermediul meu" (Omilii despre Ezechiel, I, 11, 5).

Duritatea acestor cuvinte, care ne cheamă la o responsabilitate de la care nu vrem să se sustragem, nu ne împiedică să explorăm noul ambient digital cu ușurința, curiozitatea, abilitatea și pasiunea surferului. "Percepția lui - scria McLuhan - oferă o posibilă stratagemă pentru a înțelege situația noastră, vârtejul nostru configurat electronic" (1981, pag. 150). "Vârtejul" vitezei schimbării nu ne va înghiți, dacă vom ști să interpretăm acțiunea sa, privind cu ochii și nu într-o oglindă: învățând, asemenea surferului, să stăm la suprafața valului deoarece cunoaștem adâncimea curenților...

(După Zenit, 25 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat