Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Valea Mică: Consacrarea altarului și sfințirea bisericii

Consacrarea altarului și sfințirea bisericii parohiale din localitatea Valea Mică, dedicată fericitului Ieremia Valahul, s-a celebrat duminică, 24 mai 2009, începând cu ora 11.00.

PS Petru Gherghel, episcop de Iași, însoțit de ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop și mitropolit de București, și de PS Anton Coșa, episcop de Chișinău, au sosit la Valea Mică la ora 10.30. Înalții ierarhi au fost întâmpinați de preoți și credincioși, dar și de oficialități civile.

După salutul de "Bun venit!", a fost amintită truda fiului satului, pr. Ioan Ciuraru, de fericită amintire, dar și munca pr. Mihai Cucuteanu. Toți s-au îndreptat apoi în procesiune, rugându-se litania fericitului Ieremia, spre lăcașul de cult ce urma să fie consacrat și sfințit, după mai mult de 20 de ani de trudă, rugăciuni și jertfe.

La dorința PS Petru Gherghel, sfânta Liturghie de sfințire a bisericii a fost prezidată de ÎPS Ioan Robu, cuvântul de învățătură fiind rostit de PS Anton Coșa.

Au fost stropiți cu apă sfințită pereții exteriori ai bisericii, care era înconjurată de 100 de nași, iar un bătrân în vârstă de 86 de ani a înmânat episcopului de Iași cheile bisericii rostind aceste cuvinte: "Asemenea bătrânului Simeon din evanghelie, care l-a ținut în brațe pe Isus în templu, cu smerenie țin azi în mâinile mele cheile bisericii noastre gătite de sfințire și-i spun Domnului: «Stăpâne, ochii mei au văzut minunea ta!»".

Plini de bucurie și sfântă emoție, cei prezenți au pășit în casa Domnului, gătită cu adevărat ca o mireasă, împodobită cu aproape 150 de aranjamente florale, semn al frumuseții și măreției templului lui Dumnezeu printre oameni, la aceasta contribuind din plin și vocile corului care s-a pregătit cu mult entuziasm pentru această unică și irepetabilă sărbătoare.

Pe parcursul celebrării au fost așezate în altar fragmente din moaștele fericitului Ieremia și relicve ale sfintei Tereza a Pruncului Isus.

A fost consacrat altarul și însemnați cu ulei sfânt pereții bisericii, într-o atmosferă de profundă credință și bucurie creștină. Fumul de tămâie a umplut de miresme alese casa lui Isus, ca semn al rugăciunilor care se vor înălța spre cer, dorind să fie primite și ascultate de mirele ceresc. Când s-au aprins toate luminile în biserică, mai cu seamă ale splendidului candelabru, în timp ce se cânta "Cristos a înviat!", bucuria a atins cote maxime. S-au adus mulțumiri lui Dumnezeu, căruia îi place să locuiască împreună cu fiii oamenilor.

La sfârșit, episcopul Petru Gherghel a mulțumit lui Dumnezeu și tuturor celor care, știuți sau nu, au trudit la ridicarea acestui lăcaș. În memoria acestui eveniment episcopul a promulgat decretul episcopal cu numărul 1.000 pentru consacrarea altarului și sfințirea bisericii din Valea Mică. Ca semn al prețuirii din partea episcopului a fost conferită Crucea sinodală de merit a Diecezei de Iași pr. Mihai Cucuteanu, fost paroh de Gheorghe Doja, în administrația căruia a fost comunitatea din Valea Mică până în 2004. De asemenea, Crucea sinodală a fost conferită și actualului paroh, pr. Daniel Cimpu.

Plini de recunoștință, înalții ierarhi, împreună cu preoții și credincioșii, s-au îndreptat apoi spre cimitirul parohiei, pentru a aduce un omagiu creștin pr. Ioan Ciuraru, de vrednică amintire.

Bucuria sărbătorii a continuat la casa parohială pentru episcopi, preoți și oficialități, iar pentru toți pelerinii au fost pregătite merinde de către cuvioasele creștine ale Parohiei "Fericitul Ieremia".

Diacon Felician Hârja

* * *

Predica PS Anton Coșa la dedicarea bisericii din Valea Mică

Excelențele voastre, dragi confrați preoți, onorate autorități, dragi oaspeți, iubit popor al lui Dumnezeu!

Sfințirea unei biserici este un eveniment ce depășește dimensiunea normalului de fiecare zi; ea marchează și pecetluiește istoria oricărei comunități, pentru că presupune o adâncă credință și o totală încredere în providența divină, reprezintă încoronarea unor eforturi deosebite din partea acelei comunități, și deschide o nouă perspectivă de creștere spirituală. Câte biserici noi nu au apărut în acești ani pe harta Diecezei de Iași? Poate nici nu le mai numără nimeni, dar și o evaluare ar putea demonstra că an de an în Dieceza de Iași au loc mai multe sfințiri de biserici. Biserici se construiesc și în Arhidieceza de București și în Dieceza de Chișinău, și în toate diecezele din țară. Biserici noi se construiesc și în mitropoliile și episcopiile ortodoxe din România, precum și în cadrul celorlalte culte existente în țară.

Și acest lucru dovedește fără îndoială faptul că românii și-au redescoperit vocația lor creștină, iar cuvintele profetice ale Sfântului Părinte papa Ioan Paul al II-lea, rostite la memorabila sa vizită în România, cu zece ani în urmă, care vedea România "grădina Maicii Domnului", au fost primite nu doar ca simple cuvinte ce sună frumos, ci ca un moto comun, un angajament al tuturor la creștere spirituală. "România - grădina Maicii Domnului", iată un testament spiritual lăsat nouă românilor de acest mare papă. Un testament ce trebuie îndeplinit!

Fiecare biserică nouă dă mărturie despre credința, calitățile și meritele unui popor, despre vivacitatea și capacitatea sa de a rezista în istorie cu o fizionomie proprie. Dorința oricărui păstor de dieceză este aceea ca pretutindeni unde există o comunitate, un popor constituit în numele Domnului, să fie ridicat un locaș sfânt, destinat cultului divin, care să fie o mărturie a dragostei sale față de Dumnezeu și unde generațiile de creștini să se educe în spiritul iubirii lui Dumnezeu.

Din păcate, în lumea modernă, chiar astăzi există și altfel de experiențe cu totul contrare celor spuse mai înainte. Există și astăzi episcopi care nu pot construi biserici, care se luptă prin tot felul de mijloace să obțină permisiune să deschidă o capelă. Nu departe de noi, ceva mai încolo de locurile pe care le păstoresc, există biserici catolice construite în trecut dar astăzi închise sau transformate în birouri, arhive, săli de concerte, în schimb credincioșii sunt obligați să se roage afară, în condiții dificile, uneori alungați de miliție, alteori distrați și deranjați de grupuri de scandalagii. Iar episcopii nu pot face nimic decât să încurajeze poporul și să continue demersurile pentru a convinge autoritățile.

Zilele trecute citeam despre un caz delicat în care se află arhiepiscopul ortodox al Noii Justiniana și a întregului Cipru, Crhysostomos al II-lea, care se adresează către curtea europeană pentru drepturile omului în apărarea patrimoniului Bisericii sale rămas în teritoriul de nord, care din 1974 se află sub jurisdicție turcă. El deplânge situația religioasă a creștinilor din acest teritoriu, ale căror biserici sunt transformate în moschee sau chiar în săli de cultură, care nu mai pot desfășura liber cultul divin.

În occident, în schimb, unii episcopi se văd nevoiți să închidă biserici, sau să le vândă ori să le transforme în structuri de utilitate socială. Pentru că societatea desacralizată și materializată nu mai lasă loc lui Dumnezeu. Cui mai trebuie o biserică fără un popor credincios. Când oamenii au de toate, la ce mai trebuie Dumnezeu, la ce mai trebuie biserica! Dar Dumnezeu nu poate fi distrus nici de răutatea și nici măcar de indiferența oamenilor!

În schimb, astăzi la Valea Mică participăm la o altă realitate, plină de bucurie sfântă, de emoție și satisfacție imensă. Iată că o comunitate mică dar cu tradiții creștine seculare, cu o credință vie de nezdruncinat, care și-a acceptat cu resemnare durerea propriei neputințe de a nu avea o biserică, recuperând acel impuls extraordinar ieșit de la fiul satului, un vrednic și zelos apostol al zilelor noastre, în persoana răposatului pr. Ioan Ciuraru, în sfârșit a ajuns ziua binecuvântării propriei lor bisericii și dedicării altarului ei. Într-o comunitate în care Dumnezeu este pe locul întâi, este iubit și respectat, chiar și fără fonduri suficiente, când în alte țări se distrug biserici, aici se ele zidesc cu mari sacrificii spre lauda lui Dumnezeu și spre binele sufletesc al creștinilor.

Iubiți frați și surori! Această biserică va fi sfințită îndată, iar altarul de piatră va fi consacrat prin ungerea cu uleiul sfânt. Prin aceasta biserica dobândește o demnitate deosebită. Ea devine casa lui Dumnezeu între oameni și pentru oameni, în sensul în care înțelege acest lucru și regele Solomon, în frumoasa sa rugăciune pe care am citit-o în prima lectură. Nici o construcție umană nu poate cuprinde pe Dumnezeu, însă prin sfințire și ungere cu ulei sfințit biserica este dedicată și dăruită lui Dumnezeu, devine locul privilegiat unde credincioșii își înalță rugăciunile lor la Dumnezeu, iar Dumnezeu se face prezent sub diferite forme.

Ritul prevăzut de sfânta Biserică pentru sfințirea oricărui locaș sfânt amintește de mai multe momente importante din istoria poporul ales și, mai apoi, a poporului Noului Testament, care au conștientizat această prezență, creând lui Dumnezeu un spațiu rezervat în mijlocul lor.

Este amintit cortul construit de către Moise în care era păstrată și arca alianței, locul prezenței lui Jahve în mijlocul poporului său. Se amintește templul construit de către Solomon, de mai multe ori distrus și iarăși zidit la loc, care a devenit centrul religios și politic al lui Israel și care a rămas până la sfârșitul timpului lui Isus.

Dar când religiozitatea poporului ales încetul cu încetul a ajuns să se reducă doar la un cult pur legal și exterior, rupt de conduita morală, a intervenit o schimbare esențială. Cultul Vechiului Testament își pierde valoarea sa inițială și fiind înlocuită cu un nou cult, cel al Noului Testament. Când Isus moare pe cruce, așa cum găsim în evanghelie, catapeteasma templului, ce despărțea sanctuarul de Sfânta Sfintelor, s-a rupt în două părți, de sus și până jos (Mc 15,38), semnificând simbolic sfârșitul cultului Vechiului Testament. Și aceasta pentru că cei care îl construiseră, iudeii, au aruncat piatra unghiulară trimisă lor de Dumnezeu, refuzând să recunoască în Cristos pe Mesia, trimisul Tatălui.

Și așa începe timpul Duhului Sfânt. Înainte, când Jahve cobora să vorbească cu Moise "ca și cu un prieten", pe cortul alianței din pustiu se așeza un nor luminos. Când a avut loc dedicarea templului lui Solomon, norul luminos care însemna gloria lui Dumnezeu a umplut tot templul, astfel încât preoții au trebuit să întrerupă riturile lor. (1Rg 8,10). Dar când Isus este botezat în Iordan, se aude vocea Tatălui și Duhul Sfânt devine vizibil sub forma unui porumbel care se oprește deasupra sa, și atunci are loc proclamarea sa ca Mesia. Despre aceasta dă mărturie însuși Ioan Botezătorul, care spune: "Eu nu l-am cunoscut, dar cel care m-a trimis să-l botez mi-a spus: omul peste care vei vedea coborând și rămânând peste el Duhul, el este..." (In 1,32).

Iubiți frați și surori, cortul și templul prefigurau adevăratul templu al lui Dumnezeu în care locuiește plinătatea dumnezeirii, adică pe Isus, templul cel nou și viu, piatra unghiulară aleasă, prețioasă, consacrată de Duhul Sfânt. Însuși Domnul confirmă aceasta atunci când îi alungă pe negustorii din templu, și le spune iudeilor aceste cuvinte: "Distrugeți acest templu și eu în trei zile îl voi reface" - la care evanghelistul comentează spunând - "Vorbea despre trupul său".

Într-o zi, Isus se opri la fântâna lui Iacob, care se găsea în teritoriul samaritenilor, considerați eretici de către iudeii de la Ierusalim. De dânsul se apropie o femeie samariteană ce dorea să ia apă. Între dânșii începu o discuție și la un moment dat femeia îi puse lui Isus o întrebare delicată: dacă aveau dreptate iudeii care îl adorau pe Domnul în templul din Ierusalim sau samaritenii care îl adorau pe muntele Garizim, într-un templu eretic, nu departe de ei. Isus îi răspunde: "Vine timpul, ba a și venit, când adevărații închinători se vor ruga Tatălui în duh și adevăr; aceștia sunt adoratorii pe care Tatăl îi caută" (In 4,23). Răspunsul lui Isus dat femeii samaritene descoperă acțiunea Duhului în cultul Noului Testament.

Ritual ce urmează este un exemplu ce ne ajută să înțelegem cum gesturile și simbolurile însoțite de cuvânt ne conduc în inima misterului unde biserica de piatră devine imaginea lui Cristos, templu viu, mare preot, ce oferă unica și adevărata jertfă, din care a venit la noi mântuirea și alegerea noastră.

Dragi și iubiți credincioși, participând la această sfințire, sfânta Biserica cere ca voi înșivă, adunați într-o comunitate de credință, să deveniți un edificiu spiritual prin puterea Duhului Sfânt, până la ziua în care Tatăl va fi totul în toți și va străluci în veci lumina lui Cristos. Ați construit această biserică de piatră, de acum să crească edificiul spiritual; iată un nou angajament la care vă chem acum, să vestiți cu mărturia vieții voastre acordul vostru, făcându-vă în duh și adevăr adevărați adoratori ai Tatălui. Așa să vă ajute Dumnezeu. Amin.

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 24 mai: Valea Mică: Consacrarea altarului și sfințirea bisericii


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat