Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce Lourdes continuă să atragă mulțimile

O ziaristă și scriitoare împărtășește gândirea sa

de Karna Swanson

Lumea de astăzi ar putea să învețe multe de la Bernadette Soubirous din Lourdes, afirmă autoare unei noi cărți despre aparițiile mariane tinerei franceze.

Elizabeth Ficocelli, ziaristă și autoare a "Lourdes: Font of Faith, Hope and Charity" (Lourdes: Izvor de Credință, Speranță și Dragoste) (Paulist Press), a mărturisit speranța sa că Benedict al XVI-lea va prezenta lumii exemplul sfintei în timpul vizitei sale la Lourdes, între 13-15 septembrie.

În acest interviu acordat agenției Zenit, Ficocelli comentează motivele pentru care este în creștere continuă popularitatea acestei ținte de pelerinaje, relatează experiența sa personală la Lourdes și mărturisește ceea ce speră ca Papa să sublinieze în cursul vizitei sale.

Ce anume atrage Lourdes-ul, mai ales în ceea ce-i privește pe străinii care-l vizitează?

Ficocelli: Există mulți factori care atrag oamenii la Lourdes, chiar și cu prețul de a străbate oceane și continente. Cu siguranță se speră în minuni fizice, așa cum s-a întâmplat încă din primele zile ale aparițiilor. Asta se evidențiază în numărul de pelerini bolnavi și cu handicap la nivel fizic care vizitează în fiecare an capela, venind din toate părțile lumii - peste 70.000 - și în cei 100.000 de voluntari care călătoresc împreună cu ei pentru a-i asista în timpul pelerinajului lor.

Mai puțin vizibili, însă pentru aceasta nu mai puțin importanți, sunt pelerinii care merg la Lourdes sperând într-o vindecare mentală și emotivă. Acest lucru poate include faptul de a se vindeca de deprimare, de boala bipolară și de dependențele de orice tip.

Desigur, oamenii se simt atrași de Lourdes și din motive spirituale. Unii vin pentru a mulțumi pentru harurile pe care le-au primit, alții din respect față de Sfânta Fecioară și pentru mesajele de rugăciune și pocăință pe care le-a lansat la grotă.

Mulți pelerini de la Lourdes - inclusiv eu - au rămas uimiți de convertirea spirituală care se experimentează în sanctuar în momente emoționante cum ar fi participarea la procesiuni, cufundarea sau o spovadă profundă și simțită.

Dumneavoastră ați avut posibilitatea de a vorbi cu câteva personaje cheie de la Lourdes. Cum s-a întâmplat și în ce a ajutat cartea dumneavoastră?

Ficocelli: Trebuie să-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru fiecare aspect din această carte, de la invitația de a o scrie la experiența mea de pelerinaj și la accesul cu adevărat fără precedente. Am fost la Lourdes cu personaje fundamentale. Marlene Watkins a fost prima ușă importantă pe care Dumnezeu mi-a deschis-o. Această "veterană" de la Lourdes mi l-a prezentat pe părintele Regis-Marie de La Teyssonniere, un izvor inestimabil.

Părintele Regis-Marie a fost părinte general la Lourdes timp de 10 ani. Este unul din cei mai mari experți, scriitor și conferențiar al aparițiilor, conform numai marelui teolog marian, părintele René Laurentin. Spre norocul meu, părintele Regis-Marie vorbea engleza. S-a oferit cu foarte mare gentilețe să revizuiască manuscrisul meu pentru a evita orice inexactitate în relatarea istoriei aparițiilor. A obținut pentru min e și interviuri cu câteva figuri importante de la sanctuar, cum ar fi Episcopul de Tarbes și Lourdes, monseniorul Jacques Perrier; părintele Patrick-Louis Desprez, capelan general; doctorul Patrick Theillier, director medical, Gabriel Barbry, ex responsabil al primirii; Philippe Tardy-Joubert, coordonator al Conferinței Ospitalității Internaționale; părintele Raymond Zambelli, rector; Pierre Adia, director de comunicare, și numeroși capelani, voluntari și alții.

Aceste interviuri fascinante mi-au permis să prezint un punct de vedere unic despre sanctuar astăzi și despre importanța sa pentru viitor. Îndeosebi, am putut să analizez pentru cititorii mei procesul complex de autentificare a minunilor de la Lourdes, convertirea spirituală puternică ce are loc în fiecare zi în confesionale, așa cum mărturisesc capelanii, rețeaua inegalabilă de voluntari ai sanctuarului și efectul însemnat asupra tuturor pelerinilor, amintirile personale ale martorilor de la vizitele istorice ale papei Ioan Paul al II-lea la Lourdes, cum s-a calificat și pregătit sanctuarul pentru a contribui la eforturile Bisericii universale pentru a evangheliza lumea.

Cu ce idei false despre sanctuar v-ați întâlnit în decursul cercetărilor pentru a scrie această carte?

Ficocelli: Există catolici care ar vrea să catalogheze Lourdes-ul ca o "spiritualitate pre-Vatican II" - cu alte cuvinte, ceva pitoresc și care probabil are legătură cu superstiția, dar care în realitate nu are relevanță pentru lumea modernă.

Am constatat că nimic nu ar putea să fie mai departe de realitate. Experiența mea în momentul în care am efectuat cercetările și am scris această carte m-a convins de faptul că Lourdes este un important centru al catolicismului, un loc în care credința noastră este vie, vibrantă și atrăgătoare pentru persoanele de orice vârstă, stil de viață și chiar crez religios.

De exemplu, dacă ideea proprie despre Lourdes este aceea a unui loc pentru mici doamne în vârstă care deapănă rozarii, vom rămâne surprinși de prezența tinerilor care vizitează sanctuarul și lucrează acolo. Lourdes este un magnet pentru tinerii din toată lumea. Se pot identifica într-adevăr cu Bernadette Soubirous, care în momentul aparițiilor avea 14 ani.

Bernadette este o icoană pentru tinerii catolici, care pot fi și instrumente puternice pentru a schimba lumea atunci când îi spun "da" lui Dumnezeu. Tinerii nu sunt numai bineveniți în sanctuar, dar sunt și necesari, pentru că multe din activități ca voluntari cer forța fizică, vigoarea și exuberanța tipice tinerilor.

În al doilea rând, Lourdes nu este un fenomen doar catolic. Este sigur că cea mai mare parte a pelerinilor este de credință catolică, dar sanctuarul atrage și protestanți, musulmani și budiști - chiar pe însuși Dalai Lama - care consideră Lourdes-ul un important centru spiritual pentru lumea de astăzi. Se știe că ajung la sanctuar și persoane atee, cea mai mare parte din curiozitate, pentru a încerca să înțeleagă puternica forță de atracție exercitată de locurile de acest tip. Multe persoane s-au convertit ca urmare a experienței lor pozitive la Lourdes.

În sfârșit, Lourdes are o mare importanță nu numai pentru actualitate, ci și pentru viitorul Bisericii noastre. Nu este, insistă monseniorul Jacques Perrier, un muzeu istoric pentru a comemora un eveniment din trecut, ci un sanctuar viu care continuă să-i conducă pe oameni spre o spiritualitate mai profundă. Pentru aceasta am lucrat intens cu liderii organizațiilor de pelerinaje din toată Europa pentru a discerne ariile specifice în care Lourdes poate să ofere Bisericii universale idei și experiență. Aceste arii includ misiunea Bisericii cu bolnavii, purtătorii de handicap, tinerii, pacea, Maria, promovarea Euharistiei, slujirea aproapelui, a celor marginalizați, a națiunilor, unitatea creștinilor și dialogul interreligios.

Se pare că au existat convertiri pentru a propune un nou mod de a judeca minunile care au loc în sanctuar. Puteți să ne explicați mai bine?

Ficocelli: De când au avut loc aparițiile, în urmă cu 150 de ani, milioane de persoane au vizitat Lourdes. Generații de persoane au dat crezare rezultatelor miraculoase ale sanctuarului și ale apelor sale vindecătoare. Însă dacă se privește la numărul minunilor aprobate de Biserică, se vede o istorie diferită. Sunt numai 67. Cum de sunt așa de puține?

Conform doctorului Patrick Theillier, director medical la Lourdes, această disparitate este rezultatul a trei factori. În primul rând, criteriile folosite pentru a evalua minunile - aceleași criterii folosite astăzi pentru a declara autentice minunile în procesul canonic - au fost stabilite în anul 1734. Aceste criterii exclud vindecările spirituale și psihologice, deoarece nu pot fi măsurate dintr-un punct de vedere științific. Asta elimină automat un semnificativ număr de vindecări la Lourdes.

În al doilea rând, nu toți pelerinii care se vindecă dintr-o dată se supun procesului lung și intens de examinare cerut pentru autentificarea vindecării - sau publicității care în mod normal îl însoțește. Se așteaptă, de exemplu, ca acela care este vindecat în mod inexplicabil să se întoarcă la oficiul medical de la Lourdes de câteva ori în decurs de cinci sau mai mulți ani pentru a dovedi că vindecarea a avut loc în manieră permanentă. Acest lucru pur și simplu nu este posibil pentru toate persoanele, în special pentru acelea care vin de foarte departe.

În al treilea rând, procesul cere consimțământul și cooperarea personalului medical de origine al individului și, lucru mai important, ale Episcopului său. În unele ocazii, medicii și episcopii nu vor sau nu se pot implica în aceste teme. Conform doctorului Theillier, există peste 7.000 de dosare referitoare la vindecări inexplicabile din punct de vedere științific în arhiva oficiului medical, cărora le lipsesc câteva condiții care să le permită să ajungă la faza finală înainte de a fi considerate miraculoase.

Pentru ca Lourdes să poată prezenta lumii o imagine mai echilibrată a ceea ce se întâmplă actualmente în sanctuar, episcopul și directorul medical au făcut apel la Roma. Intenția lor nu este aceea de a schimba modul în care Biserica recunoaște autenticitatea minunilor. Încearcă, pentru a spune mai bine, să creeze o nouă categorie de "vindecări autentice".

Noua categorie nu va reduce în nici un fel rigoarea procesului de evaluare. Va continua să fie necesară constatarea medicală a situației grave a persoanei și a schimbării apărută în manieră inexplicabilă din punct de vedere științific. Totuși, va fi oferită pentru prima dată posibilitatea de a evalua binefacerile spirituale ale vindecărilor și va permite persoanelor să dea mărturie despre vindecarea și convertirea lor spirituală în parohiile lor, o practică actualmente neaprobată de Biserică.

Un al pas important este că Lourdes, prin intermediul Comitetului Medical Internațional care se reunește anual la Paris, reflectează în mod serios să ia în considerare și vindecările legate de infirmități psihologice și mentale și asupra modului de a le evalua și a le prezenta.

(După Zenit, 15 septembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat