Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Regândirea economiei pe primatul persoanei și al muncii

Profunda criză financiară care s-a manifestat în toamna trecută și încă este greu de evaluat gravitatea dezvoltărilor ei economice și sociale poate să fie ocazie pozitivă pentru a regândi stabilitatea globală a economiei și a finanțelor. În această direcție este inițiativa apreciabilă a Guvernului italian de a insera, pentru prima dată, printre etapele apropiatului G8 care va avea loc în luna iulie 2009, și un summit social al aceluiași G8, care s-a deschis duminică 29 martie 2009.

În mod deosebit, merită o considerație atentă tema aleasă pentru acest summit social: "Dimensiunea umană a crizei: a avea grijă de persoană, a porni din nou de la persoană". Asta pentru că, dacă zdruncinarea finanțelor se reverberează în definitiv asupra sistemului economic, deci asupra persoanelor concrete inserate în domeniul lor familiar, nici reacția nu poate să vină decât de la persoanele concrete.

Asta înseamnă a avea grijă de persoană salvgardând demnitatea sa cu adaptarea sistemelor de welfare; a porni din nou de la persoană creând condițiile pentru nașterea de noi oportunități de muncă. Acestea sunt teme care sunt îndrăgite de Biserică și care sunt în centrul învățăturii sale sociale.

La rădăcina doctrinei sociale găsim principiul demnității persoanei. El derivă din faptul că persoana umană ca centru și culme a tot ceea ce există pe pământ este scopul tuturor instituțiilor sociale. De aceea, respectarea persoanei umane este ca un pilastru fundamental pentru structurarea societății însăși, societatea având în întregime ca scop persoana (cf. Compendiul de doctrină socială a Bisericii, capitolul al treilea).

Deci, în timpuri de turbulențe economice, trebuie întărite și reînnoite sistemele de protecție socială a persoanei umane, pentru ca ea să se poată bucura de drepturile sale fundamentale puse în pericol chiar de turbulențe. În acest scop, confruntarea între diferitele măsuri demarate de diferitele sisteme de securitate socială va fi desigur de mare utilitate și va putea să devină sursă de politici sociale naționale mai eficiente, adaptate circumstanțelor actuale dificile, fără a cădea în forme deformate de asistențialism (cf. Centesimus annus, nr. 48).

Importanța muncii, care este la originea doctrinei sociale moderne a Bisericii, oferă, apoi, un ulterior element de sintonie cu summit-ul aflat în program. Și astăzi, munca este cheia problemei sociale devenită, în zilele noastre, problemă globală. De fapt, munca, recunoscută și apreciată, este cheia pentru ca fiecare persoană să poată ieși în mod posibil din sărăcie, care stă la pândă de acum pentru întregi categorii de familii care înainte de manifestarea crizei putea să se simtă în siguranță.

Munca este cauza eficientă a dezvoltării. De la muncă trebuie pornit pentru a satisface necesitatea de a produce bunuri în cantitate suficientă, de calitate corespunzătoare, folosind în mod eficient resursele tehnice și materiale. În definitiv, omul este protagonistul dezvoltării, nu banii și tehnica, și numai de al angajarea de muncă economia poate să repornească.

Dar Biserica poate să-și aducă propria contribuție pentru a găsi căi de ieșire din criză nu numai pe planul doctrinei, al ideilor. Apropierea structurilor ecleziale de persoane și de familii, în mod special de săraci, poate să fie fructificată imaginând și demarând în mod creativ sinergii cu inițiativele promovate de aparatele politice, fie în domeniul welfare fie în cel al muncii.

Criza, așa cum s-a spus, poate fi ocazie de a regândi stabilitatea sistemului economic și financiar global, de a duce la capăt acea revizuire a lui guvernance global asupra căreia de mulți ani, la diferite nivele, se raționează. De altfel, necesitatea acestei revizuiri este evidențiată de apariția unor probleme născute odată cu globalizarea, printre care migrațiile, problema ambientală, cea fiscală; toate sunt probleme care nu găsesc suficiente platforme de confruntare la nivel global.

Pe planul principiilor inspiratoare a ceea ce s-ar putea defini o restaurare, dacă nu o refacere, a arhitecturii lui guvernance internaționale, Biserica simte că poate să propună câteva, folosindu-se de experiența ei în domeniul fraternității popoarelor și națiunilor. Primul dintre toate, acel bun comun universal, teoretizat de Ioan al XXIII-lea în Pacem in terris. Dacă înțelegerea conceptului probabil că nu este imediată, în special în cadrul necreștin, pentru că el presupune o viziune universală care tinde să considere omenirea ca reunită într-o familie, fără o referință la el și conceptele care sunt folosite de acum în cadrul internațional, cum ar fi cel despre global public goods, nu pot fi percepute în sensul lor mai profund. Iată așadar cuvintele din Pacem in terris pe care ne place să le amintim: "Unitatea familiei umane a existat în orice timp, de vreme ce ea are ca membri ființele umane care sunt toate egale prin demnitate naturală. Prin urmare, va exista mereu exigența obiectivă de realizare, în măsură suficientă, a binelui comun universal, adică a binelui comun al întregii familii umane" (nr. 69).

Pentru reexaminarea lui guvernance global va fi util, în afară de asta, să se reafirme că spiritul cooperării internaționale în domeniul economic și financiar și al dezvoltării cere ca, mai presus de logica strictă a pieței, să existe conștiința unei îndatoriri de solidaritate. De fapt, solidaritatea este centrală în reorganizarea țesutului unei economii mondiale care, așa cum demonstrează în negativ criza actuală, se intersectează tot mai mult.

Solidaritatea înseamnă și a favoriza o participare mai mare la procesele decizionale atât ale guvernelor din țările dezvoltate, cât și ale celor în curs de dezvoltare, atât ale organizațiilor internaționale, cât și ale societății civile în general.

În această perspectivă, în domeniul reorganizării lui guvernance în vederea unei lupte mai eficiente împotriva sărăciei, trebuie reafirmat și principiul subsidiarității, grație căruia este posibilă stimularea spiritului de inițiativă, bază fundamentală a oricărei dezvoltări socio-economice, în înseși țările sărace, pentru ca la acestea să se poată privi nu ca la o problemă, ci ca la subiecți și protagoniști ai unui viitor nou și mai uman pentru toată lumea (cf. Compendiul de doctrină socială a Bisericii, nr. 449).

În sfârșit, reformularea economiei globalizate din parte lui guvernance - care nu va trebui să neglijeze și aspectele financiare și fiscale, așa cum se subliniază din mai multe părți și de mai mult timp - nu va avea baze solide dacă nu se va întemeia pe principiul responsabilității. Această responsabilitate pentru organismele internaționale puse în fruntea ei se traduce în transparență, în accountability, în coerență și coordonare între și fie față de guverne, fie față de societatea civilă.

Tocmai în această lumină, este foarte bine a fi asociat la summit-ul social al G8 și Organizația pentru cooperare și dezvoltare economică și Fondul monetar internațional, de asemenea Organizația internațională a muncii, și că s-a făcut asta în mod substanțial și în mod formal. Încredințând responsabililor celor trei organisme misiunea de a trata, fiecare în perspectiva respectivelor instituții, aspectele secundare umane și sociale ale crizei financiare, este clară intenția guvernului italian de a sublinia exigența de care nu se poate face abstracție de a salvgarda coeziunea socială, care este o condiție esențială a siguranței democratice și misiune primară a fiecărui stat. Actuala criză economică și financiară constituie, de fapt, o gravă amenințare la adresa acestei coeziuni, din cauza dimensiunilor crescânde ale prăpastiei între bogați și săraci din fiecare țară, fie ea bogată sau săracă.

Așadar, de aici necesitatea de confruntare și studiu, la nivel global, de strategii în măsură să lupte împotriva sărăciei și a excluderii sociale. Deci, pacea, chiar și pacea socială, "își are fundamentul în ordinea rațională și morală a societății... se fundamentează pe o concepție corectă despre persoana umană și cere construirea unei ordini după dreptate și iubire" (Compendiul de doctrină socială a bisericii, nr. 494).

(Card. Raffaele Martino, președintele Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii, în L'Osservatore Romano, 29 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat