Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Angajarea lui Isus de a oferi trupul și sângele său în fața împlinirii

"Cina de taină" de Leonardo da Vinci și "Răstignirea" de Montorfano concepute ca și componente ale unui program unitar.

Cenacolul lui Leonardo da Vinci a fost pictat într-o sufragerie: cina lui Cristos într-un loc unde se mănâncă. Apoi, are importanță faptul că sufrageria era cea a unei comunități consacrate: Cina de Taină, în decursul căreia protagonistul, Cristos, a asumat o angajare apăsătoare, a fost pictată de creștini angajați în urmarea lui. În afară de asta este semnificativ că această sufragerie se află la câțiva pași de biserica în care persoanele consacrate ascultau Scripturile care dădeau sens angajării lor și unde erau hrăniți cu trupul și sângele oferite la origine de Cristos în contextul evenimentului reprezentat de Leonardo. Și este fundamental de amintit că frații mergeau în sufragerie din biserică: mergeau la masă - cel puțin în marile ocazii și în zilele de sărbătoare - imediat după Liturghia comunitară solemnă. Vedeau cenacolul lui Leonardo, adică în contextul unei angajări care implica toată viața lor și după ce au ascultat evanghelia și au primit Euharistia.

Desigur, acest mod de a privi opera nu era unicul, și chiar și în acea perioadă pictura sugera alte semnificații. Cea mai celebră reprezentare a cenacolului din toate timpurile ilustrează, de exemplu, în manieră singulară, raportul cu "misterele" teatrale din acea vreme. Făcută între anii 1495-1497, rezumă apoi cercetarea psihofizică temerară, elaborată și codificată de alți maeștri florentini: in primis Giotto, apoi Donatello și Masaccio, în sfârșit Alberti. Cenacolul a fost imediat recunoscut ca o piatră de hotar a culturii artistice a Renașterii.

Cele două lucruri nu sunt deloc contradictorii. Comisia Cinei de taină a venit la ducele de Milano din vremea aceea, Ludovico Sforza, în contextul unui proiect de modernizare și înfrumusețare a complexului conventual și al bisericii, în care, de altfel, principele intenționa să-și stabilească locul de înmormântare. În cadrul global al proiectului condus de prietenul lui Leonardo, arhitectul Donato Bramante, cina lui Leonardo avea o dublă funcție: pe de o parte, trebuia să fie o operă de artă sacră - imaginea lui coena Domini în sala în care frații luau masa - și pe de altă parte, trebuia să potolească ambiția ducelui de a strălucire capitalei sale cu opere de arhitectură și artă în stilul modern. În afară de elementele cu conținut religios în pictură, de fapt Leonardo a creat în ea exemplul cel mai perfect văzut vreodată în Italia de nord al noii perspective florentine, deschizând peretele din capătul sufrageriei cu iluzia unei camere spațioase cu tavan în formă cu scrinuri. Această cameră - ca și prezbiteriul grandios în formă de cupolă pe care Bramante îl realiza în mod contextual pentru biserică - actualiza o structură preexistentă, definindu-i o extensiune ideală: la un nivel mai înalt, spațiul lui Cristos în conventul fraților.

În realitate, cele două aspecte ale cenacolului - cel tehnic și cel mistic - se suprapun, pentru că și grație perspectivei Leonardo reușește să proiecteze sensul că viața comunității călugărești este o extindere a vieții lui Cristos și a apostolilor. Mai ales, prin construcția sa de perspectivă, artistul focalizează atenția asupra lui Cristos, făcând din această figură punctul de intersectare a întregului cosmos pictural definit de sală: de fapt, liniile diagonale care duc ochiul în profunzime conduc în mod inevitabil la Cristos, totul se leagă de el, el este pivotul logicii vizuale și narative a ansamblului. Nu este punctul ultim, punctul de fugă; liniile diagonale converg mai degrabă în spatele lui Cristos, în atmosfera de seară din afara ferestrei; însă acel punct ultim rămâne ascuns: căutând infinitul, privirea noastră se oprește la Cristos, ca și cum el încă ar spune: "Cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl" (In 14,9).

Forța acestei concentrări în perspectivă și cristologică creată de Leonardo devine clară dacă se întărește cina sa cu alte interpretări ale temei în pictura din vremea aceea. Domenico Ghirlandaio, de exemplu, în anii 1480-1490, a pictat două interpretări din acestea, aproape identice, în conventele florentine "Toți Sfinții" și "Sfântul Marcu". Ca și Leonardo, acest artist s-a folosit de perspectivă pentru a da iluzia unui spațiu real, însă fără a construi spațiul în raport direct cu Cristos. În versiunile lui Ghirlandaio, ochiul înaintează de la stânga la dreapta, oprindu-se asupra fiecăreia din cele treisprezece figuri separate dar mai mult sau mai puțin egale, fără a percepe imediat care dintre ele îl reprezintă de fapt pe Isus. Două sunt în poziții diferite de celelalte: Iuda, așezat de partea din față a mesei, și tânărul sfânt Ioan care se odihnește, cu capul între mâinile încrucișate pe masă. Printr-un proces de eliminare, se înțelege că figura asupra căruia Ioan se sprijină - omul plasat față în față cu Iuda - trebuie să fie Cristos. Dar acest lucru nu este clar imediat.

Această plasare a subiectului - care de altfel era clasică în arta florentină, folosită încă din secolul al XIV-lea în sufragerii - ajută să înțelegem noutatea lecturii lui Leonardo da Vinci. Știm dintr-un desen de-al lui care este acum la Veneția că, într-un prim moment, și el s-a gândit să-i aranjeze pe apostoli de-a lungul mesei ca tot atâtea unități separate, cu sfântul Ioan adormit alături de Isus și Iuda de cealaltă parte. Însă la un moment dat Leonardo pare că a înțeles că efectul acestei fragmentări ar fi fost ca în Ghirlandaio: doisprezece oameni izolați unii de alții, care reacționează unul după altul, fiecare în felul său, la vestea tulburătoare care în schimb îi interesează pe toți: vestea care îi pune în criză nu atât ca indivizi ci ca grup, ca și comunitate, "Adevăr, adevăr vă spun: unul dintre voi mă va vinde" (In 13,21).

Pentru a evita această atomizare narativă, Leonardo a preferat atunci să-i unească pe cei doisprezece în jurul lui Cristos în patru grupe mari, în care elementul care lovește este tocmai elocvența corală a mai multor persoane unite de un singur avânt emotiv. Cu atenție deosebită față de diversitatea de tipologii și gesturi, pictorul analizează ceea e posibil să se fi întâmplat cu adevărat într-o comunitate de oameni care au trăit împreună timp de trei ani: cei doisprezece se subîmpart desigur în grupuri, diversificați unii de alții, dar legați între ei; în interiorul fiecărui grup se discută despre semnificația cuvintelor lui Cristos, însă atenția psihologică, exprimată prin priviri și gesturi, de cele două părți ale mesei revine în mod necesar spre centru, spre Cristos.

Această mișcare centripetă are de aceea aceeași funcție la suprafață pe care o au liniile de perspectivă în profunzime: de a conduce atenția la actorul principal, chiar în momentul marelui său discurs, al gestului misterios și emoționant: dăruirea vieții sale în semnele pâinii și vinului. Apoi observăm că, în grupurile așezate imediat la dreapta și stânga lui Isus, mișcarea este inversată: apostolii care sunt de o parte și de alta a lui Cristos se dau înapoi, fluxul sentimentelor lor nu ajunge la Mântuitorul, care rostește discursul său și săvârșește gestul său în singurătate maiestuoasă. Mișcările trupurilor la dreapta și la stânga, gesturile mâinilor, nu-l ating: sunt ca niște valuri care udă un promontoriu fără să-i ude vârful. Și totuși intuim că intensitatea de sentiment în acești oameni - capacitatea lor de a acționa cu "o singură inimă și un singur suflet", dorința lor comună de transparență în fața emoționării unui învățător care s-a făcut slujitor și care acum le vorbește despre trădare și despre moarte - depinde de Isus, se naște în raport cu Isus: el motivează și întemeiază deschiderea cu care (de exemplu) Filip, la dreapta, cu mâinile invită să se citească în inima sa. În cursul cinei Isus li s-a deschis, a lăsat să se vadă propria neliniște, a vorbit despre ea, s-a dăruit total într-un mod nou, trup și spirit împreună, și acum apostolii se simt și ei capabili să se deschidă, dispuși și ei să se dăruiască. În contact cu realitatea acestui Domn-slujitor, a acestui om care vorbește ca Dumnezeu, discipolii săi descoperă o capacitate de răspuns dincolo de limitele normale ale naturii, o capacitate supranaturală asemănătoare cu deschiderea lui Isus însuși. "Noul și marele mister care cuprinde existența noastră - a scris sfântul Grigore din Nazianz cu o mie de ani înainte de Leonardo - este această participare la viața lui Cristos. El ni s-a comunicat în întregime nouă: tot ceea ce el este, a devenit complet al nostru. Sub orice aspect noi suntem el. Prin el purtăm în noi imaginea lui Dumnezeu de care și prin care am fost creați. Fizionomia și amprenta care ne caracterizează este de acum aceea a lui Dumnezeu" (Discurs, 7, Patrologia greacă, 35, 786-787).

În Cristos al lui Leonardo converg liniile care duc la infinitate, converg sentimentele multor inimi și converg - se împletesc, se suprapun, se identifică - natura divină cu natura umană. În această figură extraordinară pictorul adună toate firele diferite ale relatării evanghelice: "dorința arzătoare" de împărtășire în Isus; conștiința deplină a ceea ce avea să i se întâmple; apoi simțul că a ajuns la momentul suprem, de a face pentru ultima dată un gest obișnuit, deschizându-i semnificația spre un orizont nemărginit. Compoziția piramidală care sugerează liniște și forță; elocvența cu care Cristos desface brațele și întinde mâinile: cea dreaptă (la stânga noastră) spre paharul cu vin, cea stângă (la dreapta noastră) care arată pâinea; izolarea regală în mijlocul apostolilor, capul evidențiat împotriva luminii unei după-amiezi, fără aureolă ci încadrată de arhitectura nobilă a sălii; și aerul de tristețe subtilă în înclinarea capului ca și în ceea ce rămâne din expresie în această pictură vătămată: totul este fidel față de imaginea pe care Noul Testament o oferă despre Mântuitorul în noaptea în care a fost trădat, imaginea unuia care se dăruiește spontan și în același timp instituie un rit veșnic; unul care vorbește despre împărăția sa, deci un rege; și mai ales un om conștient că merge la moarte pe care o acceptă liber, "știind că Tatăl a dat toate în mâinile sale și că de la Dumnezeu a venit și că la Dumnezeu se întoarce" (In 13,3): "știind", "acceptând", dar suferind omenește, eliberând frâiele emotivității, așa cum va spune Gianfrancesco Pico della Mirandola într-un tratat despre imaginație creat în aceeași ani.

Să încercăm să vedem impactul acestei figuri în contextul său de folosire originară. Constitutiones ale Ordinului dominican, reformulate de Capitlul General ținut la Milano, în Conventul "Sfânta Maria a Harurilor" în anul 1505 (mai puțin de zece ani după terminarea Cinei de taină), descriu exact ritualul de intrare într-o sufragerie, indicând și funcția eventualelor imagini plasate în asemenea spații comunitare. "După ce sună clopotul - citim - frații trebuie să meargă în tăcere dar cu rapiditate îngrijită la locul în care vor trebui să-și spele mâinile. După ce-și spală mâinile, trebuie să meargă după aceea, în ordinea obișnuită, să se așeze pe banca așezată în afara sufrageriei, și în poziția aceea să recit psalmul De profundis. Când în sfârșit priorul va suna clopoțelul pentru intrarea în sufragerie, trebuie să intre doi câte doi, începând de la cei mai tineri. Și atunci când sunt în mijlocul sufrageriei, trebuie să facă o înclinație în fața crucii sau a imaginii pictate așezată acolo și, după ce au făcut semnul crucii, trebuie să meargă să se așeze la masă".

Așa cum sugerează acest text, semnificația religioasă a cenacolului și a altor imagini în sufragerii trebuie meditat în cadrul unui sistem de rituri și semne elaborate de tradiția monastică de-al lungul multor secole. "Crucea sau imaginea pictată" în sufragerie, unde se mânca, și psalmul recitat înainte de a intra în timp ce frații își spălau mâinile, duceau la sensul veșnic al acțiunilor obișnuite, zilnice: curățenia și hrănirea. Psalmul 130 (129), numit De profundis, atribuie de exemplu o semnificație spirituală actului obișnuit de igienă: din adâncul propriei vinovății, psalmistul (și împreună cu el fratele care se spăla) exprimă credința sa că Dumnezeu este capabil să-l purifice. "Căci la Domnul este îndurare și belșug de mântuire. El îl va mântui pe Israel de toate fărădelegile sale" (Ps 130,7-8). În același mod, crucea sau imaginea pictată pe peretele sufrageriei dădea un sens religios actului de a mânca, invitându-i pe comeseni să citească în mâncare o semnificație spirituală dincolo de cea fizică: nu numai întreținere a trupului, ci sprijin al vieții interioare. În practică, semnificațiile celor două momente - psalmul De profundis în afara ușii și înclinația în fața imaginii Pătimirii înlăuntrul sufrageriei - erau legate. Dacă actul de a se spăla exprima credința în iertarea divină, actul de a se apropia de masă comunica curajul de a trăi. "Dacă te-ai uita la fărădelegi, Doamne - întreabă autorul psalmului De profundis - Doamne, cine ar mai putea să stea în fața ta?" (Ps 130,3). Dar pentru că "la Domnul este îndurare și belșug de mântuire", păcătosul iertat "stă în picioare" de acum pe baza speranței că Dumnezeu "va mântui pe Israel de toate fărădelegile lui". Mănâncă și se menține în viață pentru că acceptă iertarea lui Dumnezeu cel îndurător; se înclină în fața crucii sau altei imagini din sufragerie pentru că în ea vede expresia acestei îndurări: Cristos care-și oferă viața ca răscumpărare pentru păcatele oamenilor. Crucea exprimă mereu această "răscumpărare", și "imaginea pictată" cea mai folosită în sufragerii, Cina de taină, o comunică la fel: în relatarea evanghelică, Isus la cină dă discipolilor săi vinul cu aceste cuvinte: "beți din acesta toți, căci acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți spre iertarea păcatelor" (Mt 26,27-28).

Privind din nou Cina de taină pe care redactorii Constituțiunilor dominicane o aveau în fața ochilor în anul 1505, pictură de Leonardo, trebuie să notăm imediat că în sufrageria de la "Sfânta Maria a Harurilor" sunt două picturi și acolo unde Constituțiunile dominicane vorbeau despre înclinația care trebuia făcută ad crucem vel imaginem, în cazul specific ar fi trebuit să spună ad crucem et imaginem. În aceiași ani în care Leonardo a pictat Cina de taină, un artist din Milano, Donato Montorfano, a pictat în frescă peretele din fața tabloului cu o monumentală Răstignire, încă vizibilă la celălalt capăt al sălii. Astfel, "după ce-și spălau mâinile" cu credință în milostivirea divină, frații care mergeau în sufragerie erau îmbrățișați de acea milostivire: în față și în spate aveau imagini ale "marii răscumpărări" realizate în favoarea păcătoșilor de către Cristos. Pe unul din pereții din capăt vedeau (în Cina de taină) angajarea lui Isus de a oferi trupul și sângele său "pentru iertarea păcatelor", iar pe celălalt perete vedeau împlinirea angajării, când Cristos a oferit viața sa în mod fizic pe cruce. Adică, amintind de necesitatea lor de iertare, frații au mers la masă între cele două momente în care această iertare fusese realizată: între joi seara și vineri după amiază, între cină și cruce.

Faptul că însuși Leonardo a conceput cele două picturi din sufragerie ca și componente ale unui program unitar este confirmat de hotărârea sa de a abandona primul proiect de compoziție, cel tradițional din pictura venețiană, pentru ansamblul pe care l-am descris. În locul lui Cristos care se apleacă pentru a-i da îmbucătura lui Iuda, artistul a conceput un preot regesc care, lărgind brațele, arată pâinea și urmează să ia vinul. Adică în locul unei figuri narative - Cristos în pictura venețiană, care interacționează cu Iuda - Leonardo a preferat un Domn complet interior, care invită la identificare psihologică. Privirea învăluită de tristețe, capul înclinat, izolarea figurii sugerează un moment de profundă interioritate.

Leonardo deduce compunerea lui Cristos al său din trei surse. Prima este imaginea regelui și judecătorului dat de marele Cristos din baptisteriul din orașul său, Florența: veșnicul preot îmbrăcat cu cerul și pământul, cu brațele întinse pentru a primi sau a respinge în virtutea misterului pătimirii sale. A doua este imaginea legislatorului obișnuit în arta paleocreștină și medievală: Domnul care lărgește brațele pentru a transmite credincioșilor sulul sau cartea evangheliei sale. Pala de altar de la Orcagna, în vechea biserică a Ordinului dominican la Florența, "Sfânta Maria cea Nouă", îl prezintă pe Cristos în acest mod: un rege legislator, care cu mâna dreaptă îi încredințează sfântului Toma de Aquino cartea teologiei, în timp ce cu stânga îi dă sfântului Petru cheile împărăției cerului. Între temele discutate la cină, erau de fapt cele ale "Împărăției" și ale "Legii Noi", a iubirii.

Tocmai sfântul Toma, în comentariul teologic al evenimentului cinei, leagă aceste idei, amintind că ultima la masă luată cu discipolii săi Cristos avea rolul simultan de rege, de legislator și de preot. Apoi sfântul Toma - a cărui interpretare trebuia să fie familiară dominicanilor de la "Sfânta Maria a Harurilor" - spune că aceste trei funcții, care în mod normal interesează categorii distincte de persoane, în Cristos "ajung".

Dar a treia sursă a lui Cristos al său îi permite lui Leonardo să le pună împreună perfect pe celelalte două. Poziția Mântuitorului cu brațele întinse și capul înclinat în semn de tristețe sau de moarte corespunde cu aceea folosită în mod obișnuit în acea vreme pentru imagini ale lui vir dolorum, care reprezentau trupul lui Isus coborât de pe cruce cu capul înclinat și brațele întinse pentru a arăta rănile. Maiestatea regească, hieratismul sacerdotal și demnitatea legală sunt cuprinse, recapitulate, aprofundate în mod infinit în această aluzie vizuală la slujitorul suferind, deoarece Cristos domnește de pe cruce, atunci când se oferă pe sine însuși ca preot, victimă și altar, pentru a institui cu propriul sânge noua alianță pentru iertarea păcatelor.

În programul din sufrageria de la "Sfânta Maria a Harurilor", la cina de joi seara Cristos deschide brațele într-un gest făcut ziua următoare pe cruce; adică poziția lui Cristos leonardian a fost concepută în funcție de actul următor din drama sacră, reprezentat la celălalt capăt al sufrageriei: maiestuoasa prezență psihologică, interioritatea insondabilă sunt atribute ale celui care contemplă și acceptă propria moarte. Dacă Cristos al lui Leonardo și-ar ridica privirea, de fapt ar vedea crucea din ziua următoare. Capul înclinat, mâna deschisă care indică pâinea, sunt prevestiri a ceea ce trebuie să vină după aceea. Și viața fraților - masa, curajul cu care, păcătoși iertați, se mențin în viață - este cuprinsă în acel în timp ce: în interstițiul dintre acceptare și realizare, în spațiul zilnic al urmării, într-o fidelitate adesea dureroasă, care îi configurează cu Cristos.

(Timothy Verdon, în L'Osservatore Romano, 30-31 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat