Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Persoana umană: ce demnitate?

Publicăm o schemă catehetică scrisă de Mons. Raffaello Martinelli, prelat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma.

Schemele catehetice ale Mons. Martinelli se pot găsi în formă tipărită în interiorul bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" de pe Via del Corso din Roma.

* * *

Se propune aici o sinteză a câtorva puncte importante din instrucțiunea "Dignitas personae. Câteva probleme de bioetică" (Instr. ), publicată la 12 decembrie 2008 de Congregația pentru Doctrina Credinței. Această instrucțiune a fost aprobată în mod expres de Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea. Deci, aparține documentelor care "fac parte din magisteriul obișnuit al urmașului lui Petru" (instrucțiunea Donum veritatis, nr. 18), care trebuie primită de credincioși cu "asentimentul religios al spiritului lor" (instrucțiunea Dignitas personae, nr. 37).

Pentru ce acest document?

În ultimii ani, științele biomedicale au făcut progrese enorme, care deschid noi perspective terapeutice, dar provoacă și întrebări serioase.

Instrucțiunea amintită încearcă să:

- să propună răspunsuri la câteva probleme noi de bioetică, ce provoacă așteptări și perplexități în vaste sectoare ale societății;

- "să promoveze formarea conștiințelor" (Instr., nr. 10);

- să încurajeze o cercetare biomedicală care respectă demnitatea oricărei ființe umane și procreația;

- să dea glas celui care nu are glas, este complet lipsit de apărare, așa cum este tocmai embrionul uman.

În examinarea acestor noi probleme, "s-a voit mereu să se țină cont de aspectele științifice, folosindu-se de analiza Academiei Pontificale pentru Viață și a unui mare număr de experți, pentru a le confrunta cu principiile antropologiei creștine. Enciclicele Veritatis splendor și Evangelium vitae ale lui Ioan Paul al II-lea și alte intervenții ale magisteriului oferă indicații clare de metodă și de conținut pentru examinarea problemelor luate în considerare" (Instr., nr. 2).

În propunerea principiilor și evaluărilor morale pentru cercetarea biomedicală asupra vieții umane, Biserica "ia fie din lumina rațiunii, fie din lumina credinței, contribuind la elaborarea unei viziuni integrale despre om și despre vocația sa, capabilă să primească tot ceea ce provine bun din operele oamenilor și din diferitele tradiții culturale și religioase, care arată des o mare reverență față de viață" (Instr., nr. 3).

Pe ce principiu fundamental se bazează instrucțiunea?

Se bazează pe demnitatea persoanei umane, care trebuie recunoscută oricărei ființe umane, de la zămislire și până la moartea naturală. Acest principiu fundamental "exprimă un mare «da» spus vieții umane", care "trebuie să fie pus în centrul reflecției etice despre cercetarea biomedicală" (Instr., nr. 1).

Îndeosebi:

- "Ființa umană trebuie respectată și tratată ca o persoană încă de la zămislirea sa și, de aceea, chiar din acel moment trebuie să i se recunoască drepturile persoanei, între care înainte de toate dreptul inviolabil la viață al oricărei ființe umane nevinovate" (Instr., nr. 4). "Este convingere a Bisericii că ceea ce este uman nu este numai primit și respectat de credință, ci este și purificat, înălțat și perfecționat de ea" (nr. 7). Dumnezeu a creat orice om după chipul său; în Fiul său întrupat a revelat pe deplin misterul omului; Fiul face în așa fel încât noi putem deveni fii ai lui Dumnezeu. "Pornind de la ansamblul acestor două dimensiuni, umană și divină, se înțelege mai bine motivul valorii inviolabile a omului: el posedă o vocație veșnică și este chemat să împărtășească iubirea trinitară a lui Dumnezeu cel viu" (Instr., nr. 8).

- "Originea vieții umane, pe de altă parte, își are contextul său autentic în căsătorie și în familie, în care este generată prin intermediul unui act care exprimă iubirea reciprocă dintre bărbat și femeie. O procreație cu adevărat responsabilă față de cel care trebuie să se nască trebuie să fie rodul căsătoriei" (Instr., nr. 6). "Aceste două dimensiuni ale vieții, cea naturală și cea supranaturală, permit să înțelegem mai bine și în ce sens actele care permit ființei umane să vină la existență, în care bărbatul și femeia se dăruiesc reciproc unul alteia, sunt o reflexie a iubirii trinitare. Dumnezeu, care este iubire și viață, a înscris în bărbat și în femeie vocația la o participare specială la misterul său de comuniune personală și la opera sa de creator și de Tată... Duhul Sfânt, revărsat în celebrarea sacramentală (a căsătoriei), oferă soților creștini darul unei comuniuni noi de iubire, care este imaginea vie și reală a acelei uniri cu totul speciale care face din biserică indivizibilul trup mistic al lui Cristos Domnul" (Instr., nr. 9).

De aceea, da-ul spus demnității ființei umane comportă în mod necesar niște nu-uri spuse la tot ceea ce este împotriva respectării acestei demnități.

Care este raportul dintre magisteriul ecleziastic și autonomia științei?

"Biserica, judecând despre valența etica a unor rezultate ale recentelor cercetări ale medicinei referitoare la om și la originile sale, nu intervine în domeniul propriu al științei medicale ca atare, ci le amintește tuturor celor interesați de responsabilitatea etică și socială a lucrării lor. Le amintește că valoarea etică a științei biomedicale se măsoară cu referința fie la respectarea necondiționată datorată oricărei ființe umane, în toate momentele existenței sale, fie la ocrotirea specificității actelor personale care transmit viața" (Instr., nr. 10).

Ce spune Biserica în privința tehnicilor de ajutorare a fertilității umane?

Cu privire la tehnicile menite să depășească infertilitatea, cum ar fi:

- "tehnici de fecundare artificială eterologă" (Instr., nr. 12): "menite să obțină în mod artificial o zămislire umană pornind de la gameți care provin cel puțin de la un donator diferit de soții care sunt uniți în căsătorie" (Instr., nota 22);

- "tehnici de fecundare artificială omologă" (Instr., nr. 12): menite să obțină în mod artificial "o zămislire umană pornind de la gameții ai doi soți uniți în căsătorie" (Instr., nota 23);

- "tehnici care se configurează ca un ajutor al actului conjugal și al rodniciei sale" (Instr., nr. 12);

- "intervenții care tind să înlăture obstacolele care se opun fertilității naturale" (Instr., nr. 13);

- "procedura de adopție" (Instr., nr. 13).

Biserica afirmă că sunt permise toate tehnicile care respectă:

- "dreptul la viață și la integritate fizică al oricărei ființe umane";

- "unitatea căsătoriei, care comportă respectarea reciprocă a dreptului soților de a deveni tată și mamă numai unul prin intermediul celuilalt";

- "valorile specific umane ale sexualității, care cer ca procrearea unei persoane umane trebuie să fie urmărită ca rod al actului conjugal specific al iubirii dintre soți" (Instr., nr. 12).

Deci "sunt admisibile tehnicile care se configurează ca un ajutor al actului conjugal și al rodniciei sale... Intervenția medicală în acest domeniu respectă demnitatea persoanelor atunci când tinde să ajute actul conjugal fie pentru a-i ușura îndeplinirea fie pentru a-i permite să ajungă la scopul său, odată ce a fost săvârșit în mod normal" (Instr., nr. 12).

Sunt "desigur permise intervențiile care tind să înlăture obstacolele care se opun fertilității naturale" (Instr., nr. 13).

Este "de dorit încurajarea, promovarea și facilitarea [...] procedurii adopției a numeroșilor copii orfani". Este important de încurajat "cercetările și investițiile dedicate prevenirii sterilității" (Instr., nr. 13).

Ce trebuie spus cu privire la fecundarea în eprubetă?

Experiența din ultimii ani a demonstrat că în contextul tehnicilor de fecundare in vitro "numărul de embrioni sacrificați este foarte mare" (nr. 14): peste 80% în centrele cele mai dezvoltate (cf. Instr., nota 27).

- "Embrionii produși în eprubetă care prezintă defecte sunt aruncați direct";

- multe perechi "recurg la tehnicile de procreație artificială cu unicul scop de a putea face o selecție genetică a copiilor lor";

- dintre embrionii produși in vitro "un anumit număr sunt transferați în sânul matern, iar ceilalți sunt congelați";

- tehnica transferării multiple, adică "a unui număr mai mare de embrioni față de copilul dorit, prevăzând că unii se pierd... comportă de fapt un tratament pur instrumental al embrionilor" (Instr., nr. 15).

"Acceptarea pașnică a nivelului foarte ridicat de abortivitate al tehnicilor de fecundare in vitro demonstrează în mod elocvent că înlocuirea actului conjugal cu o procedură tehnică... contribuie la slăbirea conștiinței respectului datorat oricărei ființe umane. În schimb recunoașterea acestui respect este favorizată de intimitatea soților animată de iubirea conjugală... În fața instrumentalizării ființei umane aflată la stadiul embrionar, trebuie repetat că iubirea lui Dumnezeu nu face deosebire între nou-zămislit, aflat încă în sânul mamei sale, și copil, sau tânăr, sau om matur sau bătrân. Nu face deosebire deoarece în fiecare dintre ei vede amprenta propriei imagini și asemănări... Pentru aceasta magisteriul Bisericii a proclamat în mod constant caracterul sacru și inviolabil al oricărei vieți umane, de la zămislirea sa până la sfârșitul său natural" (Instr., nr. 16).

Ce trebuie spus cu privire la:

1) Congelarea oocitelor?

"Pentru a evita problemele etice grave puse de crioconservarea embrionilor, a fost avansată în domeniul tehnicilor de fecundare in vitro propunerea de a congela oocitele" (Instr., nr. 20).

În această privință, crioconservarea de oocite, nu în sine imorală și prospectată și în alte contexte care aici nu sunt luate în considerare, "în vederea procesului de procreație artificială trebuie considerată inacceptabilă din punct de vedere moral" (Instr., nr. 20).

2) Reducerea embrionară?

"Unele tehnici folosite în procreația artificială, mai ales transferarea mai multor embrioni în sânul matern, au făcut loc unei creșteri semnificative a procentajului de sarcini multiple. Ea constă într-o intervenție pentru a reduce numărul de embrioni sau fetuși prezenți în sânul matern prin suprimarea lor directă" (Instr., nr. 21).

"Din punct de vedere etic, reducerea embrionară este un avort intențional selectiv. De fapt, e vorba de eliminare deliberată și directă a uneia sau mai multor ființe umane nevinovate în faza inițială a existenței lor, și ca atare constituie mereu o dezordine morală gravă" (Instr., nr. 21).

3) Diagnoza pre-implantatoare?

"Diagnoza pre-implantatoare este o formă de diagnoză prenatală, legată de tehnicile de fecundare artificială, care prevede diagnoza genetică a embrionilor formați in vitro, înainte de transferarea lor în sânul matern. Ea este efectuată cu scopul de a avea siguranța de a transfera în mamă numai embrioni lipsiți de defecte sau cu un sex determinat sau cu anumite calități speciale" (Instr., nr. 22).

"Diferit de alte forme de diagnoză prenatală..., după diagnoza pre-implantatoare urmează în mod obișnuit eliminarea embrionului desemnat ca «suspect» de defecte genetice sau cromozomice, sau purtător al unui sex care nu este voit sau de calități nedorite. Diagnoza pre-implantatoare... este finalizată de fapt la o selecție calitativă cu ulterioara distrugere a embrionilor, care se configurează ca o practică abortivă precoce... Tratând embrionul uman ca simplu «material de laborator», se face o alterare și o discriminare și cât privește conceptul însuși de demnitate umană... Această discriminare este imorală și de aceea ar trebui considerată inacceptabilă din punct de vedere juridic" (Instr., nr. 22).

4) Noi forme de intercepție și contragestative

Există mijloace tehnice care acționează după fecundare, atunci când embrionul este deja constituit.

"Aceste tehnici sunt interceptatoare, dacă interceptează embrionul înainte de implantul său în uterul matern" (Instr., nr. 23), de exemplu prin "spirala... și așa-numita «pilulă de ziua următoare»" (Instr., nota 43). Ele sunt "contragestative dacă provoacă eliminarea embrionului abia implantat" (Instr., nr. 23), de exemplu prin "pilula RU 486" (Instr., nota 44).

Deși interceptatorii nu provoacă un avort de fiecare dată când sunt luați, și pentru faptul că nu întotdeauna după raportul sexual are loc fecundarea, trebuie notat "că în cel care vrea să împiedice implantul unui embrion eventual zămislit și de aceea cere sau prescrie aceste medicamente, intenționalitatea abortivă este în general prezentă". În cazul contragestației "este vorba de eliminarea embrionului abia implantat... Folosirea mijloacelor de interceptare și de contragestație face parte din păcatul de avort și este în mod grav imoral" (Instr., nr. 23).

Care este evaluarea Bisericii în privința terapiei genice?

Prin terapie genică se înțelege "aplicarea la om a tehnicilor de inginerie genetică cu o finalitate terapeutică, adică cu scopul de a îngriji bolile pe bază genetică" (Instr., nr. 25). Terapia genică somatică, la rândul său, "își propune să elimine sau să reducă defecte genetice prezente la nivelul celulelor somatice" (Instr., nr. 25). Terapia genică germinală tinde "să corecteze defecte genetice prezente în celule din linia germinală, cu scopul de a transmite efectele terapeutice obținute pe subiect la eventuala lui descendență" (Instr., nr. 25).

Din punct de vedere etic, este valabil ceea ce urmează:

- Cât privește intervențiile de terapie genică somatică, ele sunt "în linie de principiu licite din punct de vedere moral... Dat fiind faptul că terapia genică poate să comporte riscuri semnificative pentru pacient, trebuie respectat principiul deontologic general conform căruia, pentru a realiza o intervenție terapeutică, este necesar să se asigure în prealabil că subiectul tratat nu este expus la riscuri pentru sănătatea sa sau pentru integritatea fizică, care să fie excesive sau disproporționate față de gravitatea patologiei care se dorește să se vindece. Este cerut și consimțământul informat al pacientului sau al unui reprezentant legitim al său" (Instr., nr. 26).

- Cât privește terapia genică germinală, "riscurile legate de orice manipulare genetică sunt semnificative și încă puțin controlabile, la starea actuală a cercetării nu este admisibil din punct de vedere moral a acționa în așa fel încât potențialele daune care derivă să se răspândească în descendență" (Instr., nr. 26).

- Cât privește ipoteza de a aplica ingineria genetică pentru presupuse scopuri de îmbunătățire și potențare a înzestrării genetice, trebuie spus că aceste manipulări ar favoriza "o mentalitate eugenetică" și ar introduce "o indirectă pecete socială împotriva celor care nu posedă calități deosebite și exagerează calități apreciate de culturi și societăți determinate, care nu constituie în sine specificul uman. Asta ar contrasta cu adevărul fundamental al egalității între toate ființele umane, care se traduce în principiul de dreptate, a cărui încălcare, cu trecerea timpului, ar ajunge să atenteze la adresa conviețuirii pașnice dintre indivizi... [...] În sfârșit, trebuie spus că în tentativa de a crea un nou tip de om se observă o dimensiune ideologică, după care omul pretinde să ia locul Creatorului" (Instr., nr. 27).

Este acceptabilă din punct de vedere moral clonarea umană?

Prin clonare umană se înțelege "reproducerea asexuată și agamică a întregului organism uman, cu scopul de a produce una sau mai multe «copii» din punct de vedere genetic în mod substanțial identice cu unicul strămoș" (Instr., nr. 28). Tehnicile propuse pentru clonarea umană sunt fisiunea gemelară, care constă "în separarea artificială a fiecărei celule sau grup de celule de embrion, în primele faze ale dezvoltării, și în transferarea succesivă în uter a acestor celule, cu scopul de a obține, în mod artificial, embrioni identici" (Instr., nota 47), și transferarea nucleului, care constă "în introducerea unui nucleu prelevat dintr-o celulă embrionară sau somatică într-un oocit denucleat anterior, urmată de activarea acestui oocit care, prin urmare, ar trebui să se dezvolte ca embrion" (Instr., nota 47). Clonarea este propusă cu două scopuri: reproductiv, adică pentru a obține nașterea unui copil clonat, și terapeutic sau de cercetare.

"Clonarea umană este în mod intrinsec ilicită, deoarece... vrea să dea naștere unei noi ființe umane fără legătură cu actul de dăruire reciprocă dintre doi soți și, mai radical, fără nici o legătură cu sexualitatea. Această circumstanță dă loc la abuzuri și la manipulări care lezează grav demnitatea umană" (Instr., nr. 28).

- Cât privește clonarea reproductivă, ea "ar impune subiectului clonat un patrimoniu genetic prestabilit, supunându-l de fapt - așa cum a fost afirmat - la o formă de sclavie biologică din care cu greu ar putea să se elibereze. Faptul că o persoană își arogă dreptul de a determina în mod arbitrar caracteristicile genetice ale altei persoane reprezintă o gravă ofensă adusă demnității acesteia din urmă și egalității fundamentale dintre oameni... Fiecare dintre noi întâlnește în celălalt o ființă umană care-și datorează propria existență și propriile caracteristici iubirii lui Dumnezeu, pentru care numai iubirea dintre soți constituie o mediere conformă cu planul Creatorului și Tatălui ceresc" (Instr., nr. 29).

- Cât privește clonarea terapeutică, trebuie precizat că "A crea embrioni cu propunerea de a-i distruge, chiar dacă cu intenția de a-i ajuta pe bolnavi, este total incompatibil cu demnitatea umană, deoarece face din existența unei ființe umane, chiar dacă în stadiu embrionar, nimic mai mult decât un instrument care trebuie folosit și distrus. Este în mod grav imoral a sacrifica o viață umană pentru o finalitate terapeutică" (Instr., nr. 30).

- Ca alternativă la clonarea terapeutică, unii au propus noi tehnici, care ar fi capabile să producă celule staminale de tip embrionar fără a presupune distrugerea de adevărați embrioni umani, de exemplu, prin transferarea unui nucleu alterat (ANT) sau reprogramarea asistată a oocitului (OAR). Însă în această privință mai sunt de clarificat îndoielile "referitoare mai ales la statutul ontologic al «produsului» obținut astfel" (Instr., nr. 30).

Sunt permise:

1) folosirea terapeutică a celulelor staminale?

"Celulele staminale sunt celule nediferențiate care posedă două caracteristici fundamentale:

a) capacitatea prelungită de a se înmulți fără a se diferenția;

b) capacitatea de a da naștere la celule străbune de tranzit, din care provin celule puternic diferențiate, de exemplu, nervoase, musculare, hematice. De când s-a verificat în mod experimental că celulele staminale, dacă sunt transplantate într-un țesut stricat, tind să favorizeze repopularea celulelor și regenerarea acelui țesut, s-au deschis noi perspective pentru medicina regenerativă, care au trezit mare interes printre cercetătorii din toată lumea" (Instr., nr. 31).

Pentru evaluarea etică trebuie luate în considerare metodele folosite pentru recoltarea celulelor staminale.

- "Trebuie considerate licite acele metode care nu provoacă o daună gravă subiectului din care se extrag celulele staminale. Această condiție se îndeplinește, în general, în cazul de prelevare: a) din țesuturile unui organism adult; b) din sângele cordonului ombilical, în momentul nașterii; c) din țesuturile fetușilor care au murit de moarte naturală" (Instr., nr. 32).

- "Prelevarea de celule staminale dintr-un embrion uman viu provoacă în mod inevitabil distrugerea lui, fiind prin urmare în mod grav ilicit. În acest caz, cercetarea... nu este în slujba umanității. De fapt, trece prin suprimarea de vieți umane care au demnitate egală față de ceilalți indivizi umani și față de cercetării înșiși" (Instr., nr. 32).

- "Folosirea celulelor staminale embrionare, sau a celulelor diferențiate derivate din ele, eventual furnizate de alți cercetători, suprimând embrioni, sau care pot fi găsite în comerț, pune serioase probleme din punct de vedere al cooperării la rău și al scandalului" (Instr., nr. 32).

- Oricum, se afirmă că numeroase studii tind să acrediteze celulelor staminale adulte niște rezultate mai bune dacă sunt confruntate cu cele embrionare.

2) tentativele de hibridizare?

"Recent au fost folosite oocite animale pentru reprogramarea nucleelor de celule somatice umane..., cu scopul de a extrage celule staminale embrionare din embrionii rezultați, fără a trebui să se recurgă la folosirea de oocite umane" (Instr., nr. 33). "Din punct de vedere etic, asemenea proceduri reprezintă o ofensă adusă demnității ființei umane, din cauza amestecului de elemente genetice umane și animale capabile să tulbure identitatea specifică a omului" (Instr., nr. 33).

NB: Pentru a aprofunda tema, să se citească:

- Instrucțiunea "Dignitas personae. Despre câteva probleme de bioetică", publicată la 12 decembrie 2008 de Congregația pentru Doctrina Credinței.

(După Zenit, 23 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat