Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Paul, revoluționarul

Interviu luat Mons. Romano Penna, profesor de Noul Testament la Universitatea Lateran, de către Renzo Allegri

Din 29 iunie 2008 este în desfășurare Anul paulin cu manifestări, conferințe, întâlniri și celebrări liturgice care se succed în toată bisericile din lume pentru a aminti cei 2000 de ani de la nașterea sfântului apostol Paul, cel mai mare misionar din toate timpurile.

La Roma l-am întâlnit pe Mons. Romano Penna, considerat unul dintre cei mai mari experți ai vieții și operelor lui Paul din Tars. Apostolului neamurilor el și-a dedicat viața de cercetător, de profesor universitar, publicând diferite cărți care se remarcă prin rigurozitate științifică și expunere pasionată, făcută cu un limbaj captivant și modern.

Sunt fundamentale exegezele sale la diferitele "Scrisori" ale apostolului, îndeosebi trei volume mari despre "Scrisoarea către romani", și frumoasa sa lucrare "DNA-ul creștinismului".

Pentru cei 70 de ani ai săi, cei mai însemnați bibliști din lume au colaborat împreună la redactarea unui volum de 500 de pagini care se intitulează: "Noul Testament: teologii în dialog cultural. Scrieri în onoarea lui Romano Penna la împlinirea vârstei de 70 de ani".

• Profesore, se cunoaște data exactă a nașterii sfântului Paul?

Penna: Nu. Anul paulin pe care-l celebrăm este fundamentat pe o ipoteză tradițională conform căreia Paul s-ar fi născut în jurul anului 8 d.C. Dar este vorba numai de o ipoteză. De altfel nu se cunoaște cu precizie nici data nașterii lui Cristos. După mine, Paul era de aceeași vârstă cu Isus.

Unde s-a născut?

Penna: La Tars, capitala Ciliciei, din părinți evrei de factură fariseică. "Faptele Apostolilor" îl califică cetățean roman și el însuși spune că era cetățean roman din naștere. Pentru aceasta, alături de numele iudaic de Saul avea și numele roman de Paul.

• Aparținea unei familii bogate?

Penna: Într-o scrisoare a sa, el spune că își câștiga traiul confecționând corturi. În general, în acel timp, copiii învățau o meserie de la tatăl și se deduce că tatăl lui Paul se ocupa cu acea muncă. Era vorba de o meserie normală, din popor, care-i permitea să trăiască și să-și întrețină familia, nimic mai mult.

• Ce tip de educație a primit în familie?

Penna: Părinții lui Paul erau evrei din diaspora, adică evrei care, constrânși de persecuții sau din alt motiv, au emigrat departe de țara lor, dar care rămâneau fideli față de tradițiile lor. Paul a fost circumcis, educat și instruit în respectarea legii mozaice. Dar Tarsul fiind un oraș "cosmopolit", atunci când ieșea din casă, copilul respira o atmosferă elenică și deschisă la diferite culturi. În familie, vorbea ebraica și aramaica, dar afară vorbea greaca. Deci a crescut cu o mentalitate deschisă. Cel puțin până la vârsta de 12-13 ani.

• Și după aceea?

Penna: La vârsta aceea s-a mutat la Ierusalim pentru a se dedica total studiului Torei, sub conducerea rabinului Gamaliel cel bătrân, un rabin celebru. Din acel moment, interesul său intelectual s-a oprit exclusiv la Legea ebraică și la cultura israelită.

• În scrierile lui Paul, sau ale contemporanilor săi, se găsesc aluzii și date utile pentru a ne face să înțelegem care era aspectul său fizic?

Penna: Avem o descriere fizică a lui Paul, citată des. Spune că era scund, gras, cu picioarele arcuite, cu sprâncenele unite, și că totuși semăna cu un înger. Dar este tardivă, de la sfârșitul secolului al II-lea. Iconografia tradițională îl prezintă cu barbă, chel, dar asta depinde de un modul care s-a impus după secolul al III-lea și care reprezenta figura filozofului. În a doua Scrisoare către Corinteni, Paul spune că "nu știe să vorbească" și unii au propus ipoteza că era bâlbâit. În Scrisoarea către Galateni spune: "Erați gata să-mi dați ochii", și unii au crezut că avea probleme cu vederea. Eu consider că sunt fraze care trebuie înțelese numai în sens metaforic. Știm că în viața sa a înfruntat nenumărate dificultăți: privegheri, posturi, frig, trei naufragii, mii de kilometri parcurși pe jos, a fost bătut cu pietre, de cinci ori a fost biciuit de evrei, de trei ori a fost bătut cu vergi de romani, închis pentru perioade lungi: și din toate acestea se deduce că avea un fizic excepțional, o voință de fier și o capacitate extraordinară de adaptare.

• Din scrisorile sale se poate deduce temperamentul său?

Penna: Faptul că înainte de evenimentul de la Damasc a exercitat o presiune persecutoare îndârjită față de comunitatea creștină spune mult despre temperamentul său înfocat.

El își dăduse seama că figura lui Cristos putea pune în criză unele date constitutive ale iudaismului, deci îi persecuta în mod puternic și dur pe creștini. Ar putea fi asemănat cu un "taliban" al timpului. Dar apoi, după Damasc, a fost marea schimbare.

A continuat să aibă un caracter puternic, care se putea exprima cu tonuri foarte aspre, dure, dar în același timp adesea cu tonuri foarte afectuoase, dulci, gentile, aproape feminine. El însuși se aseamănă cu un tată și chiar cu o mamă. Psihologia lui este una complexă, cu multe aspecte, foarte bogată.

În Scrisoarea către Romani spune clar că trebuie primiți toți, trebuie să existe înțelegere cu toți, trebuie acceptați și cei care gândesc altfel. Există un irenism, un simț al primirii, al reciprocității, care este într-adevăr evanghelic.

• După convertirea pe drumul Damascului ce a făcut?

Penna: A petrecut trei ani în deșert pentru a medita, apoi a fost la Ierusalim pentru a-i cunoaște pe apostoli și comunitatea creștină, apoi la Antiohia, unde în sfârșit a primit misiunea oficială de a merge ca să răspândească evanghelia. Antiohia Siriei a fost un oraș foarte important pentru istoria creștinismului deoarece în acel oraș, pentru prima dată, evanghelia a fost vestită păgânilor. Isus nu a predicat niciodată păgânilor, ci numai evreilor. Și nici apostolii, la început. Acolo, la Antiohia, a avut loc cotitura. Și de acolo Paul a plecat în prima sa călătorie apostolică.

• Am citit că, în timpul acelei prime călătorii s-a certat, dacă nu greșesc, cu ceilalți apostoli...

Penna: Au existat divergențe. Paul avea o personalitate foarte puternică. Și de către Isus însuși îi fusese încredințată o misiune specială, aceea de a duce păgânilor evanghelia. Era un proiect de neimaginat pentru evreii timpului. Și chiar și pentru apostoli. Considerau că Isus a venit pentru poporul lui Israel. În timp ce Paul voia să predice păgânilor.

În afară de asta, Paul se afla într-o poziție delicată. Creștinii îl priveau cu neîncredere, amintindu-și cu câtă îndârjire au fost persecutați de el, evreii îl considerau un trădător, care a părăsit religia părinților. A trudit mult pentru a-i face pe primii creștini să accepte ideile sale.

Mai ales convingerea sa că Mântuitorul nu a venit pentru evrei ci pentru toți. Și că păgânii, pentru a fi adepți ai lui Cristos nu trebuiau să se supună tuturor dispozițiilor din legea mozaică. Și printre apostoli nu toți împărtășeau ideile lui. Și el se enerva și-i numea "frați falși". A avut ciocniri și cu sfântul Petru care, într-un prim moment aderase la ideile lui Paul, dar apoi s-a schimbat radical și Paul i-a reproșat în mod public.

Oricum, el a continuat să creadă în intuițiile pe care le-a avut în timpul întâlnirii misterioase cu Isus Cristos pe drumul Damascului. Simțea foarte puternică înlăuntrul său urgența de a-i evangheliza pe păgâni. După prima călătorie, a mai făcut altele două, întemeind multe Biserici. La sfârșit toți apostolii au aderat la intuițiile sale, convingându-se că Isus a venit pentru mântuirea tuturor oamenilor și nu numai pentru mântuirea evreilor.

• Care sunt punctele fundamentale ale învățăturii sfântului Paul?

Penna: Spus în termeni esențiali, la inima lui Paul și a paulinismului este libertatea de Lege. Paul învață că ceea ce contează în raportul meu cu Dumnezeu, la primul contact nu este morala, ci este harul lui Dumnezeu însuși, în Isus Cristos. Eu devin drept în fața lui Dumnezeu nu pentru ceea ce fac "eu", ci pentru ceea ce Dumnezeu a făcut pentru mine în Isus Cristos. Și credința este acceptarea acestui har care-mi este oferit.

Această învățătură paulină se opune concepției conform căreia "eu" construiesc dreptatea mea, sfințenia mea în fața lui Dumnezeu. O construiesc cu morala mea, comportamentul meu, etica mea și respectarea poruncilor. Aceasta este o concepție destul de răspândită, care pune pe prima poziție morala. Dar, luată la literă, nu este poziția corectă.

Există o frază a lui Luther, cu care putem fi de acord, care explică bine conceptul. "Noi nu devenim drepți făcând lucruri drepte. Dar dacă suntem drepți facem lucruri drepte". Deci, datul moral și operativ al acțiunii este secundar față de dimensiunea lui "a fi", care este precedentă și este fundamentală.

"A fi în Cristos" și a primi bunăvoința lui Dumnezeu prin Isus Cristos, face abstracție de moralitatea mea. Care, tocmai pentru că eu "trăiesc" acel "a fi în Cristos", va fi cu siguranță în sintonie cu această realitate minunată. Acesta este punctul constitutiv. Acesta este datul luminos al paulinismului.

Al doilea element important al gândirii lui Paul se referă la "identitatea creștină", care este definită nu numai de categorii "juridice" cum sunt dreptate, drept, îndreptățire, ci și de categorii "mistice" sau "participatoare". Adică, creștinul este unul care nu numai că stă în fața lui Cristos cu un act de credință, ci "participă" la Isus Cristos însuși și trăiește "în" Cristos.

Între creștin și Isus se realizează o adevărată participare interpersonală. Creștinul "trăiește" în Cristos și Cristos trăiește în creștin.

Și acest mod de a fi dă naștere celui de-al treilea punct fundamental al învățăturii sfântului Paul, "dimensiunea comunitară", aceea pe care însuși Paul o numește Biserică. Pentru el, termenul "biserică" nu are sens abstract, ci se referă mereu la o comunitate concretă, care se află într-un anumit loc. Există Biserica din Corint, cea din Tesalonic, Biserica din Filipi, etc. Noi dăm astăzi termenului "Biserică" un sens "catolic", adică universal. Dar acest concept s-a format după Paul.

El, cu termenul Biserică, înțelegea fiecare comunitate. Și atribuia acestui termen o "comunionalitate reciprocă" extraordinară. Locul întâlnirii creștinilor era casa, casa privată, unde se adunau pentru cină și pentru citirea și explicarea textelor sacre. Deci, comunitatea eclezială avea un cadru domestic. Și în contextul acestui mod de a trăi s-a format și s-a dezvoltat definiția paulină a Bisericii ca "trup al lui Cristos". Acest concept extraordinar este numai al lui Paul. Apoi se discută ce înseamnă fraza că "Biserica este trupul lui Cristos".

Se pune întrebarea dacă înseamnă că este un trup în sensul social al termenului, care aparține lui Cristos. Sau dacă este însuși Cristos în trupul său, într-o formă de trup, nu într-o dimensiune socială, ci individuală, mistică. Eu cred că mai ales acest al doilea concept este cel corect. Și tot în acest cadru al comunitarului, Biserica pentru Paul era total "egalitară". El învăța că în Cristos nu mai există iudeu, nici grec, nici sclav, nici om liber, nici bărbat, nici femeie. În interiorul acestei comunități existau și adevărate funcții ministeriale, dar nu erau sacerdotale în sensul ierarhic posterior. Existau prezidenți, persoane care aveau misiunea de a conduce, de a organiza adunarea și nimic altceva.

(Zenit, 11 noiembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat