Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Primatul apostolului Petru în epilogul la Evanghelia după sfântul Ioan

"Un altul te va conduce acolo unde nu vei voi"

Și Petru a mers la Roma

De Vittorio Lanzani

Referitor la ultimele evenimente ale vieții lui Cristos, amintirile personale ale lui Ioan evanghelistul, "discipolul pe care-l iubea Isus" (In 13,23), devin mai intense și amintesc de mai multe ori în paralel figura lui Petru, aproape voind să stabilească o comparație a celor doi față de Învățătorul. "Cel Preaiubit", apostolul care rămâne în viață, iubit și venerat de comunitățile din Asia Mică, atestă în mod deschis apropierea sa privilegiată și intuiția sa spirituală față de persoana lui Cristos, ca un dar special pe care Învățătorul i-a rezervat-o.

Toate acestea sunt scoase în evidență în câteva momente deosebite. La ultima cină, Ioan devine interpret al lui Petru și se adresează Domnului "aplecându-se pe pieptul lui Isus" pentru a-l întreba cine era trădătorul (In 13,35). Tot Ioan vorbește pentru ca Petru să fie lăsat să intre în curtea marelui preot (In 18,16), unde apoi cel dintâi dintre apostoli va nega că-l cunoaște pe Isus. El, discipolul preaiubit, care stă cu Maria sub crucea lui Isus și-l vede murind și observă soldatul care-i străpunge inima, în timp ce Petru este departe de eveniment (In 19,24-25 și 34-35). În afară de asta, în dimineața Paștelui, Petru și Ioan "alergau amândoi împreună" la mormânt (In20,4). Discipolul preaiubit aleargă mai repede și ajunge primul, dar îl lasă pe Petru să intre. Totuși tot el este cel "care a văzut și a crezut" (In 20,9).

În ultima parte din evanghelie, capitolul 21, considerat de cei mai mulți ca o completare matură a evanghelistului sau a cercului său, de acum la sfârșitul primului secol, este prezentată o confruntare decisivă între Petru și Ioan, în lumina prezenței glorioase a Celui Înviat, care urmează să părăsească pământul și privește la viitorul "turmei sale".

După învierea lui Isus, în timpul pescuirii nocturne și fără rezultat pe lacul Galileii, tot discipolul preaiubit intuiește în lumina zorilor prezența Domnului pe mal: "E Domnul!". La acest glas, Petru se aruncă în apă ca să meargă spre Isus (In 21,7).

În întâlnirea care urmează Cristos îi cere lui Petru de trei ori o iubire necondiționată și apostolul răspunde tot de atâtea ori: "te iubesc". După fiecare declarație, Cristos îi încredințează lui Petru misiunea de a paște turma "sa" (In 21,15-17). Apoi este exprimat pentru Petru un cuvânt unic și decisiv. Lui Petru îi este dăruit un "primat" și o carismă unică de către Cristos însuși: aceea de "a paște turma sa, oile sale". Toată comunitatea lui Ioan recunoaște și manifestă clar darul conferit numai lui Petru, misiunea specială față de toată turma. Nu numai atât, dar pagina evanghelică atestă și urmarea desăvârșită a celor doi apostoli până la moarte. Lui Petru i se spune: "cu ce moarte îl va preamări pe Dumnezeu" (In 21,19). Se atestă în mod implicit și sfârșitul lui Ioan: "Isus nu-i spusese că nu va muri" (In 21,23).

Este semnificativ faptul că evanghelistul Ioan amintește din partea lui Isus nu numai prezicerea trădării lui Petru, ci și promisiunea că apostolul îl va urma mai târziu, spunându-i: "Unde merg eu, tu nu mă poți urma acum, dar mă vei urma după aceea" (In 13,36). Această temă a urmării finale a lui Petru este dezvoltată și clarificată chiar în capitolul final al evangheliei a patra.

Deja sfântul Augustin, din punctul de vedere al înțelegerii teologice a acestui ultim capitol al lui Ioan, introducea comentariul său, plecând chiar de la relatarea pescuirii minunate, subliniind importanța misterelor care mai trebuie descoperite și rezervate de către apostol pentru pagina finală: "Acesta este un mare mister (magnum sacramentum) în evanghelia după Ioan și pentru a scoate mai bine în evidență asta, evanghelistul a plasat-o la încheiere" (In Ioannem, Omilia 122, 6).

Cuvintele evanghelistului Ioan referitoare la martiriul apostolului Petru, pe care vrem să le recitim direct, au prospețimea și curăția apei care se bea la izvor, care este cel al Evangheliei. Cuvinte care, reascultate în teritoriul Vaticanului unde a murit apostolul și mai mult în Bazilica în care se află veneratul său mormânt, au capacitatea de a anula distanța secolelor și de a ne face să simțim viu și real glasul lui Cristos care vorbește apostolului său. Acest text constituie în mod absolut mărturia prioritară a martiriului lui Petru la circa treizeci de ani distanță de la acest eveniment. Spunem "prioritară", deoarece sunt înrădăcinate în însăși prezicerea lui Cristos.

De fapt, dacă luăm în considerare tipologia cuvintelor lui Isus pe malul lacului Galileii, după înviere, ele sună înainte de toate ca o prezicere sau profeție față de Petru, și în general în această linie sunt citate și amintite. Dar ele devin, în timpul în care sunt puse în scris în pagina evanghelică, și prima atestare post factum, probabil prima amintire a ajuns la noi și o anamneză a jertfirii lui Petru pentru Cristos, pentru că acest martiriu devenise de acum un fapt cunoscut de comunitățile creștine primare, atât din Orient cât și din Occident.

A se observa înainte de toate modalitatea cuvintelor lui Cristos. El se adresează lui Petru cu tonul unei enunțări solemne și importante, care încheie tripla afirmație de iubire a apostolului față de el. Oracolul sau logosul lui Cristos este introdus de formula declarativă unică adresată personal apostolului: "Adevăr, adevăr îți spun"; formulă care se întâlnește pe buzele lui Isus pentru a afirma câteva mesaje speciale de revelație. Așadar, pentru Petru este vorba de o vestire adevărată și de importanță capitală pentru viața lui și pentru viitoarea lui misiune față de turma pe care Cristos însuși i-a încredințat-o din acel moment.

La această prezicere a lui Isus face referință și autorul Scrisorii a doua a lui Petru, transmițând cuvinte specifice ale apostolului său, dacă se ia în considerare redactarea mai târzie, sprijinindu-se poate direct pe acest text al lui Ioan. Petru spune: "Consider că este drept, cât timp sunt în acest trup, să vă țin treji aducându-vi-le aminte, știind că despărțirea mea de trup va fi în curând după cum Domnul nostru Isus Cristos mi-a dezvăluit" (2Pt 1,13-14). Cuvinte care au o paralelă și o analogie surprinzătoare cu cele scrise anterior de Paul discipolului Timotei, chiar de la Roma, la puțin timp înainte de martiriul său: "Eu de acum sunt oferit ca jertfă și timpul plecării mele a sosit (...). De acum îmi este rezervată coroana dreptății pe care mi-o va da în ziua aceea Domnul, Judecătorul cel drept" (2Tim 4,6.8).

Cât privește mărturia apostolului Ioan față de Petru, se poate afirma îndeosebi că atunci când a fost redactat textul, toți știau despre cele trei date enunțate în mod aproape lapidar în textul evanghelic și care au devenit, cu aportul altor știri ulterioare din alte surse, patrimoniu al tradiției creștine.

Prezicerea face aluzie la o scenă de constrângere, aproape în contrast cu gestul senin și viguros al lui Petru în corabie, care imediat ce a auzit de la Ioan: "E Domnul!", imediat "s-a încins cu haina și s-a aruncat în mare" (In 21,7) pentru a merge în întâmpinarea lui Isus. Și poate că de la acest gest prompt și respectuos față de Domnul, însuși Isus trece prin alegorie la o imagine răsturnată, printr-un verb care indică a se încinge, a lega în jurul vieții și deci a-i spune lui Petru: "Când erai mai tânăr, te încingeai singur și te duceai unde voiai. Însă, când vei îmbătrâni, îți vei întinde mâinile și te va încinge un altul și te va duce unde nu vei voi" (In 21,18). Alegoria lui Cristos nu face aluzie doar la îmbrăcămintea unui tânăr și la faptul de a fi îmbrăcat de unul mai în vârstă, ci totul se joacă pe raportul de semnificație dintre "a se încinge" și "a fi încins", adică legat de un altul. Acest "altul", care rămâne un personaj nedefinit, manifestă imediat fizionomia nu a unui prieten, ci a unui adversar, a unui persecutor care acționează împotriva lui Petru cu mijloace de constrângere. În spatele acestui misterios "altul" din prezicerea lui Isus, evanghelistul și comunitățile creștine primare știu în realitate cine era ascuns: e vorba de un om al puterii, care a dat poruncă să-l "încingă", adică să-l captureze și să-l ucidă pe Petru. Adversarul prin excelență al comunităților creștine de la începuturi este unul singur și primele scrieri apocaliptice sau apologetice din acea perioadă îl amintesc des. Dacă citim înainte de toate acest text în contextul și în perioada Apocalipsei lui Ioan, nu este greu să observăm sau să găsim o apropiere cu figura nefastă a unei persoane, cu funcție colectivă, care este stigmatizată pentru că i-a persecutat pe martorii lui Isus: persoana simbolizată de imaginea "fiarei care se ridică din pământ" (Ap 13,11), fiara care o poartă pe femeia desfrânată (Roma) "îmbătată de sângele sfinților și de sângele martirilor lui Isus" (Ap 17,6) și care are un nume sau un număr care-o identifică (Ap 13,17), motiv pentru care vizionarul avertizează: "În aceasta este înțelepciunea: cine are minte să calculeze numărul Fiarei, căci este un număr de om. Numărul ei este șase sute șaizeci și șase" (Ap 13,18).

Deja comentatorii din antichitate, între care sfântul Irineu din Lyon, care la rândul său face referință la alții anteriori, nu au întârziat să descifreze în număr un nume păcătos, un anticrist nefast. Tentativa de descifrare pasionată a enigmei numărului 666 este continuată și alți cercetători mai recenți au ajuns la ipoteza sugestivă a numelui împăratului Nero. Așadar ar fi criptat de litere din alfabetul ebraic Neron Qesar (njrwn qjsr), cel care a fost primul care i-a persecutat în mod grandios și oficial pe creștini. Pe de altă parte, evaluarea și judecata exprimate de Apocalipsă față de puterea imperială romană sunt de condamnare și văzute în cheie creștină.

Clement Romanul, prin anul 96-97, deși nu numește autorul persecuției, mărturisește cu o amintire probabil personală, că Petru și Paul au fost "atleți generoși aproape de noi și din generația noastră". De aceea invită: "Să ținem în fața ochilor noștri pe apostolii valoroși". Ei au fost "coloanele cele mai mari și cele mai sfinte ale Bisericii, care au îndurat persecuția și au luptat până la moarte". Și asta - spune el - a "avut loc printre noi", adică la Roma. "La acești oameni, maeștri de sfințenie, s-a alăturat o mulțime foarte mare de aleși" (Scrisoarea către corinteni, capitolele 5 și 6,1).

Mărturia lui Clement este confirmată și completată, pe de altă parte, de istoricul roman Tacitus care vorbește și el de o mulțime foarte mare (multitudo ingens) de creștini torturați și uciși și contextualizează aceste fapte: persecutor este împăratul Nero; comunitatea creștină devine țapul ispășitor pentru incendierea Romei din 19 iulie 64: "Pentru acest motiv Nero i-a prezentat responsabili și i-a dat la chinurile cele mai rafinate pe oamenii odioși datorită crimelor lor, oameni pe care poporul îi denumea "creștini". Cel de la care își luau numele, un anume Cristos, a fost executat sub Tiberiu de către procuratorul Ponțiu Pilat. Mai întâi reprimată, această superstiție execrabilă a apărut din nou nu numai în Iudeea, leagănul acestui flagel, dar și la Roma, unde se adună și regurgitează ceea ce în altă parte este mai atroce și rușinos. Au fost arestați mai întâi cei care mărturiseau că sunt creștini, apoi, pe baza depoziției lor, o mulțime foarte mare, care nu mai era acuzată de incendiu cât mai ales pentru ura lor față de neamul omenesc". De aceea sincronia celor dintâi izvoare creștine și păgâne între primul și al doilea secol atestă, și prin amintirea omului, martiriul apostolilor Petru și Paul în timpul marii persecuții a lui Nero și cu privire la Petru este amintit îndeosebi felul de moarte spus de Isus: "îți vei întinde mâinile". Și Tertullian, la sfârșitul secolului al doilea, sintetizează în felul acesta tradiția precedentă: "Să citim viețile Cezarilor: cel dintâi Nero a persecutat credința care apăruse la Roma. Chiar atunci Petru a fost legat de un altul, când a fost pironit pe cruce" (Scorpiace, XV, 4).

"Te va duce acolo unde nu vei voi". Aici i se amintește lui Petru de un loc misterios și nedefinit. Pentru Cristos care rostea aceste cuvinte era deja cunoscut acest "acolo", ca locul de apogeu al misiunii lui Petru. Și vine imediat confruntarea cu profeția cea mai explicită adresată de Isus lui Paul în timpul nopții, indicându-i ținta misiunii sale: "Curaj! (...) Trebuie să dai mărturie și la Roma" (Fap 23,11).

Faptul că pentru Petru nu e vorba de o simplă referință alegorică la moarte este confirmat de însuși adverbul de loc "unde" și de verbul "a duce". În previziunea divină a lui Cristos era deja prezentă această Romă și îndeosebi acest Vatican spre care Petru trebuia să fie dus. Pe de altă parte, cititorii ultimei evanghelii cunoșteau acest "unde", și îndeosebi locul în care apostolul "stâncă a Bisericii" și-a oferit viața și a fost înmormântat a fost cu siguranță păzit cu venerație încă de la prima generație creștină.

Trebuie adăugat că amintirea acelor horti Vaticani și a circului, ca locuri de execuție și de tortură pentru numeroși creștini din prima generație romană, era în amintirea colectivă și istoricul Tacitus o confirmă cu narațiunea scrisă: "Nero a oferit grădinile sale (hortos suos) pentru spectacol și acolo a organizat jocuri de circ, amestecându-se cu mulțimea în haine obișnuite sau conducând un car de curse" (Annales, XV, 44). După aceste date topografice urmează foarte repede amintirea sigură a mormântului lui Petru în acest loc, în vestita informație a preotului Gaius: "Eu pot să-ți arăt mormintele apostolilor. Dacă vei vrea să mergi la Vatican sau pe via Ostiense vei găsi trofeele întemeietorilor acestei Biserici" (în Eusebiu, Istoria ecleziastică, 1. II, c. 25, 7). În această privință, chiar împăratul Iulian Apostatul, voind să nege în mod fals, în opera sa Împotriva galileenilor, divinitatea lui Isus pornind chiar de la Evanghelii, face aluzie și la venerarea primară a mormintelor lui Petru și Paul în acest fel: "Acel Isus pe care nu au îndrăznit să-l numească Dumnezeu, nici Paul, nici Matei, nici Luca și nici Marcu. Dar acel bun Ioan a fost primul care a îndrăznit o asemenea atribuire, pentru că auzise că o mulțime în cea mai mare parte din orașele din Grecia și din Italia fusese deja contagiată de această boală [credința], și pentru că venise vestea, așa cum cred, că și mormintele lui Petru și Paul, chiar dacă în mod clandestin, era însă venerate" (în Ciril din Alexandria, Adversus Iulianum, Patrologia Greca, 76, 1003-1004). Afirmația teologică lipsită de orice fundament este respinsă de sfântul Ciril, dar amintirea continuă a venerării mormintelor celor doi apostoli arată cât de profunde erau rădăcinile cultului lor printre creștinii din Roma și din celelalte Biserici, așa cum lasă să se presupună însăși mărturia pe care evanghelistul Ioan o aduce pentru moartea lui Petru.

Dar ce era acest loc, atunci când Cristos i-a spus lui Petru: "Unde nu vei voi" și când Petru "și-a întins mâinile" pe cruce? Peisajul Vatican de atunci poate fi schițat din reminiscențele autorilor păgâni ca o zonă rurală dincolo de Tibru, în afara orașului, cu ridicăturile sau colinele sale - montes Vaticani - un pic sălbatică și nepotrivită pentru cultivații și chiar nesănătoasă în zona care cobora spre fluviu. Titus Livius citează o zonă ubi sunt navalia (Historiae, III, 26, 8), unde se inunda cu apa Tibrului pentru jocurile navale, probabil locul numit apoi multă vreme Naumachia - unde sunt actualele Borghi. Cicero spune că Iulius Cezar avea în suflet proiectul ambițios de a devia cursul Tibrului la nivelul Ponte Milvio, pentru a putea astfel uni grădina Vatican cu Campo Marzio a orașului: Vaticanum fieri quasi Martium campum (Cicero, Ad Atticum, XIII, 33, 4). Cât privește cultura modestă a viței de vie Marțial ironizează: "Dacă bei din vinul Vaticanului, bei oțet" (Epigrammata, X, 45, 5). În schimb din coline era excavat lutul pentru olărit, încă din timpurile antice, așa cum amintește Juvenal: "Oalele fragile de lut de la muntele Vatican: Vaticano de monte" (Satirae, VI, 344). În afară de asta, Tacitus, pentru anul 69 face referință "la locurile răufamate ale Vaticanului: infamibus Vaticani locis" (Historiae, II, 93).

Dar tocmai prin anii 30 din primul secol, o femeie puternică și întreprinzătoare, Agripina, numită Cea Mare, mama lui Caligula, viitor împărat și bunică a viitorului Nero, transforma locul nefericit și degradat al înălțimii vaticane, schimbând terenul în horti, vestitele grădini, și construind o vilă somptuoasă pe colinele Gianicolo - unde este astăzi Curia Iezuiților și Biserica Sfântului Duh in Sassia - cu porți și terasament ampli ce coboară spre Tibru. Fiul Caligula împăratul va aduce în anul 37-38 celebrul obelisc egiptean dedicat Soarelui, ca ornament pentru un circ de folosință privată, care făcea parte din marele domeniu imperial și care apoi a avut o resistematizare și din partea lui Nero, dar nu după mult timp a fost dărâmat. Obeliscul rămâne și astăzi, deși a fost transferat din locul său originar, singurul martor mut al martiriului lui Petru și al acelei "multitudo ingens" de creștini.

Dacă Vaticanul este locul special al martiriului și al mormântului lui Petru, orașul Roma, capitală a marelui imperiu, este în sens mai larg acel "unde" apostolul a ajuns și a dat fundament comunității creștine primare. Roma în acel timp, încoronată de idolii săi, arăta ostilitate față de noutatea creștinilor, pe care în schimb interpreta, după cum spune Tacitus, "odium humanae generis", adică o concepție despre om așa de distantă de cultura imperiului roman încât era considerată adversă. Roma figura ca Babilon, o putere ostilă lui Dumnezeu. Și tradiția lui Ioan din Apocalipsă pare să vadă în Roma, conform aceleiași asemănări care apărea atunci, un nou Babilon, "mama nelegiuirilor pământului", ce avea asemănarea unei femei "îmbătată de sângele sfinților și de sângele martirilor lui Isus" (Ap 17,5-6).

Amintind acest context ostil, sfântul Leon cel Mare, într-o omilie a sa, se va adresa în mod familiar apostolului Petru, preamărind curajul său și zelul său: "Ce oameni din diferite națiuni nu locuiau atunci în oraș? Sau ce neamuri erau străine în ceva ce Roma își asumase? Aici trebuiau să fie învinse modele filozofice, aici trebuiau să fie dizolvate vanitățile înțelepciunii pământești, aici trebuia reprimat cultul diavolilor, aici trebuia distrusă nelegiuirea tuturor sacrificiilor, chiar acolo unde se adunase cu superstiție foarte subtilă tot ceea ce în diferite locuri fusese instituit cu multiple erori. Așadar, în acest oraș tu, preafericite apostol Petru, nu te-ai temut să ajungi (...). O, Petru, nu te teme de Roma, dominatoarea lumii, tu care în casa lui Caiafa a fost înfricoșat de slujitoarea marelui preot. Poate că era de mai mică valoare puterea împăratului Claudiu sau cruzimea lui Nero, decât judecata lui Pilat sau perfidia iudeilor? Tu învingeai toate motivele de teamă cu forța iubirii; nici nu considerai să-ți fie frică de aceia pe care îi primiseși pentru a iubi" (Sermo 82, pentru ziua martiriului apostolilor Petru și Paul, capitolele III și V).

"Îți vei întinde mâinile". Această afirmație se află pe primul loc în profeția lui Isus ca acțiune dominantă, care însă urmează în logica faptelor: vei fi încins, vei fi dus, îți vei întinde mâinile.

Faptul că nu este vorba pur și simplu de a întinde mâinile pentru a fi legat și nici de o întindere a mâinilor pentru rugăciune, ceea ce nu ar avea nici o legătură cu profeția lui Isus, îl exprimă foarte bine confruntarea terminologică: limbajul este desigur alegoric, dar în contextul de supliciu și de moarte făcea aluzie fără îndoială la un mod de răstignire. E suficient să amintim un text din contemporanul Seneca, atunci când vorbește despre supliciul răstignirii rezervat sclavilor: "Văd acolo cruci, nu numai de un fel, ci construite în diferite moduri: unele au victimele lor cu capul în jos spre pământ; în altele măruntaiele lor sunt scoase; în altele brațele sunt întinse pe axa orizontală" (De consolatione ad Marciam, XX, 3). Tot în cadrul păgân filozoful Epictet (sfârșitul primului secol după Cristos), raționând cu privire la temerile sărăciei, aseamănă cu un răstignit pe cel care este întins cu brațele deschise pentru a i se unge trupul: "Îți este frică să nu ai (...) alții care să te urmeze, pentru ca în baie, dezbrăcat și întins complet ca acela care este răstignit, să ți se facă masaj pe aici și pe acolo" (Dezbaterile, III, c. 26, 22). Și poetul latin Marcu Manilius - începutul primului secol - reinterpretând în versuri mitul lui Andromeda, scrie: "sunt întinse brațele (...) și copila este pironită pentru a muri pe o cruce feciorelnică" (Astronomica, V, v. 550 și 552).

Și în ambientul creștin, Scrisoarea lui Barnaba, redactată prin anul 130, citește profeția lui Isaia: "Toată ziua am întins mâinile mele spre un popor neascultător" ca o "pregustare cu privire la cruce și la viitorul Răstignit" (c. 12).

Dar dacă asta n-ar fi suficient, aici este însuși Ioan evanghelistul care declară în mod explicit această semnificație și vrea să afirme în mod intenționat cu o clarificare personală a cuvintelor lui Cristos acest tip de supliciu, pe care în felul acesta arată că-l cunoaște: "Aceasta (Isus) a spus-o, arătând cu ce (fel de) moarte îl va preamări pe Dumnezeu" (In 21,19).

Această este prima amintire în mod absolut a genului de jertfire a lui Petru imitându-l pe Învățătorul său. Evanghelistul scrie pentru a confirma prezicerea Domnului, dar și cu texte încărcate de venerație față de sacrificiul cu care apostolul "l-a preamărit pe Dumnezeu". Ne vine să ne gândim la apostolii Petru și Ioan care aleargă împreună spre mormântul lui Cristos în dimineața Paștelui. Aleargă spre gloria Celui Înviat, dar Petru este cel care intră primul.

În mod indirect, istoricul latin Tacitus confirmă posibilitatea reală a unui astfel de supliciu în horti Vaticani, atunci când descrie persecuția creștinilor: "A fost adăugată la supliciu batjocura, cum ar fi acoperirea oamenilor cu piei de animale, pentru ca să fie sfâșiați de câini, sau pironirea lor pe cruci, sau destinarea lor pentru arderea pe rug ca niște făclii care să lumineze întunericul la sfârșitul zilei" (Annales, XV, 44).

Conform mărturiei lui Seneca, citată mai sus, la Roma nu era neobișnuit nici modul de răstignire cu capul în jos, pe care Petru la rândul său a cerut-o pentru a fi supus Învățătorului și în moarte. Această amintire este destul de veche și revine deja în apocrifele Faptele lui Petru, ce datează de pe la sfârșitul secolului al II-lea: "vă rog, o călăilor - spune apostolul - răstigniți-mă cu capul în jos și nu altfel. Motivul îl voi spune celor care m-au ascultat" (c. 37).

Sfântul Augustin comentează în mod foarte eficace: "Îți vei întinde mâinile, spune Domnul, adică vei fi răstignit... Mai întâi îi prezice faptul, apoi modul" (In Ioannem, omilia 123, 5).

De ce pune evanghelistul Ioan, ca să spunem așa, o memoria Petri ca ultimul cuvânt important al lui Cristos? Ce mister a avut inspirația de a manifesta și de a transmite apostolul la încheierea Evangheliei sale? Această culme a amintirii petrine, propusă numai de evanghelistul Ioan, poate avea trei conotații interpretative: una eclezială, una sacrificală și una istorică.

Înainte de toate se percepe o conotație eclezială: grija și tandrețea lui Cristos față de "oile sale"; Cristos privește la viitoarea stabilitate a turmei și creează un raport unic Petru-turmă. Evanghelistul reia și completează ceea ce au lăsat aproape suspendat sinopticii cu privire la figura lui Petru care "a plâns amar" (Mt 26,75) datorită trădării, chiar dacă Marcu arată atenția lui Cristos înviat față de Petru: "Mergeți și spuneți discipolilor lui și lui Petru că el merge înaintea voastră în Galileea" (Mc 16,7) și numai Luca face aluzie la o apariție a Celui Înviat lui Simon (cf. Lc 24,34), fără a comenta nimic. Și toate acestea ne fac să înțelegem că, în pofida a toate, Cristos nu și-a schimbat voința sa divină și alegerea sa față de Petru.

Însă Ioan scoate în lumină deplină și completă figura lui Petru, o lumină care anulează umbrele trădării, pentru că Isus i-a confirmat în mod măreț fidelitatea sa, după ce apostolul de trei ori și-a reînnoit iubirea sa necondiționată față de Învățător. Cristos îl întreabă pe Petru: "Mă iubești tu mai mult decât aceștia?". Ioan nu se teme să-l propună pe apostolul Petru cu o iubire care o depășește pe aceea a celorlalți apostoli: "Mai mult decât aceștia". Încredințarea turmei este unică și totală: este Biserica lui Cristos.

Din cuvintele lui Isus percepem cu claritate un aspect sacrifical, care este centrat pe moartea lui Petru. Urmarea lui Petru continuă să fie generoasă până la o moarte care-l face să se asemene și fizic cu Învățătorul său. Pentru Ioan, apostolul Petru s-a asemănat cu Cristos "bunul Păstor, care-și dă viața pentru oile sale" (In 10,11). Jertfirea lui Petru este în sintonie perfectă cu aceea a lui Isus și este rodul și consecința iubirii sale profunde față de El. În ora întunecată din acea seară a ultimei cine, Isus îi spusese lui Petru: "Unde merg eu, tu nu mă poți urma acum, dar mă vei urma după aceea" (In 13,36): tocmai ceea ce s-a întâmplat aici la Roma. În această linie și conform acestui cuvânt de ordine este acest rămas bun al lui Isus spus apostolului și prezicerea martiriului său, adică invitația: "Urmează-mă!" (In 21,19). La Roma Petru a dus la împlinire până la sfârșit urmarea lui Isus, începută din ziua în care a fost prezentat Domnului de către fratele său Andrei și de când împreună cu ceilalți însoțitori a părăsit mrejele și barca pe lacul Galileii. Sacrificiul lui Petru pentru turma încredințată lui este văzută în logica lui a paște nu ca a avea, ci ca a dărui.

În sfârșit nu se poate neglija o dimensiune istorică ce parcurge în interior tot textul evanghelic. Transmiterea cuvântului și a voinței lui Cristos în privința lui Petru, la câțiva ani după martiriul lui, manifestă în mod sigur că evanghelistul nu a voit doar să transmită o amintire trecută a apostolului, ci și să reafirme continuitatea și actualitatea acestei misiuni în prezentul Bisericii. Dacă în nici un fel nu se găsește, în relatare, vreo referință la succesiunea lui Petru, cu toate acestea, atunci când a fost redactată pagina evanghelică, deja era "post Petrum" și misiunea și conducerea lui Petru fuseseră încredințate deja altora, ca moștenire unică în Biserică și în locul în care apostolul și-a oferit viața sa.

În această perspectivă se înțelege cum evanghelistul Ioan introduce cu titlu deplin martiriul lui Petru, epilog al întregii vieți a apostolului, în istoria și în vestirea kerigmatică a Evangheliei lui Isus.

(După L'Osservatore Romano, 28 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat