Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

EPISCOPIA ROMANO-CATOLICĂ DE IAȘI
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

Instrucțiune
cu privire la celebrarea sfântului triduum pascal

INTRODUCERE

1. Triduumul pascal este timpul cel mai sfânt al anului liturgic, timp în care celebrăm misterele centrale ale mântuirii noastre: pătimirea, moartea și învierea lui Cristos. Conciliul al II-lea din Vatican, în constituția despre liturgia sacră Sacrosanctum Concilium, a subliniat de mai multe ori centralitatea misterului pascal al lui Cristos, făcând apel la tradiția Bisericii și amintind că din el derivă forța tuturor sacramentelor și a sacramentaliilor1. Așa cum săptămâna își are începutul și punctul culminant în celebrarea duminicii, marcată de dimensiunea pascală, tot la fel, întregul an liturgic culminează în celebrarea triduumului pascal al pătimirii, morții și învierii Domnului2, pregătit în Postul Mare și extins cu bucurie pe tot parcursul celor cincizeci de zile ale timpului pascal.

2. În dieceza noastră, credincioșii, împreună cu păstorii lor, țin la mare cinste riturile din aceste timpuri liturgice, la care participă cu adâncă devoțiune și se îmbogățesc cu multe roade spirituale. Pentru ca marile mistere ale mântuirii să fie celebrate cât mai bine și să favorizeze participarea activă și rodnică a tuturor credincioșilor, în cele ce urmează vrem să supunem atenției păstorilor și celor implicați în pregătirea celebrărilor liturgice câteva norme doctrinare, liturgice, spirituale și pastorale stabilite de Biserică cu privire la triduumul pascal, prin scrisoarea Paschalis sollemnitatis a Congregației pentru Cultul Divin3, precum și prin rubricile din Liturghierul roman4.

I. TRIDUUMUL PASCAL ÎN GENERAL

3. Biserica celebrează în fiecare an marile mistere ale răscumpărării omului. Timpul de la Liturghia de seară din Joia Sfântă a Cinei Domnului, până la Vesperele Duminicii Învierii, este pe drept numit "triduumul Celui Răstignit, al Celui Înmormântat și al Celui Înviat"5; mai este numit și triduumul pascal, deoarece prin celebrarea sa se face prezent și se împlinește misterul Paștelui, adică trecerea Domnului din această lume la Tatăl. Prin celebrarea acestui mister, Biserica, prin semnele liturgice și sacramentale, se asociază în comuniune intimă cu Cristos, mirele ei.

4. Postul pascal al primelor două zile din triduum, în care, conform tradiției primare, Biserica postește "pentru că Mirele i-a fost luat", este sacru6. În Vinerea pătimirii Domnului postul împreună cu abstinența trebuie păstrat pretutindeni și este bine să fie prelungit și în Sâmbăta Sfântă, în așa fel ca Biserica, cu sufletul deschis și înălțat, să poată ajunge la bucuria Duminicii Învierii7.

5. Liturgia din triduumul pascal să fie celebrată în așa fel încât să poată oferi poporului creștin bogăția riturilor și a rugăciunilor; este important să se respecte adevărul semnelor, să fie favorizată participarea credincioșilor, să fie asigurată în celebrare prezența ministranților, a lectorilor și a cântăreților, care trebuie să fie instruiți cu grijă referitor la ceea ce trebuie să împlinească. Păstorii să aibă grijă să le explice credincioșilor, în modul cel mai adecvat, semnificația și structura riturilor care se celebrează și să-i pregătească pentru o participare activă și rodnică.

6. Cântarea poporului, a miniștrilor și a preotului celebrant capătă o importanță deosebită în celebrarea triduumului pascal, pentru că este mai potrivit solemnității acestor zile și pentru că textele capătă o forță mai mare atunci când sunt însoțite de cântare. În bisericile parohiale să se folosească tezaurul muzicii sacre atât al celei vechi, cât și al celei moderne, însă întotdeauna să se asigure participarea poporului.

7. § 1. Celebrările triduumului pascal au loc în bisericile catedrale și în cele parohiale, și numai în acestea, întrucât numai aici pot fi desfășurate cum se cuvine, adică cu participarea credincioșilor, a unui număr potrivit de slujitori și cu posibilitatea de a executa alternativ unele părți ale cântării.

§ 2. Se recomandă de aceea insistent ca membrii comunităților călugărești, atât clericale, cât și neclericale, precum și celelalte grupări laicale să ia parte la celebrările triduumului pascal în biserica catedrală sau în bisericile parohiale8. În nici un caz nu este permis ca în capelele acestor comunități călugărești să se organizeze celebrarea triduumului pascal cu participarea credincioșilor.

§ 3. Pentru rațiuni de ordin pastoral, acolo unde sunt persoane care nu se pot deplasa, cum sunt căminele pentru bătrâni și bolnavi, se va putea celebra, cu aprobare scrisă din partea ordinariului locului, sfânta Liturghie, dar fără caracter de solemnitate și la o oră care nu se suprapune cu celebrarea parohială.

§ 4. Dacă în vreun loc se constată că numărul participanților, al ministranților și al cântăreților este insuficient, celebrările triduumului pascal să se omită, iar credincioșii să se adune împreună într-o biserică mai mare. Acolo unde mai multe comunități mici sunt încredințate unui singur preot, este potrivit ca, pe cât posibil, credincioșii lor să se reunească în biserica principală pentru a participa la celebrări.

§ 5. Pentru binele credincioșilor, acolo unde parohului îi este încredințată grija pastorală a mai multor comunități în care participarea este numeroasă iar celebrările se pot desfășura cu grija și solemnitatea recerute, parohii respectivi, cu aprobarea ordinariului locului, pot celebra triduumul pascal, respectând toate normele stabilite9. În cazul în care în aceste comunități nu au loc celebrările triduumului pascal, se recomandă celebrarea celebrarea vigiliei pascale, urmată de procesiunea cu lumânarea pascală.

§ 6. Să se favorizeze participarea diferitelor grupuri parohiale la celebrarea triduumului pascal, în care toți credincioșii, adunați împreună, să poată experimenta cât mai profund simțul de apartenență la aceeași comunitate eclezială.

§ 7. Pentru ca studenții din Seminarii să poată "trăi misterul pascal al lui Cristos așa încât să știe să inițieze poporul care le va fi încredințat"10, este necesar ca ei să primească o formare liturgică deplină și completă. Este foarte bine ca studenții, în timpul anilor de pregătire în seminar să experimenteze formele cele mai bogate de celebrare a sărbătorilor pascale, în special acelea care sunt prezidate de episcop11.

§ 8. Credincioșii care din motive de vacanță sunt absenți din parohia proprie, să fie invitați să participe la celebrarea liturgică în locul în care se află.

8. § 1. Când se anunță triduumul pascal, păstorii să aibă grijă să nu prezinte vigilia pascală drept ultimul moment din Sâmbăta Sfântă. Să se spună mai degrabă că vigilia pascală este celebrată "în noaptea de Paști", ca un unic act de cult.

§ 2. Păstorii să-i învețe cu grijă pe credincioși la cateheză despre importanța participării la întregul triduum pascal12.

§ 3. Pentru o mai bună celebrare a triduumului pascal, păstorii să dobândească o cunoaștere tot mai profundă atât a textelor, cât și a riturilor.

9. § 1. Credincioșii să fie îndemnați, printr-o cateheză adecvată și prin omilie, să-și împlinească obligația "de a se spovedi cel puțin o dată pe an și de a primi sfânta Împărtășanie în timpul pascal".

§ 2. Parohii să organizeze și să facă cunoscut din timp credincioșilor programul sfintelor spovezi. Păstorii să se dedice cu bunăvoință și să asculte cu prudență, discreție, discernământ, fermitate temperată de blândețe și bunătate, mărturisirile penitenților, pentru a-i ajuta să ajungă la o adevărată reconciliere cu Dumnezeu.

§ 3. Având în vedere numărul mare de credincioși care se împărtășesc în aceste zile sfinte, păstorii să aibă în vedere că sfânta Împărtășanie poate fi distribuită doar de miniștrii sacri (episcopi, preoți și diaconi) și de miniștrii extraordinari (acoliții instituiți sau cei care au primit permisiunea din partea ordinariului locului).

II. JOIA SFÂNTĂ A CINEI DOMNULUI

10. § 1. "Cu Liturghia celebrată în seara zilei de Joia Sfântă, Biserica începe triduumul pascal și celebrează Cina de pe urmă când Domnul Isus, în noaptea în care era trădat, iubindu-i până la sfârșit pe ai săi care erau în lume, i-a oferit lui Dumnezeu Tatăl trupul și sângele său sub speciile pâinii și vinului și le-a dat apostolilor ca hrană, poruncindu-le lor și succesorilor lor în preoție să le ofere ca memorial al său"13.

§ 2. Toată atenția sufletului trebuie să se îndrepte la misterele care sunt amintite în mod deosebit la această sfântă Liturghie: instituirea Euharistiei, instituirea Preoției și porunca Domnului referitoare la iubirea fraternă. Toate acestea să se explice în omilie.

11. § 1. Liturghia Cinei Domnului se celebrează seara, în timpul cel mai potrivit pentru o participare deplină a întregii comunități locale.

§ 2. Toți preoții o pot concelebra, chiar dacă au concelebrat deja în această zi Liturghia crismei, sau dacă trebuie să celebreze o altă Liturghie pentru binele credincioșilor14.

§ 3. Din motive de ordin pastoral, ordinariul locului poate permite celebrarea unei alte Liturghii, în biserici și capele publice sau semipublice, seara, sau, în caz de reală necesitate, chiar și dimineața, dar numai pentru credincioșii care nu pot participa în nici un fel la Liturghia de seară în biserica catedrală sau parohială.

§ 4. Se va avea grijă ca astfel de celebrări să nu slujească interesul unor persoane particulare și să nu fie în dauna Liturghiei principale de seară15.

§ 5. Înainte de începerea sfintei Liturghie să se facă primirea uleiurilor sfinte, care au fost consacrate dimineața în catedrală, la Liturghia Crismei. Se recomandă ca aceste uleiuri să fie păstrate într-un loc demn.

12. Sfânta Împărtășanie poate fi distribuită credincioșilor numai în cadrul Liturghiei; bolnavilor însă ea li se poate duce la orice oră din zi.

13. § 1. Altarul va fi împodobit cu flori, păstrându-se acea moderație care se cuvine caracterului acestei zile.

§ 2. Tabernacolul va fi gol16; pentru împărtășirea clerului și a credincioșilor în această zi și în ziua următoare, se vor consacra, la această Liturghie, ostii suficiente.

§ 3. Să se rezerve o capelă pentru păstrarea preasfântului sacrament; ea să fie împodobită cuvenit, ca să poată ușura rugăciunea și meditația; se recomandă păstrarea acelei sobrietăți care se cuvine liturgiei acestor zile, evitând sau îndepărtând orice abuz contrar17.

§ 4. Dacă tabernacolul este așezat într-o capelă separată de navata centrală, este bine ca în ea să fie pregătit locul pentru repunerea și adorația preasfântului sacrament.

14. În timp ce se cântă imnul "Mărire", se trag clopotele; la terminarea lui, clopotele încetează și nu vor mai fi trase până la intonarea lui în vigilia pascală. De asemenea, în acest timp, orga și alte instrumente pot fi folosite numai pentru a susține cântarea18.

15. Ritul spălării picioarelor, care prin tradiție se face în această zi unor bărbați aleși dintre membrii comunității, vrea să semnifice slujirea și caritatea lui Cristos, care a venit "nu pentru a fi slujit, ci pentru a sluji" (Mt 20,28). Este bine ca această tradiție să fie păstrată și explicată în semnificația sa proprie.

16. § 1. La sfârșitul rugăciunii de după Împărtășanie, potrivit rubricilor din Liturghierul roman, preasfântul sacrament este dus în procesiune, prin biserică, la locul special amenajat.

§ 2. Dacă celebrarea pătimirii Domnului din Vinerea Sfântă nu are loc în aceeași biserică, Liturghia se încheie în mod obișnuit, iar preasfântul sacrament este pus în tabernacol.

§ 3. La momentul potrivit, se dezgolește altarul și, dacă este posibil, se scot crucile din biserică.

§ 4. Crucile care, eventual, rămân în biserică se recomandă să fie acoperite cu un văl de culoare roșie sau violet (dacă, eventual, nu au fost acoperite deja în ziua de sâmbată înainte de duminica a V-a din Postul Mare).

§ 5. Nu se pot aprinde luminile în fața imaginilor sfinților.

17. § 1. Credincioșii vor fi îndemnați ca, după împrejurări și posibilități, să continue adorația în fața preasfântului sacrament o parte din noapte. Totuși, după miezul nopții, adorația nu va avea un caracter solemn.

§ 2. Referitor la locul unde se păstrează Euharistia, să se evite termenul "mormânt", iar în împodobirea lui să nu i se confere aspectul unui loc de înmormântare.

§ 3. Preasfântul sacrament să fie păstrat într-un tabernacol închis, fără a se face expunerea cu ostensoriul.

III. VINEREA SFÂNTĂ A PĂTIMIRII DOMNULUI

18. În această zi în care "Cristos, Paștele nostru, a fost jertfit"19, Biserica, prin meditarea pătimirii Domnului și Mirelui ei și prin adorația crucii, comemorează originea sa din coasta lui Cristos, care se odihnește pe cruce și mijlocește pentru mântuirea lumii întregi.

19. § 1. În această zi și în ziua următoare, Biserica, după o tradiție străveche, nu celebrează sacramentele, în afară de sacramentul Penitenței și al Ungerii bolnavilor20.

§ 2. În această zi, împărtășania credincioșilor are loc numai în cadrul celebrării pătimirii Domnului; însă bolnavilor, care nu pot participa la această celebrare, li se poate duce sfânta Împărtășanie la orice oră din zi21.

§ 3. Vinerea Pătimirii Domnului este zi de penitență obligatorie în toată Biserica, ce trebuie să fie observată prin post și abstinență22.

§ 4. Înmormântările să fie celebrate fără cânt și fără sunetul orgii și al clopotelor.

20. În după-amiaza acestei zile, și anume în jurul orei trei, dacă din motive pastorale nu se alege o oră mai târzie, dar nu mai târziu de ora 21.0023 are loc celebrarea pătimirii Domnului; ea constă din trei părți: liturgia cuvântului, adorarea crucii și sfânta Împărtășanie.

21. § 1. Pe altar nu se va afla nimic: nici cruce, nici sfeșnice, nici fețe de altar.

§ 2. Preotul și diaconul, dacă este, îmbrăcați cu veșminte de culoare roșie, ca pentru Liturghie, în tăcere, merg la altar și, după ce fac închinarea cuvenită, se prosternează cu fața la pământ sau, după caz, îngenunchează; apoi, toți se roagă câtva timp în tăcere. Toți ceilalți se așază în genunchi. Apoi, preotul și slujitorii merg la scaunele lor; acolo, preotul, întors cu fața spre popor, începe celebrarea, urmărind cu fidelitate și religiozitate structura acțiunii liturgice.

§ 3. Liturgia cuvântului se încheie cu Rugăciunea universală, care se face respectând rubricile din Liturghierul roman. Credincioșii pot rămâne în genunchi sau în picioare pe tot timpul rugăciunilor.

22. § 1. După terminarea rugăciunii universale, urmează adorarea solemnă a sfintei cruci.

§ 2. Dintre cele două forme de înfățișare a crucii, indicate în Liturghierul roman, se va alege aceea care corespunde mai bine exigențelor pastorale.

§ 3. La adorarea crucii, primul care se apropie este preotul celebrant. Urmează apoi clerul, slujitorii laici și credincioșii, care vin ca într-un fel de procesiune și venerează crucea printr-o îngenunchere simplă sau prin alt semn adecvat, conform obiceiului locului, de exemplu, sărutând-o.

§ 4. Se va prezenta pentru adorație o singură cruce, care trebuie să fie suficient de mare și cu o anumită valoare artistică.

§ 5. Dacă numărul credincioșilor este prea mare și nu poate veni fiecare dintre ei la adorație, preotul, după ce o parte dintre credincioși a venit să adore crucea, o ia și, stând în mijloc, în fața altarului, invită poporul, prin câteva cuvinte, la adorarea sfintei cruci; apoi, ține crucea ridicată mai sus, câteva momente, iar credincioșii o adoră în tăcere.

§ 6. Credincioșilor care doresc să adore în mod personal crucea (fapt deosebit de important al acestei zile) să li se ofere posibilitatea de a o face la sfârșitul celebrării Pătimirii Domnului. În acest sens, să se pregătească în biserică un loc adaptat (de exemplu, în fața altarului) unde să fie așezată crucea pentru ca credincioșii să o poată adora și săruta și unde să poată rămâne în meditație.

§ 7. În timpul adorării sfintei cruci, se cântă antifona "Crucii tale", "Plângerea Mântuitorului", imnul "Cruce sfântă" sau alte cântece potrivite. În timpul cântărilor, cei care au făcut adorația pot ședea.

§ 8. Colecta pentru Țara Sfântă nu se va face în timpul adorației sfintei cruci, ci la sfârșitul celebrării, la ieșirea din biserică, pentru a evita suprapunerea momentului devoțional cu cel pecuniar.

§ 9. După terminarea adorației, crucea este dusă de diacon sau de slujitor la locul ei la altar. Lumânările aprinse se așază fie lângă altar, fie pe altar, fie în apropierea crucii.

23. § 1. Urmează împărtășirea credincioșilor, care se desfășoară potrivit rubricilor din Liturghier.

§ 2. După terminarea împărtășaniei, pixida e dusă de către diacon sau un slujitor adecvat în locul pregătit în afara bisericii, sau, dacă împrejurările o cer, este așezată în tabernacol.

§ 3. După rugăciunea asupra poporului, toți, după ce au îngenuncheat în fața crucii, pleacă în tăcere.

§ 4. După celebrare, altarul poate fi dezgolit, păstrându-se totuși pe el crucea cu două sau patru lumânări.

24. § 1. Datorită importanței lor pastorale, să nu se neglijeze exercițiile de pietate, cum ar fi Calea crucii, amintirea durerilor Maicii Domnului etc.

§ 2. Textele și cântecele acestor exerciții de pietate să fie în armonie cu spiritul liturgic și după formulare aprobate de ordinariul locului.

§ 3. Orarul exercițiilor de pietate și acela al celebrării liturgice să fie astfel stabilit încât acțiunea liturgică să rezulte superioară prin natura sa tuturor acestor exerciții24.

25. § 1. Pentru a păstra caracterul sacru al devoțiunii "Calea crucii", în perioada Săptămânii Sfinte să nu se înlocuiască forma tradițională a acestei devoțiuni cu diferite scenete, având decoruri de epocă și actori.

§ 2. Calea crucii va putea fi celebrată atât în biserici, cât și în locuri special amenajate, cu participarea întregii comunități, în special a copiilor și a tinerilor, purtând o cruce fără corpus și dusă de diferiți participanți.

IV. SÂMBĂTA SFÂNTĂ

26. În Sâmbăta Sfântă, Biserica rămâne lângă mormântul Domnului, în rugăciune și post, meditând pătimirea și moartea lui, precum și coborârea lui la cei din iad, și așteptând învierea lui.

27. § 1. Biserica se abține de la celebrarea Liturghiei, masa altarului fiind dezgolită, până după vigilia solemnă sau privegherea nocturnă în așteptarea învierii, când tristețea va face loc bucuriilor pascale, de belșugul cărora va tresălta timp de cincizeci de zile.

§ 2. În această zi, sfânta Împărtășanie se poate da numai ca viatic.

V. DUMINICA PAȘTELUI A ÎNVIERII DOMNULUI

Vigilia pascală

28. Conform unei tradiții foarte vechi, această noapte este o "priveghere în cinstea Domnului" (Ex 12,42), astfel încât credincioșii, după îndemnul Evangheliei (Lc 12,35-37), ținând în mâini făcliile aprinse, să fie asemenea unor oameni care așteaptă ca Domnul să se întoarcă, pentru ca, atunci când va sosi, să-i afle priveghind și să-i așeze la masa lui.

29. § 1. Privegherea din această noapte, care este cea mai mare și mai nobilă dintre toate solemnitățile, să fie unică pentru fiecare biserică.

§ 2. Ea să fie astfel orânduită: după ceremonia luminii (lucernarium) și preconiul pascal (care este prima parte a acestei vigilii), sfânta Biserică meditează faptele minunate pe care le-a săvârșit Domnul Dumnezeu pentru poporul său încă de la început, plină de încredere în cuvântul și în făgăduința lui (partea a doua, sau liturgia cuvântului), până când, apropiindu-se ziua Învierii, împreună cu noii săi membri renăscuți prin Botez (partea a treia), este chemată la masa pe care Domnul a pregătit-o poporului său, memorialul morții și învierii sale, până când va veni (partea a patra).

§ 3. Întreaga celebrare a vigiliei pascale trebuie să se desfășoare în timpul nopții, astfel încât să nu înceapă înainte de căderea nopții și să se termine înainte de ivirea zorilor zilei de duminică.

§ 4. Liturghia vigiliei, chiar dacă se celebrează înainte de miezul nopții, este Liturghia pascală a duminicii Învierii.

§ 5. Cine participă la Liturghia din timpul nopții se poate împărtăși din nou la Liturghia din ziua de Paști. Cel care celebrează sau concelebrează Liturghia din timpul nopții poate celebra sau concelebra și a doua Liturghie în ziua de Paști. Vigilia pascală înlocuiește Oficiul lecturilor.

30. § 1. Preotul e asistat în mod obișnuit de diacon. În lipsa lui, funcțiile sale sunt preluate de însuși preotul celebrant sau de un concelebrant, cu excepția acelora care sunt indicate în Liturghier.

§ 2. Preotul și diaconul se îmbracă în veșminte albe, ca pentru Liturghie.

§ 3. Se pregătesc lumânări pentru toți cei care participă la priveghere.

§ 4. Luminile din biserică sunt stinse.

§ 5. Pe cât posibil să se pregătească în afara bisericii locul potrivit pentru binecuvântarea focului nou ale cărui flăcări trebuie să împrăștie cu adevărat întunericul și să lumineze noaptea.

§ 6. Respectând adevărul semnului, să se pregătească lumânarea pascală, făcută din ceară și nu din alte materiale, în fiecare an să fie nouă, unică, destul de mare, pentru a putea evoca faptul că Cristos este lumina lumii. Să fie binecuvântată cu semnele și cuvintele indicate în Liturghier.

§ 7. Procesiunea prin care poporul intră în biserică trebuie să fie condusă numai de lumina lumânării pascale. Așa cum fiii lui Israel erau conduși noaptea de coloana de foc, la fel creștinii îl urmează pe Cristos care învie. De la lumina lumânării pascale se aprind gradual celelalte lumânări purtate în mână de către toți credincioșii.

§ 8. Ajuns la treptele altarului, diaconul așază lumânarea pascală pe sfeșnicul pregătit lângă pupitru, sau în mijlocul prezbiteriului.

§ 9. Se aprind luminile din biserică, cu excepția lumânărilor de la altar.

§ 10. Diaconul, după ce a tămâiat cartea și lumânarea pascală, cântă de la amvon sau de la pupitru preconiul pascal, care, în forma unui mare poem liric, proclamă întregul mister pascal cuprins în economia mântuirii. Toți stau în picioare, ținând în mâini lumânările aprinse. În lipsa diaconului, preconiul pascal poate fi vestit de preotul însuși, de un preot concelebrant sau de un cantor laic.

31. § 1. Lecturile din Sfânta Scriptură formează a doua parte din vigilie. Ele descriu evenimentele culminante ale istorie mântuirii pe care credincioșii trebuie să le poată medita cu calm în sufletul lor. Toți sting lumânările și se așază.

§ 2. În această vigilie, maica tuturor vigiliilor, sunt propuse nouă lecturi: șapte din Vechiul Testament și două din Noul Testament (Epistola și Evanghelia), care trebuie să fie citite toate, oriunde aceasta este posibil, pentru a respecta caracterul vigiliei, care cere prelungirea în timp.

§ 3. Cu toate acestea, acolo unde grave motive pastorale o cer, poate fi redus numărul lecturilor din Vechiul Testament. Se va avea totuși în vedere că citirea cuvântului lui Dumnezeu este o parte fundamentală a vigiliei pascale. Se vor citi cel puțin trei lecturi luate din Vechiul Testament, și anume din Lege și Profeți, și se vor cânta psalmii responsoriali respectivi. Nu se va omite însă, niciodată, citirea capitolului 14 din Exod, cu cântarea lui.

§ 4. În această repetare a părților să se păstreze un ritm, care să poată favoriza participarea și devoțiunea credincioșilor25.

§ 5. Să se evite înlocuirea psalmilor responsorali cu alte cântece populare.

§ 6. După ultima lectură din Vechiul Testament, împreună cu psalmul responsorial și rugăciunea sa, se aprind lumânările la altar și preotul intonează imnul "Mărire", pe care îl continuă toți și în timpul căruia se trag clopotele, după obiceiul locului.

§ 7. La terminarea Epistolei, toți se scoală în picioare și preotul intonează în mod solemn, de trei ori, ridicând treptat vocea, Aleluia, pe care îl repetă toți.

§ 8. La Evanghelie nu se duc lumânări, ci numai cădelnița fumegândă. Prin Evanghelie se vestește învierea Domnului, momentul culminant al întregii liturgii a cuvântului.

§ 9. După Evanghelie, să nu se omită omilia, chiar dacă este scurtă.

32. § 1. A treia parte a vigiliei este constituită de liturgia baptismală. Acum este celebrat în sacrament Paștele lui Cristos și al nostru. Acest lucru poate fi exprimat într-o manieră completă în acele biserici care au izvorul baptismal și, mai ales, atunci când are loc inițierea creștină a adulților sau cel puțin se celebrează Botezul copiilor.

§ 2. În cazul în care lipsesc candidații la Botez, în bisericile parohiale să se facă cel puțin binecuvântarea apei de Botez, care va fi păstrată în baptister pe tot parcursul timpului pascal.

§ 3. Dacă nu sunt de față candidați la Botez și nici nu se binecuvântează apa de Botez, se face binecuvântarea apei cu care se stropește poporul.

§ 4. Păstorii vor avea grijă să-i sensibilizeze și să le amintească din timp credincioșilor că, potrivit tradiției locale, colecta din noaptea și ziua de Paști, este pentru susținerea Seminarului diecezan.

33. § 1. Celebrarea Euharistiei formează a patra parte a vigiliei și culmea ei, fiind în mod deplin sacramentul Paștelui, adică memorialul jertfei crucii și a prezenței lui Cristos cel înviat, completarea inițierii creștine, pregustarea Paștelui veșnic.

§ 2. Procesiunea din noaptea Învierii se va face cu lumânarea pascală, semnul învierii Domnului.

§ 3. După Liturghia din noaptea Învierii se pot binecuvânta, cu apa ce a fost sfințită în vigilia pascală, ouăle, simbolul vieții, precum și alte alimente aduse de credincioși.

Ziua de Paști

34. § 1. Liturghia din ziua de Paști să se celebreze cu mare solemnitate.

§ 2. În această zi este bine să se facă stropirea cu apa binecuvântată în vigilie ca act penitențial.

§ 3. Vasele care se află la intrarea în biserică să fie umplute cu aceeași apă.

35. Să se păstreze, acolo unde este deja în vigoare, sau să se introducă, dacă se consideră oportun, tradiția de a celebra în ziua de Paști Vesperele baptismale, în timpul cărora, în cântul psalmilor, se face procesiunea la izvorul baptismal26.

36. § 1. Lumânarea pascală, care trebuie să stea lângă amvon sau aproape de altar, să rămână aprinsă cel puțin în toate celebrările liturgice mai solemne ale acestui timp, atât la Liturghie, cât și la Laude și Vespere, până în Duminica Rusaliilor.

§ 2. După aceea, lumânarea se păstrează cu cinstea cuvenită în baptister, pentru a aprinde de la flacăra ei lumânările celor nou botezați, în celebrarea Botezului.

§ 3. La celebrarea înmormântării, lumânarea pascală să fie așezată alături de catafalc, pentru a arăta că moartea este pentru creștin adevăratul său Paști.

§ 4. Să nu se aprindă lumânarea pascală în afara timpului pascal, nici să nu se păstreze în prezbiteriu27.

37. A doua și a treia zi de Paști să se păstreze tradiția de a celebra sfânta Liturghie, cu programul liturgic adaptat necesităților pastorale locale.

38. § 1. Misterul pascal, pe care îl retrăim în timpul triduumului pascal, nu este doar o amintire a unui eveniment trecut, ci și o realitate actuală. Cristos învinge și astăzi prin iubirea sa păcatul și moartea. Răul, sub toate chipurile sale, nu are ultimul cuvânt. Biruința finală este a lui Cristos, a adevărului și a iubirii! Dacă suntem dispuși să suferim și să murim cu el, așa cum ne amintește sfântul Paul în vigilia pascală, viața sa va deveni viața noastră (cf. Rom 6,9). Pe această certitudine se construiește existența noastră creștină.

§ 2. Celebrarea Paștelui continuă în timpul pascal. Cele 50 de zile care urmează după Duminica Învierii, până la Duminica Rusaliilor, se celebrează în bucurie ca o singură zi de sărbătoare, ba mai mult, ca "marea duminică"28.

25 martie 2009

+ Petru Gherghel
episcop de Iași  

Note:
1 Cf. CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium (SC), nr. 5, 6, 61, ARCB, București, 2000, 12, 13, 28.
2 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Norme generale privitoare la anul liturgic și la calendar (NGAC), nr. 18, "Sapientia", Iași, 20093, 100.
3 CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Scrisoarea despre pregătirea și celebrarea sărbătorilor pascale Paschalis sollemnitatis (16 ianuarie 1988): EnchVat 11, 12-67.
4 LITURGHIERUL ROMAN, Sfântul Triduum Pascal, "Sapientia", Iași 2009
3, 308-404, publicat sub formă de extras în Săptămâna Sfântă, "Sapientia", Iași, 2007.
5 Cf. SFÂNTA CONGREGAȚIE A RITURILOR, Decretul Maxima redemptionis nostrae mysteria (16.11.1955): AAS 47 (1955) 858; AUGUSTIN DE HIPPONA, Ep. 55, 24: PL 35, 215.
6 Cf. Mc 2,19-20; TERTULIAN, De ieiunio adversus psychicos, 2 et 13: CChr 2, 1271.
7 Cf. Ceremoniale Episcoporum (CE), Roma, 1984, 295; SC 110.
8 Cf. SFÂNTA CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucțiunea Eucharisticum mysterium (25.5.1967) (EM), 26: EnchVat 2, 1326.
9 Cf. SFÂNTA CONGREGAȚIE A RITURILOR, Ordinationes et declarationes circa Ordinem hebdomadae sanctae instauratum (1.2.1957), 21: AAS 49 (1957) 91-95
10 CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, Decret privind formarea preoțească Optatam totius, 8, ARCB, București, 2000, 196.
11 Cf. SFÂNTA CONGREGAȚIE PENTRU EDUCAȚIA CATOLICĂ, Instrucțiunea De institutione liturgica in seminariis (17.05.1979), 15.33: EnchVat 6, 1569.1591.
12 Cf. SC 56.
13 CE 297.
14 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Joia Sfântă a Cinei Domnului, 309.
15 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Joia Sfântă a Cinei Domnului, 309
16 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Joia Sfântă a Cinei Domnului, 309.
17 SFÂNTA CONGREGAȚIE A RITURILOR, Decretul Maxima redemptionis nostrae mysteria, 9: AAS 47 (1955) 845.
18 Cf. CE 300.
19 1Cor 5,7.
20 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Vinerea Sfântă a Pătimirii Domnului, 324; CONGREGAȚIA PENTRU CULTUL DIVIN, Declarația Ad Missale romanum: Notitiae 13 (1977) 602.
21 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Vinerea Sfântă a Pătimirii Domnului, 324.
22 Cf. PAUL AL VI-LEA, Constituția apostolică Paenitemini (17.02.1966), II, 2: EncVat 2, 646; Codul de drept canonic (CDC), Sapientia, Iași 2004, can, 1251.
23 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Vinerea Sfântă a Pătimirii Domnului, 3; SFÂNTA CONGREGAȚIE A RITURILOR, Ordinationes et declarationes circa Ordinem hebdomadae sanctae instauratum, 15. AAS 49 (1957) 94.
24 Cf. SC 13.
25 Cf. LITURGHIERUL ROMAN, Vigilia pascală din Noaptea Sfântă, 374.
26 Cf. Norme generale privind Liturgia orelor, 213: LITURGIA ORELOR DUPĂ RITUL ROMAN, I. Timpul Adventului și Timpul Crăciunului, "Sapientia", Iași, 2003, 80.
27 LITURGHIERUL ROMAN, Duminica Rusaliilor, rubrica finală, 473; RITUALUL ROMAN, Ritualul Botezului copiilor. Inițierea creștină, norme generale introductive, 25, "Presa Bună", Iași, 2002, 13.
28 NGAC, 22.


 

lecturi: 130.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat