Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Apologia "noului" celui mai "vechi" Cuvânt

Nu știu dacă atunci când am primit invitația de a participa la acest curs de formare teologică, prilejuit de chemarea papei Benedict al XVI-lea la "reînnoire interioară și de descoperire a farmecului vocației" în anul dedicat Sfintei Preoții, am fost de la început convins de oportunitatea acestor zile, petrecute mai aproape de Domnul și de ceilalți confrați întru preoție. Însă fiecare a fost, cu siguranță, cel puțin curios, cât privește modalitatea ce va fi abordată de a ne face conștienți de suflul nou, despre care se tot vorbește de la Conciliul Vatican II încoace, dar și de noua evanghelizare, ca necesitate în păstrarea identității creștinului în timpurile postmodernismului pe care le traversăm, mai mult sau mai puțin resimțite la nivel personal ori comunitar, de la un caz la altul.

Știam însă că orice carte nouă bună va conține întotdeauna un adevăr vechi, în sensul de universal valabil, valoros. Cartea "nouă" ce s-a aflat de această dată în fața ochilor noștri a purtat același titlu "vechi", parcurs de atâtea ori în anii de seminar: "Preotul, vestitor al Cuvântului, ministru al sacramentelor, conducător spiritual al credincioșilor, în slujirea noii evanghelizări". Unde era atunci noutatea?

Cu aceeași curiozitate și sete după aer proaspăt și dulceața pierdută uneori în cotidianul prea încărcat ori superficial, am încercat să facem împreună o lectură nouă a acestei cărți "vechi", ce se găsea deja de ceva timp în rafturile bibliotecii vieții fiecăruia dintre noi, poate de 40, 20, 10 sau numai 2 ani, de când am intrat în această mare, variată și totuși dificilă familie a preoților. Au fost răsfoite multe pagini și, probabil, o frază, un gând au rămas pentru fiecare dintre noi marcate cu litere roșii.

Dar nu e prima oară, cred, când se întâmplă așa ceva. Și totuși tânjim încă după reînnoire și simțim că multe lucruri din viața și activitatea preotului, în exercitarea celor trei funcții (munus docendi, regendi, sanctificandi), nu sunt la înălțimea așteptărilor unicului și marelui preot, Cristos, și uneori poate nici a marii familii a preoției baptismale, din care fac parte toți creștinii.

Deși răspunsul la întrebările "Preotule, încotro?" și "Preotule, de unde vii?" a fost mereu același și, cel puțin teoretic, cunoscut tuturor, suntem nevoiți să recunoaștem, fără a da vina exclusiv pe contextul social și cultural în care trăim ori pe efectele unei crize, în spatele căreia ne-am obișnuit prea des să ne ascundem, că nu conștientizăm suficient sorgintea și ținta finală a vocației noastre. Așadar, ce e de făcut?

Un prim lucru ce mi-am propus să demonstrez că l-am învățat în aceste zile este logica vechiului și noului în viața mea de preot. Am auzit des în anii de seminar spunându-ni-se că revelația s-a încheiat din punct de vedere cantitativ cu Isus Cristos. Tot mesajul de iubire al lui Dumnezeu către oameni a fost cuprins în gestul salvific săvârșit de Fiul său, cu tot ce a însemnat preoția sa, care a constituit marea comunitate a Bisericii pe cruce. De două mii de ani continuă însă progresul calitativ al revelației, sub supravegherea atentă a Duhului Sfânt, și care se va prelungi până la sfârșitul veacurilor.

Nu vom putea însă nega niciodată că soarta un cuvânt va depinde întotdeauna atât de gura celui care îl rostește, cât și de urechea celui care îl ascultă. De două milenii, Biserica poartă același mesaj mântuitor, dar nu s-a oprit niciodată să vestească provocarea veșnicei sale noutăți, conștientă fiind că inima acestui mesaj este Cristos, noutatea absolută. În conținut, nici mesajul acestor zile nu a fost nou. Însă am descoperit că nou ar trebui să fie angajamentul, entuziasmul și inima noastră. Ele pot face uneori ca mesajul, ai cărui crainici am fost chemați să fim, să pară "vechi", demodat, neagiornat, depășit...

În al doilea rând, Cristos ne învață în Evanghelii să acționăm eficient pentru răspândirea veștii celei bune și în lupta cu Cel Rău. Dar cum?! Făcând binele. E o lecție și pentru noi. Micșorăm răul din noi și din jurul nostru săvârșind, mărind binele. Cu cât umplem viața noastră, activitatea noastră cu binele, rămâne mai puțin spațiu pentru rău. Și vom învinge răul nu concentrându-ne mereu privirea, în mod ofensiv, asupra răului, indiferent ce nume ar purta el (criză, delăsare, superficialitate, funcționalism, sistem, birocrație, oportunism, interes, tradiționalism, formalism, spirit posesiv, rigorism, lipsa chefului și a entuziasmului etc.), ci aruncând mereu privirea spre ceea ce ne poate cu adevărat ajuta, forma. Altfel vom spune prea des: "Toate-s vechi și nouă toate..." Speranța, ca virtute teologală, înseamnă certitudinea că am și primit ceea ce sperăm. Oare nu va învinge binele dacă vom privi toți împreună doar spre el, fără a mai pierde timpul preocupându-ne de ceea ce ne nemulțumește, mai ales la alții?

Iar lucrul esențial este să învățăm toți această lecție. Dacă nu facem toți pasul spre "nou", nu facem decât să repetăm istoria greșelilor criticate la alte generații. Reconștientizarea lui Cristos, ca punct unic de reper al preoției noastre, acordarea atenției cuvenite Euharistiei și Reconcilierii și exigențele noii evanghelizări reprezintă o carte oferită spre aprofundare tuturor. Uneori dăm impresia că un inel prezbiteral dă doar praful la o parte de pe copertă, al doilea deschide cartea, urmând ca cel din urmă să o și citească.

Acesta e preotul. Purtătorul unei mesaj "vechi", a cărui prospețime și noutate trebuie să le descopere mereu și, convins de valoarea inestimabilă a comorii sale, să o împărtășească celorlalți, cu un entuziasm, angajament și o inimă nouă. Poate ar trebui să ne amintim că înainte de a forma trei inele prezbiterale diferite, trei generații diferite, pe toți ar trebui să ne unească ca într-un inel iubirea lui Cristos cea dintâi, atât de veche și totuși atât de nouă... Nu e acesta oare darul la care a făcut referire motoul acestui curs de formare "Îți reamintesc să reaprinzi darul lui Dumnezeu care este în tine" (2Tim 1,6)?

Pr. Claudiu Budău
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat