Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Îmbrăcarea veșmintelor liturgice și rugăciunile respective

Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea părintelui Mauro Gagliardi

Articolul pe care-l prezentăm astăzi își propune să amintească vechiul obicei de a însoți îmbrăcarea veșmintelor liturgice cu niște rugăciuni, scurte dar foarte bogate din punct de vedere biblic, teologic și spiritual. O asemenea practică tradițională nu trebuie considerată deloc depășită. Dimpotrivă, ea trebuie redescoperită în frumusețea și utilitatea ei pentru viața spirituală a preotului.

* * *

1. Aspecte istorice

Veșmintele folosite de slujitorii sacri la celebrările liturgice sunt derivate din vechile veșminte civile grecești și romane. În primele secole, haina persoanelor de un anumit nivel social (honestiores) a fost adoptată și pentru cultul creștin și această practică s-a menținut în Biserică și după pacea lui Constantin. Așa cum reiese din unii scriitori ecleziastici, slujitorii sacri purtau hainele cele mai bune, cu toată probabilitatea rezervate pentru această ocazie1.

În timp ce în antichitatea creștină veșmintele liturgice s-au deosebit de cele civile nu datorită formei lor speciale, ci datorită calității stofei și datorită frumuseții lor speciale, în decursul invaziilor barbare obiceiurile și, împreună cu ele, veșmintele noilor popoare au fost introduse în Occident și au adus schimbări în moda profană. În schimb, Biserica a menținut în mod esențial nealterate veșmintele folosite de cler în cultul public; astfel s-a diferențiat folosirea civilă a veșmintelor de cea liturgică.

În sfârșit, în perioada carolingiană veșmintele proprii pentru diferitele grade ale sacramentului Preoției, în afară de câteva excepții, au fost fixate definitiv și au asumat forma pe care o au încă astăzi.

2. Funcția și semnificația spirituală

Dincolo de circumstanțele istorice, veșmintele sacre au o funcție importantă în celebrările liturgice: în primul rând, faptul că nu sunt purtate în viața obișnuită, și de aceea au un caracter cultual, ajută la ruperea lor de grijile cotidiene în momentul celebrării cultului divin. În afară de asta, formele largi ale veșmintelor, de exemplu alba, dalmatica și casula sau planeta, pun pe al doilea plan individualitatea celui care le poartă, pentru a face să iasă în evidență rolul său liturgic. Se poate spune că "mimetizarea" trupului slujitorului sub veșmintele largi, într-un anumit sens îl depersonalizează, de acea depersonalizare sănătoase care îl ia din centru pe slujitorul care celebrează și-l recunoaște pe adevăratul protagonist al acțiunii liturgice: Cristos. Așadar, forma veșmintelor spune că liturgia este celebrată in persona Christi și nu în nume propriu. Cel care îndeplinește o funcție cultuală, nu acționează ca persoană privată, ci ca slujitor al Bisericii și ca instrument în mâinile lui Isus Cristos. Caracterul sacru al veșmintelor rezultă și din faptul că sunt luate după cum este descris în Ritualul Roman.

În forma extraordinară a Ritului Roman (așa-numita a sfântului Pius al V-lea), îmbrăcarea veșmintelor liturgice este însoțită de rugăciuni referitoare la fiecare haină, rugăciuni ale căror text se găsește încă în multe sacristii. Chiar dacă aceste rugăciuni nu mai sunt stabilite (dar nici nu sunt interzise) de Liturghierul în forma obișnuită emis de Paul al VI-lea, folosirea lor este sfătuită, deoarece ajută la pregătirea și la reculegerea preotului înainte de celebrarea Jertfei euharistice. Ca o confirmare a utilității acestor rugăciuni, trebuie notat că ele au fost incluse în Compendium eucharisticum, publicat recent de Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor2. În afară de asta, poate fi util să amintim că Pius al XII-lea, cu decretul din 14 ianuarie 1940, a acordat o indulgență de o sută de zile pentru fiecare rugăciune.

3. Fiecare veșmânt liturgic și rugăciunile care însoțesc îmbrăcarea

1) La începutul îmbrăcării, preotul se spală pe mâini recitând o rugăciune anume; în afară de scopul practic al igienei, acest act are și un simbolism profund, deoarece înseamnă trecerea de la profan la sacru, de la lumea păcatului la sanctuarul curat al celui preaînalt. A-și spăla mâinile echivalează într-un fel cu scoaterea sandalelor în fața tufișului care arde (cf. Ex 3,5). Rugăciunea face aluzie la această dimensiune spirituală:

Da, Domine, virtutem manibus meis ad abstergendam omnem maculam; ut sine pollutione mentis et corporis valeam tibi servire.

(Dă, o, Doamne, mâinilor mele virtutea care să șteargă de pe ele orice pată: pentru ca eu să-ți pot sluji fără pată a sufletului și a trupului)3.

După spălarea mâinilor urmează adevărata îmbrăcare.

2) Se începe cu amictul, un bucată de pânză rectangulară care are două șnururi, care se pune pe umeri și apoi se lipește de gât; în sfârșit, se leagă în jurul taliei. Amictul are scopul de a acoperi haina zilnică în jurul gâtului, chiar dacă este vorba de haina preotului. În acest sens, trebuie amintit că amictul trebuie îmbrăcat și atunci când se folosesc albe moderne, care adesea nu prevăd o deschidere largă în partea superioară și tind mai degrabă să se strângă în jurul gâtului. Cu toate acestea, haina zilnică rămâne la fel de vizibilă și pentru aceasta este necesar să fie acoperită și în aceste cazuri cu amictul4.

În Ritul Roman, amictul este îmbrăcat înainte de albă. Când ia amictul, preotul recită următoarea rugăciune:

Impone, Domine, capiti meo galeam salutis, ad expugnandos diabolicos incursus.

(Pune, Doamne, pe capul meu coiful mântuirii, pentru a învinge asalturile diabolice).

Cu referința la Scrisoarea sfântului Paul către Efeseni 6,17, amictul este interpretat ca și "coiful mântuirii", care trebuie să-l protejeze pe cel care-l poartă de ispitele diavolului, îndeosebi de gândurile și dorințele rele în timpul celebrării liturgice. Acest simbolism este și mai clar în obiceiul urmat începând din evul mediu de către benedictini, franciscani și dominicani, la care amictul se aplica mai întâi pe cap și apoi se lăsa să cadă peste casulă sau peste dalmatică.

3) Alba este haina albă lungă îmbrăcată de toți slujitorii sacri, care amintește de haina nouă nepătată pe care fiecare creștin a primit-o prin intermediul botezului. Alba este deci simbolul harului sfințitor primit la primul sacrament și este considerat și simbol al curăției inimii necesară pentru a intra în bucuria veșnică a vederii lui Dumnezeu în cer (cf. Mt 5,8). Acest lucru se exprimă în rugăciunea spusă de preot, în timp ce îmbracă alba, rugăciune care face referință la Ap 7,14:

Dealba me, Domine, et munda cor meum; ut, in sanguine Agni dealbatus, gaudiis perfruar sempiternis.

(Purifică-mă, Doamne, și curăță inima mea, pentru ca purificat în sângele Mielului, eu să mă pot bucura de bucuriile veșnice).

4) Deasupra albei, la înălțimea taliei, este îmbrăcat cingulul, un cordon de lână sau din alt material potrivit care se folosește ca o curea. Toți oficianții care îmbracă alba ar trebui să poarte și cingulul (această cutumă tradițională este astăzi neglijat foarte frecvent)5. Pentru diaconi, preoți și episcopi, cingulul poate să fie de culori diferite, în funcție de timpul liturgic sau comemorarea zilei. În simbolismul veșmintelor liturgice, cingulul reprezintă virtutea stăpânirii de sine, pe care sfântul Paul o numără și printre roadele Duhului (cf. Gal 5,22). Rugăciunea respectivă, inspirându-se din Scrisoarea întâi a sfântului Petru 1,13, spune:

Praecinge me, Domine, cingulo puritatis, et exstingue in lumbis meis humorem libidinis; ut maneat in me virtus continentiae et castitatis.

(Încinge-mă, Doamne, cu cingulul curăției și usucă în trupul meu limfa desfrâului, pentru ca să rămână în mine virtutea continenței și a castității).

5) Manipulul este un veșmânt liturgic folosit la celebrările sfintei Liturghii după forma extraordinară a Ritului Roman; a căzut în uitare în anii reformei liturgice, chiar dacă nu a fost abolit. Manipulul este asemănător cu stola, dar are o lungime mai mică: este lung mai puțin de un metru și este fixat la jumătate de un fermoar sau de șnururi asemănătoare cu acelea care se găsesc la planetă. În timpul sfintei Liturghii în forma extraordinară, celebrantul, diaconul și subdiaconul îl poartă la antebrațul stâng. Acest veșmânt derivă probabil dintr-o batistă (mappula) care era purtată de romani înnodată la brațul stâng. De vreme ce mappula se folosea pentru a șterge fața de lacrimi și sudoare, scriitorii ecleziastici medievali au dat manipulului simbolismul trudei preoției. Această lectură a intrat și în respectiva rugăciune de îmbrăcare:

Merear, Domine, portare manipulum fletus et doloris; ut cum exsultatione recipiam mercedem laboris.

(O, Doamne, fă ca eu să merit să port manipulul plânsului și al durerii, pentru ca să primesc cu bucurie răsplata muncii mele).

După cum se vede, în prima parte rugăciunea citează plânsul și durerea care însoțesc slujirea preoțească, dar în partea a doua se face referință la rodul propriei munci. Nu va fi nepotrivit să se amintească textul dintr-un psalm care probabil a inspirat această a doua simbologie a manipulului, dat fiind faptul că Vulgata așa prezenta Psalmul 125,5-6: "Qui seminant in lacrimis in exultatione metent; euntes ibant et flebant portantes semina sua, venientes autem venient in exultatione portantes manipulos suos" (cursivul este făcut de noi).

6) Stola este elementul distinctiv al slujitorului hirotonit și se îmbracă mereu la celebrarea sacramentelor și sacramentaliilor. Este o fâșie de stofă, de obicei cusută, a cărei culoare variază în funcție de timpul liturgic sau de ziua sanctoralului. Îmbrăcând-o, preotul recită rugăciunea respectivă:

Redde mihi, Domine, stolam immortalitatis, quam perdidi in praevaricatione primi parentis; et, quamvis indignus accedo ad tuum sacrum mysterium, merear tamen gaudium sempiternum.

(Redă-mi, o, Doamne, stola nemuririi, pe care am pierdut-o din cauza păcatului primului tată; și deși sunt nevrednic să merg la sfântul tău mister, fă ca eu să ajung la fel la bucuria fără sfârșit).

De vreme ce stola este un veșmânt de importanță enormă, care indică mai mult decât oricare altul starea de slujitor hirotonit, nu se poate să nu se denunțe abuzul răspândit de acum în multe locuri ca preoții să nu mai poarte stola atunci când îmbracă planeta sau casula6.

7) În sfârșit, se îmbracă planeta sau casula, veșmântul propriu al celui care celebrează sfânta Liturghie. Cărțile liturgice au folosit în trecut cei doi termeni latini casula și planeta ca sinonime. În timp ce numele de planetă se folosea îndeosebi la Roma și a rămas în Italia, numele de casula derivă din forma tipică a veșmântului care la origine îl înconjura în întregime pe slujitorul sacru care o purta. Folosirea cuvântului casula se găsește și în alte limbi: "casulla" în spaniolă, "chasuble" în franceză și în engleză, "Kasel" în germană. Rugăciunea respectivă la casulă face referință la îndemnul din Scrisoarea sfântului Paul către Coloseni 3,14: "Mai presus de toate să fie dragostea care este legătura desăvârșirii"; și, de fapt, rugăciunea cu care se îmbracă planeta sau casula citează cuvintele Domnului conținute în Mt 11,30:

Domine, qui dixisti: Iugum meum suave est, et onus meum leve: fac, ut istud portare sic valeam, quod consequar tuam gratiam. Amen.

(O, Doamne, care ai spus: Jugul meu este plăcut și povara mea este ușoară: fă ca eu să pot purta acest [veșmânt preoțesc] în așa fel încât să obțin harul tău. Amin).

În concluzie, se poate dori ca redescoperirea simbolismului propriu veșmintelor și a respectivelor rugăciuni să-i poată încuraja pe preoți să reia obișnuința de a se ruga în timpul îmbrăcării, în așa fel încât să se pregătească cu reculegerea cuvenită pentru celebrarea liturgică. Dacă este adevărat că este posibil să ne rugăm cu diferite rugăciuni, sau chiar ridicând simplu mintea spre Dumnezeu, cu toate acestea textele rugăciunilor pentru îmbrăcare au de partea lor scurtimea, precizia limbajului, suflul de spiritualitate biblică, precum și faptul că sunt rugate de secole de un număr incalculabil de slujitori sacri. Aceste rugăciuni se recomandă deci și astăzi, pentru pregătirea la celebrarea liturgică, făcută și în acord cu forma obișnuită a Ritului Roman.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cf. de exemplu sfântul Ieronim, Adversus Pelagianos, I, 30.
2 Editat de LEV, Città del Vaticano 2009, pag. 385-386.
3 Reluăm textul rugăciunilor din ediția Missale Romanum dată în anul 1962 de fericitul Ioan al XXIII-lea, Roman Catholics Books, Harrison (NY) 1996, p. lx. Traducerea în românește este a noastră.
4 Institutio Generalis Missalis Romani (2008) la nr. 336 permite să nu se ia amictul atunci când alba este confeționată în așa manieră încât să acopere complet gâtul, ascunzând vederea hainei obișnuite. Însă de fapt, se întâmplă rar ca haina să nu fie vizibilă, chiar și numai parțial; de aici recomandarea de a folosi oricum amictul.
5 Același nr. 336 din Institutio din anul 2008 prevede posibilitatea de a omite cingulul, dacă alba este confecționată în așa fel încât să fie lipită de corp fără acesta. În pofida acestei concesii, trebuie recunoscut: a) valoarea tradițională și simbolică a folosirii cingulului; b) faptul că în mod dificil alba - il valore tradizionale e simbolico dell'uso del cingolo; b) il fatto che difficilmente il camice - sia in foggia più tradizionale, che soprattutto nei tagli più moderni - aderisce da sé al corpo. Se la norma prevede la possibilità, essa dovrebbe però restare piuttosto ipotetica in via di fatto: in concreto, il cingolo risulta sempre necessario. A volte si trovano oggi dei camici che hanno il cingolo incorporato: una fettuccia di stoffa unita al camice per mezzo di una cucitura all'altezza della vita e che si annoda al momento della vestizione: in questi casi la preghiera sul cingolo può essere recitata mentre si annoda. Resta però di gran lunga preferibile la forma tradizionale.
6 "Il sacerdote che porta la casula secondo le rubriche non tralasci di indossare la stola. Tutti gli ordinari provvedano che ogni uso contrario sia eliminato": Congregazione per il Culto Divino e la Disciplina dei Sacramenti, Redemptionis Sacramentum, 25 marzo 2004, n. 123.


 

lecturi: 64.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat