Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2009

Redăm în continuare reflecția propusă de pr. Cristian Diac preoților care au luat parte la ședința decanală ce a avut loc la Iași luni, 29 martie 2009.

Aș vrea să încep prezentarea mesajului papei pentru Postul Mare din acest an cu citirea a doua apoftegme de-ale părinților deșertului care vorbesc despre practica și rostul postului. Despre abba Isaia se relatează în Pateric că a chemat la sine un frate și i-a spălat picioarele. Apoi a azvârlit într-o oală câteva boabe de linte și, când abia au început să fiarbă, le-a luat de pe foc. Fratele îi zice: "Dar încă n-au fierb, abba". Și el îi răspunde: "Nu-ți ajunge că au văzut lumina focului? Chiar și atât e o mare mângâiere". Acest exemplu ne sugerează, desigur într-o formă extremă, că postul vizează cu precădere stomacul nostru pe care trebuie să-l supunem unei alimentații restrictive. Însă ar fi greșit și limitativ să credem că tot rostul lui s-ar reduce doar la atât, la asceza stomacului, pentru că în altă parte a Patericului se pomenește cum abba Pimen a auzit despre cineva care ținea post câte șase zile că se mânia. Și bătrânul a zis: "A învățat să postească șase zile, dar n-a învățat să-și alunge mânia". Această observație ne induce ideea că postul, aplicat trupului nostru, trebuie să urmărească modificarea sau ameliorarea (în sensul de îmbunătățire) trăsăturilor sufletului. Altfel, el ne apare inutil și derizoriu.

În mesajul său, papa ne recomandă să medităm asupra valorii și sensului postului care trebuie să ne apară ca un antrenament spiritual pentru experimentarea puterii lui Dumnezeu, vizibilă mai ales în evenimentele pascale, căci se cântă în preconiu că el alungă nelegiuirile, spală orice vină, stinge dușmăniile.

Întrebarea pe care ne-o punem e următoarea: la ce ne folosește actul de renunțare sau privare de la ceva "bun și util" pentru întreținerea noastră, căci postul în accepțiunea sa primară tocmai acest lucru înseamnă. În "ceva bun și util" putem înțelege o mâncare sănătoasă consumată până la sațietate, un vin select băut cu moderație, o distracție relaxantă și multe altele care nu pot fi calificate ca fiind în sine dăunătoare. Răspunsul ne vine din Sfânta Scriptură și din tradiția creștină, afirmă Sfântul Părinte: pentru evitarea păcatului și a tot ceea ce duce la realizarea lui.

Originea postului nu trebuie căutată în paginile Noului Testament, ci în Vechiul Testament, mai exact în prima carte a Sfintei Scripturi, chiar la primii noștri părinți, Adam și Eva, în acel loc unde autorul sacru vorbește despre prima interdicție din istoria umană, care este interpretată de fapt ca prima recomandare de a posti: "Din toți pomii din rai poți să mănânci, dar din pomul cunoștinței binelui și a răului să nu mănânci, căci, în ziua în care vei mânca din el, vei muri negreșit" (Gen 2,16-17). Afirmând acest lucru, papa face referință la sfântul Vasile cel Mare pe care îl și citează. Căutând în ediția românească, am extras câteva propoziții în plus din prima omilie sau cuvântare a sfântului despre post, foarte relevante pentru înțelegerea postului.

Acesta spune că "legea postului a fost dată în paradis. Ne-am îmbolnăvit prin păcat, ne vindecăm prin pocăință. Chipul în care au trăit primii oameni în rai, scrie sfântul Vasile, este o imagine a postului, nu numai pentru că, ducând o viață îngerească, ajunseseră, prin cumpătare, la asemănarea cu îngerii, ci și pentru că nu erau cunoscute locuitorilor paradisului toate cele născocite mai târziu de om: nici băutul vinului, nici tăiatul animalelor, nici toate cele câte tulbură mintea omenească. N-am postit și am fost alungați din rai! Să postim dar, ca să ne întoarcem în rai! Nu imita neascultarea Evei, nu lua sfătuitor pe șarpe, care ne sfătuiește să mâncăm ca să ne cruțăm trupul! Îmi spui că nu poți să postești! Dar să te ghiftuiești în toate zilele vieții tale și să-ți strivești trupul sub greutatea mâncărurilor tale poți? Ce este mai ușor pentru stomac: să petreacă noaptea cu o mâncare ușoară sau să stea împovărat de mulțimea mâncărurilor?".

Un alt mare sfânt părinte, Augustin, care este evocat și el în mesaj, scrie relativ la post sau mai bine zis la finalitatea postului următoarele: "Îmi provoc, desigur, un mare chin, dar pentru ca el să mă ierte; mă pedepsesc singur, pentru ca el să mă ajute să fiu plăcut în ochii săi și să ajung să gust bunătatea sa".

După Adam și Eva, au postit și Moise, și Ilie, și poporul evreu, ninivitenii de la rege și până la ultimul lor dobitoc, cărturarii și fariseii în felul lor fariseic, ucenicii lui Ioan, dar într-un mod proeminent și exemplar pentru noi toți, Isus, care pune în lumină rațiunea profundă a postului. Protejat sau învăluit în discreție, el înseamnă împlinirea voinței Tatălui ceresc care "vede în ascuns și te va răsplăti" (Mt 6,18). Ce vede în ascuns? Vede că mănânci adevărata pâine, nu cea care îți asigură subzistența trupului, ci pâinea-cuvânt care iese din gura lui, adică din gura lui Dumnezeu (Mt 4,4).

Eroarea tot mai răspândită astăzi constă în deturnarea finalității postului. Stimulentul cel mai puternic pentru a posti este în cazul multor oameni nu estetica sufletului, ci îngrijirea minuțioasă și meticuloasă a trupului. Abstinența de la anumite alimente, practicarea anumitor asceze ajută neîndoielnic la îmbunătățirea condiției fizice. Limitarea doar la această performanță ar sărăci mult sau chiar ar eluda rostul postului care este unul pregnant (și nu doar în ultimă instanță) spiritual. Pentru credincioși, spune papa, postul este în primul rând o "terapie" pentru îngrijirea a tot ceea îi împiedică să se conformeze voinței lui Dumnezeu. Prelungind aceste cuvinte, putem spune fără greș că este o lucrare personală serioasă, un travaliu asiduu cu tine însuți pentru a scoate din lăuntrul tău, din purtarea, reacțiile și obișnuințele tale tot ce e rău, tot ce e dăunător, vătămător și, mai mult decât atât, o acțiune profilactică în fața a ceea ce te înclină spre comiterea păcatului. Cu alte cuvinte, nu e doar lupta pentru eliminarea păcatului, ci și a simptomelor lui.

Ceea ce s-a spus până aici face să prevaleze valoarea și sensul strict personal al postului. Însă în orizontul lui nu intră doar propria persoană cu câștigul ei spiritual arogat doar sieși, ci și ceilalți oameni, semenii noștri. Postul este mai întâi spre binele nostru, dar și al aproapelui nostru. El, afirmă Sfântul Părinte, "ne ajută să devenim conștienți de situația în care trăiesc atâția frați ai noștri". Și Ioan scrie relativ la acest lucru în prima sa scrisoare: "Dacă cineva are bogățiile lumii, și-l vede pe fratele său, care este în nevoie, și își închide inima față de el, cum poate să rămână în acela dragostea lui Dumnezeu?" (1In, 3,17). Postul cultivă în noi acel simț prin care nouă ne pasă de ceilalți; nu ne avem doar pe noi înșine și probleme noastre în vedere, ci dispoziția de a-i ajuta pe alții.

Făcând din nou referință la cei doi părinți ai deșertului, abba Isaia și fratele căruia i-a spălat picioarele, și la mâncarea lor gustoasă de câteva boabe de linte, ne gândim că abstinența lor drastică s-a dovedit a fi eficientă și rodnică pentru fiecare în parte, nu neapărat și pentru ceilalți. Însă dacă mânia fratelui din cel de-al doilea exemplu ar fi lipsit, ar fi fost spre binele multor confrați.

Recapitulând, vedem că postul e mai întâi evitarea a tot ceea ce este păcat sau conduce spre păcat; apoi, e conștientizarea situației în care trăiesc atâția frați; e arma spirituală "pentru a lupta împotriva oricărei alipiri dezordonate față de noi înșine"; adică, în definitiv, ceea ce ajută pe fiecare să se dăruiască total lui Dumnezeu, așa cum spunea papa Ioan Paul al II-lea. Sfântul Părinte Benedict își încheie mesajul exortativ, îndemnând fiecare familie și comunitate să se angajeze la tot ceea ce apropie spiritul de iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui.

Pr. Cristian Diac


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat