Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

John Henry Newman și căutarea adevărului

Publicăm mari părți din omilia cardinalului Dionigi Tettamanzi, arhiepiscop de Milano, ținută în timpul Liturghiei de încheiere a întâlnirii "John Henry Newman astăzi: logos și dialog", celebrată în capela Universității Catolice "Preasfânta Inimă" vineri, 27 martie 2009.

* * *

Se prezintă într-adevăr interesantă și originală istoria biografică a lui Newman: este ca un itinerar pascal, un drum dificil și în același timp fascinant care-l conduce la dobândirea luminii adevărului, a adevărului întreg.

Newman știa să intre cu pasiune în istoria Bisericii, în viața sfinților, în viața lor interioară. Astfel îl simțim mai aproape de acest timp al nostru și - aș vrea să adaug - într-adevăr în sintonie cu Biserica din Milano. Așa cum știm, în timp ce era în drum spre Roma, Newman a stat puțin mai mult de o lună la Milano, în anul 1846. La 9 octombrie în acel an, fiind primul aniversar al convertirii sale, va scrie: "Astăzi este un an de când sunt în Biserica catolică și în fiecare zi îl binecuvântez pe el care mă conduce înăuntru tot mai mult. Am trecut de la nori și de la întuneric la lumină și nu pot să privesc la condiția mea precedentă fără a simți senzația amară pe care-o avem atunci când privim în urmă la o călătorie obositoare și tristă". Și aici, "în orașul sfântului Ambrozie - spune el - unul înțelege Biserica lui Dumnezeu mai mult decât în majoritatea celorlalte locuri și este indus să creadă în toți cei care sunt mădularele sale". Și adaugă: "În afară de asta, nu e vorba de o pură imaginație, așa cum ar putea să fie când ne aflăm într-un oraș de ruine sau într-un loc dezolat...". De asemenea: "Este minunat să mergi în biserica sfântului Ambrozie - unde se află trupul său - și să îngenunchezi lângă relicvele sale, care au fost așa de puternice, și despre care am auzit și am citit mai mult decât despre oricare alt sfânt încă de când eram copil. Sfântul Augustin s-a convertit aici! Aici a venit și sfânta Monica pentru a-l căuta. Tot aici, în exilul său, a venit marele Atanasie pentru a-l întâlni pe împărat. Câtă tristețe atunci când a trebuit să plece!...". În sfârșit, o ultimă mărturie pe care-o găsim în Apologia pro vita sua și care ne spune tipul de cunoaștere necesară pentru a ajunge la adevăr și pentru a trăi experiența creștină ca experiență de Biserică: "Simțeam toată forța maximei sfântului Ambrozie, care scria în De fide: «Nu i-a plăcut lui Dumnezeu să realizeze mântuirea poporului său prin dialectică»". De asemenea: "Pentru mine nu logica m-a făcut să merg înainte... se raționează cu toată ființa, în tot aspectul său concret" (Apologia pro vita sua, pag. 196-197).

Căutarea lui Newman a fost mereu o pasionată, riguroasă și completă căutare a adevărului, care la sfârșit avea să-l conducă la recunoașterea persoanei și a misiunii lui Cristos, așa cum este păstrată de Biserica Catolică.

Adevărul este o experiență foarte complexă în care converg elementele obiective și aportul întreg și direct al întregii persoane care caută, speră și este dispusă să găsească. La adevăr se ajunge prin așa-numita "gramatică a asentimentului", care este clară în înaintarea sa - nu confuză, nu nesigură, nu echivocă sau ambivalentă, și care în același timp cere și o implicare clară și angajantă a celui care cercetează, o supunere a minții sale, și apare numai într-o întâlnire istorică și reală. În concret, adevărul este un raport profund care se stabilește cu persoana lui Isus.

Așadar, a adera la revelația divină nu e chestiune pur și simplu intelectuală, rațională, ci este chestiune dens antropologică, ce implică totalitatea persoanei în raportul său cu persoana lui Cristos, mai precis cu Cristos care suferă, moare și învie pentru noi; care ni-l promite pe Duhul său - adevărat suflet al istoriei, aliment al tuturor gândurilor și simțirilor noastre - Duhul care adună și aranjează în Biserică orice apropiere de căutare și de fidelitate.

Un alt pas. În căutarea sinceră a adevărului, Newman ne învață bucuria dialogului, care înseamnă valorizarea, aprecierea onestității intelectuale a propriului interlocutor și în același timp respectul reciproc în fața a ceva ce ne precedă și care este mult mai mare decât noi. De fapt, adevărul nu depinde înainte de toate de subiectul care cercetează, ci mai degrabă se arată în forma unei revelații gratuite: tocmai acest lucru face rodnică întâlnirea între cei care dialoghează cu adevărat.

Și cu dialogul, iată că Newman cu experiența sa de viață și de căutare a adevărului ne deschide spre conceptul de misiune. A fi misionari înseamnă a stabili o relație directă între învățător și discipoli; înseamnă că spiritul unuia se întâlnește cu spiritul celuilalt, că o bună predispoziție îi leagă și-i constrânge la o confruntare benefică, învățându-i ascultarea adevărată și respectul nobil.

Îndeosebi în Cuvântările sale, Newman scoate în evidență cum trebuie să fie figura predicatorului, pe care astăzi am numi-o figura creștinului misionar. El este convins că pentru a transmite adevărul credinței în Isus Cristos nu sunt suficiente cuvintele unui raționament bine structurat sub profilul rațional, ci este necesară o persoană care întâlnește cu determinare inima celuilalt. "Determinare" este pentru Newman un termen foarte bogat și dens: înseamnă o raționare ordonată, o pasiune vie și o experiență reală. Determinarea cere aderență la necesitățile persoanelor, comportă implicare afectivă. Iată, de exemplu, cum descrie raportul dintre predicatorul evangheliei și cei care ascultă cuvântul: "Ei sunt agățați de buzele sale nu așa cum ar putea fi agățați de paginile unei cărți. Determinarea este viața predicării... Cuvântarea nu va putea să vină din ceva anonim, din ceva mort și trecut și nici din ceva care este de ieri, oricât ar fi de util și religios în el însuși" (Sermoni universitari. L'idea di università, Torino 1988, pag. 1102).

Ori, continuă Newman, apostolul pentru a declina în mod eficient mărturia sa va trebui să trăiască o experiență de rugăciune intensă. Gândul la Paște, în care Isus moare pentru noi, îl conduce pe Newman să indice în umilință și în reparare calea autentică spre contemplarea pătimirii Domnului. Și astfel Isus, "săracul maltratat", devine obiectul rugăciunii sale, iar dreptul persecutat devine mântuitorul său: "Dumnezeu meu, ce va fi cum mine? - scrie Newman - Unde voi ajunge dacă voi fi abandonat în voia sorții? Ce pot să fac dacă nu să merg la cel pe care l-am ofensat și l-am insultat în mod grav și să-i cer să-mi ierte datoria pe care o am față de el? O, Isuse, Domnul meu, a cărui iubire față de mine a fost așa de mare încât să cobori din cer pentru a mă mântui; arată-mi, Domn iubit, păcatul meu, învață-mă să mă căiesc de el și iartă-mă în marea ta milostivire" (Meditations and devotions, 251-252).

În realitate, rugăciunea în toate formele și exprimările sale a dat mereu viață minții și inimii lui Newman, din copilăria sa până în ziua morții sale. E vorba de o rugăciune care pentru el a fost mereu întemeiată în credința într-un Dumnezeu personal. A auzit mereu în inimă un glas mai mare decât preceptul naturii sale și acest lucru îl manifestă scriind că e vorba "de ecoul unei persoane care-mi vorbește. Ea aduce cu sine dovada originii sale divine. Natura mea o simte în toate și prin toate ca pe o persoană. Atunci când nu ascult de ea mă simt chinuit, exact așa cum mă simt în complăcerea sau în ofensarea unui prieten vrednic de respect" (Callista, 314).

În împletirea inseparabilă dintre afirmarea unui Dumnezeu personal, cultivarea conștiinței și cunoașterea dogmei, Newman a considerat mereu rugăciunea ca o obligație și ca un privilegiu. A fost profund fascinat de rugăciunea de mijlocire, definită de el ca "prerogativa și darul celor ascultători și al sfinților". În rugăciunea de mijlocire scoate în evidență demnitatea divină, posibilitatea ca păcătosul să devină un prieten, un confident al lui Dumnezeu, în măsură să adune întregul univers și să-l prezinte Domnului său. În această rugăciune Dumnezeu ne dă puterea foarte tare de a influența nu numai asupra parcursului vital al sufletului nostru, ci asupra viitorului întregii istorii.

La un moment dat, în lunga sa experiență de rugăciune, de mortificație și de pocăință, însoțită mereu de o adorație umilă și perseverentă, i-a apărut lui Newman acea lumină care l-a condus la 9 octombrie 1845 să "se simtă adunat în unicul staul al lui Cristos" (Apologia, 207). "Aveam impresia - scria el în anul 1864 - că intru în port după o traversare agitată; pentru aceasta fericirea mea, de atunci și până astăzi, a rămas nealterată" (Apologia, 211). Aceasta era numai o etapă a călătoriei sale lungi: avea să continue în el o eroică și neîntreruptă luptă interioară, însoțită mereu de o mare libertate de conștiință. Problemele religioase și filozofice ale epocii sale aveau să se rezolve progresiv printr-o singulară capacitate de dialog cu multe persoane. Metoda sa apologetică îl făcea metodic și precis. Cu capacitatea sa de umilință și de perseverență, a devenit un exemplu de călăuză spirituală, temperată de luptele înfruntate și de neîncrederea de care în diferite ocazii s-a simțit înconjurat.

Putem cu siguranță să spunem că viața sa, definită de mulți o "ardere de tot pentru adevăr", rămâne un punct de referință pentru noi toți. În fața grijilor noastre și a discernămintelor dificile pe care ni le impune societatea contemporană, Newman ne învață prin scrierile sale și cu exemplul său să menținem o anumită distanță de preocupările materiale ale vieții, pentru a lăsa loc înlăuntrul nostru creșterii iubirii lui Dumnezeu, pentru că orice strădanie a noastră, orice atitudine de credință și orice mișcare interioară a rugăciunii trebuie să se nască și să-și găsească împlinirea lor numai în caritatea divină.

Zilele noastre ne obligă să regăsim o gândire robustă și o practică creștină deschisă și clarvăzătoare, în care cercetarea teologică, interpretarea culturii și simțirea eclezială să fie mereu însoțite de o adevărată experiență spirituală.

Este drumul nostru spre Paște în care regăsim mereu revelarea gloriei lui Dumnezeu în viața Bisericii și în istoria lumii. La sfârșitul acestui drum ne așteaptă pacea adevărată.

(După L'Osservatore Romano, 29 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat