Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A evangheliza: pentru ce și cum?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl: www.sancarlo.pcn.net.

* * *

Ce înseamnă a evangheliza?

Înseamnă a-l vesti pe Domnul Isus prin cuvinte și acțiuni, adică a deveni instrument al prezenței și acțiunii sale în lume.

Așadar, obiectivul primar al evanghelizării este de a-i ajuta pe toți să-l întâlnească pe Cristos în credință. "Faptul social și evanghelia sunt pur și simplu indisolubile între ele. Acolo unde ducem oamenilor numai cunoștințe, abilități, capacități tehnice și instrumente, acolo ducem prea puțin" (Benedict al XVI-lea, omilie în timpul sfintei Liturghii pe esplanada Neue Messe, 10 septembrie 2006).

Această întâlnire cu Cristos implică întreaga persoană (inteligență, voință, sentimente, activități și proiecte) și orice persoană: destinatara evanghelizării este întreaga omenire.

Pentru ce trebuie să evanghelizăm?

Din motive diferite și complementare:

- Pentru a îndeplini porunca lui Cristos, care a spus: "Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura. Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat" (Mc 16,15-16). "Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi" (In 20,21; cf. 17,18). Această poruncă a lui Cristos își are fundamentul și justificarea în iubirea sa infinită față de mântuirea veșnică a oamenilor.

- Pentru a urma exemplul apostolilor, care "mișcați de Duhul Sfânt, îi invitau pe toți să-și schimbe viața, să se convertească și să primească botezul" (Ioan Paul al II-lea, scrisoarea enciclică Redemptoris missio, nr. 47).

- Pentru a realiza o triplă iubire: față de cuvântul lui Dumnezeu, față de Biserică și față de lume.

- Pentru a satisface dreptul oricărei persoane: "Orice persoană are dreptul să audă «vestea cea bună» a lui Dumnezeu care se revelează și se dăruiește în Cristos, pentru a realiza în mod deplin propria sa vocație" (Ioan Paul al II-lea, scrisoarea enciclică Redemptoris missio, nr. 46). E vorba de un drept conferit de către Domnul fiecărei persoane, prin care fiecare bărbat și fiecare femeie poate într-adevăr să spună împreună cu sfântul Paul: Isus Cristos "m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20). Inima fiecărui om dorește, așteaptă întâlnirea cu Cristos. Acestui drept îi corespunde obligația de a evangheliza: "Dacă vestesc evanghelia nu am nici un motiv de laudă pentru că datoria mă obligă. Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16; cf. Rom 10,14). "Caritas Christi urget nos - iubirea lui Cristos ne constrânge" (2Cor 5,14) să vestim tuturor evanghelia.

- Pentru a împărtăși cu alții, în respect și în dialog, propriile bunuri: "Primirea veștii bune în credință stimulează de la sine la această comunicare. Adevărul, care mântuiește viața, aprinde inima celui care îl primește cu o iubire față de aproapele, care mișcă libertatea ca să dea din nou ceea ce a primit gratuit (...). Biserica vrea să-i facă părtași pe toți, pentru ca astfel să aibă plinătatea adevărului și a mijloacelor de mântuire, «pentru a intra în libertatea gloriei fiilor lui Dumnezeu» (Rom 8,21) (...). Această împărtășire, caracteristică a adevăratei prietenii, este o ocazie prețioasă pentru mărturia și pentru vestirea creștină" (Nota, 7-8).

- Pentru a realiza o formă originală și indispensabilă de slujire a persoanei: "Vestirea și mărturia evangheliei sunt prima slujire pe care creștinii pot s-o aducă oricărei persoane și întregului neam omenesc, chemați fiind să comunice tuturor iubirea lui Dumnezeu, care s-a manifestat în mod deplin în unicul Răscumpărător al lumii, Isus Cristos" (Benedict al XVI-lea, Discurs adresat participanților la Întâlnirea internațională cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a decretului conciliar "Ad gentes", 11 martie 2006).

- Pentru a ajuta persoanele îndeosebi să iasă din diferitele forme de deșert în care trăiesc: tocmai pentru a ajuta aceste persoane care se află în "deșertul întunericului lui Dumnezeu, al golirii sufletelor fără o conștiință a demnității și a drumului omului, (...) Biserica în ansamblul său, și păstorii în ea, asemenea lui Cristos, trebuie să pornească la drum, pentru a-i scoate pe oameni din deșert, spre locul vieții, spre prietenia cu Fiul lui Dumnezeu, spre acela care ne dăruiește viața, viața în plinătate" (Benedict al XVI-lea, omilia în timpul sfintei Liturghii pentru începutul pontificatului, 24 aprilie 2005).

- A evangheliza nu este numai o obligație, ci este și un drept la care nu se poate renunța, expresie a propriei libertăți religioase a persoanei, ca și a dreptului persoanei de a căuta fericirea deplină. Paul al VI-lea obișnuia să repete: "Creștinismul nu este ușor, dar este fericit".

- A se citi, în această privință și schema de cateheză: De ce este necesar să-l vestim pe Isus Cristos?

Ce obiecții se aduc evanghelizării?

1. Evanghelizarea este un atentat la libertatea persoanei?

Înainte de toate trebuie amintit că libertatea persoanei:

a. este în raport strâns cu adevărul:

- libertatea nu este indiferență, ci tindere spre adevăr, spre bine (bonum et verum convertuntur: binele și adevărul coincid). A separa libertatea de adevăr este una din expresiile "acelui relativism care, nerecunoscând nimic ca definitiv, lasă ca ultimă măsură numai propriul eu cu voințele sale, și sub aparența libertății devine pentru fiecare o închisoare" (Benedict al XVI-lea, Discurs adresat participanților la Întâlnirea eclezială a Diecezei de Roma despre "Familia și comunitatea creștină: formarea persoanei și transmiterea credinței", 2005);

- a nega că există posibilitatea de a cunoaște adevărul și/sau că adevărul nu are un "caracter exclusiv, pornind de la ideea că el se manifestă în mod egal în învățături diferite, chiar contradictorii între ele" (Ioan Paul al II-lea, scrisoarea enciclică Fides et ratio, nr. 5) îl face pe om să piardă "ceea ce în mod unic poate să uluiască inteligența sa și să fascineze inima sa" (Nota, 4).

b. Are nevoie, în căutarea adevărului, de ajutorul altora:

- Omul "încă de la naștere, este cufundat în diferite tradiții, de la care primește nu numai limbajul și formarea culturală, ci adevăruri multiple în care, aproape instinctiv, crede (...). În viața unui om, adevărurile pur și simplu crezute rămân mai numeroase decât cele pe care el le dobândește prin verificarea personală" (Ioan Paul al II-lea, scrisoarea enciclică Fides et ratio, nr. 31);

- adevărul este obținut și având încredere în cei care pot garanta certitudinea și autenticitatea adevărului însuși: "Capacitatea și alegerea de a ne încredința pe noi înșine și propria viață unei alte persoane constituie desigur unul din actele cele mai semnificative și expresive din punct de vedere antropologic" (o.c., nr. 33).

Conciliul al II-lea din Vatican, după ce a afirmat obligația și dreptul fiecărui om de a căuta adevărul în materie religioasă, adaugă: "Adevărul trebuie însă căutat într-un mod corespunzător demnității persoanei umane și naturii ei sociale, adică printr-o cercetare liberă, cu ajutorul învățământului sau al educației, al discuției și al dialogului, prin care unii expun altora adevărul pe care l-au găsit sau socotesc că l-au găsit". În orice caz, adevărul "nu se impune decât în virtutea adevărului însuși" (Conciliul al II-lea din Vatican, Declarația Dignitatis humanae, 3 și 1).

"De aceea, a solicita cu onestitate inteligența și libertatea unei persoane la întâlnirea cu Cristos și cu evanghelia sa nu este un amestec necuvenit în treburile sale, ci o ofertă legitimă și o slujire care poate face mai rodnice raporturile dintre oameni (...). Adeziunea deplină la Cristos, care este adevărul, și intrarea în Biserica sa nu diminuează, ci exaltă libertatea umană și o îndreaptă spre împlinirea sa, într-o iubire gratuită și plină de grijă față de binele tuturor oamenilor" (Nota, 5. 7).

2. Deoarece necreștinul se poate mântui, atunci evanghelizarea este inutilă?

"Deși necreștinii se pot mântui prin harul pe care Dumnezeu îl dă pe «căi cunoscute de el» (Ad gentes, 7), Biserica nu poate să nu țină cont de faptul că lor le lipsește un bine foarte mare în această lume: a cunoaște adevăratul chip al lui Dumnezeu și prietenia cu Isus Cristos, Dumnezeu cu noi. De fapt, «nimic nu este mai frumos decât să ajungă la noi, să fim surprinși de evanghelie, de Cristos. Nimic nu este mai frumos decât a-l cunoaște pe el și a comunica altora prietenia cu el» (Benedict al XVI-lea, omilie în timpul sfintei Liturghii pentru începutul pontificatului, 24 aprilie 2005). Pentru fiecare om este un mare bine revelația adevărurilor fundamentale despre Dumnezeu, despre sine însuși și despre lume; în timp ce a trăi în întuneric, fără adevărul cu privire la ultimele lucruri, este un rău, adesea la originea suferințelor și sclaviilor uneori dramatice. Iată pentru ce sfântul Paul nu ezită să descrie convertirea la credința creștină ca o eliberare «din împărăția întunericului» și o intrare «în împărăția Fiului preaiubit, în care avem răscumpărarea și iertarea păcatelor» (Col 1,13-14)" (Nota, 7).

3. A evangheliza exprimă intoleranță? Este oare un pericol pentru pace?

"Cine raționează astfel ignoră că plinătatea darului de adevăr pe care-l face Dumnezeu, revelându-se omului, respectă acea libertate pe care el însuși o creează ca și caracteristică indelebilă a naturii umane: o libertate care nu e indiferență, ci tindere spre bine. Acest respect este o exigență a însăși Bisericii Catolice și a carității lui Cristos, un constitutiv al evanghelizării și deci un bine ce trebuie promovat în mod inseparabil de angajarea de a face cunoscută și a îmbrățișa în mod liber plinătatea de mântuire pe care Dumnezeu o oferă omului în Biserică" (Nota, 10).

Cum are loc evanghelizarea?

Evanghelizarea are loc:

a. Respectând libertatea persoanei: "Biserica interzice cu severitate ca cineva să fie constrâns sau influențat sau atras prin mijloace incorecte să îmbrățișeze credința, după cum ea revendică ferm dreptul oricui de a nu fi îndepărtat de la credință prin vreun mijloc de presiune" (Ad gentes, 13). "Încă de la începuturile Bisericii, ucenicii lui Cristos s-au străduit să-i convertească pe oameni la mărturisirea lui Cristos Domnul nu prin constrângere, nici prin artificii nedemne de evanghelie, ci mai presus de toate prin puterea cuvântului lui Dumnezeu" (Dignitatis humanae, 11);

b. Prin predicarea privată și publică a evangheliei și chiar prin realizarea de opere de relevanță publică;

c. Prin intermediul cuvântului și al mărturiei vieții, care merg împreună. "Pentru ca lumina adevărului să fie iradiată la toți oamenii, este necesară înainte de toate mărturia sfințeniei. Dacă vorba este dezmințită de conduită, cu greu este acceptată. Dar nu e suficientă nici numai mărturia, pentru că "până și cea mai frumoasă mărturie se va revela neputincioasă cu timpul, dacă nu este luminată, justificată - ceea ce Petru numea «a da cont de propria speranță» (1Pt 3,15) - și explicitată de o vestire clară și incontestabilă a Domnului Isus" (Evangelii nuntiandi, 22);

d. Cu încrederea în puterea Duhului Sfânt și a adevărului însuși proclamat;

e. În dăruirea de sine până la martiriu: "Tocmai martiriul dă credibilitate martorilor, care nu caută putere sau câștig ci își dăruiesc viața pentru Cristos. Ei manifestă lumii forța neînarmată și plină de iubire față de oameni care este dăruită celui care-l urmează pe Cristos până la dăruirea totală a existenței sale. Astfel, creștinii, de la începuturile creștinismului până în zilele noastre, au îndurat persecuții din cauza evangheliei, așa cum prevestise Isus: «Dacă m-au persecutat pe mine, vă vor persecuta și pe voi» (In 15,20)" (Nota, 8).

Cui îi revine să evanghelizeze?

Fiecărui creștin: "Cuvintele lui Isus, «mergeți și învățați toate națiunile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să păzească tot ceea ce v-am porunci» (Mt 28,19-20), interpelându-i pe toți în Biserică, pe fiecare după propria vocație (...). Cine vestește evanghelia participă la caritatea lui Cristos, care ne-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru noi (cf. Ef 5,2), este ambasadorul lui și imploră în numele lui Cristos: "Împăcați-vă cu Dumnezeu!" (cf. 2Cor 5,20). O caritate care este expresie a acelei recunoștințe care se revarsă din inima umană atunci când se deschide iubirii dăruite de Isus Cristos" (Nota, 10-11).

În ce mod evanghelizarea îmbogățește însăși Biserica?

a. Vestindu-l pe Isus Cristos oricărei persoane situată în propriul context socio-cultural, Biserica:

- asumă în Cristos nenumăratele bogății ale oamenilor din toate timpurile și locurile istoriei umane (cf. Ioan Paul al II-lea, scrisoarea enciclică Slavorum apostoli, nr. 18);

- "se îmbogățește cu expresii și valori în diferitele sectoare ale vieții creștine;

- cunoaște și exprimă și mai bine misterul lui Cristos, în timp ce este stimulată la o reînnoire continuă" (Ioan Paul AL II-lea, scrisoarea enciclică Redemptoris missio, nr. 52);

- descoperă și explicitează mai bine potențialitățile evangheliei, puțin cunoscute și explicitate anterior; și în felul acesta "tradiția, care vine de la apostoli, înaintează în Biserică cu asistența Duhului Sfânt" (Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Dei Verbum, nr. 8).

b. "Continuă astfel în istorie, în unitatea singurei și aceleiași credințe, evenimentul Rusaliilor, care se îmbogățește prin diversitatea limbajelor și culturilor" (Nota, 6).

c. "Încorporarea de noi membri în Biserică nu este extinderea unui grup de putere, ci intrarea în rețeaua de prietenie cu Cristos, care leagă cerul și pământul, continentele și diferitele epoci" (Nota, 9).

Evanghelizarea trebuie adresată și creștinilor necatolici?

a. O astfel de evanghelizare (care este numită ecumenism), din partea fiecărui creștin catolic comportă:

- un adevărat respect față de fratele despărțit, îndeosebi față de libertatea sa, tradiția sa și bogăția sa spirituală;

- rugăciune, pocăință, studiu;

- mărturie și vestire deplină a propriei credințe;

- un sincer spirit de cooperare, în domeniul tehnic și social, precum și în cel religios și cultural;

- "un dialog respectuos al carității și al adevărului: un dialog care nu este numai un schimb de idei ci de daruri, pentru ca să li se poată oferi lor plinătatea mijloacelor de mântuire" (Nota, 12). Așadar, un ecumenism al adevărului și al carității: cele două sunt intim unite. (A se vedea în această privință și cealaltă schemă: Ecumenismul).

b. "Trebuie notat că dacă un creștin necatolic, din motive de conștiință și convingere a adevărului catolic, cere să intre în comuniunea deplină a Bisericii Catolice, acest lucru trebuie respectat ca lucrare a Duhului Sfânt și ca expresie a libertății de conștiință și de religie. În acest caz nu este vorba de prozelitism, în sensul negativ atribuit acestui termen" (Nota, 12).

NB: pentru a aprofunda tema, să se citească următoarele documente pontificale:

- Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Dei Verbum; Declarația Dignitatis humanae; Decretul Ad gentes; Constituția pastorală Gaudium et spes; Decretul Unitatis redintegratio;

- Paul al VI-lea, Exortația apostolică Evangelii nuntiandi (8 decembrie 1975);

- Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Slavorum apostoli (2 iunie 1985); Scrisoarea enciclică Redemptoris missio (7 decembrie 1990); Scrisoarea enciclică Ut unum sint (25 mai 1995);

- Benedict al XVI-lea, Omilia în timpul sfintei Liturghii pentru începutul pontificatului (24 aprilie 2005); Scrisoarea enciclică Deus caritas est (25 decembrie 2005);

- Congregația pentru Doctrina Credinței, Declarația Dominus Iesus (6 august 2000); Notă doctrinală despre câteva aspecte ale evanghelizării (3 decembrie 2007) (prescurtat Nota).

(După Zenit, 18 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat