Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Trecerea de la viață la moarte și intrarea în paradis în iconografia creștină din primele secole

Acea limită ruptă între pământ și cer

de Fabrizio Bisconti

În timpul primelor secole ale creștinismului și, mai precis, între secolele al II-lea și al III-lea, când se naște o artă propriu-zis creștină în toată lumea antică, nu este inventat imediat un imaginar nou și autonom față de cultura figurativă profană din acea perioadă sau precedentă. Multe imagini, scene și situații figurative recuperează scheme și teme experimentate deja de civilizația iconografică din trecut, denunțând o continuitate artistică, însă care prevede o reîncărcare semantică reînnoită și aderentă la noua învățătură.

În această optică, în timp ce pe de o parte apare un repertoriu inspirat direct din Biblie - gata să primească mesajul celor două economii testamentare chiar și prin intermediul reevocărilor episoadelor mântuirii așa cum se deapănă între Vechiul și Noul Testament - pe de altă parte nu moare referința tradițională la viața zilnică a creștinilor obișnuiți și la societas christiana din primele timpuri.

Calea dublă, paralelă și uneori juxtapusă, dă loc la un imaginar iconografic mixt, unde componenta religioasă se asociază, în manieră armonioasă și coerentă, cu istoria privată a fiecărui component al comunităților creștine mai vechi.

Acest sentiment al înțelegerii între ideile religioase sofisticate elaborate de părinții Bisericii și gândirea simplă a oamenilor convertiți la creștinism ne introduce într-o lume funerară extrem de compromisă, pentru primele timpuri, cu lumea naturală și lentă a devenirii obiceiurilor și a riturilor care proveneau din civilizația romană. Pe de altă parte, chiar romanii au acordat o importanță deosebită tuturor acelor gesturi intim legate de momentul morții, de aranjarea trupurilor răposaților, de sărbătorile și de comemorările funebre, recuperând credințe și rituri din culturile preromane. Aceste obiceiuri, după cum se știe, se mișcă în jurul orbitei unei tensiuni comune care prevede "supraviețuirea" răposatului dincolo de etapa traumatică a morții. Mai mult, în cultura romană s-a născut foarte repede credința într-o prelungire naturală a vieții pentru toți cei morți, după cu asigură Cicero (Tusculanae disputationes I, 16, 36) și Virgiliu (Eneida, VI, 743).

Pentru aceasta, în practica funerară romană s-a răspândit obiceiul unei înmormântări imediate a morților, pentru a asigura o viață senină în lumea de dincolo și pentru a evita ca sufletele celor morți să hoinărească, în așteptarea înmormântării. Astfel s-au născut collegia funerare, care se îngrijeau să susțină cheltuiala economică pentru înmormântarea celor care nu-și putea permite funeralii demne. Acest lucru permitea și ca răposații să nu staționeze în locuință, respectându-se în mod perfect o lege din "Cele Douăsprezece Table" care stabilea că: hominem mortuum in urbe ne sepelito neve urito. Această lege inducea la desfășurarea tuturor practicilor funerare, fie cât privește înhumarea, fie cât privește incinerarea, în afara zidurilor orașului.

Ritualitatea funerară comporta o succesiune de gesturi care, în parte, sunt prelungite în timp, cum ar fi ultimul sărut al răposatului, închiderea ochilor, conclamatio, adică strigarea cu voce tare a numelui răposatului pentru a verifica moartea lui, aranjarea trupului mort, îmbrăcarea, încoronarea, încredințarea unei monede - așa numitul "obol al lui Caron" pentru a putea intra în lumea de dincolo - expunerea trupului, înmormântarea, cu respectiva îngropare, care se desfășura destul de des în timpul nopții.

Cu venirea creștinismului, în locul ritului incinerării, atât de iubit de către romani, deoarece era legată de eroizarea răposatului, a venit ritul înhumării, cunoscut deja, dar mai puțin răspândit din motive de spațiu și de economie. Cimitirele creștine, cunoscute mai bine ca și catacombe, au adunat, încă de la începuturile secolului al III-lea, întregi comunități creștine, în special la Roma, dar și în alte centre din Italia centrală, meridională și insulară, unde sistemul înmormântărilor în catacombe și înmulțirea mormintelor - care au ajuns în anumite cazuri la zeci de mii de unități - au caracterizat o nouă apropiere de ritualitatea funerară și de sentimentul religios, care s-a centrat, așa cum se poate intui, pe misterul fundamental al învierii trupului.

Marea revoluție a gândirii religioase a avut influență cu siguranță asupra creării acestor enorme orașe ale morții sau mai bine spus în aceste dormitoare provizorii, unde frații în credință așteptau încrezători învierea. Dacă, pe de o parte, catacombele au menținut un stil sobru și esențial în împodobirea înmormântărilor în mod voit egale toate, cu câteva excepții rare rezervate înmormântărilor privilegiate ale potentiores sau a unor persoane ecleziastice, pe de altă parte vor să exprime un spirit comunitar puternic și de nesuprimat.

Catacombele reprezintă locul natural al activității acelor fossores, cărora le revenea proiectarea, săparea, împodobirea și gestionarea spațiului de înmormântare. Figura lui fossor ajunge până la urmă la un adevărat genius loci din cimitirele paleocreștine și este definit și arenarius, deoarece săpa tuneluri în cariere de gresie, vespillo, lectiarius, copiatae și face parte din ierarhia Bisericii locale, întrând în dinamica asociativă a corporațiilor. Puterea asumată de gropari, în special în privința vânzării/cumpărării mormintelor, a dus în cursul secolului la reîncredințarea acestei activități rodnice la mansionarii, la cubicularii și la presbyteri.

Tocmai datorită diagramei pe care rolul groparilor o desemnează în carta socială a primelor comunități creștine, aceștia au fost primii care erau reprezentați în pictură sau în gravurile de pe pietrele funerare din catacombele romane, când ocupându-se de săparea tunelurilor, când îngrijindu-se de aranjarea trupului răposaților, când în atitudine auto-reprezentativă, pentru a demonstra rangul lor la care au ajuns în cadrul structurii Bisericii primare. Aceste reprezentări simple oscilează între iconografia vieții zilnice, la care se referea la început, și o intenție figurativă de tip simbolic, atunci când se vrea să se atribuie imaginilor lor, deja în inima catacombelor "Sfântului Calixt", în așa-numitele capele ale sacramentelor care provin din prima jumătate a secolului al III-lea, o semnificație mai sofisticată, care se inspiră tocmai din acel sens de paznic excepțional al locului de cimitir, la care se făcea aluzie, adică la rolul de genius loci al catacombelor.

Foarte repede, alături de figurile groparilor apar imaginile răposaților obișnuiți, destul de izolate și reprezentate în gestul semnificativ de expansis manibus, care vrea să-i ridice pe creștinii din primele secole într-o condiție beatifică și paradisiacă. Atitudinea celui care se roagă, atribuită celei mai mari părți dintre răposați reprezentați în pictură, în sculptură și în gravurile funerare, nu vrea să însemne o tindere spre mântuire, ci un status pozitiv, care comportă ideea unui parcurs deja trasat, care l-a condus pe răposat până la mântuirea finală. Pentru acest motiv atitudinea brațelor ridicate interesează, în aceste prime reprezentări, atât pe răposații simpli cât și pe protagoniștii episoadelor veterotestamentare, care au trecut peste potopuri, condamnări ad bestias, curse, violențe, pericole și încercări de tot felul. A ridica brațele și a deschide palmele mâinilor înseamnă a exprima acel concept al rugăciunii continue care, pentru creștin, nu se termină pe pământ, ci durează și în viața de dincolo și care începuse odată cu botezul: din acel moment, omul, coerent cu promisiunile sale și fidel față de sfatul lui Paul (1Tes 5,17) cântă fără încetare gloria lui Dumnezeu.

Alături de aceste reprezentări inspirate apar reprezentări mai tradiționale care-i "fotografiază" pe răposați în timp ce-și desfășoară activitatea lor profesională de fierari, brutari, măcelari, vânzători de pește, grădinari, ca și cum ar aminti de condiția lor pământească, conform unui obicei și unei mentalități care nu se diferențiază de cea profană. În acest sens ne ajută Tertullian, atunci când se întreabă cu privire la motivul persecuțiilor față de creștini, dacă, în realitate, ei frecventau aceleași foruri ale păgânilor, lucrau în aceleași piețe, în aceleași magazine, în aceleași fabrici, practicau aceleași arte, navigau și luptau împreună cu ei (Apologeticul 42, 2-3).

Tot pe urma lăsată de tradiția elenistă și romană trebuie să plasăm reprezentările răposaților mai previzibile, adică acelea care se îngrijesc să reproducă, în detaliu, portretele personajelor, când alegând expedientul antic al lui imago clipeata, când așezând figura întreagă între doi inventatori, care adesea se identificau cu principii apostolilor, când reprezentându-i în adevărate "fotografii de familie".

Însă răposații sunt coborâți și în situații figurative mai complexe, ca atunci când devin protagoniști ai ospețelor. În scenele de ospăț coexistă sensurile diferitelor ospețe, nu numai cele funerare, așa cum se încearcă să se afirme din mai multe părți în timpurile recente, legând imaginea cu cea a agapelor și cu refrigeria, deci pentru a vedea în ele o reflexie imediată a practicilor zilnice și reale. În ospețele pictate în catacombele romane, ca și în cele sculptate pe acoperișurile sarcofagelor, se pot găsi mare parte din modelele iconografice și din semnificațiile simbolice create de cultura figurativă precedentă, chiar dacă accepțiunea creștină, în cheie rituală și simbolică, prevalează și iese în evidență față de alte teme. Scenele de ospăț amintesc, înainte de toate, de vechile mese funerare clasice și eleniste, de memorie homerică, ce comportau sacrificii, adevărate mese și jocuri în cinstea răposatului: de la silicernium, care se ținea după înmormântare, la novemdial care, la nouă zile după îngropare, marca întoarcerea familiei în societate, până la cele mai cunoscute ospețe ținute în timpul acelor parentalia și, mai precis, la cel organizat la 22 februarie (caracognatio), un ospăț solemn, care se desfășura la mormânt și la care participau numai rudele răposatului, care, cu acea ocazie, putea să soluționeze conflictele familiare, profitând de climatul afectuos care se crea.

Din aceste ospețe și din atmosfera de prietenie și de înțelegere, declinată în sens spiritual de creștini, par să se inspire direct scenele din catacombele romane, însă această continuitate este doar aparentă și, singură, nu folosește la explicarea succesului mare al temei în repertoriul creștin. Trebuie amintit că, pentru romani, ocazia lui parentalia nu era singura pentru a mânca în cinstea răposaților: în timpul lui rosalia și violarla, sărbători de primăvară și de vară, se desfășurau alte ospețe și deja, printre păgâni, chiar dacă în mod excepțional, s-a mâncat când era ziua aniversară a celui dispărut. Apoi, în aceste ospețe trebuie să se distingă o componentă evergetică, ce provenea din tradiția elenistă și care, prin solemnitate și aspect public, prezintă intenția de a fixa amintirea răposatului în sens civic și istoric, și o componentă familiară, care exprimă dorința de a descrie rolul rudei în cadrul grupului social de apartenență. Cele două componente par să dureze în imaginarul figurativ paleocreștin în manieră uneori foarte distinctă dacă, așa cum se pare, prevalează aspectul evergetic în reprezentările multiple înconjurate de coșuri pline cu pâini, în timp ce predomină cel familiar în scenele de pe fresce, cu vivacitate gestuală și rare nuanțe de ambient, în cimitirul "Sfinților Marcelin și Petru". Dar și în aceste scene, excesiv de ușurate de critica modernă de orice încărcătură simbolică, trebuie să citim mai bine stratificarea semnificațiilor. De fapt, dacă unele scene prezintă referințe clare la o masă funerară organizată pentru sau de familia răposatului, cu amănunte reale care reflectă practici și ritualuri de înmormântare concrete, hieraticitatea unor imagini și atmosfera care se respiră în jurul altora ne ridică spre un nivel eminamente simbolic. În piatra gravată a lui Criste în Domitilla, de exemplu, o răposată mică, plasată în paradis cu expediente puține dar eficiente - porumbei noetici, atitudine expansis manibus - este comemorată de tatăl Cristor care este reprezentat bând și oferind ultima îmbucătură de mâncare unui cățel, probabil foarte iubit de mica stăpână.

Chiar catacomba lui Domitilla ne permite să legăm comemorarea antică a răposaților în cultura paleocreștină cu aceea spontană și urgentă rezervată, în aceleași secole, sfinților care, în acele prime momente, se identificau în special cu martirii. Într-o frescă din complexul lui Domitilla, pe via Ardeatina, și, mai precis, în arcada unui sarcofag nu departe de bazilica "Sfinților Nereu și Ahile", matroana Veneranda este reprezentată în timp ce este introdusă într-o grădină paradisiacă de martira Petronilla, care se bucura de faimă și cult extrem de răspândite în ambientul roman. Introducerea - care comportă o confortant gest de încurajare din partea sfintei, care-și ține mâna pe umărul răposatei - are loc într-o atmosferă de mare încredere, recuperând atitudinile asiguratoare din anticele introduceri în paradis și vestind intrările monumentale și oficiale nișe absidale romane, așa cum se întâmplă, de exemplu, în cea protobizantină din bazilica romană a "Sfinților Cozma și Damian", unde cei doi sfinți medici sunt însoțiți în fața Mântuitorului de principii apostolilor.

Între martiri și răposați se stabilește un fel de religio amicitiae, de raport inter pares, care-i califică pe sfinți ca patroni, mijlocitori și ocrotitori: a fi aproape de ei, a fi reprezentați în compania lor, înseamnă a rupe acea limită între pământ și cer, încă destul de perceptibilă în mentalitatea comună a timpului. Arta catacombelor exprimă dărâmarea acestei bariere, punându-i în contact direct pe răposați cu martirul, într-un raport ocrotit-patron, care reflectă bine în iconografie ceea ce se întâmplă în jurul mormintelor sfinților în interiorul catacombelor.

De fapt, pe lângă acele morminte excelente vrea să fie înmormântat un număr mare de răposați, creând acele retro-sanctos, care ar vrea să reproducă conceputul comuniunii sfinților și elocventa formulă epigrafică in pace cum sanctis care caracterizează multe epitafuri paleocreștine din secolul al IV-lea al erei creștine. După o lungă perioadă în care reprezentarea martirilor este evitată pentru a nu trata momentul delicat al morții lor violente, iată că - odată cu pacea Bisericii și în special în a doua jumătate a secolului al IV-lea, în timpul pontificatului papei Damasus (366-384) - apar imaginile acestor oameni sfinți. Ei sunt reprezentați ca filozofi, intelectuali, înțelepți, adesea având coroana triumfală a martiriului, reprezentați cu gesturi solemne și emfatice, cu chipuri hieratice, dar asiguratoare. Fizionomia lor, îmbrăcămintea lor, constituită doar din tunică și din paliu, nu este diferită de aceea a personajelor biblice, a patriarhilor, a filozofilor și chiar a apostolilor și a lui Cristos. Imaginile lor apar în întunecatele itinera ad sanctos care, în labirinturile întunecoase și de acum părăsite din catacombele romane, îi conduc pe pelerinii din evul mediu spre mormintele sfinte, simple, dar extrem de venerate, așa cum demonstrează sutele de graffitti lăsate de evlavioși de-a lungul pereților acelor străzi subterane ale credinței.

În timp ce în zilele noastre comemorările sfinților și a răposaților se succed după o zi, în antichitate figurile lor, mai întâi distincte și puțin definite, se unesc într-un destin comun, care-i vede pe răposații "excelenți" și pe cei "obișnuiți" aranjați unii lângă alții, ca și cum ar anticipa acea înviere finală care rupe toate barierele sociale și categoriile religioase și care readuce în mintea noastre cuvintele simple și emoționante ale lui Lactanțiu, când descrie societatea creștină din primele secole: "Printre noi nu există nici slujitori nici stăpâni; nu există alt motiv dacă ne numim frați decât pentru că ne considerăm cu toții egali" (Divinae institutiones, 5, 15).

(După L'Osservatore Romano, 1 noiembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat