Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Intervenție pentru păstrarea Religiei la liceu

Tentativa de a scoate Religia ca disciplină școlară din liceu, așa cum o arată Proiectul Legii învățământului preuniversitar, obligă la o profundă reflecție și la o reacție neîntârziată.

Pentru foarte puține zile, până la 17 februarie 2008, mai este în dezbatere publică proiectul legii învățământului preuniversitar. În forma propusă, acest proiect legislativ elimină Religia dintre disciplinele din liceu. La adresa http://www.petitiononline.com/PRCDOLL/petition.html este un document care prezintă argumente ce justifică rolul acestei discipline în școala de stat și solicită, cu sprijinul semnatarilor, o educație ce respectă elevul ca persoană. Acest demers consideră educația școlară ca o pregătire pentru viață și ca proces de formare a unor competențe utile în confruntarea cu fenomenele umane universale. Este în același timp o tentativă de a salva Religia, pe care tinerii au introdus-o în școală prin revoluție, căci ei au înfruntat comunismul rugându-se; și mai este un efort de a elibera educația de ideologii care reduc omul.

A fost creată o petiție on-line, în sprijinul păstrării Religiei ca disciplină de trunchi comun (obligatorie) pentru clasele de liceu, vezi: http://www.petitiononline.com/PRCDOLL/petition-sign.html?

Vă rugăm ca, în puținele zile rămase, să analizați, să reflectați și să reacționați pentru a sprijini educația, ce slujește omul ca ființă sublimă. Sunt foarte multe motive pentru a susține acest demers.

Timpul rămas este foarte scurt (până la 16 februarie 2008), dar puteți să ne sprijiniți dacă fiecare își ia câteva minute pentru a ni se alătura (se semnează petiția cu nume și prenume, codul numeric personal; atenție: semnăturile incomplete - numai prenume/porecla - nu vor fi luate în considerație) și, de asemenea, pentru a da mesajul acesta mai departe.

Proiectul Legii învățământului preuniversitar exclude, din motive neînțelese, Religia dintre disciplinele de învățământ ale școlii de stat și nu o mai prezintă ca parte a trunchiului comun (cf. art. 10 al. 1). De asemenea, decizia de a nu frecventa Religia (cf. art. 10 al. 3) este soluționată în mod nedrept; corect ar fi ca cei care solicită aceasta să fie obligați să participe la o altă disciplină de formare spirituală.

Sunt foarte multe argumente ce susțin gravitatea acestei excluderi și sunt în favoarea unei păstrări ca parte a trunchiul comun și la liceu. Ne alăturăm inițiativei profesorilor Opriș și mai adăugăm câteva din aceste argumente grupate pe sprijinul științelor umane și pe datoria de conștiință a fiecărui creștin.

1. Religia este un fenomen universal și, efectiv, influențele acestui fenomen sunt pătrunse în toată istoria, în toată cultura și în tot progresul uman. Cum pot fi înțelese și valorificate acestea fără a studia religia? Idealul educațional (art. 3) și finalitățile învățământului românesc propuse (art. 4) nu se vor putea realiza în profunzimea lor, căci a fost și este o relație continuă între religie, cultură și educație; eliminând o dimensiune importantă se ajunge la dezechilibru și deformare. Mii de ani religiile - în mod deosebit cea creștină - au oferit contribuții spirituale notabile prezente în cultură, educații, context și relevanță socială, maturizare psiho-socială. În formarea unei cadru precis pentru acțiunea educativă este important să se considere unele criterii fundamentale:

- Când este vorba de om, trebuie să se respecte complexitatea, contradicțiile, unitatea, propria sa istorie și faptul că se autorealizează;

- Intervențiile care reduc concepția despre om și despre educația sa, distorsionează în diferite moduri procesul educativ și denaturează dezvoltarea persoanei;

- Orice proces educativ are o legitimă sistematizare, organizare, interpretare a datelor fundamentale ale experienței comune, și-și împlinește finalitatea în măsura în care protagoniștii cunosc toate elementele fundamentale utile pentru a construi propria logică.

2. Școala este chemată să aibă o atitudine critică și constructivă în relația, de multe ori schimbătoare și polivalentă, dintre societate și factorul religios. În loc să elimine studiul fenomenului religios, mai bine l-ar analiza din punctul de vedere al științelor umane. Ca factor social, el produce valori, are realizări, este inerent și interactiv cu istoria, cultura, societatea, etica culturală, și totdeauna a influențat dimensiunea educabilă a persoanei umane. Psihologia, sociologia, cultura și religia se întâlnesc în domeniu moral, însă numai discursul religios oferă motivații puternice și necesare unui proces de evoluție morală.

Între ideile cu relevanță științifică sunt multe care confirmă că există un raport între religie, maturizarea persoanei și integrarea ei socială. Sunt teorii ce susțin funcția maturizării prin religie (T.F. Odea, Sociologia della religione, p. 29-31), rolul religiei în dezvoltarea sănătății, a unificării persoanei (W. James, Le varie forme dell'esperienza religiosa. Studio sulla natura umana, p. 88-89) și eficiența în maturizarea interioară (cf. A. Vergote, Psicologia religiosa, Leumann-Torino, Editura Borla, p. 90-100). Religia este o realitate complexă și cu cât va fi mai bine cunoscută, aportul său educațional va fi mai eficient și mai dinamic. Religia devine cultură și culturile influențează religiile (J. Bajzek - G. Milanesi, Sociologia della religione, p. 85)

3. Omul mereu s-a întrebat despre propria viață și cu timpul a găsit diferite răspunsuri care l-au ajutat și-l ajută să se înțeleagă mai bine. Astăzi, sunt o mulțime de alternative produse de forțe puternice ca: mass-media, ideologii și secte, ce-l derutează și chiar manipulează pe om. Religiile, fiind de la începutul istoriei până azi, se dovedesc a fi un fenomen universal și prin reflecțiile lor seculare asupra vieții, dau stabilitate în găsirea sensului vieții și a valorilor. Tot ea oferă instrumente adecvate pentru a valorifica tradițiile familiei și ale propriului popor, și pentru a lucra la unificarea europeană, dar și pentru a evita pericolul unei "dezumanizări a structurii sociale".

a. În vastitatea de idei și explicații, produsă de ideologii și filozofii, religia oferă idei care au fost verificate, analizate și elaborate pe parcursul secolelor sau chiar mileniilor. Critica face parte din religie și religia poate deveni un criteriu puternic pentru o critică pozitivă (cf. O. Aime - M. Operti, Religione e religioni, p. 133-135), dar, în același timp, analizează și corijează mentalitățile, confruntându-le cu marile valori.

b. În fața propunerilor la modă, a soluțiilor conjuncturale, religia propune cercetări ce solicită sensul ultim al vieții și confruntarea cu absolutul, ipotezele propuse fiind cu implicații profunde asupra maturizării elevilor și a formării personalității capabile de respect, iertare, colaborare și iubire. Datele științelor teologice, dar și cele ale cercetătorilor științelor umane, argumentează și confirmă că studiul religiei în școala de stat, mai ales la vârsta căutărilor și a concretizărilor din liceu, înainte de "examenul maturității", poate să valorizeze pluralitatea valențelor fenomenului religios universal și actual: este o convergență autentică educativă între religie și școală.

Contribuțiile educative ale religiei în școala de stat pot fi grupate, pe scurt, în trei nuclee:

- Religia ajută elevul să înțeleagă cultura românească și europeană, care este preponderent creștină; îl va face mai atent la valorile naționale și-l va ajuta la realizarea scopurilor educative și al idealului educațional;

- Elevul percepe mai bine trăsăturile propriei identități și maturități, cu ajutorul religiei ce-i oferă criterii și propuneri relevante. Propunerile religiei nu au pretenția să monopolizeze toată identitatea personală a elevului (marile probleme ale omului se întâlnesc și cu celelalte discipline, de exemplu: literatura, arta, istoria, filozofia), dar îl ajută să facă un studiu bogat pentru a se confrunta în mod clar și critic cu problemele vieții. În studiul său, Religia ca disciplină școlară intervine nu ca un element străin, ci ca dimensiune constitutivă a vieții.

- Religia, fiind un fapt de rezonanță universală, îi dă posibilitatea liceanului să se situeze în mod critic în societate. În mod natural, propunerile făcute în școală sunt diversificate și cuprind o gamă largă de argumente. Atitudinea critică pe care, în mod normal, școala are datoria de a o dezvolta într-o societate pluralistă, îl formează pentru a respecta și dialoga cu susținătorii altor valori și criterii de viață.

Cum remarcă două personalități: "Știința fără religie este șchioapă, iar religia fără știință este oarbă" (Einstein), însă "Știința poate purifica religia de eroare și superstiție. Pe când religia, poate purifica știința de idolatrie și false adevăruri absolute (Papa Ioan Paul al II-lea).

4. Impresia falsă că "religia este în declin", că "sacrul este în criză" și că "teologia morții lui Dumnezeu" ar fi un semn al scăderii religiozității este corectată în ultimii ani de unii cercetători științifici, care-și corectează lucrările și recunosc faptul că, contrar procesului de secularizare, religia învinge ideologiile și continuă a-și dovedi vitalitatea. "Complexitatea dinamică a situației religioase actuale poate fi observată de toți și amintește că religia, mai mult sau mai puțin tradițională, persistă, [...] ca un factor-cheie nu numai al trecutului (lucru ce nici nu ar trebui pus în discuție), ci al prezentului și chiar al viitorului nostru apropiat" (G. Filoramo - C. Prandi, Le scienze della religioni, Brescia, Morcelliana, 1997, p. 317).

5. "Curriculum-ul", fiind simbolul "noului" care populează parcursurile formative ale școlii, devine autentic atunci când pune în centrul procesului educativ elevul, ce trece pe primul loc cu necesitățile, interesele, atitudinile și tot ce înseamnă experiența trăită. Actualmente, solicitarea educației religioase în liceu este presantă datorită căutării sacrului și a transcendentului. Lipsit de o educație religioasă stabilă, elevul de liceu ar putea fi victima prozelitismului bazat pe sentimente vagi și nesigure, legate de misterul și supranaturalul pe care le caută la întâmplare, va fi labil în fața mișcărilor sataniste și a sectelor ezoterice. O școală de stat ce respectă "teoria curriculară" va dezvolta în elev capacitatea de a selecta informațiile religioase, de a le interpreta cu discernământ, de a da curs experiențelor religioase, în măsura în care acestea sunt valide, verificate și umanizează. În procesul globalizării și în fața pericolelor sale, elevul va putea să-și păstreze identitatea și stabilitatea doar prin dezvoltarea unui sistem de valori etice și religioase.

6. Este o datorie în conștiință a fiecărui creștin de a sprijini prezența educației religioase în domeniul școlii de stat, căci școala este sprijinită de noi toți și pentru binele nostru al tuturor. În această privință, obligația de conștiință este motivată puternic de Bisericile noastre și de liderii lor, ca să dau doar două exemple:

- "Vă rog din inimă să țineți prezentă în școală căutarea lui Dumnezeu, acel Dumnezeu care prin Isus Cristos s-a făcut vizibil. Știu că în lumea noastră pluralistă este dificil de a desfășura în școală un discurs despre credință. Dar nu este de fapt suficient ca elevii și tinerii să dobândească în școală numai cunoștințe și abilități tehnice, și nu criterii care să-i ajute să aibă abilități care le dau orientare și un sens. Stimulați-i pe elevi să-și pună întrebări nu numai asupra acestui sau acelui lucru, lucru bun și acesta, ci să se întrebe mai ales «de unde» și «încotro» merge viața noastră. Ajutați-i să-și dea seama că toate răspunsurile care nu ajung până la Dumnezeu sunt foarte scurte..." (Papa Benedict al XVI-lea, Discurs la vizita apostolică de la München, Altötting e Regensburg, 9-14 septembrie 2006).

- "Păstrarea și promovarea dreptei credințe pretind din partea școlii noi responsabilități. După decenii de tăcere, de neglijare deliberată, de interzicerea educații în spiritul valorilor creștine, trebuie să încurajăm și să lăudăm demersurile metodice, pedagogice, de perfecționare a actului de predare-învățare, a religiei în școlile de masă" (Patriarhul Daniel, Cuvânt înainte, în C. Cucoș, Educația religioasă, p. 9).

Pr. dr. Alois Hîrja și pr. Valentin Aenoaiei


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat