Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Foto: www.Ercis.roDe 9 ani, preotul catolic Eugen Blaj este misionar în Kenya

Inspirat de viețile sfinților

* de 9 ani, preotul catolic Eugen Blaj este misionar în "continentul negru", într-o zonă unde puțini au curajul să meargă * provincia Marsabit, districtul Maikona, din Kenya a devenit pentru Eugen Blaj a doua casă * fără condiții minime pentru o viață decentă, misionarii români le dăruiesc kenyenilor atât credința în Dumnezeu, cât și șansa de a beneficia de educație, cultură și civilizație

Preotul Eugen Blaj a făcut primii pași pe "continentul negru" în 1999. Însărcinat de episcopul Diecezei de Iași, PS Petru Gherghel, și inspirat de viețile sfinților, preotul a plecat la Marsabit, districtul Maikona, din dorința de a face auzit cuvântul lui Dumnezeu. A găsit o comunitate divizată religios, în care și astăzi mai există sate unde Mântuitorul nu a intrat încă în inimile oamenilor. "A fost o dorință foarte arzătoare de a ajunge la aceste popoare, la «păgâni», inspirat fiind de viețile sfinților și de munca altor misionari, cum era Maica Tereza de Calcutta, care era foarte cunoscută în anii aceia. Cred că asta a avut cea mai mare influență și a pus în inima mea dorința de a fi misionar. Vorbim de o colaborare între două biserici locale și de o misiune concentrată pe un teren de primă evanghelizare, unde pentru prima dată lumea aude numele de Cristos. Zona unde am ajuns noi este una de deșert, de păstori nomazi, de triburi. Acolo încă sunt sate virgine din punct de vedere al religiei creștine. Pentru că, fiind nomazi, ei se mută dintr-un loc în altul, nu sunt prea multe drumuri de acces și există, de aceea, locuri încă neatinse de Biserică, de evanghelizare, de tehnologie", explică Eugen Blaj.

"Suntem o familie"

În primii doi ani în Kenya a făcut muncă de pregătire, a învățat swahili, limba comunității, iar din 2001 a început să predice. "Mi-amintesc că atunci când am plecat aveam în discursul meu următoarea idee: nu mergem acolo nici să dăm, nici să luăm. E o simplă colaborare și suntem bucuroși dacă ne acceptă. Trebuie să ne simțim ca într-o familie, în care ești fericit dacă te primesc. E un dar, până la urmă, și cred că, în felul acesta, ideea de misiune nu implică un raport descendent sau ascendent, în sensul că noi suntem superiori, voi inferiori, am venit să vă educăm. Nu. Este o relație de colaborare. Cred, însă, că imaginea care definește această legătură este însuși trupul uman, imagine folosită și de sfântul Pavel în scrierile sale. Dacă ai o problemă la un picior, atunci și inima, ochii și restul corpului uman se orientează pentru a trata această afecțiune. Și din această cauză ochii nu se simt superiori sau piciorul inferior. Este o unitate a trupului, unitate care se regăsește și în viziunea ecleziastică a Bisericii", afirmă Eugen Blaj.

"Este o cultură complet diferită, o formă aparte de viață"

Districtul Maikona, devenit recent reședință, este împărțit în mai multe sate, în care procesul de așezare a populației este unul lent, construit în mare parte în jurul unor servicii oferite de misiunea catolică sau de guvern. Nu există, practic, o putere de stat, fiecare unitate teritorială având liderii ei, credințele ei și propriile valori după care se ghidează. Un simplu contact cu un animal, fie el și de la distanță, poate "îmbolnăvi" tot satul. Superstițiile joacă un rol important, iar vracii, vrăjitorii sau profeții pot "lecui" mai bine decât orice medicament. Bineînțeles, nimic nu e gratis. Un kilogram de zahăr, o piele de cămilă, o bucată de pânză sunt lucruri în schimbul cărora vraciul eliberează tratamentul. "Este o cultură complet diferită, o formă aparte de viață. Asta nu numai datorită condițiilor climatice, dar și din cauză că posibilitățile pe care le au sunt limitate. De exemplu, vraciul. El este doctorul tradițional, în care oamenii de acolo își pun multă credință. Chiar mai multă decât în medicamentele noastre moderne. Într-o dimineață veneau copiii la școală și a trecut un câine pe lângă ei, poate era bolnav, avea rabie, cine știe. Ei au considerat că acest lucru i-a «înveninat» pe toți, chiar pe tot satul. Au cerut atunci ajutor să fie duși la vraci, că, de nu, vor muri cu toții într-o zi - două", povestește preotul Eugen Blaj.

"Spiritele" au și ele un rol important. "Spiritele" sunt "vinovate" de orice boală și trebuie "scoase" din oameni, pentru a le curăța corpul. "Ei cred mult în spirite și, atunci când se întâmplă ceva rău, suferă de o boală, de exemplu, cred că acestea au intrat în ei. Ei gândesc că un spirit nu poți să îl scoți afară cu o pastilă, cu un tratament de o zi. Atunci, vraciul este cel în care ei văd speranța de a scoate spiritul negativ din ei. Forma acestora de a trata lumea este naturală, un fel de combinație de homeoterapie și rituri. Are un rol magic scuipatul, de exemplu. Este o exprimare a unor credințe animiste, a unor religii animiste și, în contextul acesta tradițional, misiunea catolică își face loc încet-încet", mai spune Eugen Blaj.

"Dacă noi am fi fost lăsați să trăim așa, fără progres, era vai de capul nostru!"

Educarea populației, prin implicarea acesteia în diferite acte sociale sau religioase, este unul dintre principalele obiective al misiunii catolice la Marsabit. 19 grădinițe, o biserică, capele pentru rugăciuni sau dispensarul sunt lucruri care au îmbunătățit viața în mica regiune kenyană, de-a lungul celor 40 de ani de activitate a misionarilor catolici. "Misiunea se implică enorm de mult, pentru că educația este mijlocul cel mai eficace de a câștiga lumea pentru o viață diferită, nu neapărat pentru o formă emancipată, atât cât să fie liberi față de aceste expresii de ignoranță. Să nu fie sclavii părerilor nedemne de credința umană. La urma urmei, noi nu condiționăm pe nimeni întru nimic. Atunci când intervin misionarii, apar, însă, și criticile de genul de ce nu-i lăsăm în pace, să trăiască așa cum au conviețuit și până acum. Eu cred că acestea sunt afirmații destul de sărăcuțe și improprii pentru demnitatea umană. Dacă noi am fi fost lăsați să trăim așa, fără progres, era vai de capul nostru! Nu numai pentru că tribul sau comunitatea se află în mâinile unor ignoranți, dar, pur și simplu, membrii acestora sunt foarte ușor de manipulat, ca un steag în vânt. Însă, prin educație, prin a le arăta o altă formă de gândire, una modernă, unde se pun pe masa de judecată lucrurile prioritare, putem schimba lucrurile. Nu trebuie să se înghită orice. Pe lângă predicarea pastorală, avem și grădinițe, școli și ajutăm cu burse parțiale mulți elevi de liceu sau studenți aflați la colegii sau universități. Aceștia, terminându-și studiile, devin traducătorii noștri pentru dialectele lor, sunt cei care vor sta în fruntea organizațiilor de acolo sau vor deveni lideri de grup", explică Eugen Blaj.

Chiar și așa, mulți părinți își trimit odraslele la școală doar pentru prânzul oferit de misiunea catolică. "Acest lucru este o motivație foarte mare pentru ei. Având posibilitatea ca micuții să mănânce la grădiniță, mamele își trimit copiii cu mai multă convingere la școală. Dacă nu ar fi acest program de alimentație, s-ar reduce foarte mult numărul de copii, pentru că e o zonă unde nu se cultivă nimic", susține preotul misionar.

"Ei sunt mulțumiți când Dumnezeu le dă ploaie sau când cămilele și caprele se înmulțesc repede"

Într-o zonă plină de nisip și pietre, unde fructele sau legumele nu au cum să crească, unde ploaia este un prilej de bucurie supremă, nu există bogați și săraci. "Formele de viață sunt egale. Chiar notam, odată, că aici este un comunism cultural, adaptat formelor de viață. Acolo toți trăiesc la fel, chiar dacă sunt diferențe economice mari între ei. Unul poate să aibă, de exemplu, 500 de cămile, iar altul numai 5. Amândoi, însă, poartă câte o singură pereche de pantaloni scurți, beau câte o cană de ceai pe zi, iar seara mănâncă o farfurie de grăunțe. Și cel care e bogat și cel care este sărac trăiesc la fel. Forma lor de trai vine prin cultură și nu prin politică, iar economia nu are influențe asupra stilului lor de viață. Ei sunt mulțumiți când Dumnezeu le dă ploaie sau când cămilele și caprele se înmulțesc repede", povestește preotul Blaj.

Alimentația se bazează în cea mai mare parte pe produse de origine animală. Laptele de capră sau de cămilă este simbolul bunăstării, al continuității vieții. "Laptele este semnul bucuriei. De fapt, toate sărbătorile lor naționale se fac pe baza produselor lactate, ca iaurtul pe care-l beau și de care se bucură. Nu există alcool. Este o ofensă pentru ei să le oferi această băutură la sărbători. Nici brânza nu o cunosc, dar laptele prins este cea mare bucurie. În timpul ploilor, când crește iarba, iar animalele dau mai mult lapte, ei se îngrașă un pic. Apoi, slăbesc la loc în timpul secetei, pentru că nu mai este lapte. Acesta se adaugă în ceai, mai ales când este puțin. Așa trăiesc. Foarte rar vezi pe cineva gras acolo, pentru că e o formă de viață foarte simplă. Nu sunt fructe, ci doar produse de origine animală. Foarte rar animalele sunt sacrificate, doar fie la sărbători, fie atunci când au nevoie să-și cumpere câte ceva", relatează Eugen Blaj.

"Nu putem accepta ca cineva să trăiască după superstiții"

Din doi în doi ani, preotul Eugen Blaj se întoarce acasă, la Gherăești, în județul Neamț. La 22 noiembrie, însă, va reveni la Maikona, alături de trei laici misionari, o profesoară, o asistentă și un tânăr mecanic. "Vorbim de o educație nu neapărat de natură scolastică, ci ideologică, de emancipare, de apărare a fiecărui membru al acestei mari familii în care toți suntem egali. De aceea, căutăm să aducem de aici specialiști, învățători care să transmită cunoștințele lor și să lărgească orizontul gândirii. Trebuie să ridicăm potențialul economic, iar puținele resurse care există acolo trebuie să fie valorificate. Știu eu, pietrele, spinii, nisipul trebuie văzute ca o oportunitate de câștigare a existenței. Pentru a-și câștiga autonomia din punct de vedere financiar, oamenii trebuie să folosească produsele cu care i-a înzestrat natura, îmbinându-le inteligent. Acest lucru îl facem și noi, printre multele organizații care își desfășoară activitatea acolo. Și asta pentru că există persoane acolo care, prin demnitatea lor, merită să fie într-un anumit fel, să fie scoase din contextul și condițiile în care trăiesc. Fără îndoială, după studiu și după progres și după atâta tehnologie, pe care noi le cunoaștem, nu putem accepta ca cineva să trăiască după superstiții", încheie preotul misionar Eugen Blaj.

Ion Mușet

Text apărut în ziarul Flacăra Iașului la 3 noiembrie 2008


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat