Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Nu este cu adevărat inevitabil sfârșitul creștinismului în Occident

De câte ori a fost deja îngropată Biserica

La Roma, la Centrul cultural "Saint Louis de France" s-a desfășurat zilele trecute o întâlnire despre viitorul creștinismului în Occident. Publicăm textul intervenției cardinalului Jean-Louis Tauran, președintele Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios.

Ce viitor pentru creștinism în Occident? Întrebarea nu este nouă. În anul 1977, Jean Delumeau publica o carte cu titlul Creștinismul se află pe moarte? Mai aproape de noi, René Rémeond, în Creștinismul în stare de acuză (2001) afirma: "Creștinismul suferă astăzi de un fel de discreditare". Aș spune că într-un anumit sens această situație se datorează însăși naturii îmbrăcămintei istorice a mesajului lui Isus și a transmiterii sale în timp: întemeietorul său moare pe cruce; primii apostoli nu erau nici gânditori nici strategi; Biserica a cunoscut erezii, dezbinări, scandaluri. Așadar este inevitabil ca un observator atent să-și pună întrebarea cu privire la existența și la durata unui atare grup religios. De câte ori a fost îngropată Biserica: Nietzsche a declarat că "timpul religiilor s-a terminat; Dumnezeu a murit". Totalitarismele din secolul trecut nu au spus altceva. În Franța, în urmă cu o sută de ani, Jules Ferry, la întrebarea lui Jaurès cu privire la obiectivul profund al politicii sale a răspuns: "Scopul meu? Să organizez omenirea fără Dumnezeu". Sociologii și unii gânditori se complăceau să descrie creștinismul de mâine fără tineret, dezbinat, amenințat de curba identitară­, care pierea sub loviturile de berbec ale noilor religii acomodatoare sau ale formelor vechi și noi de necredință și de ateism.

De asemenea, este inevitabil să constatăm că inima creștinismului s-a mutat treptat de la nord spre sud. Unele previziuni prospectează pentru anul 2025 - presupunând că rata convertirilor nu variază în mod substanțial - 2 miliarde 600 de milioane de creștini, din care 663 de milioane în Africa, 640 de milioane în America Latină, 555 de milioane în Europa, 460 de milioane în Asia (Europa este pe locul al treilea). În anul 2050 o cincime din cele trei miliarde de creștini va fi constituită din persoane de culoare non-hispanice.

Fără îndoială provoacă îngrijorare faptul că așa de puțini tineri occidentali au un contact obișnuit cu Bisericile: un mare număr de copii crește fără să fi deschis niciodată o Biblie, fără a cunoaște riturile creștine, fără a ști că se pot ruga lui Dumnezeu. Ar trebui menționată și scăderea numărului de preoți, micșorarea practicii religioase, dificultatea de a transmite credința într-un limbaj mai accesibil, etc.

Și totuși, fenomenul religios este departe de a fi dispărut. Creștinii nu au renunțat la misiunea lor. Acest creștinism a cărui dispariție o prevedeau unii - mă gândesc la acel curajos funcționar municipal din Valence care, după ce a constatat, la 29 august, decesul "numitului Giannangelo Braschi, care exercita profesia de pontif (Pius al VI-lea)", a trimis raportul său la Paris, anunțând că papa care abia murise era cu siguranță ultimul din istorie - da, acest creștinism muribund arată o vitalitate surprinzătoare și rezervă multe surprize. Într-o seară de octombrie din anul 1978 arhiepiscopul de Cracovia, în inima Europei centrale "marxistizate", a fost chemat să ocupe catedra lui Petru! Și noi care trăim la Roma sau care avem posibilitatea de a vizita Bisericile locale, avem despre Biserică o viziune confortantă: o Euharistie celebrată în Africa, vizitarea unui seminar în America Latină, o biserică dintr-un oraș din Asia plină de credincioși pentru Liturghia zilnică, nu ne fac să ne gândim deloc la o Biserică în agonie. Fără a vorbi despre Zilele mondiale ale tineretului sau despre celebrarea înmormântării lui Ioan Paul al II-lea. Îmi vine în minte o conferință ținută chiar aici de Harvey Cox, în anul 1968. Acesta a prezentat traducerea franceză a cărții lui Orașul secular și a entuziasmat pe câțiva dintre confrații mei din Seminarul francez prezicând eliberarea omului modern de toate arhaismele religioase și de ritualurile învechite. Însă după un an publica Sărbătoarea nebunilor și după câțiva ani Întoarcerea Sacrului: în ele recunoștea că o lume fără preocupări spirituale este ireală!

Într-adevăr, creștinismul mai are încă multe de spus și întotdeauna. Cuvântul nostru este așteptat chiar dacă nu este luat ca punct de referință. Mărturia noastră ne interpelează. Este impresionant să constatăm că în centrul acestei lumi noi pe care o vedem deschizându-se, fără a ști ce va fi, cu toții - credincioși sau necredincioși, optimiști și pesimiști - suntem constrânși să ne punem întrebările fundamentale, suntem condamnați să ne punem întrebările esențiale. Este harul timpului nostru! Într-un articol din revista "Esprit", datată în februarie 1966, intitulat Prospective et utopie, Prévision économique et choix éthique, Paul Ricoeur afirma că omul modern avea în fața sa patru întrebări, cea a autonomiei, a dorinței, a puterii și a nonsensului: omul de astăzi nu vrea să dea cont nimănui, refuză că este creatură, este triumful individualismului; în măsura în care sunt satisfăcute toate necesitățile fundamentale (pentru cei mai norocoși!), intră în lumea capriciului și a arbitrarului: "vreau totul și vreau imediat!", este dorința avidă; conflictul dintre națiuni, faptul de a avea numai drepturi fără nici o obligație, face în așa fel încât cel mai arogant, cel mai puternic, să-și impună legea; "mai mult, imediat" da, dar cu ce scop? Se poate trăi fără puncte de referință și fără finalități? Totul pare că a devenit nesemnificativ: munca, sexualitatea, distracția. Orice preot care primește destăinuirile colegilor lui în omenitate cunoaște entitatea acestei "descântări": se visau că sunt liberi și se trezesc sclavi...

Iată o lume care se organizează și se proiectează fără Dumnezeu. Ei bine, împreună cu Karl Rahner spunem că "omul nu există ca om decât atunci când, cel puțin ca întrebarea care neagă și este negată, spune «Dumnezeu»" (Curs fundamental despre Credință).

Totuși, recent situația s-a schimbat: Dumnezeu a revenit în spațiul public. Religia a reapărut: cărțile, publicațiile, dezbaterile televizate mișună. Președintele Republicii franceze, Nicolas Sarkozy, făcând urările sale corpului diplomatic, în urmă cu câteva zile, nu a ezitat să declare că schimbarea climatică și întoarcerea religiosului constituie "cele două provocări" ale lumii din secolul al douăzeci și unu. Apoi a precizat: "Convingerea mea este că aceste două provocări vor contribui la structurarea societății internaționale din secolul XXI, poate mai profund decât ideologiile din secolul XX". Caracterul precar al lumii, violența din societățile noastre și islamul, conform religiei din Occident, explică în bună parte această "întoarcere" a lui Dumnezeu! Dar în loc să asigure, religiile provoacă frică. Atentatele de la 11 septembrie 2001, terorismul islamic, conflictele din Orientul Mijlociu nu au originea lor în religii. Însă unii le alimentează cu ingrediente de tip religios. Religia s-a întors, da, dar este percepută ca un vector de conflicte... Oricum ar fi, noi trăim într-un Occident multireligios și suntem constrânși să ne întrebăm cu privire la identitatea noastră spirituală, cu privire la conținutul credinței noastre, cu privire la calitatea mărturiei noastre. Cine suntem cu adevărat noi creștinii? Cine sunt ceilalți? A ne pune asemenea întrebări este o oportunitate: harul unui "creștinism fragil" (Albert Rouet). Pluralismul religios nu-mi trezește neliniște. Ceea ce mă preocupă este să știu dacă creștinii sunt conștienți de comoara pe care o reprezintă credința lor, dacă păstorii lor le oferă mijloacele corespunzătoare pentru ca să fie în stare să dea cont despre speranța care este în ei (cf. 1Pt 3,15), dacă au curajul de a se afirma diferiți.

Ei bine, articolele publicate de "La Croix" ne informează bine cu privire la eforturile făcute de catolici, credincioși și păstori, pentru ca Biserica pe care o formăm noi să fie semn (sacrament) al celui care "a venit pentru ca oamenii să aibă viață și să o aibă din belșug" (In 10,10). Preocuparea rugăciunii și a formării teologice, eforturile făcute în vederea unei cateheze mai incisive, un simț al Bisericii mai ascuțit, toate sunt elemente care ne fac să credem că se redescoperă necesitatea unei anumite interiorități. Pe de altă parte, numai în creștinism se găsesc atâția voluntari în acțiune pentru a alina situațiile de suferință. Spuse acestea, reluând o expresie a unui sociolog britanic (Grace Davie), am impresia că creștinii europeni fac parte dintre acei credincioși care trăiesc câteva aspecte ale credinței, în afara oricărei legături cu Biserica lor (believing without belonging: a crede fără a aparține comunității).

Așadar, cum trebuie să privim la viitor? Cu seninătate, deoarece este viitorul nostru. Desigur, suntem o minoritate, dar o minoritate activă și valorile creștine subîntind numeroase "convingeri" laice: demnitatea persoanei umane, libertatea, solidaritatea, respectarea naturii, toate valori care își au propriile rădăcini în humusul creștin.

Creștinismul este și creativ: noile comunități, școlile de credință, inițiativele de tot felul pentru a-l sluji pe aproapele. De asemenea nu trebuie uitat că Biserica Catolică este singura instituție capabilă să convoace și să adune atâția tineri. Lucrurile astea ar trebui să spună totuși ceva!

Ieri după-amiază, în timp ce terminam redactarea acestui text, un gând mi-a venit în minte și m-a lăsat înmărmurit. Vi-l împărtășesc simplu și vouă: mă întreb dacă cea mai mare dificultate cu care se ciocnește creștinismul în eforturile sale de evanghelizare și de transmitere a credinței nu este aceea că trebuie să constate că cea mai mare parte dintre contemporanii noștri nu simte nici un fel de necesitate de a fi mântuiți. Ideea că fiecare dintre noi are nevoie de un Mântuitor le este total străină! Poate fi evitat Isus Cristos?

Ce-i de făcut? A deveni tot mai mult o Biserică ce se roagă, care celebrează și care slujește.

Într-o lume multireligioasă ar fi paradoxal ca creștinii, care au ca strămoși în credință pe Augustin, Benedict, Dominic, Tereza de Avila, Francisc de Sales, Elisabeta a Sfintei Treimi - ca să citez numai câteva din marile personalități spirituale din tradiția catolică - să nu mai fie capabili să intre într-un dialog de iubire cu un Dumnezeu personal (pentru că asta e rugăciunea).

Liturgia, bine pregătită și celebrată, este fără nici o îndoială manifestarea cea mai vizibilă a prezenței lui Dumnezeu în centrul societății: biserica-edificiu deja de la sine amintește că omul nu trăiește numai cu pâine. Adevărata cetate, spunea Giorgio La Pira este "aceea în care oamenii au casa lor și în care Dumnezeu are casa lui". O lume care ar fi numai lumea muncii și a producției și care nu ar fi și lumea liturgiei, ar fi de netrăit. O adunare care celebrează, arată că-l primește pe Cristos pentru a-l comunica.

Dacă noi creștinii trebuie să exercităm o putere, este puterea inimii. În lumea dură pe care am fabricat-o, trebuie să demonstrăm că persoana umană nu se reduce la ceea ce arată sau produce, că familia este spațiul natural în care se învață iubirea, că gesturile simple (a spune bună ziua, a asculta, a mulțumi) sunt suficiente adesea pentru a reda speranța celui care se simte refuzat sau, mai rău încă, uitat.

Aș vrea să mărturisesc această putere a inimii, care este probabil cea pe care trebuie să o exercităm în primul rând. "Casa Carității" primește la Bertinoro 12 neputincioși grav de care se ocupă un preot de 70 de ani, două călugărițe și 50 de voluntari din parohiile vecine. Am întâlnit-o pe Patrizia, victimă la 37 de ani a unui anevrism cerebral devastator care a făcut-o prizonieră a trupului său. Nu poate să se miște, nici să vorbească. Ea comunică cu ajutorul mișcărilor pleoapelor și a unui computer special care face arată alfabetul și-i permite astfel să formeze cuvintele. Când m-am apropiat de ea, am văzut că avea capul rezemat de un fular pe care era imprimată această frază: "Eu trăiesc pentru că cineva mă iubește". Orice comentariu ar fi de prisos. Dar eu spun că creștinismul în Italia și în Europa este și asta. Alte exemple ar putea fi citate. Atâția bărbați și atâtea femei, consacrați sau nu, se străduiesc și găsesc în credința lor energia și perseverența pentru ca unul dintre frații lor sau dintre surorile lor să poată crede că, în pofida a toate, viața este frumoasă, că are o demnitate, că viața sa are un sens. Toate acestea nu dintr-un sentiment de compătimire sau pentru a avea conștiința în ordine, ci datorită lui Isus, care a învins răul și moartea pentru noi.

În sfârșit, noi avem responsabilitatea de a vesti evanghelia speranței. Împreună cu Benedict al XVI-lea spunem: "Viața nu este un simplu produs al legilor și al cauzalității materiei, ci în toate și în același timp mai presus de toate există o voință personală, există un Spirit care în Isus Cristos s-a revelat ca Iubire" (Spe salvi, nr. 5). Așadar nu ne putem îndoi de ziua de mâine.

Închei spunând că creștinismul are un viitor frumos în Occident și în altă parte, deoarece va ști, ca și ieri, "să treacă la barbari", să găsească drumul reînnoirii în fidelitate față de tradiție, așa cum a făcut mereu. Va face asta ca un ferment. Nouă ni se cere doar să fim creștini coerenți, convinși că timpul nostru este mai bun, deoarece Dumnezeu ne-a plantat în acest moment al istoriei pentru ca să aducem roade. Modernitatea nu trebuie să ne provoace frică! Noi aparținem acestei lumi ca și creștini, și vrem să fim recunoscuți ca atare: "Suntem cetățeni ai acestei lumi și nu din aceia care cer azil!" (card. G  Daneels).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu după L'Osservatore Romano


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat