Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: Comorile tradiției orientale, bogăție pentru Postul Mare

Cardinalul Tomás Spidlik, privind la comorile tradiției orientale, prezintă într-un interviu esențialul Postului Mare, cu alte cuvinte indică un itinerar spiritual de convertire pe urmele sfinților părinți.

De Giampaolo Mattei

Un sfat practic pentru exercițiile de Postul Mare de la unul din cei mai mari cunoscători ai spiritualității Orientului creștin? A permite și vreun element umoristic, "aproape prin contrabandă, util nu atât pentru a rămâne treji, ci tocmai pentru a trăi o pocăință creștină sinceră". Este atitudinea sugerată de cardinalul Tomás Spidlik care spune: "Am folosit eu însumi acest stil, cu câteva referințe umoristice, predicând în anul 1995 exercițiile spirituale de Postul Mare lui Ioan Paul al II-lea și el a observat asta făcându-i plăcere". Iezuit morav, având 89 de ani, card. Spidlik continuă să fie punct de referință în est ca și în vest. Din anul 1991 trăiește și lucrează la Centrul Aletti, la un pas de biserica "Santa Maria Maggiore", unde se studiază tradiția Orientului creștin în relația sa cu lumea contemporană.

• Ce diferență există în acest domeniu între cei doi plămâni ai Bisericii Universale?

O caracteristică a acestei diversități se recunoaște deja în termenii cu care indicăm progresul spiritual. În Occident se folosește cuvântul convertire. Este același din grecescul metànoia? Să vedem. Convertire este traducerea literară a termenului biblic care indică o schimbare a drumului. O persoană a descoperit că acțiunea și gândirea sa merge spre un scop greșit. Deci trebuie să schimbe, să se întoarcă înapoi. Traducând acest limbaj metaforic în termeni morali, rezultă vestitul avertisment: ingredere totus, mane solus, ex alius! Se povestesc exemple edificatoare ale unor sfinți care au ieșit radical schimbați din exerciții făcute cu suflet generos. Dar tocmai acest concept trezește îndoieli în persoanele ecleziastice care fac exerciții spirituale în fiecare an: de câte ori trebuie să-mi schimb viața și deciziile mele interioare? Dacă se face cu sinceritate, este suficient o dată pentru totdeauna. Acestora care fac obiecții de conștiință li se răspunde: nu se face în fiecare an o convertire totală, ci o anumită miniconvertire, cu privire la un punct special.

• Și termenul grec metànoia?

Se poate înțelege diferit termenul metànoia. Al doilea element al cuvântului înseamnă modul de a gândi și acesta crește mai bine neschimbând, ci înaintând în direcția luată. Putem încerca să înțelegem ce înseamnă asta în relație cu observarea lucrurilor din jurul nostru. Primul grad este vederea ochilor. Este știința physikà. În al doilea grad se privesc aceleași lucruri cu intelectul pur: se face un progres spre meta-physikà. Însă autorii spirituali insistă asupra necesității de a face un al treilea pas, adică a vedea aceleași lucruri și pe noi înșine cu ochii luminați de Duhul Sfânt, a merge dincolo de meta-physikà. Acesta este scopul principal al exercițiilor spirituale de Postul Mare.

• Ce tradiție au exercițiile spirituale de Postul Mare în Orientul creștin?

Îmi permit să propun un exemplu care nu deviază chiar așa de mult de la temă, cum ar putea în schimb să pară la prima vedere. Pe Muntele Athos exista o școală pentru pictori de icoane care se asemăna cu un curs de exerciții spirituale. Participanții trebuiau să asiste la liturgie, să aprofundeze cunoștințele despre credință, teologia și să studieze și arta iconografică. La sfârșit, trebuiau să treacă un fel de examen de maturitate care consta în pictarea imaginii Schimbării la față pe Muntele Tabor.

• De ce icoana Schimbării la față?

Pentru a demonstra că sunt capabili să observe lumea nu cu ochii profani, nici prin speculații raționale, ci tocmai de a vedea universul așa cum l-au văzut apostolii pe Tabor. Aspectul special al acestei viziuni taborice este descris în omiliile părinților și autorilor bizantini. Termenul grec pentru schimbare la față este metamórphosis, literal "schimbare a formelor". Cunoaștem Metamorfozele lui Ovidiu. Schimbarea la față a lui Isus nu putea avea loc în acest mod. Dacă și-ar fi schimbat forma, apostolii nu l-ar fi recunoscut. Apostolii l-au văzut pe Mântuitorul într-o lumină nouă, o lumină spirituală, au dobândit metànoia, perfecțiunea credinței. De fapt, pe icoane este în general reprezentat numai sfântul Petru, care reușește s-o priceapă pe deplin dat fiind faptul că, înainte de a urca pe Tabor, a mărturisit: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu". Creștinii sunt invitați să dobândească lumina taborică în rugăciuni. De aceea, elementul principal în exercițiile spirituale este o intensă rugăciune personală.

• Care este semnificația rugăciunii?

Va fi mai bine să ne dăm seama mai întâi ce este ceea ce se numește rugăciune. Pentru noi creștinii este de importanță capitală faptul că în timpul sfinților părinților a fost adăugată la definițiile rugăciunii clasica afirmație platonică: rugăciunea este "ridicarea minții la Dumnezeu". Și totuși Evagriu, care în secolul al IV-lea a introdus această definiție în tratatele monastice, a făcut o adăugire de mare valoare: "... și colocviul cu Dumnezeu". Asta înseamnă că Dumnezeu, către care ridicăm mintea, nu este o idee nobilă, o idee universală abstractă, ci o persoană vie cu care se intră în dialog personal. Insist asupra acestui aspect, astăzi așa de actual. De vreme ce mă cunosc ca unul care studiază "spiritualitatea orientală", câteodată cineva vrea să vorbească cu mine despre meditațiile: orientală, yoga, zen. De obicei aceste persoane sunt ferm convinse că aceste practici se potrivesc cu mentalitatea omului de astăzi, dar au îndoieli asupra modului de a le concilia cu rugăciunile creștine.

• Un exemplu, între yoga și rugăciunea creștină?

Fac referință la un colocviu cu o budistă japoneză. Se întorcea din Elveția unde a participat la un curs de știință comparată între religii și voia să discute cu mine despre mistica creștină. Am pictat pentru ea pe hârtie schema urcării pe munte, Sinai sau Carmel, diferitele etape. A ascultat uimită și a trasat o schemă destul de asemănătoare, luând-o dintr-un document budist. Apoi m-a întrebat: "Mai aveți vreo altă schemă de urcare mistică?" - "Desigur", am răspuns, explicându-i teoria lui Evagriu despre eliberarea de conceptele particulare pentru a ajunge la Dumnezeu "fără forme". Budista, entuziasmată, a exclamat: "Acest lucru este tipic al nostru. Dar atunci, dacă se pot găsi atâtea analogii, există sau nu există diferență între rugăciunea creștină și cea budistă?". Am încercat să ies din încurcătură cu o contra-întrebare: "Când voi vă rugați, unde voiți să ajungeți?" - "Este clar, unirea cu Ființa supremă", a fost răspunsul ei - "Frumos, sunt de acord și eu. Dar întreb încă un lucru: În această viață a noastră cineva a ajuns deja la unirea perfectă cu Dumnezeu?", am insistat eu. Femeia mi-a dat un răspuns într-adevăr frumos: "Aceasta este dorința oamenilor, dar în această viață prezentă nimeni nu a ajuns la ea". Atunci i-am zis: "Noi creștinii credem că în persoana lui Isus Cristos, omul și Dumnezeu s-au unit perfect. De aceea, rugăciunea noastră se face mereu prin intermediul Domnului nostru Isus Cristos, unire personală, dialogală cu el și apoi cu Tatăl, care viețuiește și domnește în vecii vecilor". Budista a rămas în tăcere, apoi mi-a spus: "Mă voi gândi la asta". Și cu înclinații profunde și zâmbete gentile ne-am despărțit.

• Trebuie recunoscută rădăcina vitală.

Consider așa de important acest fapt pentru că societatea noastră devine tot mai mult o împărăție de moarte. Tratăm ființele vii ca pe niște lucruri pur materiale și pe însuși Dumnezeul cel viu ca pe o idee abstractă, moartă. De aceea și distincțiile noastre între bine și rău au efecte mortale. Originalul gânditor rus Sestov explică în acest sens primul păcat al lui Adam. Rodul paradisiac care dădea deosebirea binelui și a răului era, din porunca lui Dumnezeu, inseparabil de pomul vieții. Rupt de acolo, a adus moartea. Întorcându-ne la contextul nostru inițial putem spune: Scopul exercițiilor spirituale este de a întoarce noțiunile noastre de credință la rădăcina vitală prin rugăciunea vie cu Dumnezeu Tatăl viu, prin Dumnezeu-Om viu Cristos și Duhul său dătător de viață.

• Și postul și pomana?

La prima vedere se pare că, prin acești termeni, ne întoarcem înapoi. În timp ce până acum am vorbit despre ceea ce trezește viața, cu acești termeni intrăm în sfera indicată ca mortificație. Viața se susține cu hrană. Atunci de ce unul ar trebui să postească? Unii monahi din deșert practicau abstinența în mod așa de eroic încât ni se pare neverosimil. În omiliile părinților se încerca să se stabilească atât măsura, cât și motivele spirituale ale postului. De posturile stabilite în Vechiul Testament creștinii se simțeau eliberați, dar au găsit noi motive.

• Care sunt motivele pentru a posti?

Primul este caritativ: ceea ce unul economisește din propriul belșug, caritatea împarte celor lipsiți. Se dă de pomană. Este un termen considerat astăzi antipatic, dar la origine exprimă compasiunea sinceră față de alții și faptul de a le da tot ceea ce ei au nevoie. Cât privește trupul, sfântul Vasile ne asigură că adevăratele sale necesități sunt destul de puține. Apoi adaugă în omiliile sale despre post și motive luate de la medici și asceți păgâni. Și chiar un motiv care ar trebui să atragă sexul feminin: femeile care postesc sunt mai frumoase. Desigur că toată acea elocvență a înflorit mai ales în predicile de Postul Mare.

• Ce are de spus Postul Mare lumii de astăzi, care pare să anuleze prezența lui Dumnezeu și simțul păcatului?

Recunosc că totul sună rău la urechile lumii până în momentul în care nu o vom ajuta să înțeleagă avertismentul decisiv al evangheliei: "Faceți pocăință, pentru că împărăția lui Dumnezeu este aproape". Să auzim definiția sa patristică: "Pocăința reînnoiește botezul; pocăința este un pact cu Dumnezeu pentru a începe o viață nouă". Pentru sfântul Grigore din Nazianz pocăința este un "botez de lacrimi". Și sfântul Efrem a scris: "Sufletul a murit datorită păcatului. Lacrimile care cad pe un trup nu reușesc să învie un cadavru, dar dacă ele cad pe un suflet, îl învie, îl fac să trăiască din nou". Experiența ne face să descoperim atâtea rele în lume. Suntem întristați de asta? Mult. Și totuși tristețea este indicată de asceți printre viciile fundamentale. Cum să ne eliberăm de ea? Cu promisiunea că orice rău provine din păcat și că orice păcat este reparabil prin intermediul pocăinței. Un document etiopian, Misterul cerului și al pământului, asigură: "Atunci când și păcatele credinciosului ar fi mari cât munții și foarte numeroase, dacă pocăința este asemenea unei scântei, va prevala chiar dacă e mică, și va șterge toate păcatele lui". Pentru acest motiv călugării voiau să facă pocăință continuă, aproape ca un Post Mare prelungit. Plângeau amintindu-și de păcatele lor.

• Un plâns care poate fi propus omului de astăzi?

Dar atenție la ceea ce spun călugării despre plânsul lor. Nu sunt lacrimi de tristețe, ci de o emoție înduioșătoare, de consolare: Cât de bun este Mântuitorul, mereu gata să repare orice rău! Spune sfântul Efrem: "O față spălată de aceste lacrimi este de o frumusețe nepieritoare". Și oamenii de astăzi? Nu vor să admită păcatul lor, deci consideră că nu au nevoie de Dumnezeu pentru a-l ierta. Și atunci le rămâne numai experiența tristă a răului. Rămân săraci din punct de vedere spiritual. Însă sunt suflete generoase care fac pocăință pentru ei, mai ales în Postul Mare, având conștiința că noi oamenii suntem un singur organism: suntem legați de o solidaritate care ne face să împărtășim păcatele precum și sfințenia și eforturile de bine.

(După L'Osservatore romano, 16 februarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat