Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cuvântul lui Dumnezeu, unică bază credibilă pentru misiunea Bisericii

de Robert Imbelli

În cursul anului meu sabatic mi s-a părut oportun să fiu prezent la Roma, în timpul Sinodului episcopilor dedicat unei aprecieri mai profunde și unei afirmări reînnoite a "Cuvântului lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii". De fapt, câteva argumente sunt fundamentale din punct de vedere teologic și care țin de cel pastoral. Nu numai că am urmărit relatările și comentariile exhaustive pe paginile din "L'Osservatore Romano", dar am avut și privilegiul de a participa la una din sesiunile sinodale de dimineață. S-a întâmplat în dimineața în care Sfântul Părinte a voit să se adreseze participanților la Sinod, făcând deci ocazia aceea deosebit de memorabilă pentru mine.

Acestea sunt câteva reflecții preliminare bazate pe lectura atentă și pe conversațiile cu câțiva participanți la Sinod. Așa cum e natural, impresiile mele oglindesc un pic viziunea pe care o am despre situația teologică și pastorală în Statele Unite. Totuși, așa cum a demonstrat Sinodul, viața Bisericii în lume și cea a Bisericii în Statele Unite împărtășesc numeroase speranțe și multe interese.

Înainte de toate, am avut puternica impresie că Sinodul a fost o profundă experiență eclezială, în primul rând, desigur, pentru participanți, dar, prin intermediul lor și al mijloacelor de comunicare socială, și pentru întreaga Biserică Catolică. Episcopi și teologi, laici și membri ai clerului, femei și bărbați, reprezentanți din alte comunități creștine au împărtășit trei săptămâni intense. S-au îmbogățit reciproc prin experiențele, ideile, opiniile și interesele lor. Au făcut asta în mod formal cu declarațiile și cu dezbaterile care s-au desfășurat în grupuri lingvistice mai mici. Totuși, au făcut asta și în manieră informală în timpul pauzelor pentru cafea sau pentru masă. Cuvântul lui Dumnezeu s-a reflectat în numeroasele cuvinte ale familiei umane, arătând bogăția sa variată și forța sa transformatoare: suaviter et fortiter.

Una din ideile cele mai importante rezultate în cursul Sinodului a fost cea referitoare la necesitatea de a înțelege dimensiunile "cuvântului lui Dumnezeu". În limbajul teologic este un "concept analog". Deci "cuvântul lui Dumnezeu" nu se poate identifica simplu cu Sfintele Scripturi. Acestea din urmă sunt martorele privilegiate ale cuvântului lui Dumnezeu, dar acesta din urmă transcende chiar și întruparea sa biblică.

De fapt, în ultimă analiză, cuvântul lui Dumnezeu este o persoană. Însuși Isus Cristos este întruparea deplină și definitivă a cuvântului lui Dumnezeu. În acest sens, nici un verset biblic nu este mai important decât cel evanghelic "Și cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14). În Isus Cristos, în viața, moartea și învierea sa, revelația lui Dumnezeu își are exprimarea perfectă și dobândește reconcilierea lumii.

În mod semnificativ, această realizare plină de credință implică faptul că creștinismul este definit "religie a cărții" numai în mod impropriu. Oricât ar fi de prețioasă și indispensabilă mărturia biblică a lui Isus, creștinismul este mai precis "religia persoanei": persoana lui Isus Cristos care, prin intermediul său, îi îndeamnă pe toți la comuniunea interpersonală.

O consecință ulterioară, relevată de numeroși episcopi, este că Isus Cristos oferă creștinilor "cheia hermeneutică" pentru a înțelege Scripturile. Biblia nu este o culegere de cărți dintre cele mai disparate din lumea antică. Ea are în Isus propriul "principium": principiul său interpretativ deoarece, ca și cuvânt al lui Dumnezeu, este și originea sa și obiectivul său.

Din relatio de deschidere a cardinalului Ouellet, trecând prin intervenția papei, până la propunerile conclusive prezentate Sfântului Părinte, această recunoaștere a dus la insistența asupra necesității de a folosi diferite metode de interpretare scripturală. Metoda așa-numită istorico-critică este indispensabilă, deoarece cuvântul lui Dumnezeu a intrat cu adevărat în istoria umană: născut în timpul domniei lui Cezar August și răstignit sub Ponțiu Pilat. Așa cum a declarat Sfântul Părinte: "Istoria mântuirii nu este o mitologie, ci o adevărată istorie și de aceea trebuie studiată cu metodele cercetării istorice serioase".

Pentru același motiv, o metodă exclusiv istorico-critică are limite serioase. Cuvântul lui Dumnezeu, despre care Biblia aduce mărturie, transcende clar dimensiunea istorică pentru a primi propunerea lui Dumnezeu pentru lume. Biblia nu este numai legată de trecut, ci provoacă prezentul și dă acces la o realizare viitoare.

Deci metoda istorico-critică trebuie să fie însoțită de una teologico-spirituală care să afirme unitatea Scripturilor și să recunoască faptul că, prin misterul pascal al lui Cristos, s-a revărsat Duhul Sfânt și a început o nouă creație.

Prin urmare, contextul adecvat și privilegiat pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu este liturgia eclezială, îndeosebi Euharistia. Aici este reprezentată unitatea Testamentelor și este celebrată prezența lui Cristos viu, care dezvăluie semnificația Scripturilor. Aici devine clar că în sânul comunității de credință și al tradiției sale cuvântul lui Dumnezeu continuă să hrănească poporul lui Dumnezeu în orice epocă până la întoarcerea gloriei lui Dumnezeu.

Din acest punct de vedere Sinodul ne-a lansat două provocări urgente. Prima se referă la faptul că toți membrii Bisericii sunt chemați să-și însușească în viața lor cotidiană cuvântul lui Dumnezeu, lăsându-se conduși și susținuți de el. De aici au derivat frecventele exortații ale Sinodului la dezvoltarea și la difuzarea unei lecturi spirituale a Bibliei care să meargă dincolo de numele generic de lectio divina. Deși sunt necesare modalități și metode diferite pentru a satisface exigențelor diferiților interlocutori și ale diferitelor situații culturale, o condiție permanentă este necesitatea pentru toți, mai ales pentru cei care sunt cufundați în culturi occidentale adesea frenetice, să dobândească familiaritate cu tăcerea. Numai cu o tăcere vigilentă puteam auzi cuvântul lui Dumnezeu cu vigoare reînnoită.

A doua provocare este nevoia urgentă de a face eforturi creative pentru a recrea legăturile dintre exegeză și teologia sistematică, sau, mai concret, dintre exegeți și teologi. Acest lucru este deosebit de dificil în contextul actual al universității atât de dedicată cercetării specialiste, care adesea separă în loc să unească. Cu toate acestea, e vorba de un imperativ. Așa cum afirmă Sfântul Părinte în intervenția sa la Sinod: "Acolo unde exegeza nu este teologie, Scriptura nu poate să fie sufletul teologiei și, viceversa, acolo unde teologia nu este în mod esențial interpretare a Scripturii în Biserică, această teologie nu mai are fundament".

Un alt argument care a trezit mare interes la Sinod a fost acela al predicării. Episcopii știu bine, cuvântul lui Dumnezeu trebuie să fie fracționat și împărtășit cu poporul lui Dumnezeu, exact ca pâinea euharistică. Este clar că acest lucru asumă forme diferite în funcție de vârsta și de formarea persoanelor cărora le este adresat, dar o caracteristică comună care provine din meditarea cuvântului lui Dumnezeu în realitatea sa transcendentă este că omiliile ar trebui să fie "mistagogice", adică să conducă adunarea la o întâlnire dătătoare de viață cu Isus Cristos, cuvântul întrupat.

Cred că însuși papa oferă o călăuză prețioasă în privința acestei predicări mistagogice. Omiliile sale, așa de atente la situația concretă și la sensibilitățile celui care le ascultă, încearcă mereu să promoveze o reînnoită apreciere a înălțimii, a lărgimii, a lungimii și a adâncimii iubirii lui Cristos față de trupul său, Biserica, și, prin intermediul ei, față de întreaga lume. Benedict al XVI-lea, în omiliile sale, tinde să apropie pe cei care-l ascultă de misterul pascal al lui Cristos, în care ei nu sunt simpli observatori, ci participanți.

Această predică mistagogică este în sine potențată și întărită de calitatea estetică a locului în care se face. Această temă a reieșit adesea la Sinod, dar i-a fost acordată o importanță deosebită în discursul patriarhului ecumenic Bartolomeu I. În credința încarnațională a Bisericii, cuvântul lui Dumnezeu nu este numai ascultat, ci și văzut. Asupra lui se meditează privind icoane și imagini. Bartolomeu a spus despre icoane: "Ne încurajează să căutam neobișnuitul obișnuitului".

Pentru aceasta a fost providențial că, desfășurându-se Sinodul în Vatican, s-a organizat în splendidul spațiu expozițional roman din "Grajdurilor" de la Quirinal o expoziție magnifică despre artistul venețian din Renașterea timpurie, Giovanni Bellini (1435?-1516). În tablourile sale minunate Fecioara cu Pruncul, Răstignirea și Învierea lui Cristos, neobișnuitul și obișnuitul s-au integrat în mod fascinant, deoarece fiecare aruncă lumină asupra celuilalt, sau mai bine zis, lumina lui Cristos a transfigurat totul, revelând demnitatea autentică și adevăratul destin al obișnuitului.

Picturile lui Bellini, puternic influențate de tradiția iconică orientală, sunt un comentariu splendid la cuvântul întrupat al lui Dumnezeu, unind în mod indisolubil litera și spiritul. Se poate sta în fața multora dintre picturile sale și se poate practica lectio divina, scoțând din harul și frumusețea lor apă pentru suflete însetate.

La sfârșitul Sinodului, un episcop prieten de-al meu a afirmat că, după părerea lui, Sinodul a reprezentat din partea Bisericii o "receptare" nouă și mai profundă a constituției dogmatice despre revelația divină Dei Verbum. Dacă are dreptate, și cred că are, este un moment foarte important. De fapt, din cele patru constituții, adică dintre cele mai importante documente ale Conciliului al II-lea din Vatican, Dei Verbum este probabil cel mai puțin apreciat și studiat, deși este absolut fundamental.

În relatio de deschidere a Sinodului, cardinalul Ouellet a spus multe. A vorbit despre înțelegerea reînnoită în Dei Verbum a revelației ca "dinamică și dialogică". Totuși a admis că documentul nu a fost receptat îndeajuns și încă nu a adus roadele sale.

Când se pune întrebarea cum de s-a putut întâmpla asta, un posibil indiciu este oferit chiar de cardinalul Ouellet în relatio, în care afirmă, în mod un pic provocator, că "ecleziocentrismul este străin de reforma conciliului". Ori, este posibil ca prea multe dezbateri și contraste conciliare să fi fost în mod excesiv ecleziocentrice? Am avut tendința de a uita că Cristos, nu Biserica, este lumina lumii (Lumen gentium)? Subliniind necesitatea lui participatio actuosa la liturgie ne-am mulțumit s-o citim numai în termeni de funcțiuni liturgice în loc de a o citi ca și chemare de a pătrunde mai în profunzime în misterul pascal al lui Cristos? Uneori, insistența legitimă asupra rolului adunării în acțiunea liturgică a pus în umbră subiectul primar care este Cristos, care se oferă Tatălui și permite poporului lui Dumnezeu să împărtășească sacrificiul său perfect?

Reforma conciliului este cristocentrică, nu ecleziocentrică. Numai prin Cristos Biserica este introdusă în comuniunea Preasfintei Treimi care este viață veșnică. Acesta este centrul mesajului din Dei Verbum și Sinodul abia încheiat ne oferă posibilitatea providențială de a primi din nou această evanghelie mântuitoare.

Foarte des, după conciliu, am auzit spunându-ni-se că trebuie "să ne apropriem" tradiția eclezială, că trebuie să ne-o însușim. Totuși, la un nivel mai profund și angajant ar fi mai bine de spus: trebuie să facem în așa fel încât tradiția să ne aproprie pe noi, permițând cuvântului lui Dumnezeu să ne transforme. Această lăsare de a fi posedați zilnic de cuvânt este viața Bisericii și unica bază credibilă pentru misiunea sa.

(După L'Osservatore Romano, 27 noiembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat