Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Scaun rămâne favorabil pentru transplantul de organe

Se reaprinde dezbaterea cu privire la moartea cerebrală ca sfârșit al vieții.

de Mirko Testa

Referitor la dezbaterea redeschisă recent cu privire la moartea cerebrală, Sfântul Scaun a anunțat că nu a modificat propria poziție în favoarea transplantului de organe.

Asta a declarat părintele Federico Lombardi, director al Sălii de Presă a Vaticanului, răspunzând la un articol semnat de Lucetta Scaraffa, apărut în "L'Osservatore Romano" (3 septembrie 2008).

În articol, profesoara de istorie contemporană de la Universitatea din Roma "La Sapienza" punea la îndoială, în lumina noilor cercetări științifice, validitatea criteriilor de moarte cerebrală pentru a stabili decesul unei persoane și prin urmarea validitatea transplantului de organe.

E vorba, a spus părintele Lombardi, de "un articol interesant și autoritar semnat de profesoara Lucetta Scaraffia, dar nu poate fi considerat o poziție a Magisteriului Bisericii".

Luând cuvântul cu privire la acest lucru, însuși directorul ziarului "L'Osservatore Romano", Gian Maria Vian, a definit articolul profesoarei Scaraffia "o contribuție autoritară și interesată la o discuție importantă despre o chestiune delicată, discuție care este oportun să se poată dezvolta cu seninătate".

Până în anii '60, tradiția juridică și medicală occidentală considera că constatarea morții trebuia să aibă loc prin încetarea definitivă a funcțiilor vitale: respirația, circulația, activitatea sistemului nervos.

În august 1968 un Comitet ad hoc, instituit de Harvard Medical School, compus din 13 membri și prezidat de anesteziologul Henry Knowles Beecher, a propus un nou criteriu de constatare a morții întemeiat pe o constatare strict neurologică: încetarea definitivă a funcțiilor creierului, definită "comă ireversibilă".

Definiția morții a fost schimbată în aproape toate statele americane și, apoi, și în cea mai mare parte a țărilor așa-numite dezvoltate - numai Japonia a rezistat până în anul 1999 - în timp ce moartea cerebrală a fost acceptată în legislația și în practica medicală a celei mai mari părți din statele lumii.

Însăși Biserica Catolică, așa cum amintește Scaraffia, a acceptat definiția dată de Harvard Medical School, și de fapt "permițând transplantul de organe, acceptă în mod implicit această definiție a morții, dar cu multe rezerve: de exemplu, în statul Cetatea Vaticanului nu este folosit certificatul de moarte cerebrală".

Astăzi, în Italia, sunt aplicate criterii neurologice care se referă la funcționalitatea întregului encefal și prin lege este obligatoriu să se facă examenul electroencefalografic.

Totuși, începând din anii '80 ai secolului al XX-lea, în lumea științifică au început să circule perplexități și disensiuni cu privire la validitatea noțiunii de moarte cerebrală.

În decursul anilor, în practica clinică zilnică, s-a asistat apoi la înmulțirea cazurilor în care după încetarea ireversibilă a funcțiilor cerebrale nu urma pierderea funcționării integrate a organismului supus la măsuri reanimatorii.

În acest sens, Scaraffia amintește un caz care a avut loc în anul 1992 și se referă la "o femeie intrată în comă ireversibilă și declarată moartă cerebral înainte de a se constata că era însărcinată; atunci s-a decis să se facă în așa fel încât să continue să poarte sarcina și aceasta a continuat în mod obișnuit până la avortul spontan".

Adică s-a demonstrat, afirmă profesoara, că "moartea cerebrală nu este moartea ființei umane".

"Aceste considerații - a comentat Scaraffia - deschid desigur noi probleme pentru Biserica Catolică, a cărei acceptare a luării de organe de la pacienți morți cerebral, în cadrul unei apărări integrale și absolute a vieții umane, se sprijină numai pe certitudinea științifică presupusă că ei sunt efectiv cadavre".

Deci, adaugă ea, "ideea că persoana umană încetează să existe atunci când creierul nu mai funcționează, în timp ce organismul său - grație respirației artificiale - este menținut în viață, comportă o identificare a persoanei numai cu activitățile cerebrale, și asta intră în contradicție cu conceptul de persoană conform învățăturii catolice, și deci cu directivele Bisericii în privința cazurilor de comă persistentă".

Ioan Paul al II-lea a intervenit de mai multe ori cu privire la această temă: la 29 august 2000, vorbind la Congresul Internațional al Societății de Transplanturi, a subliniat că "încetarea totală și ireversibilă a oricărei activități encefalice", ca și criteriu de constatare a morții, "dacă este aplicat cu scrupulozitate, nu este în contrast cu elementele esențiale ale unei concepții antropologice corecte".

În substanță, ceea ce a afirmat și într-un mesaj la întâlnirea promovată de Academia Pontificală de Științe în anul 2005, cu titlul "Semnele morții", era că e admisibilă moral prelevarea organelor numai în cazul în care donatorul este cu siguranță și în întregime mort.

(După Zenit, 3 septembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat