A intra în iesle pentru a înțelege întruparea
Greccio, 1223: Francisc, Crăciunul și corporalitatea sacrulu
Pietro Messa
Fratele Francisc de Assisi a murit la 4 octombrie 1226 în mica biserică a Porțiunculei și trupul lui a fost transportat în Assisi pentru a fi înmormântat în biserica "Sfântul Gheorghe". După numai doi ani, în anul 1228, papa Grigore al IX-lea a recunoscut din punct de vedere canonic sfințenia lui la sfârșitul unei proceduri care era în vigoare de câteva decenii pentru a ajunge la canonizare. Cu această ocazie însuși Pontiful i-a încredințat fratelui Toma da Celano să așterne pe hârtie viața sfântului care va deveni semnul distinctiv al pontificatului său, așa încât atunci când s-a voit să se picteze imaginea lui Grigore al IX-lea la Sacro Speco benedictin din Subiaco, alături a fost reprezentată și efigia sfântului Francisc. Toma da Celano în câteva luni a terminat lucrarea sa efectuată, întocmai, după porunca și așteptările Pontifului.
În relatarea a ceea ce a devenit legenda - în sensul propriu al termenului, adică textul care trebuie citit - oficială a noului sfânt, Toma desigur că n-a scris totul, ci numai ceea ce putea arăta valoarea universală a vieții prezentată tuturor credincioșilor. Pentru aceasta, nu uimește că unele fapte nu au fost scrise și altele au fost puternic evidențiate. Între acestea din urmă este vrednică de remarcat relatarea nopții de Crăciun din anul 1223 care va fi cunoscută ca "ieslea din Greccio". Înainte de toate, Toma, prezentând așa-numita Regulă netimbrată a lui Francisc, afirmă că "aspirația lui cea mai înaltă, dorința lui dominantă, voința lui cea mai fermă era să respecte perfect și mereu sfânta Evanghelie și să imite (...) învățătura și exemplele Domnului nostru Isus Cristos". Continuând, relatează că el avea puternic imprimate în memorie "umilința Întrupării și caritatea Pătimirii"; mărturie elocventă a toate acestea e ceea ce sfântul a realizat "cu trei ani înainte de moartea sa glorioasă, la Greccio, în ziua Nașterii Domnului". Deci suntem în anul 1223, un an important pentru viața fraților minori, deoarece la 29 noiembrie Papa Honoriu al III-lea în Lateran a aprobat cu bula Solet annuere Regula lor și astfel se adăuga la altele bine consolidate, cum este cea a sfântului Benedict.
Toma da Celano informează că "circa două săptămâni înainte de festivitatea Crăciunului", adică puțin după confirmarea Regulii amintite mai sus, sfântul a exprimat unui locuitor din Greccio, cu numele Ioan, dorința sa de "a-l reprezenta pe Pruncul născut la Betleem și într-un fel să vadă cu ochii trupului greutățile în care s-a aflat datorită lipsei lucrurilor necesare unui nou-născut, cum a fost așezat într-o iesle și cum zăcea pe fân între un bou și un măgăruș". Puține rânduri, dar în care este sintetizat ceea ce-l anima pe Francisc. Înainte de toate dorința de "a vedea cu ochii trupului": pentru Francisc a vedea cu ochii trupești este esențial pentru credință care - așa cum afirmă în primul "Avertisment" prin intermediul binomului "a vedea și a crede" - nu constă în a nu vedea, ci în a vedea și mai profund. Dacă vrem să exprimăm toate acestea într-un limbaj mai erudit și actual - desigur străin de patrimoniul cultural al lui Francisc - am putea spune că credința nu elimină rațiunea, ci o deschide spre orizonturile vaste ale carității și ale adevărului.
Pentru a realiza intenția sa, Francisc a cerut unui om din Greccio să pregătească o iesle cu un bou și un măgăruș; în noaptea de Crăciun a venit multă lume în locul stabilit cu lumânări și făclii - exact cum se făcea în liturgie în acel moment - și acolo a fost celebrată sfânta Liturghie. Relatează izvoarele că Francisc, fiind diacon, citește Evanghelia și "vorbește poporului și cu cuvinte foarte dulci reevocă pe Regele nou-născut sărac și mica cetate din Betleem". În acel moment erau boul și măgărușul - care lipsesc în Evangheliile canonice, menționate însă de cartea apocrifă Pseudo-Matei care reia din Isaia (1,3), și interpretați de părinții Bisericii ca poporul lui Israel, care poartă jugul legii, și respectiv neamurile, adică cei necircumciși - dar nu exista nimeni care reprezenta personajele de la naștere, de exemplu pe Maria sau pe Iosif și nici un prunc pentru a-l reprezenta pe Isus. Exista numai o iesle - în latinește praesepe -, cele două animale, oamenii care asistau la Liturghie și diaconul Francisc care-l predica pe Isus, Pruncul din Betleem! În realitate aceea poate fi denumită o "iesle euharistică"! Toma da Celano încheie relatarea sa afirmând că "pentru meritele sfântului, pruncul Isus era înviat în inimile multora, care-l uitaseră, și amintirea lui rămânea imprimată adânc în memoria lor". De fapt, imediat, ceea ce s-a întâmplat în noaptea aceea prin lucrarea lui Francisc a avut o mare rezonanță, așa încât Greccio a devenit o mănăstire importantă în istoria franciscană și foarte repede în acel loc în care a fost pusă ieslea pentru măgar și pentru bou s-a construit o capelă reprezentând tocmai scenele de la acel Crăciun, așa cum se poate vedea și astăzi. Cu timpul s-a răspândit tradiția de a reprezenta scena nașterii lui Isus cu diferite personaje: e suficient să ne gândim la cea foarte frumoasă comandată de papa Nicolae al IV-lea la sfârșitul secolului al XIII-lea lui Arnolfo di Cambio pentru bazilica "Santa Maria Maggiore" și care se poate admira și astăzi în muzeul din aceeași bazilică romană. Trebuie evidențiat că așa cum Toma da Celano a scris că prin lucrarea sfântului Francisc locul din "Greccio a devenit ca un nou Betleem", tot așa Nicolae al IV-lea (1288-1292) a voit să facă din Bazilica romană un "al doilea Betleem" păstrând rămășițele leagănului care l-a ținut pe Cuvântul făcut trup. Arnolfo di Cambio a făcut ieslea sa în anul 1291, chiar în anul în care o dată cu căderea orașului San Giovanni d'Acri s-a terminat ultimul avanpost latin în Palestina. Din toate acestea se poate deduce că ieslea este legată și de reconstruirea Țării Sfinte în Occident - așa cum se va întâmpla cu Sfânta Casă din Loreto - și în aceasta a dat o contribuție importantă sfântul Francisc de Assisi.
Numai după câteva secole, în anul 1581, s-a definit în mod explicit Greccio ca prima iesle din istorie și acest lucru a avut loc prin opera franciscanului spaniol Juan Francisco Nuńo care locuia în conventul roman Aracoeli.
Dacă relatarea lui Toma da Celano prezentă în Vita beati Francisci ne oferă amănunte importante pentru a cunoaște ce s-a întâmplat în noaptea de Crăciun din anul 1223 la Greccio, totuși înțelegerea gândirii și a spiritualității care l-au dus pe fratele Francisc la acel gest ne este oferită îndeosebi de scrierile sale. Din ele transpare că el se inspiră foarte mult din Biblie - mai ales prin intermediul liturgiei - așa încât uneori compozițiile sale sunt adevărate înlănțuiri de citate biblice sau comentarii de versete. Un exemplu strălucitor este "Avertismentul întâi" în care vorbește despre "trupul Domnului" și apoi despre Întrupare.
Reluând cererea lui Filip adresată lui Isus pe care o găsim în Evanghelia după Ioan, Francisc afirmă: "Doamne, arată-ni-l pe Tatăl și ne este de ajuns". Deci a-l vedea pe Tatăl este răspunsul potrivit la întrebarea omului, exact așa cum spunea sfântul Augustin: "Inima mea este neliniștită până nu se odihnește în tine". Dacă a-l vedea pe Tatăl este împlinirea dorințelor umane, totuși cu mare realism Francisc recunoaște că "Tatăl locuiește într-o lumină inaccesibilă, și Dumnezeu este duh, și pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată". Această afirmație este de o importanță fundamentală deoarece curăță de orice proiecție umană, idolatrie religioasă și instrumentalizare a lui Dumnezeu așa cum din păcate se întâmplă des în fundamentalism, integralism și fanatism religios.
Însă acest lucru nu-l conduce pe Francisc la un fel de agnosticism, ci dimpotrivă îl face să recunoască faptul că Isus este calea care duce la Tatăl din moment ce el a spus: "Eu sunt calea, adevărul și viața, nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine". Deci Isus este cel care-l evanghelizează pe Dumnezeu, adică spune vestea cea bună că Dumnezeu este Tată; în felul acesta revelând cine este Dumnezeu, îl revelează omului pe om adică demnitatea de fii. Dar și în acest caz Francisc nu merge pe scurtături simpliste și este constrâns să recunoască faptul că "și Fiul, în ceea ce este egal cu Tatăl, nu este văzut de nimeni în manieră diferită de cum este văzut Tatăl, nici de cum este văzut Duhul Sfânt". De fapt, mulți recunosc măreția lui Isus, considerându-l un profet, sau un filantrop, sau un revoluționar; toate aceste definiții în sine nu sunt complet eronate, dar cu siguranță sunt reductive. Pentru acest motiv Francisc își dă seama că desigur este esențial a-l vedea pe Isus "după omenitate" - și pentru că este modul cu care ne este dat nouă oamenilor să cunoaștem - dar pentru a ajunge să-l vedem și să credem "după Duh și după divinitate". Acest tip de cunoaștere, care nu elimină faptul de a vedea, ci-l aprofundează, cere deci prezența Duhului pentru că, spune Francisc: "Duhul Domnului, care locuiește în credincioșii săi, el e cel care primește preasfântul trup și sânge al Domnului". Prin urmare, conduși de Duhul Sfânt, și noi putem fi ca apostolii care văzându-l pe Isus "cu vederea trupului lor vedeau numai carnea lui, dar, contemplându-l cu ochii spirituali, credeau că el era însuși Dumnezeu". În felul acesta, apostolii, animați de Duhul Sfânt, văzând omenitatea lui Isus, vedea și credeau în divinitatea lui; acest lucru le-a permis să-l urmeze pe Isus calea care face accesibilă lumina lui Dumnezeu, adică să-l vadă pe Tatăl. Și vederea acestei paternități a lui Dumnezeu este de ajuns, adică este unicul răspuns potrivit la întrebările omului: de fapt, recunoaște Francisc, "în felul acesta Domnul este mereu cu credincioșii săi", adică este Emanuel, "Dumnezeu cu noi".
Dacă Francisc cu un realism aș spune extrem trebuie să-și dea seama că oricum nouă nu ne este dat să vedem omenitatea lui Isus așa cum a fost pentru apostoli, totuși el afirmă că putem vedea pâinea consacrată pusă pe altar în mâinile preotului. Văzând acea pâine cu ochii spirituali putem recunoaște în ea prezența trupului lui Isus care, așa cum a fost pentru apostoli, ni-l arată pe Tatăl. Deci Euharistia este locul istoric unde omul poate să întâlnească fața lui Dumnezeu, exact cum s-a întâmplat în momentul Întrupării; pentru acest motiv Francisc a voit la Greccio, în noaptea de Crăciun, să celebreze Euharistia pe iesle și aceasta nu atât pentru a aminti un lucru din trecut, ci pentru a contempla, adică a sta și a privi și a crede cu uimire că în umilința pâinii consacrate Dumnezeu devine în fiecare zi Emanuel. Această prezență face noi toate lucrurile, e ceea ce i-a uimit și pe cei care au voit să trăiască Evanghelia pe urmele sfântului Francisc și pe mulți alții care prin intermediul ieslei pot și astăzi "să vadă cu ochii trupului" și să creadă în Cuvântul făcut trup.
Traducere după L'Osservatore Romano, 2-3 ianuarie 2008, de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 28.